Vintermek

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Vintermek

#76 Inlägg av vroom »

Spiderpig skrev:Första provturen!
Supersnyggt färgmatchat! Har läst tråden med viss avund och önskar Dig lycka till i sommarracen :tummenupp
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#77 Inlägg av Spiderpig »

Tack!! Kostar att ligga på topp men känner mig riktigt nöjd :)

Kul att få lite feedback! Många har läst tråden men inte så många som skriver något så tänkte lägga ner halvvägs. Det som dock dyker upp är konstruktivt och bra läsning här till skillnad från sporthoj.com

Startade inte ens en tråd där för då hade kritiken haglat och slutat med att jag skulle bytt hoj :shock:

Håller tummarna för att jag ska trivas med den här hojen då jag lagt ner tid och pengar på den.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Vintermek

#78 Inlägg av Tommy Gsson »

Ser riktigt najs ut! :headbang
Har du försökt få till hondamärkena ännu?
Skulle fylla ut bra där på tanken.
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Vintermek

#79 Inlägg av Mister »

Sweet!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#80 Inlägg av Spiderpig »

Tyvärr Tommy så har jag inte vågat prova detta. De var för dyra för att förstöra :roll: Provar nog att forma en av dem framöver och om den blir kass så kan jag sätta den andra på min boblbee ryggsäck. :P

Tack Mister!

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Vintermek

#81 Inlägg av Jonher »

Spiderpig skrev: Kul att få lite feedback! Många har läst tråden men inte så många som skriver något så tänkte lägga ner halvvägs. Det som dock dyker upp är konstruktivt och bra läsning här till skillnad från sporthoj.com
Väldigt snyggt!
Att du inte fått så mycket kommentarer tidigare beror nog på att de flesta av oss inte har erfarenhet av något liknande och kämpar emot lockelsen att börja med något eget pga tid-, plats- eller pengabrist, så vi vågar inte ens börja kommentera ;)

Hursomhelst tycker jag din hoj är jättesnygg och jag hoppas du kommer trivas med den :)


Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Vintermek

#82 Inlägg av lappen »

Spiderpig skrev:Trevligt med ett inlägg från någon annan än mig :D
Jag följer din tråd även om jag inte skriver något. Är novis på detta med hojjar med motor, tidigare mest gränslat de man får trampa runt själv, så känner inte att jag har så mycket att tillföra, desto mer att ta till mig :)
Spiderpig skrev:Kul att få lite feedback! Många har läst tråden men inte så många som skriver något så tänkte lägga ner halvvägs. Det som dock dyker upp är konstruktivt och bra läsning här till skillnad från sporthoj.com
Fortsätt skriva :)
Spiderpig skrev:Hojen är sånär som klar så postar några sista bilder tänkte jag om någon är intresserad.
Läser med intresse :)
adrian_vg skrev:Men varför ska huggern slipas om?
Newbie som sagt...vad är "hugger"? :oops:
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#83 Inlägg av Spiderpig »

Okej om det är så att folk här vill ha hjälp med detaljer om mitt "bygge" eller några andra tips så är det bara att höra av sig. Hjälper gärna till om jag kan. Har mekat i en del år nu men man lär sig nytt hela tiden.

Hugger är den skärm som sitter ovanför bakhjulet för att förhindra att det skvätter grus och skit i hjulhuset. Lite snöggt är det också :wink:

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#84 Inlägg av Spiderpig »

Kollade igenom tråden och såg att jag inte lagt in min guide för hur man lackerar själv så postar den här om någon är intresserad.

Har lackat flertalet fälgar själv. Jag har börjat med att blästra dem. Plastblästring är att föredra men svårt att hitta då det tar bort färgen och inget mer. Senast sandblästrade jag dem och då fick jag matta ner dem med våtslippapper grovlek 400. Sedan köpte jag primer, billack samt klarlack på colorama här i Borås som säkert finns på flera orter i landet. De kan trycka upp precis den kulören du vill ha i så kallad "billack" kvalitet. Själv stod jag och stirrade på ungefär 100 olika vita kulörer innan jag bestämde mig.
Avfetta sedan med en siliconeremover i samma butik. Köpte en liter för en hundralapp och den räcker hur länge som helst. En primer på 400-500 ml räcker gott och väl till ett par fälgar. Nu lackerade jag om hela hojen så gick åt 10 burkar med lack men vitt är ju svårt att få att täcka. Lade 3 lager på samtliga kåpor, tank och fälgar. Därefter lade jag hagmans 2k klarlack. Har gjort denna proceduren flera gånger och har lackat om 3 hojar och det har blivit skitbra! Har även testat på att få fälgarna pulverlackade och det har varit med varierande resultat. Risken är överhängande att om du får en liten spricka eller något vasst föremål på en pulverlackad yta är att det kan lossna stora flagor. Tro mig jag har fått bilfälgar pulverlackade på en firma, en crossram på en annan firma och mina nuvarande vinterfälgar på bilen på en 3:e firma. Ska du pulverlacka så inspektera NOGA innan du tar med dem hem annars är du torsk. Finns även viss risk för att det blir tjockt lager med pulver och då kan det vara svårare att balansera dem.

Mitt bästa tips enligt min erfarenhet är:
1. Blästra och om vid behov matta ner dem med våtslippapper 400.
1. Se till att du har en större yta med bra belysning, helkroppsdräkt så du inte får något hårstrå eller liknande bös under lackering, ansiktsmask med kolfilter (finns på biltema för 150 spänn).
2. Häng upp fälgarna och torka rent dom med siliconeremover
3. Blås försiktigt med ex kompressor vid håligheter så det inte finns något avfettningsmedel kvar och torka av allting med takrag eller ragg elelr vad det nu heter. En sorts klistrig duk som tar upp damm.
4. Blötlägg golvet så du inte får upp damm när du lackerar. Häng upp fälgarna mellan ex. två pallar och ett järnrör emellan.
5. Lackera med primer så det täcker. Se till att det inte är någon rost eller färg på röret för det kan lossna och lägga sig i färgen. Snurra på fälgarna medans du lackerar.
6. Vänta 15 minuter eller tills det torkat in lite.
7. Lägg på ett lager lack och vänta 15 minuter till.
8. Ett lager lack till kanske? Beroende på om det första täckte helt. Ingen ide att lägga massa lager med lack.
9. Vänta minst en halvtimma kanske en timma tills färgen "torkat" och spraya sedan på klarlacken i ett tunt MEN täckande lager. Det ska INTE vara knottrigt eller liknande utan täcka helt enkelt. Inte för tjockt för då rinner det. Dock ska du inte vara rädd att spraya så det täcket då hagmans klarlack går att spraya rätt tjockt.
10. Vänta 15 minuter och spraya ett lager klarlack till om så önskas.
11. Låt torka minst 2 dygn innan du tar ner det! Även om de kan kännas härdade så tar det 14 dagar innan de är helt genomhärdade.

Har lyckats varje gång med detta och aldrig några problem.

Jo visst fasen det ska vara minst 15 grader där du lackerar!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vintermek

#85 Inlägg av blacken »

Spiderpig skrev:Kollade igenom tråden och såg att jag inte lagt in min guide för hur man lackerar själv så postar den här om någon är intresserad.

Har lackat flertalet fälgar själv. Jag har börjat med att blästra dem. Plastblästring är att föredra men svårt att hitta då det tar bort färgen och inget mer. Senast sandblästrade jag dem och då fick jag matta ner dem med våtslippapper grovlek 400. Sedan köpte jag primer, billack samt klarlack på colorama här i Borås som säkert finns på flera orter i landet. De kan trycka upp precis den kulören du vill ha i så kallad "billack" kvalitet. Själv stod jag och stirrade på ungefär 100 olika vita kulörer innan jag bestämde mig.
Avfetta sedan med en siliconeremover i samma butik. Köpte en liter för en hundralapp och den räcker hur länge som helst. En primer på 400-500 ml räcker gott och väl till ett par fälgar. Nu lackerade jag om hela hojen så gick åt 10 burkar med lack men vitt är ju svårt att få att täcka. Lade 3 lager på samtliga kåpor, tank och fälgar. Därefter lade jag hagmans 2k klarlack. Har gjort denna proceduren flera gånger och har lackat om 3 hojar och det har blivit skitbra! Har även testat på att få fälgarna pulverlackade och det har varit med varierande resultat. Risken är överhängande att om du får en liten spricka eller något vasst föremål på en pulverlackad yta är att det kan lossna stora flagor. Tro mig jag har fått bilfälgar pulverlackade på en firma, en crossram på en annan firma och mina nuvarande vinterfälgar på bilen på en 3:e firma. Ska du pulverlacka så inspektera NOGA innan du tar med dem hem annars är du torsk. Finns även viss risk för att det blir tjockt lager med pulver och då kan det vara svårare att balansera dem.

Mitt bästa tips enligt min erfarenhet är:
1. Blästra och om vid behov matta ner dem med våtslippapper 400.
1. Se till att du har en större yta med bra belysning, helkroppsdräkt så du inte får något hårstrå eller liknande bös under lackering, ansiktsmask med kolfilter (finns på biltema för 150 spänn).
2. Häng upp fälgarna och torka rent dom med siliconeremover
3. Blås försiktigt med ex kompressor vid håligheter så det inte finns något avfettningsmedel kvar och torka av allting med takrag eller ragg elelr vad det nu heter. En sorts klistrig duk som tar upp damm.
4. Blötlägg golvet så du inte får upp damm när du lackerar. Häng upp fälgarna mellan ex. två pallar och ett järnrör emellan.
5. Lackera med primer så det täcker. Se till att det inte är någon rost eller färg på röret för det kan lossna och lägga sig i färgen. Snurra på fälgarna medans du lackerar.
6. Vänta 15 minuter eller tills det torkat in lite.
7. Lägg på ett lager lack och vänta 15 minuter till.
8. Ett lager lack till kanske? Beroende på om det första täckte helt. Ingen ide att lägga massa lager med lack.
9. Vänta minst en halvtimma kanske en timma tills färgen "torkat" och spraya sedan på klarlacken i ett tunt MEN täckande lager. Det ska INTE vara knottrigt eller liknande utan täcka helt enkelt. Inte för tjockt för då rinner det. Dock ska du inte vara rädd att spraya så det täcket då hagmans klarlack går att spraya rätt tjockt.
10. Vänta 15 minuter och spraya ett lager klarlack till om så önskas.
11. Låt torka minst 2 dygn innan du tar ner det! Även om de kan kännas härdade så tar det 14 dagar innan de är helt genomhärdade.

Har lyckats varje gång med detta och aldrig några problem.

Jo visst fasen det ska vara minst 15 grader där du lackerar!
En som kan och vet sina saker :fakta jag bugar mig..
Fast du glömde att man ska ställa om ventilationen från taksug till golv/sidosug efter man har blåst färgen :D ..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#86 Inlägg av Spiderpig »

Ventilation?? :wink:

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vintermek

#87 Inlägg av blacken »

Spiderpig skrev:Ventilation?? :wink:
Det förståss, om man kan förena nytta med nöje och få lite yrsla och snurr i pannbenet samtidigt som man jobbar, så är det inte att förakta. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Vintermek

#88 Inlägg av lappen »

Spiderpig skrev:Kollade igenom tråden och såg att jag inte lagt in min guide för hur man lackerar själv så postar den här om någon är intresserad.
TACK! :D
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vintermek

#89 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Spiderpig skrev:Ventilation?? :wink:
Det förståss, om man kan förena nytta med nöje och få lite yrsla och snurr i pannbenet samtidigt som man jobbar, så är det inte att förakta. :lol:
Det där påminner mig om en gammal klubbmedlem som var billackerare. Det var ingen större fara med honom i normalfall, men han tålde inte sprit. Inte för att han vart otrevlig eller nåt, men han kallades för "gummiben" an just den anledningen :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vintermek

#90 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:
Spiderpig skrev:Ventilation?? :wink:
Det förståss, om man kan förena nytta med nöje och få lite yrsla och snurr i pannbenet samtidigt som man jobbar, så är det inte att förakta. :lol:
Det där påminner mig om en gammal klubbmedlem som var billackerare. Det var ingen större fara med honom i normalfall, men han tålde inte sprit. Inte för att han vart otrevlig eller nåt, men han kallades för "gummiben" an just den anledningen :lol:
Jo, Det första man gjorde på morgnarna var att ställa sig i färgrummet en kvart eller mer, sedan fixade man fikat. Söndagarna kunde vara en riktig pest, med Universums grymmaste pannknack som inte var alkoholrelaterad, dvs :lol:. Man är glad att den perioden i ens liv är över, idag räcker om man ser en färgburk, så mår man illa och blir snurrig.. :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar