VFR populär eller?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR populär eller?

#16 Inlägg av blacken »

M@rtini skrev:
blacken skrev:
adrian_vg skrev:ABS är bra.

Spelar ingen roll hur bra man är, det kommer ändå alltid en situation där man får panik och kramar och trycker på bromsarna som effen.
Det räcker med att ABS räddat _en_ gång för att det ska vara värt det.
Mja den är "lite" överreklamerad, för på grus är den värdelös.
Här håller jag inte med dig Blacken, vet inte vad du har för erfarenhet av ABS?
Förra året hjälpte jag till på SMC Skånes avrostning där var en av stationerna just körning och bromsning på grus, och vet du vad ABS fungerar förträffligt på grus.
Nästan 300 deltagare under helgen (de flesta med ABS), som accelererade ordentligt för att sen nypa bromsarna till stillastående.
Mina 5 cent, nu :btt
Wow, vi har nu skramlat ihop till 15 cent, snart kan vi kanske lägga dom till en grym fest någonstans :headbang
På grus så är ABS sämre än utan (i varje fall för bilar, där hjulen gräver ner sig och stoppar effektivare, medans abs:n hela tiden släpper just för att inte låsa,med en betydligt längre bromssträcka som följd) ibland så kan det vid halvslipprigt underlag tveka innan broms sker, vid mycket "guppig" vägbana med snabba och djupa "dalar" så blir ABS lite konfunderad och börjar att bromsa ojämnt. Observera att jag har inte förkastat ABS, bara påtalat att det inte är en underverksuppfinning som kranar dig ur alla situationer du kan hamna i. Den har fördelar likaväl som nackdelar, och man kan köra en knarr utan abs, om man kör med insidan av kraniet. Men ursprungsfrågan rörde att om en knarr inte har abs, så är den värdelös och går ej att köra i trafik, mao osäljbar pga trafikskolors ointresse att vilja lära ut riktig och nödvändig information om hur man bromsar en knarr utan abs, för den pajjar någon gång förr eller senare.
Angående min erfarenhet av ABS? tja är fd yrkesförare/bilmekaniker med en "hyfsad" körsträcka i "ryggen" och har kört "några" mil med abs och minst lika många utan, och det i alla upptänkliga väglag...
Och enligt Adrians defenition så är detta inom ramen för ämnet. :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Re: VFR populär eller?

#17 Inlägg av kebne »

Apropå packväskor. Någon som vågar sig på en gissning i hur mkt som skiljer sig i infästningen av packväskhållare mellan gen 3 och gen 5? Finns ett par gen 5 hållare/väskor t salu som gör att jag funderar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#18 Inlägg av adrian_vg »

Skiljer en del.

Främst runt fastsättningen vis passagerarhandtagen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:De nya motorcyklisterna av idag känner inte till nåt annat än att hojen ska ha ABS. Körskolehojarna har alla ABS numera.
Personligen anser jag att ABS och allt annat anti-allt-möjligt borde kopplas ur på körskolefordon, både hojar och bilar, så folk lär sig köra ordentligt istället för att tro blint på diverse elektroniskt lull-lull som ska rädda dom i alla lägen. Men det kanske skulle bli för dyrt med tanke på alla skrotningar. Eller vem vet, det kanske skulle bli mindre skrotningar om folk fick lära sig att köra ordentligt.
adrian_vg skrev:ABS är bra.

Spelar ingen roll hur bra man är, det kommer ändå alltid en situation där man får panik och kramar och trycker på bromsarna som effen.
Det räcker med att ABS räddat _en_ gång för att det ska vara värt det.
Jag håller med, ABS och allt annat anti-krafs är bra att ha. Jag har inget sånt på hojen och på en tidigare hoj för många år sen har jag nog gjort en av dom vådligaste bromsningarna i historien och hållit mig på hjulen.

Gamla E4 nånstans mellan Linköping och Järna innan nya vägen var byggd. Tvåfiligt, lagom krokigt, full mutter, den "hääär" bra väghållningen som hojarna hade på den tiden, hade kommit efter polarna lite och skottade på i 140 eller nåt. Över ett svagt backkrön + svag kurva... Där var det stillastående kö med polarna i en bred klump längst bak. Ingen vägren, möte till vänster och krondike till höger. Jag tror jag såg Gud i det läget och bromsa för kung och fosterland. Jag tror jag låste framhjulet 2-3 gånger och märkte att hojen började glida omkull men hade sinnesnärvaron att släppa lite så den rätade upp åså på'n igen och fick stopp.
Otroligt vad man hinner tänka mycket i ett sånt läge, det kändes ju inte speciellt lockande varken att köra in i polarnas hojar, mötande bilar eller krondiket. Sånt glömmer man inte av nån anledning trots att det var i slutet av 70-talet.

Hur som, bilen har anti-allt, t.o.m. anti-skoj, så det går inte ens att sladda runt med den på isgata (bak/rätthjulsdrivet) när allt är inkopplat och om man försöker så säger den bara "bluuuäää!", all effekt försvinner och det blir mindre kvar än i en moppe :lol:

Men faktum är att trots det litar jag inte på det och vid vinterkörning på hal väg gäller det klassiska ägget och små rattrörelser, utom när jag vill leka lite, trots att jag vet att systemet griper in rätt tidigt.

Det är samma sak med ABS:en i bilen. Jag vet inte, men det är nåt som gör att jag har väldigt svårt för att bara klampa på bromsen och hålla kvar när det är halt. Ryggraden vill släppa, men jag tror att jag har lyckats övertala den att inte göra det :mrgreen:
På tal om elektroniskt lull-lull så har den även bromsassistans, så byter man pedal tillräckligt fort så bromsar den fullt även om man inte trycker fullt.
blacken skrev:Mja den är "lite" överreklamerad, för på grus är den värdelös och som tidigare nämnt man slappnar av i en övertro på "teknikens under" att den ska fixa alla ens misstag, så mina "5 cent" är att det är liten fördel för ej ABS om man är tränad. ABS är snarare en "krycka" än en genväg om man ska resonera i dom banorna.
ABS eller inte, jag hatar grus när jag sitter på hojen. Jag vet inte varför, men den här hojen känns som att det är punka på båda däcken när jag kör grusväg.
adrian_vg skrev:Här kommer en anekdot apropå räddande elektronik:
Det påminner mig om killen på en S1000RR som kom på Knix, när BMW-modellen var ny.
Just detta ex av S1000RR hade _all_ extrautrusning monterat, anti-allting och lite till.
Killen gick omkull på tredje eller fjärde varvet och såg helt oförstående ut, för elektroniken skulle ju göra att man inte kunde gå omkull.
Till nästa pass hade han justerat diverse inställningar - och gick omkull igen.
Efter det, blev han ordentligt sur - på hojen, som inte utförde sin grej som utlovat av tillverkaren...
Ja, än är väl inte den sista idioten född :wink:

Det påminner mig faktiskt om två andra anekdoter:
1. En kille som hade en Corvette fick höra att Honda CBX (6:an) var det värsta som fanns, sålde bilen och köpte en ny CBX trots att han aldrig hade kört hoj förr (hojkortet på köpet på den tiden). Han hann inte köra många meter förrän han hade klotat. Jag tror han klotade 3-4 gånger på en månad eller nåt. Han hann väl inte med mer för den stod ju på verkstan och skulle repareras mellan varje gång :lol:

2. Vid ett tillfälle när jag kom till Skoglunds MC-center som låg på söder invid Folkungagatan så satt den en kille i kavaj och lågskor på en ny hoj ute vid korsningen och skruvade på nåt under gashandtaget (finns inget att skruva på där). När jag kom fram till verkstadsnerfarten stod hela gänget meckar där med armarna i kors och tittade bort mot honom.
- Är det nåt fel på hans hoj? Frågade jag.
- Nä, han kan inte köra hoj, sa dom och asgarvade.

Åter till trådstartarens fråga:
Jag skulle vilja se den som börjar fråga efter ABS om jag skulle få för mig att sälja hojen. Å andra sidan skulle jag knappast sälja den till nån amatör som inte vet vad som är fram eller bak på en hoj :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#20 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:De nya motorcyklisterna av idag känner inte till nåt annat än att hojen ska ha ABS. Körskolehojarna har alla ABS numera.
Personligen anser jag att ABS och allt annat anti-allt-möjligt borde kopplas ur på körskolefordon, både hojar och bilar, så folk lär sig köra ordentligt istället för att tro blint på diverse elektroniskt lull-lull som ska rädda dom i alla lägen. Men det kanske skulle bli för dyrt med tanke på alla skrotningar. Eller vem vet, det kanske skulle bli mindre skrotningar om folk fick lära sig att köra ordentligt.

Så här såg grönviffern ut efter en bromsövning från 70 km/h med min övningskörare.
I rest my case, som man säger på nysvenska.

Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR populär eller?

#21 Inlägg av blacken »

I rest my case, som man säger på nysvenska.
Fel, fel, fel, fel Det är på Engelska språket som man säger dylikt. Nysvenska är nå`t helt annat, typ :mrgreen:
Och hur hade knarren sett ut om abs:n hade lunchat vid det tillfället? :fakta "Man ska inte kasta ut ungen med badvattnet" heter det ju, bara för att ABS finns ska man då bara totalt förkasta alla knarrar som inte har det, ska man totalt bara vägra att lära ut nödvändig kunskap bara för att vara trafiktekniskt "PC"?.
Oavsett, så kan man framföra järnhästar på ett fullkomligen betryggande sätt i trafiken, trots att dom inte är utrustade med ABS, även att ABS är ett bra hjälpmedel vid nödsituationer. Det är helt avgörande till hur man kör, med utsidan av pannbenet (arslet) eller insidan.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#22 Inlägg av adrian_vg »

Om ABS:en lägger av, blinkar en lampa i instrumentpanelen.
Blinkar den lampan ägnar man sig inte åt bromsövningar.
Om lampan är hel eller inte ser man när man slår på tändningen.

Kollar inte du sånt? :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR populär eller?

#23 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Om ABS:en lägger av, blinkar en lampa i instrumentpanelen.
Blinkar den lampan ägnar man sig inte åt bromsövningar.
Om lampan är hel eller inte ser man när man slår på tändningen.

Kollar inte du sånt? :mrgreen:
Av erfarenhet så vet jag, att ibland så lyser inte den lampfan när skiten säckar, för den kan (och gör det) under färd EFTER att fordonet har kört sin startdiagnos. Och vad gör du när skiten säckar under en panikbromsning? Kanske är en mer befogad fråga. Loggar in på VFR forum och skriker/skriver "HJÄÄÄLP!" :lol:
Du har snudd på en överfarlig tro på att tekniken är ofelbar...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#24 Inlägg av adrian_vg »

Bromsarna slutar ju inte fungera, bara för ABS:en är ur funktion.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR populär eller?

#25 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Bromsarna slutar ju inte fungera, bara för ABS:en är ur funktion.
Suck!...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Så här såg grönviffern ut efter en bromsövning från 70 km/h med min övningskörare.
I rest my case, som man säger på nysvenska.
Alltså, om man bara klappar på hejdarna för fullt under en bromsövning utan ABS och utan att veta vad man gör så är det lätt hänt att hojen ser ut så efteråt.
Kanske därför grönviffern var svårsåld, för att den var välklotad? :wink:

Jag skulle personligen aldrig göra så och riskera en marksyning under en övning. Jo jag har hört argumenten att det är bättre att öva under kontrollerade former än riskera att man inte klarar det ute i trafiken när det gäller.
Å andra sidan jobbar hjärnan på ett helt annat sätt under en verklig paniksituation än när man bromsar på en bana. Den närmast akrobatiska inbromsningen jag beskrev ovan hade jag nog aldrig klarat på en bana utan att jorda hojen.

Testa att bromsa/känna på bromsarna kan man ju göra utan att låsa. Största problemet är väl egentligen att färskingar är rädda för att använda frambromsen och tror att hojen viker sig. Dom får helt enkelt undervisas i konsten, men man behöver inte låsa för att lära sig det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#27 Inlägg av adrian_vg »

Det hade inte gått fram att man inte ska trycka ännu hårdare på frambromsen vid högre hastigheter (70 km/h i detta fallet), än när man bromsar från 30 eller 50 km/h.
Den dagens övning var att testa sig fram lite försiktigt från 30 km/h och sen öka.
Detta var inte första vändan på bromsningen. Det tar ju ett tag innan man får ihop bitarna med förankring, blick och sen hur hårt man kan bromsa optimalt.

Fö noterar vi att en VFR från 1997 visst kan låsa framhjulet - ordentligt dessutom! - på bar asfalt. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#28 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Fö noterar vi att en VFR från 1997 visst kan låsa framhjulet - ordentligt dessutom! - på bar asfalt. :)
Ja det skulle väl vara fan annars, inte minst med tanke på att en Honda CB400F från -75 med enkelskiva och enkelkolvsok kan låsa på torr asfalt.

Det var nämligen en sån jag gjorde mitt akrobattrick på :mrgreen:
Å andra sidan var däcken inte lika bra på den tiden åså var hojen ganska lätt, 180 pannor fulltank.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar