Sida 1 av 1

Vad säger ni om "booster plug"?

Postat: sön nov 06, 2016 13:25
av Mister

Re: Vad säger ni om booster plug?

Postat: sön nov 06, 2016 13:49
av blacken
Kan nog funka som tänkt, men soppa åtgången kommer med all sannolikhet att öka och med mera sås i burkarna, så blir det mera "spillsås" ner i oljan. Att det ska reducera avgas "puffar" vid avslag vetefan om man kan tro på, för dom kommer av överskottsbränsle som inte förbränns i cylindern och antänds i avgasröret. Med tanke på att hela apparatjofräsgrunkemojickenfungeraidè gör så att knoten får mera soppa.

Re: Vad säger ni om booster plug?

Postat: sön nov 06, 2016 18:08
av tersan
Finns väl enklare sätt att feta upp blandningen om det är det man är ute efter.

Fast om man bara vill få hojen att gå fortare är det enklast att tvätta den eller montera några balla dekaler, det har ju faktiskt en bevisad effekt. :mrgreen:

Re: Vad säger ni om booster plug?

Postat: sön nov 06, 2016 18:59
av blacken
eller montera några balla dekaler, det har ju faktiskt en bevisad effekt.
Sant, men man får de upp med att montera dekalerna så att deras mönster inte stör aerodynamiken. Bara man får det rätt, så djäklar va det den kommer att gå sedan :D

Re: Vad säger ni om booster plug?

Postat: mån nov 07, 2016 13:09
av Tyrannosaurus
blacken skrev:Att det ska reducera avgas "puffar" vid avslag vetefan om man kan tro på, för dom kommer av överskottsbränsle som inte förbränns i cylindern och antänds i avgasröret. Med tanke på att hela apparatjofräsgrunkemojickenfungeraidè gör så att knoten får mera soppa.
Jag vet inte varför en del hänger upp sig på avgaspuffar vid avdrag. Det intressanta är att på förgasar-V4:or så kan man minska puffandet genom att öka på luftskruvarna. Nackdelen är att man då får sämre/orolig tomgång.

Medan jag hade förgasarproblem (nu har jag iofs inte startat den efter fixet, men allt är nytt, rent och fräscht så nu borde den funka) så kunde jag konstatera att den puffade mindre och drog mer soppa.

Jag vet inte exakt vad det beror på, men Hondas V4:or, speciellt VF (utan R) puffar vid avdrag normalt. Det kunde man speciellt höra när dom körde superbike med VF1000R (den har ju "R" men efter storleksindikeringen) på 80-talet och när bl.a. Peter Lindén gjorde kraftiga nerväxlingar på bana inför kurvorna så puffade det rejält och det var i stort sett de enda hojarna som gjorde det.

Personligen tycker jag det har en viss ballfaktor "WOOOOOOOOOOOO PAO PAO!" :lol:

Re: Vad säger ni om "booster plug"?

Postat: mån nov 07, 2016 13:36
av adrian_vg
Mister skrev:Lite halvdyr manick iaf .:)

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayIS ... 8433078784
Känner du att du behöver en dylik för att komma till rätta med motorgången?

Re: Vad säger ni om "booster plug"?

Postat: mån nov 07, 2016 17:35
av Tommy Gsson
Mister skrev:Lite halvdyr manick iaf .:)

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayIS ... 8433078784
Hör av dig till mig om du vill prova den enkla varianten som inte kompenserar för temperaturen, har en sådan liggandes.
T.

Re: Vad säger ni om "booster plug"?

Postat: mån nov 07, 2016 18:19
av blacken
Jag vet inte varför en del hänger upp sig på avgaspuffar vid avdrag.
Samma här, bara trevligare med några distinkta "puffar" vid avdrag innan en kurva eller nerväxling inför ett stopp.
Det intressanta är att på förgasar-V4:or så kan man minska puffandet genom att öka på luftskruvarna. Nackdelen är att man då får sämre/orolig tomgång
Exakt mera luft, mindre sås, gör så att den får ett smärre "ADHD epjuck" på tomgång. Samt det blir mindre sås som kan antändas i avgasröret. Fast det verkar som om dassig förgasargång verkar vara ett "signum" för Viffern, har aldrig haft så mycket strul med knasare någon gång, och då så är man ändå van vid Rochester M4MC Quadrajet..

Re: Vad säger ni om "booster plug"?

Postat: tis nov 08, 2016 22:56
av Tyrannosaurus
blacken skrev:
Det intressanta är att på förgasar-V4:or så kan man minska puffandet genom att öka på luftskruvarna. Nackdelen är att man då får sämre/orolig tomgång
Exakt mera luft, mindre sås, gör så att den får ett smärre "ADHD epjuck" på tomgång. Samt det blir mindre sås som kan antändas i avgasröret. Fast det verkar som om dassig förgasargång verkar vara ett "signum" för Viffern, har aldrig haft så mycket strul med knasare någon gång, och då så är man ändå van vid Rochester M4MC Quadrajet..
Nåt som jag aldrig har blivit riktigt klok på är att en del kallar luftskruvarna för blandningsskruvar, så jag vet inte säkert om de ökar mängden luft eller blandning. Nån har nämnt att det hänger på om de sitter före trottelhuset som på de flesta mekaniska förgasare eller efter trottelhuset som på de flesta vakuumförgasare.

Nåt som gjorde skillnad var när jag monterade Dynojet.
Sen är luftskruvarna en hel vetenskap. Original brukar de stå olika på varje gasare. Det här har med avgasrening att göra och om man läser boken (åtminstone den amerikanska) så finns det nåt som heter "idle drop procedure". Om den föreskriften finns det bara en sak att säga: Glöm den!

Justeringen av luftskruvarna ska göras enligt följande:
1. Justera luftskruvarna till standardjustering (brukar vara 3 varv ut från botten).
2. Ofta räcker det här och man behöver egentligen inte göra mer om man inte vill.

Om man vill optimera, gör enligt följande:
1. Starta hojen och kör gärna en liten sväng så att motorn är genomvarm och går snällt på tomgång.
2. Från standardjusteringen, skruva ut alla fyra skruvarna 1/4 varv i taget.
3. Ge motorn en lätt varvning mellan varje skruvning om fyra och notera hur den går tillbaka till tomgång.
4. Rätt snabbt lär man märka att den antingen inte går tillbaka ordentligt eller blir orolig eller både och (tomgången kan behöva justeras, så om tomgången går upp lite är det inget fel så länge den går jämnt, snällt och går tillbaka som den ska).
5. Skruva tillbaka alla fyra skruvarna 1/4 varv dit där den troligen gick bra och stanna där.
6. Klart.
7. Om den har dålig tomgång redan från början på 3 varv, testa att istället dra in skruvarna 1/4 varv och se om det blir bättre.
8. Om det inte blir bättre, fortsätt att dra in skruvarna 1/4 varv i taget enda de är inne på bara 1/2 varv ut.
9. Om det inte hjälper så kan det vara nåt annat fel som är trasigt t.ex. felbestyckat, nån som har varit inne och petat med ståltråd i lågfartsmunstyckena, skit i munstyckena, pajade luftskruvar p.g.a. för hård indragning (spetsen kan gå av) att det saknas nån del i luftskruvarna (ska vara skruv, fjäder, bricka, O-ring i den ordningen, allt är pluttelitet och ett rent helvete att pilla ut om man behöver byta grejer) eller nåt.

Jag kan hjälpa dig med gasarna om du hjälper mig med elen. Jag har allt man behöver, synkgrejer (förbudsstaplar) mm. :wink:

Re: Vad säger ni om "booster plug"?

Postat: ons nov 09, 2016 00:05
av blacken
Jag kan hjälpa dig med gasarna om du hjälper mig med elen. Jag har allt man behöver, synkgrejer (förbudsstaplar) mm.
You got a deal, Dude.. :D