VFR populär eller?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

VFR populär eller?

#1 Inlägg av kebne »

Har haft min VFR 91 i elva år och hade nu tänkt sälja den för att byta till en nyare VFR eller kanske en Blackbird.

Jag har inte blivit nedringd precis. Det och mängden VFR:er på blocket får mig att undra över vart flocken tagit vägen. Är det grönare på andra sidan och vad är det för hojar som slår VFR:en på fingrarna?

Jag har inte hängt med riktigt i utbudet mer än att det tycks vara fasligt populärt med nakenhojar. Helt tvärtom mot vad det var under 80-90 talet. Är familjefar och VFR:en har varit den ultimata hojen, billig i drift och pålitlig. Allt gör att argumenten för att sluta köra hoj inte räcker till. Tycker jag iallafall. Jag förstår mig inte riktigt på de som måste välja mellan en dyr hoj o lägga hjälmen på hyllan. Det finns ju massor med äldre prisvärda hojar till moppepris! Vill nog påstå att VFR:en är i en klass för sig om man ska köpa en äldre sporttouring hoj som funkar till allt.

Hur lite jag än hunnit köra så finns det alltid några chanser. Jobbpendling de dagar man inte behöver bilen för att köra barnen till dagis. Ifjol återupptog jag mitt tourande. Var borta från familj o plikter i fyra dar o bara körde, tältade och besökte 50 års racet i Linköping. Det var alla tiders!!

Skulle jag inte få min hoj såld så kanske nån har packväskor o packställ att sälja?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR populär eller?

#2 Inlägg av blacken »

Varför kränga trotjänaren? den har ju rätta generationen och allt, liasom "Grannens gräs är inte grönare, det är ju inte ens gräs" heter det ju...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

VFR populär eller?

#3 Inlägg av kebne »

Har aldrig behållit en hoj så länge som denna VFR så visst är den kanonbra och fin. Fast jag har inga väskor o slipon som jag drömt om ett tag. Känns smartare att hitta en nyare hoj som har all utrustning jag vill ha än att köpa nya grejor till min knarr. En provkörning av en VFR 800 5th gen gjorde mig än mer nyfiken dessutom.

6th gen i min prisklass är jag inte intresserad av. Och dyrare är inte aktuellt heller.

Blackbird har jag hört mkt gott om men tycker VFR knuffar på rätt bra ändå. Inte minst utifrån att jag hellre behåller körkortet. Fast hade varit kul skrämma kärringen med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#4 Inlägg av tersan »

Hmm... många letar ju efter just -90-93 tack vare skottsäker mekanik, snygg design och låg försäkringspremie. Borde vara lättsålt om inte prislappen är fullständigt på tok.

Att hitta packväskor till en så gammal hoj kan dock ta lite tid misstänker jag. Bevaka ebay, Blocket etc och kolla med alla skrotar.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#5 Inlägg av adrian_vg »

Ingen ABS - svårsålt.

Det torde väl inte ha undgått någon att sporthojsklassen är i det närmaste död i Sverige idag.
Känns som att en del som ser en VFR, ser en kåpförsedd japansk sporthoj, med försäkringspremier därefter.
Orkar man kolla upp det, blir man dock glatt överraskad!

Jag gick själv från VFR till nakenhoj, av medicinska skäl. :(
Ska man spekulera, tror jag även att den tilltagande medelåldern i mc-kollektivet börjar göra sig hörd.
Varför byter man annars från framåtlutad sport/touringhoj till bakåtlutad kustomkrom- eller upprätt nakenhoj i 50-årsåldern?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#6 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Ingen ABS - svårsålt.
Är det så illa? Hmm...
Den ålderstigna skaran mc-förare borde ju ha lärt sig köra hoj långt innan ABS kom.
Fast gamlingarna köper nog mycket riktigt hellre något bakåtlutat eller mer upprätt, och de tyvärr alltför få ungdomar som letar hoj har kanske inte en gammal VFR överst på listan. Synd, för det är ju väldigt mycket hoj för pengarna.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#7 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Ingen ABS - svårsålt.
Är det så illa? Hmm...
Den ålderstigna skaran mc-förare borde ju ha lärt sig köra hoj långt innan ABS kom.
Fast gamlingarna köper nog mycket riktigt hellre något bakåtlutat eller mer upprätt, och de tyvärr alltför få ungdomar som letar hoj har kanske inte en gammal VFR överst på listan. Synd, för det är ju väldigt mycket hoj för pengarna.
När man lägger ut en mc-annons på Blocket, och den första frågan man får är "har den ABS?", vet man att det kommer att bli en hel del prutning, eller att spekulanten jagar vidare. Det senare är det vanligaste.

De nya motorcyklisterna av idag känner inte till nåt annat än att hojen ska ha ABS. Körskolehojarna har alla ABS numera.
Och visst, bromsning är en konstform som det tar många, många år att förfina.
Vilken 24-åring av idag orkar med det? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR populär eller?

#8 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Ingen ABS - svårsålt.
Är det så illa? Hmm...
Den ålderstigna skaran mc-förare borde ju ha lärt sig köra hoj långt innan ABS kom.
Fast gamlingarna köper nog mycket riktigt hellre något bakåtlutat eller mer upprätt, och de tyvärr alltför få ungdomar som letar hoj har kanske inte en gammal VFR överst på listan. Synd, för det är ju väldigt mycket hoj för pengarna.
När man lägger ut en mc-annons på Blocket, och den första frågan man får är "har den ABS?", vet man att det kommer att bli en hel del prutning, eller att spekulanten jagar vidare. Det senare är det vanligaste.

De nya motorcyklisterna av idag känner inte till nåt annat än att hojen ska ha ABS. Körskolehojarna har alla ABS numera.
Och visst, bromsning är en konstform som det tar många, många år att förfina.
Vilken 24-åring av idag orkar med det? :)
Suck, dom borde lära ut i körskolorna hur man bromsar en hoj på ett riktigt sätt, för till "syvende og sist" så tar det generationer innan alla järn(plast)hästar är försedda med ABS. Eller om en säkring går under färd hur gör dom då? Ramlar i diket, fyller brallan och skriker på Mamma? eller hamnar på psyket med en massa symptom på i stort sett allt som kvacksalvarna har hittat på? Kan/vill dom snorhyvlarna inte äga en riktigt hoj med allt som därtill hör, ska dom baske mig inte ha en, dom är inte förtjänta av den äran/nåden/ynnesten/rättigheten. Att inte ha "ABS" har en fördel, man kör väldigt vaksamt och alert, och där kan man vinna dom sekundrarna som är helt avgörande för liv och död i trafiken.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#9 Inlägg av adrian_vg »

ABS är bra.

Spelar ingen roll hur bra man är, det kommer ändå alltid en situation där man får panik och kramar och trycker på bromsarna som effen.
Det räcker med att ABS räddat _en_ gång för att det ska vara värt det.

Sen kan det förstås vara en "politisk" diskussion huruvida man vill utestänga många nya motorcyklister som aldrig lärt sig att bromsa "på riktigt".
ABS är en genväg.

Visst är man det minsta intresserad av sin motorcykel och körningen, lär man sig ändå.
Märker på säkerhetskontrollerna på Knix i Uppsala att man kan vara väldigt inne i sin körning och älska hobbyn som sådan, men har inte det minsta intresse av att lära sig något om tekniken.

Och med ABS mer eller mindre standardmonterat, finns inte heller intresset av att lära sig att bromsa maximalt utan elektroniska hjälpmedel. ABS fixar ju situationen. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR populär eller?

#10 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:ABS är bra.

Spelar ingen roll hur bra man är, det kommer ändå alltid en situation där man får panik och kramar och trycker på bromsarna som effen.
Det räcker med att ABS räddat _en_ gång för att det ska vara värt det.

Sen kan det förstås vara en "politisk" diskussion huruvida man vill utestänga många nya motorcyklister som aldrig lärt sig att bromsa "på riktigt".
ABS är en genväg.

Visst är man det minsta intresserad av sin motorcykel och körningen, lär man sig ändå.
Märker på säkerhetskontrollerna på Knix i Uppsala att man kan vara väldigt inne i sin körning och älska hobbyn som sådan, men har inte det minsta intresse av att lära sig något om tekniken.

Och med ABS mer eller mindre standardmonterat, finns inte heller intresset av att lära sig att bromsa maximalt utan elektroniska hjälpmedel. ABS fixar ju situationen. :)
Mja den är "lite" överreklamerad, för på grus är den värdelös och som tidigare nämnt man slappnar av i en övertro på "teknikens under" att den ska fixa alla ens misstag, så mina "5 cent" är att det är liten fördel för ej ABS om man är tränad. ABS är snarare en "krycka" än en genväg om man ska resonera i dom banorna.
Och att lära någon HUR man bromsar en knarr vid ett nödbehov är ICKE per defenetion "att utestänga någon" ifrån hojåkandet, snarare en FÖRBÄTTRING av mc körandet.
Om du ska lära dig att navigera till havs nuförtiden så måste du lära dig en "Sextant" även fast det finns idiotsäkra navigeringssystem att tillgå, varför? Jo just för att OM det skiter sig rejält, så ska du kunna navigera säkert. Varför inte samma filosofi när det kommer till trafiksäkerhet, eller är inte frågan tillräckligt "PC" för att den ska passa i "dom finare kretsarna"...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#11 Inlägg av adrian_vg »

Jag är förvisso en stark anhängare av "ingen elektronik i världen kommer att rädda dig från ren dumhet", men med ABS blir tröskeln lägre för insteget i motorcykelvärlden för nya motorcyklister. Fler motorcyklister kan inte vara fel.

Man ska inte behöva bli en kylarprydnad för att man dummat sig en gång.
Människor som kan dra slutsatser av sina misstag brukar bli bra motorcyklister, men för det där tillfället när fokus tryter i 0,7 sekunder, du vet.
Det räcker som sagt med att man behöver använda ABS en gång, för att det ska vara värt det.

Alltför många är som jag var ca 2008, och åker till en bankurs för att köra skiten ur alla andra, i tron att man kan köra hoj.
Lång näsa på den då va'... Jag fick mig efter takt och noter tillsagt exakt vilka fel och brister jag gjorde och hade. :)

Här kommer en anekdot apropå räddande elektronik:
Det påminner mig om killen på en S1000RR som kom på Knix, när BMW-modellen var ny.
Just detta ex av S1000RR hade _all_ extrautrusning monterat, anti-allting och lite till.
Killen gick omkull på tredje eller fjärde varvet och såg helt oförstående ut, för elektroniken skulle ju göra att man inte kunde gå omkull.
Till nästa pass hade han justerat diverse inställningar - och gick omkull igen.
Efter det, blev han ordentligt sur - på hojen, som inte utförde sin grej som utlovat av tillverkaren...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR populär eller?

#12 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Jag är förvisso en stark anhängare av "ingen elektronik i världen kommer att rädda dig från ren dumhet", men med ABS blir tröskeln lägre för insteget i motorcykelvärlden för nya motorcyklister. Fler motorcyklister kan inte vara fel.

Man ska inte behöva bli en kylarprydnad för att man dummat sig en gång.
Människor som kan dra slutsatser av sina misstag brukar bli bra motorcyklister, men för det där tillfället när fokus tryter i 0,7 sekunder, du vet.
Det räcker som sagt med att man behöver använda ABS en gång, för att det ska vara värt det.

Alltför många är som jag var ca 2008, och åker till en bankurs för att köra skiten ur alla andra, i tron att man kan köra hoj.
Lång näsa på den då va'... Jag fick mig efter takt och noter tillsagt exakt vilka fel och brister jag gjorde och hade. :)

Här kommer en anekdot apropå räddande elektronik:
Det påminner mig om killen på en S1000RR som kom på Knix, när BMW-modellen var ny.
Just detta ex av S1000RR hade _all_ extrautrusning monterat, anti-allting och lite till.
Killen gick omkull på tredje eller fjärde varvet och såg helt oförstående ut, för elektroniken skulle ju göra att man inte kunde gå omkull.
Till nästa pass hade han justerat diverse inställningar - och gick omkull igen.
Efter det, blev han ordentligt sur - på hojen, som inte utförde sin grej som utlovat av tillverkaren...
Okej dina "5 cent", inte mina, och btw du är "OT" :mrgreen:
Senast redigerad av blacken den mån jun 13, 2016 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR populär eller?

#13 Inlägg av adrian_vg »

Det är ett lätt sidospår på TS fråga.
ABS kan spela roll vid begköp.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Re: VFR populär eller?

#14 Inlägg av kebne »

Jahopp. Det där med ABS verkar det finnas delade meningar om. Själv tror jag det kan hjälpa i en plötslig situation där man lätt trycker för hårt på bromsen samtidigt som man vill styra. Håller fullständigt med om att vi kan kompensera mycket genom att läsa trafiken och ha marginaler.
Vore väl bättre om trafikskolorna lärde ut bromsteknik utan abs? Menar vi som kör utan är väl mer kompatibla?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: VFR populär eller?

#15 Inlägg av M@rtini »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:ABS är bra.

Spelar ingen roll hur bra man är, det kommer ändå alltid en situation där man får panik och kramar och trycker på bromsarna som effen.
Det räcker med att ABS räddat _en_ gång för att det ska vara värt det.
Mja den är "lite" överreklamerad, för på grus är den värdelös.
Här håller jag inte med dig Blacken, vet inte vad du har för erfarenhet av ABS?
Förra året hjälpte jag till på SMC Skånes avrostning där var en av stationerna just körning och bromsning på grus, och vet du vad ABS fungerar förträffligt på grus.
Nästan 300 deltagare under helgen (de flesta med ABS), som accelererade ordentligt för att sen nypa bromsarna till stillastående.
Mina 5 cent, nu :btt
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Skriv svar