Vintermek

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Vintermek

#16 Inlägg av Mister »

Spiderpig skrev:Vad tänkte du att jag ska lägga upp för guide Mister? :) Det här är ju forumet :banana
Tänkte mer på forumsdelen Guider & Howto's som finns här viewforum.php?f=20
:D
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#17 Inlägg av Spiderpig »

Stötte på patrull igår. Demonterade kammarna efter att ha märkt upp dem mot kamkedjan och placerade mina hemmagjorda låsningar för vtec-ventilerna och skruvade ihop allt. Alla ventiler låg inom godkända marginaler så monterade loss kammarna och demonterade ventilerna och tog bort låsningarna. När jag sedan skulle montera ihop kammarna med kamkedjan så blev den förvånansvärt sträckt. Såpass sträckt att jag inte får ihop allt. Min fråga till er kunniga där ute är om ni vet om kamkedjesträckaren automatiskt löser ut till max när man tar bort kamkedjan? De filmklipp jag sett och vad jag läst så ska detta inte hända. Har hittat en guide till hur man sträcker upp kedjesträckaren igen men man måste tillverka ett specialverktyg och jag är låst till orten då jag har beredskap. Hjälp!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Vintermek

#18 Inlägg av Mister »

Har inte gjort ngt på vtec men principen är väl samma misstänker jag som på andra hojar jag har pillat på. Dvs att man ta bort kamkedjesträckaren. (Om detta borde finnas beskrivet i verkstadsmanualen. Som kan vara bra att ha). Vid lite googling så såg jag att det är ett specialverktyg precis som du beskriver till kamkedjesträckaren. Men den ser rätt enkel ut att kunna fixas. Det är en typ "nyckel" som behövs. Hoppas att det löses för dig.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Vintermek

#19 Inlägg av Mister »

Va fanken. "Nyckeln" är bara för att låsa den. Har du nån polare eller ett hondjur i närheten som kan hjälpa dig hålla en skruvmejsel stilla en stund så kan du nog fixa biffen. :)

Det är ju två rackare då det är en V4 också. :)

Bifoga en video från en Cbr men är samma sak.
https://m.youtube.com/watch?v=TYnO_T5jQX0



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#20 Inlägg av Spiderpig »

Precis som ni nämner så var ag ute en sväng idag och kikade på det. Monterade dit kammarna med kedja och därefter snurrade jag upp sträckaren tills den gick att skruva fast. Nu är allt på plats och jag ska dra momenten i morgon då en förkylning gör sig påmind. Fick paket på posten igår föresten nästan direkt från Tyskland. Bra jobbat där nccr :banana
Bilagor
20170105_162811.jpg
20170105_162811.jpg (126.02 KiB) Visad 10411 gånger

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#21 Inlägg av Spiderpig »

Ny bakdämpare och progressiva fjädrar till gaffeln :P
Bilagor
20170105_162725.jpg
(147.39 KiB) Nerladdad 57 gånger

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#22 Inlägg av Spiderpig »

Drog momenten idag men har ingen gänglåsning till hands så sket sig. Putsade upp framlyktorna istället :wink:

En sak jag funderar över är att alla ventilerna låg inom tolerans. Är det någon ide att plocka loss främre motorkåpa och göra samma procedur där eller hur hade ni gjort? Större risk för att man skadar någon lagerbana om man knixar sig in där osv. Bättre att plocka ur motorn när den gått 4800 istället och göra båda sidorna?

I morgon blir det montering av nya bakdämparen.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vintermek

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

Spiderpig skrev:En sak jag funderar över är att alla ventilerna låg inom tolerans. Är det någon ide att plocka loss främre motorkåpa och göra samma procedur där eller hur hade ni gjort? Större risk för att man skadar någon lagerbana om man knixar sig in där osv. Bättre att plocka ur motorn när den gått 4800 istället och göra båda sidorna?
Av ta lyfta locket och mäta kan du inte skada några lagerbanor. Men det är väl ett jävla jobb på VFR, jag tror t.o.m. värre än på VF där jag måste tömma och ta bort kylaren för att komma åt främre ventilkåpan.

Att plocka ur motorn för ventiljustering låter som ett väldans overkill, såvida inte åtkomsten är en mardröm. Men VFR har ju boxram så det borde vara hyfsat lätt att komma åt när man väl har fått bort allt som sitter i vägen som luftburk och kanske spruteriet mm. Å andra sidan måste det också bort plus minst lika mycket till om man ska lyfta motorn.

Om den bakre är ok så är nog den främre det också med tanke på att den bakre går lite varmare. Men det hänger lite på hur långt den har gått sen senaste ventilservice.

Nåt jag inte fattar är varför man inte har börjat med hydrauliska lyftare på hojar. I stort sett alla bilar har det idag.
Nån sa att det är för mycket varv på sport- och sporttouringhojar fördet sitter på många glidare. Men det där med varvet stämmer inte helt, för Hondas CBX750F från 80-talet har hydrauliska lyftare och den varvar 10.000 utan att det flyger isär. Det finns såna som rullar fortfarande, liksom CBX600E och USA-varianten CB700/750 Nighthawk S som har i stort sett samma motor som Europamodellen CBX750F fast Nighthawken har kardan.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 0sc_84.htm
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Vintermek

#24 Inlägg av Mister »

Spiderpig skrev:Drog momenten idag men har ingen gänglåsning till hands så sket sig. Putsade upp framlyktorna istället :wink:

En sak jag funderar över är att alla ventilerna låg inom tolerans. Är det någon ide att plocka loss främre motorkåpa och göra samma procedur där eller hur hade ni gjort? Större risk för att man skadar någon lagerbana om man knixar sig in där osv. Bättre att plocka ur motorn när den gått 4800 istället och göra båda sidorna?

I morgon blir det montering av nya bakdämparen.
Hade helt klart även gjort främre. Mesta jobbet är ju gjort med att strippa hojen ju. :) Så trångt är det inte att man behöver lyfta motorn. Har haft av kammarna och bytt shims på främre på pre-vtec. Man får ta ner främre kylare för att få det mer lättjobbat bara. Bör inte vara nån skillnad på vtec modellen.

Kör hårt! :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#25 Inlägg av Spiderpig »

Tyrannusaurus nej det har du rätt i. Dock så kan man bara mäta de vanliga ventilerna. Vtec ventilerna måste man lyfta ur och låsa vtec funktionen i så måste ha loss kammarna då. Ska ge mig på bakdämparen i eftermiddag och fundera över detta. Lutar åt att jag hoppar över justeringen fram just nu då allt såg bra ut där bak. Hojen har bara gått 2400 mil så det är ingen justering gjord än.

Tack Mister för infon! Dock tror jag som nämnt att jag monterar ner hela motorn till nästa storservice och kollar över cylindrar och ventiler osv. Hojen står lite ostadigt på framgaffeln på en drickaback också då hjulen även är på torkning efter lackering så är lite nojig över att allt ska falla omkull.

Beställde nya ostar idag föresten! Metzeler M5 interact nånting. Har kört på både M3, M5 och M7 på min förra håj och tycker att det är ett fruktansvärt bra däck! Tycker att de håller många mil och ger bra grepp på både torrt och blött väglag. Har aldrig upplevt ett släpp med dem och då har jag kört många mil både i totalt ösregn och även lite i snön i diverse bergspass i Österrike och däromkring. Tycker de håller formen mycket bra! Har kört på Michelindäck och Bridgestone innan jag fann kärleken i Metzeler :oops: Kommer ihåg när jag och min dåvarande flickvän för några år sedan körde på varsin hoj neråt italien och tillbaka och vi hade båda nya däck. Hon körde på Metzeler M3 och jag på något Michelindäck med lättviktsstomme. Mitt var lite platt när vi kom tillbaka och hennes var runt och fint.

Funderar på att byta drivpaket när man ändå är igång. Någon som drevat ner eller upp något och känt att den legat bättre i registret?

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#26 Inlägg av Spiderpig »

Okej... Då vart den nya dämparen på plats.. Lite mer jobb än jag hade räknat med. För att göra en lång historia kort:
För att komma åt övre bulten var jag tvungen att montera bort plasten på undersidan.
För att komma åt plasten så var jag tvungen att lossa avgassystemet.
För att lossa avgasysstemet fick jag ta bort regskylten bak.
För att lossa plasten fick jag lossa en del bultar och även plocka bort en del av kablaget till elsystemet.
När jag fått bort plasten kom jag åt övre bulten.
Undre bulten var inga problem med.
Dock för att få ur dämparen neråt då uppåt var uteslutet så fick jag lossa grenröret.
För att lossa grenröret fick jag lossa katalysatorn vilket var ett helvete (svårt att komma åt bulten på undersidan)
Hoppsan hejsan Kerstin efter en del trixandes så var dämparn borta! :shock:

Tvärtom för att få dit alltihopa. Passade på att tvätta plasten ordentligt så det var rent och snöggt när allt kom ihop.
Bilagor
20170108_161801.jpg
20170108_161801.jpg (153.3 KiB) Visad 10374 gånger
20170108_161256.jpg
20170108_161256.jpg (137.83 KiB) Visad 10374 gånger

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#27 Inlägg av Spiderpig »

Glömde nämna att min underbara sambo servade med fika ungefär halvvägs! :tuttar :D

Och ja det är en öppen ventilkåpa med kaffe intill dock spillde jag inget där i :shock:
Bilagor
20170108_171459.jpg
20170108_171459.jpg (129.18 KiB) Visad 10374 gånger

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Vintermek

#28 Inlägg av Maciver »

Spiderpig skrev:Okej... Då vart den nya dämparen på plats.. Lite mer jobb än jag hade räknat med. För att göra en lång historia kort:
För att komma åt övre bulten var jag tvungen att montera bort plasten på undersidan.
För att komma åt plasten så var jag tvungen att lossa avgassystemet.
För att lossa avgasysstemet fick jag ta bort regskylten bak.
För att lossa plasten fick jag lossa en del bultar och även plocka bort en del av kablaget till elsystemet.
När jag fått bort plasten kom jag åt övre bulten.
Undre bulten var inga problem med.
Dock för att få ur dämparen neråt då uppåt var uteslutet så fick jag lossa grenröret.
För att lossa grenröret fick jag lossa katalysatorn vilket var ett helvete (svårt att komma åt bulten på undersidan)
Hoppsan hejsan Kerstin efter en del trixandes så var dämparn borta! :shock:

Tvärtom för att få dit alltihopa. Passade på att tvätta plasten ordentligt så det var rent och snöggt när allt kom ihop.
Det kunde jag sagt till dig. :oops: Fast jag behövde inte lossa katten. Tror att jag lossade kedjan istället och kunde sänka svingen mer.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#29 Inlägg av Spiderpig »

Ah det tog några timmar men det är kul att få inblick i hur hojen är uppbyggd trots att det känns förbaskat dumt att bygga hela bakpartiet kring stötdämparen.. Vem vet det kanske var ingenjören för stötdämpningssystemet som var först klar när de tog fram prototypen en gång i tiden :lol:

Aja beställde ebc belägg igår också dubbel H :headbang

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Vintermek

#30 Inlägg av Mister »

När det gäller drevning så beror det på vilken körning man gör. Jag har testat på Vfr -1 kugg fram och +2 kugg bak. Testat även bara -1 kugg fram. Samt original så klart. :) För buskörning. Då säger jag kugga ner. Blir också roligare på bankörning. Ju mer man drar ner på utväxlingen, desto sämre touringhoj är väl slutsatsen. Original så blir den mer allround och passar även touring. När man ändra drevning så behöver man också speedohealer. Blir för tokigt annars på både hastighetsmätaren och km räknaren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar