Burasca 1200

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Burasca 1200

#1 Inlägg av adrian_vg »

Var det så lätt att kapa 30 kg från storviffern? Hmm...

http://www.bike.se/nyheter/burasca-1200 ... -vfr-1200f
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Burasca 1200

#2 Inlägg av M@rtini »

adrian_vg skrev:Var det så lätt att kapa 30 kg från storcivviffern? Hmm...

http://www.bike.se/nyheter/burasca-1200 ... -vfr-1200f
Öhlin dämparna, bromsarna, och avgassystemet hade suttit fint, annars gillar jag nog VFR1200F bättre som den är. :tummenupp
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Burasca 1200

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Var det så lätt att kapa 30 kg från storviffern? Hmm...

http://www.bike.se/nyheter/burasca-1200 ... -vfr-1200f
Snyggt draget avgassystem. Men varför ska många hojar ha så groteska ljuddämpare nu för tiden?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Burasca 1200

#4 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Snyggt draget avgassystem. Men varför ska många hojar ha så groteska ljuddämpare nu för tiden?
För att (miljö)folket inte ska klaga och lägga på ytterligare lagar och förordningar.

Räcker så gott med kommentarerna och blickarna killen som bor nära mig får om morgonarna och kvällarna när han kommer hem från jobbet.
Snubben kör en kustomhoj med ganska rensade rör...

Har du sett ljuddämparna som hojar i Japan är tvingade att ha? :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Burasca 1200

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Snyggt draget avgassystem. Men varför ska många hojar ha så groteska ljuddämpare nu för tiden?
För att (miljö)folket inte ska klaga och lägga på ytterligare lagar och förordningar.
Men det där är ju ett eftermarknadssystem som dels brukar dom inte vara lika groteska som original och dels låter hela motorer inte lika illa som dom där jättestora otympliga halva motorerna som bara bränner bensin utan att man får motoreffekt som biprodukt :P
Räcker så gott med kommentarerna och blickarna killen som bor nära mig får om morgonarna och kvällarna när han kommer hem från jobbet.
Snubben kör en kustomhoj med ganska rensade rör...
Mja om en sån där rullande fiskebåt med rensade rör skulle dra igång utanför min dörr varje morgon kl. 6 eller nåt så skulle jag också ge honom sura blickar och tipsa om var man kan skaffa en db-killer :twisted:
Har du sett ljuddämparna som hojar i Japan är tvingade att ha? :shock:
Det måste jag ha missat. Har dom större burkar än här?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Burasca 1200

#6 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det måste jag ha missat. Har dom större burkar än här?
R1 mfl har slutburk som är ungefär en meter lång och tjock som en avloppsrör.
Sticker ut en halvmeter bakom hojen... :huvet
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Burasca 1200

#7 Inlägg av blacken »

har´u bilder på det?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Burasca 1200

#8 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:har´u bilder på det?
Bilder, eller så har det inte hänt?
Ska googla lite. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Burasca 1200

#9 Inlägg av adrian_vg »

En snabb googling bara, hoppas det duger; https://www.motorbikeonly.com/2015/04/0 ... -in-japan/

Typexempel Ducati 1199 Panigale nedan.

Normala versionen:
2012-ducati-1199-panigale-20.jpg
2012-ducati-1199-panigale-20.jpg (67.1 KiB) Visad 11211 gånger
Japanska versionen:
Japanese_Ducati-Panigale_Japan.jpg.1913159.jpg
Japanese_Ducati-Panigale_Japan.jpg.1913159.jpg (52.24 KiB) Visad 11211 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Burasca 1200

#10 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:En snabb googling bara, hoppas det duger; https://www.motorbikeonly.com/2015/04/0 ... -in-japan/

Typexempel Ducati 1199 Panigale nedan.

Normala versionen:

Japanska versionen:
Är inte det där bara att dom har kvar regeln om att avgasröret måste sluta bakom Hjulet/hjulaxeln?
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Burasca 1200

#11 Inlägg av adrian_vg »

Nej, det handlar om ljudnivån.

Varför måste avgasröret sluta bara hjulet??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Burasca 1200

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Nej, det handlar om ljudnivån.

Varför måste avgasröret sluta bara hjulet??
Det där röret kallar jag inte för speciellt groteskt, utan bara långt. Vi hade såna regler tidigare att röret skulle sluta bakom hjulet, eller iaf bakom hjulaxeln, men det försvann sen.
Men det är möjligt att Japan har kvar den regeln. Vad det gäller ljudet så går det bevisligen att få även korta rör tysta. Nackdelen om man pluggar för mycket är att man förlorar effekt. Fördelen med långa rör är att man får bättre vrid, men idag har dom väl löst det mesta av det med stora kollektorburkar under motorn och avancerad elektronik.

Det är ungefär som med stänklapparna där dom först skulle vara i höjd med hjulaxeln, sen 15 cm ovanför och sen ingen alls. Samtidigt är det rätt skönt att ha lite bakskärm, speciellt i regn eftersom man annars blir blöt på ryggen.
Själv har jag satt på en liten extra stänklapp på framskärmens bakkant för att slippa blästra den främre ventilkåpan som annars sitter mitt i sprutet. De klassiska VF kardanmodellerna (S och C) har av någon anledning motorn mer framåtvinklad (typ Ducati) än F- och R-modellerna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Burasca 1200

#13 Inlägg av adrian_vg »

Ingen har väl sagt att det är groteskt. :)

Det är dock iögonfallande.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: Burasca 1200

#14 Inlägg av Björnbär »

Jag tar hellre en Ariel Ace:
http://www.arielmotor.co.uk/ace/

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Burasca 1200

#15 Inlägg av blacken »

Björnbär skrev:Jag tar hellre en Ariel Ace:
http://www.arielmotor.co.uk/ace/
Cool, och ännu en "fjäder i hatten" för vifferknotan. Fast dom däringa gafflarna är man ganska så skeptisk mot, finns mycket som kan börja att glappa där efter några mil..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar