Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982

#1 Inlägg av adrian_vg »

Hittar ingenstans var man byter oljefiltret för transmissionsoljan på åttondels-mc:n.
Den har väl ett oljefilter, eller??

Söker också en användarmanual för den sk motorcykeln. Om nån har några tips för var få tag på en, hojta till!
Servicemanual har jag redan!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982

#2 Inlägg av blacken »

Glutta under, mellan rambenen så hittar du nog en bultskalle som ser misstänkt ut som kandidat för att dränera lite olja, normalt så kan man identifiera en oljeplugg på antingen kopparbrickan eller alu diton som sitter under mutterskallen. Och korsdragsknotor har inga oljefilter vanligtvis, möjligtvisett grovfilter i oljetanken kanske, sedan så är det bara luftfilter på dom i regel
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982

#3 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Och korsdragsknotor har inga oljefilter vanligtvis, möjligtvisett grovfilter i oljetanken kanske, sedan så är det bara luftfilter på dom i regel
Jaha!
Men varför behövs inget oljefilter för trans-oljan då? Det borde väl bli smutsigt i den oljan också väl?

Eller är det så att i 4T-motorer kommer det mesta av smutsen från förbränningen i cylindrarna, eftersom oljan delas av motor och växellåda?
På 2T är ju motor och växellåda separerade, så kanske att det inte blir lika smutsigt då?

Tänker jag rätt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982

#4 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Och korsdragsknotor har inga oljefilter vanligtvis, möjligtvisett grovfilter i oljetanken kanske, sedan så är det bara luftfilter på dom i regel
Jaha!
Men varför behövs inget oljefilter för trans-oljan då? Det borde väl bli smutsigt i den oljan också väl?

Eller är det så att i 4T-motorer kommer det mesta av smutsen från förbränningen i cylindrarna, eftersom oljan delas av motor och växellåda?
På 2T är ju motor och växellåda separerade, så kanske att det inte blir lika smutsigt då?

Tänker jag rätt?
Helt rätt, oljan blir inte lika "stressad" av heta bypass gaser från kolvringarna ner i oljan, men en hel del skit kommer av allt mekanisk friktion i lådan, därav att det är vanligt med en magnetplugg på dom. Visst skulle det vara smutt med ett oljefilter även i en v-låda men då så måste dom sätta dit en oljepump, och den snor effekt, samt knarren skulle bli dyrare och svårare vid produktion, så dom kompromissade som vanligt, med att bygga tajta toleranser, täta oljebyten och smacka dit en magnetplugg på oljebulten...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982

#5 Inlägg av adrian_vg »

Ok, tackar!

En underhållsavgift mindre... :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar