"Lane splitting" eller köra om i fil.

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

"Lane splitting" eller köra om i fil.

#1 Inlägg av blacken »

https://www.youtube.com/watch?v=JNGD9AAIfFU
Tycker att dom har lyckats få en bra och balanserad frågeställning i ämnet. Undrar när "experterna (riksfikusarna)" i detta land sk fatta samma sak? Som det är idag så är det som att spela på Lotto om man ska slippa böter eller ej. Det är ju upp till var och en av länsmanarna att bedöma om man ska bli bestraffad eller ej. Jag tycker att det ska vara tillåtet för mc att få köra om där det fungerar bra, även på bägge sidor av fordonen och köra över heldragen linje i köer, och att få köra på vägren om det är köer. Man kanske kan införa en begränsning till att man enbart får göra det i 40 eller 50 områden.
Misstänker att denna frågeställning kommer att växa i framtiden
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: "lane splitting" eller köra om i fil.

#2 Inlägg av Conseal »

Gör det dagligen..


Sent from my iPhone using Tapatalk
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: "lane splitting" eller köra om i fil.

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

Står aldrig i bilköer när jag kör hoj om jag kan undvika det. Det hörs ju på namnet "bilköer", motorcyklar passar inte in där :mrgreen:
Det är ju faktiskt också en av anledningarna till att man kör hoj, eftersom det är smidigare. Dessutom är det ju faktiskt en säkerhetsaspekt att inte stå i kö bland en massa bilister som somnar, gör annat och därför ibland kör in i bilen framför.

Vad det gäller "Farbror" så finns det två aspekter:
1. Kör dom bil kan dom inte göra så mycket åt det, för man är långt borta innan dom har kommit loss ur köerna även om dom står på discoljusen.
2. Kör dom hoj så... Tja, dom gör ju likadant själva, dessutom är dom själva ofta hojåkare på fritiden, så man ska nog göra ganska fula och vårdslösa grejer för att dom ska bli sura.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Gör det dagligen..
+1

Bilisterna gillar det inte dock. Så mycket är uppenbart.
Men varför ska jag stå i kön när jag, vanligtvis, kan rulla mellan och ställa mig längst fram. Jag är 30 meter bort när första bilen fått i växeln och börjat rulla, och jag är därmed inte i vägen för någon. Snarare tvärtom... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Re:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Conseal skrev:Gör det dagligen..
+1

Bilisterna gillar det inte dock. Så mycket är uppenbart.
De få gånger någon bilist har börjat obstruera att jag "minsann" ska stå i kö som alla andra och inte tränga mig, så har mitt standardsvar varit "är du avundsjuk?"
Man kan i vissa lägen lägga till "du kan få köpa den begagnad", men eftersom "ödlan" inte är till salu så funkar inte det argumentet.

En annan grej som jag har kört är när man kommer på hojen, världens kö och längst fram i kön ligger en bil och fiser och framför är det helt tomt. I det läget brukar jag ha svårt att hålla mig men upplysningen: "Har du kollat vilket kö du har grejat bakom dig?"
Svaret i det läget brukar vara: "Det är faktiskt bara (siffrorna på skylten) här".
Mitt svar: "Då tycker jag du kan hålla den farten, men håll dig till höger och ligg inte och blockera".

Passar bra i sammanhanget https://www.youtube.com/watch?v=cY_GWxN6V3k
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Lane splitting" eller köra om i fil.

#6 Inlägg av adrian_vg »

Det funkar inte att prata med dem som inte gillar lane-splitting.
De håller redan på och spränger den där bultande ådran i pannan...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: "Lane splitting" eller köra om i fil.

#7 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Det funkar inte att prata med dem som inte gillar lane-splitting.
De håller redan på och spränger den där bultande ådran i pannan...
Det tror jag säkerligen om en del :lol: Men skulle det inte vara "smutt" om det vart tillåtet på så sätt, att man slapp gissa sig till varje gång om man skulle bli bötfälld av en övernitisk länsman som inte har klara regler om och hur man får framföra en mc/moppe i trafiken.

En nackdel kan vara att våra filer är smalare än i landet i väst, och en del knarrar är ganska så fläskiga, och framförs "ibland" ganska så ovarsamt och bullrigt, (tydligen så hade dom inte råd med ljuddämparen när dom köpte knarren), och bilister kanske uppfattar den som så mycket större när den passerar i ca: Mach 2,5, 15 centimeter ifrån bildörren. Sådant måste vi väl försöka att "utbilda" bort på något sätt, typ köra ordentligt som en del kan göra, försöka väcka opinion hos dom " bredare lagren" surra med politiker och beslutsfattare/mediamuppar.mm.mm. När frågan dyker upp i vårat sociala habitat att man sakligt och pedagogiskt talar om för dom oinitierade hur det verkligen ligger till med frågan. För det finns oftast plats mellan fordonen i köer, bara det att VTK är lite "out of date" i ämnet.
Slopa förbudet att överskrida heldragna linjer/spärrfält med mc i köer, tillåta att köra på valfri sida i låga hastigheter/sega köer, även en uppmjukning av förbudet att sicksacka mellan filer, dvs kunna åka mellan flera filer där luckor finns eller uppstår. Underförstått att det enbart skulle gälla tvåhjulingar..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Lane splitting" eller köra om i fil.

#8 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Men skulle det inte vara "smutt" om det vart tillåtet på så sätt, att man slapp gissa sig till varje gång om man skulle bli bötfälld av en övernitisk länsman som inte har klara regler om och hur man får framföra en mc/moppe i trafiken.
Mycket smutt!

Har ni sett den där australiensiska reklamfilmen som förordar lane-splitting, dock under vissa förutsättningar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: "Lane splitting" eller köra om i fil.

#9 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Men skulle det inte vara "smutt" om det vart tillåtet på så sätt, att man slapp gissa sig till varje gång om man skulle bli bötfälld av en övernitisk länsman som inte har klara regler om och hur man får framföra en mc/moppe i trafiken.
Mycket smutt!

Har ni sett den där australiensiska reklamfilmen som förordar lane-splitting, dock under vissa förutsättningar?
Nope, men skulle gärna vilja gör det...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Lane splitting" eller köra om i fil.

#10 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Men skulle det inte vara "smutt" om det vart tillåtet på så sätt, att man slapp gissa sig till varje gång om man skulle bli bötfälld av en övernitisk länsman som inte har klara regler om och hur man får framföra en mc/moppe i trafiken.
Mycket smutt!

Har ni sett den där australiensiska reklamfilmen som förordar lane-splitting, dock under vissa förutsättningar?
Nope, men skulle gärna vilja gör det...

Det var en variant på denna. Denna är dock lite längre och mer informativ, än den jag tänkte på.
https://youtu.be/kWh0t1fX_EY
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: "Lane splitting" eller köra om i fil.

#11 Inlägg av Conseal »

Såg väl ut ungefär såhär i morse också (andra delen av klippet).

https://youtu.be/2T1ITeCf9rc


Sent from my iPhone using Tapatalk
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: "Lane splitting" eller köra om i fil.

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:och framförs "ibland" ganska så ovarsamt och bullrigt, (tydligen så hade dom inte råd med ljuddämparen när dom köpte knarren),
Inte då, jag hade råd att köpa ett bullerrör :mrgreen: :wink:
Det är faktiskt rätt effektivt att höras ibland när synsinnet inte funkar hos bilisterna. Att växla ner och lägga en bullermatta som studsar mot bildörren kan nog även väcka de värsta sjusovare :mrgreen: :twisted:
adrian_vg skrev:Det funkar inte att prata med dem som inte gillar lane-splitting.
De håller redan på och spränger den där bultande ådran i pannan...
I det läget kommer min andra standardkommentar till användning. När det är stillastående åker man fram knackar på rutan och när dom öppnar säger man bara: "Stressa ihjäl dig bara så blir vi färre om utrymmet". Då går den där ådran åså är syftet uppnått :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Cfaspen
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön sep 25, 2016 21:21
Ort: Stockholm Enskede

Re: "Lane splitting" eller köra om i fil.

#13 Inlägg av Cfaspen »

Det brukar sällan vara speciellt konstruktiv att "samtala! med andra trafikanter i stressande situationer som köer, är min erfarenhet! Bara att tilltala någon annan förare, oavsett tonfall, brukar initialt mottags med en spontant skeptisk reaktion.

Dock måste jag säga att det är en STOR skillnad att "köra i mellan" köer i Stockholm jämfört med att bara komma till Uppsala, Nyköping eller vilken annan mellanstor svensk stad som helst. Det känns som att det finns en mycket större acceptans i Stockholm. Det skiljer sig till och med MYCKET om man "kör i mellan" i rusningstrafik=ok (pendlare) men vid vanlig helgkörning=inte ok (de som inte kör bil lika ofta).

Jag försöker dock att inte köra mer än ca +10km/h snabbare än de jag kör om...och max 40km/h. :o
Honda VFR800A -07
Yamaha Dragstar 1100 -04
Yamaha YZF R1 -01
Honda VFR750F -89 (såld)
BMW F800R -11 (såld)
BMW RnineT -16 (såld)
BMW RnineT -15 (såld)
Honda CB750C -82 (såld)
Yamaha MT-01 -05 (såld)
Suzuki GSX 750 EF -84 (såld)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Lane splitting" eller köra om i fil.

#14 Inlägg av adrian_vg »

Cfaspen skrev:Dock måste jag säga att det är en STOR skillnad att "köra i mellan" köer i Stockholm jämfört med att bara komma till Uppsala, Nyköping eller vilken annan mellanstor svensk stad som helst. Det känns som att det finns en mycket större acceptans i Stockholm. Det skiljer sig till och med MYCKET om man "kör i mellan" i rusningstrafik=ok (pendlare) men vid vanlig helgkörning=inte ok (de som inte kör bil lika ofta).
Håller med där.

Råkade nyligen ut för en sporthojssnubbe som vrålade (bokstavligen) förbi i minst 50 km/h mellan bilköerna när jag satt i fruns Vrak70 med resten av familjen.
Det både såg ut och kändes direkt vådligt. Fanns egentligen inget skäl att lane-splitta där, det var bara en knapp handfull bilar före.

Lane-splittar dagligen numera i Uppsala, och jag tycker det känns som att acceptansen ökat något för när jag glider upp och ställer mig först i kön vid rödljusen.
För bara några år sen fick jag både tutningar och helljusblinkningar på mig.
Cfaspen skrev:Jag försöker dock att inte köra mer än ca +10km/h snabbare än de jag kör om...och max 40km/h. :o
En försiktig general. Jag gillar det. :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Cfaspen
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön sep 25, 2016 21:21
Ort: Stockholm Enskede

Re: "Lane splitting" eller köra om i fil.

#15 Inlägg av Cfaspen »

adrian_vg skrev:
Cfaspen skrev:Dock måste jag säga att det är en STOR skillnad att "köra i mellan" köer i Stockholm jämfört med att bara komma till Uppsala, Nyköping eller vilken annan mellanstor svensk stad som helst. Det känns som att det finns en mycket större acceptans i Stockholm. Det skiljer sig till och med MYCKET om man "kör i mellan" i rusningstrafik=ok (pendlare) men vid vanlig helgkörning=inte ok (de som inte kör bil lika ofta).
Håller med där.

Råkade nyligen ut för en sporthojssnubbe som vrålade (bokstavligen) förbi i minst 50 km/h mellan bilköerna när jag satt i fruns Vrak70 med resten av familjen.
Det både såg ut och kändes direkt vådligt. Fanns egentligen inget skäl att lane-splitta där, det var bara en knapp handfull bilar före.

Lane-splittar dagligen numera i Uppsala, och jag tycker det känns som att acceptansen ökat något för när jag glider upp och ställer mig först i kön vid rödljusen.
För bara några år sen fick jag både tutningar och helljusblinkningar på mig.
Cfaspen skrev:Jag försöker dock att inte köra mer än ca +10km/h snabbare än de jag kör om...och max 40km/h. :o
En försiktig general. Jag gillar det. :tummenupp
40+, familj och första året med hojkort...vill inte riska för mycket! :popcorn
Honda VFR800A -07
Yamaha Dragstar 1100 -04
Yamaha YZF R1 -01
Honda VFR750F -89 (såld)
BMW F800R -11 (såld)
BMW RnineT -16 (såld)
BMW RnineT -15 (såld)
Honda CB750C -82 (såld)
Yamaha MT-01 -05 (såld)
Suzuki GSX 750 EF -84 (såld)

Skriv svar