Hittar ingenstans var man byter oljefiltret för transmissionsoljan på åttondels-mc:n.
Den har väl ett oljefilter, eller??
Söker också en användarmanual för den sk motorcykeln. Om nån har några tips för var få tag på en, hojta till!
Servicemanual har jag redan!
Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982
Glutta under, mellan rambenen så hittar du nog en bultskalle som ser misstänkt ut som kandidat för att dränera lite olja, normalt så kan man identifiera en oljeplugg på antingen kopparbrickan eller alu diton som sitter under mutterskallen. Och korsdragsknotor har inga oljefilter vanligtvis, möjligtvisett grovfilter i oljetanken kanske, sedan så är det bara luftfilter på dom i regel
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982
Jaha!blacken skrev:Och korsdragsknotor har inga oljefilter vanligtvis, möjligtvisett grovfilter i oljetanken kanske, sedan så är det bara luftfilter på dom i regel
Men varför behövs inget oljefilter för trans-oljan då? Det borde väl bli smutsigt i den oljan också väl?
Eller är det så att i 4T-motorer kommer det mesta av smutsen från förbränningen i cylindrarna, eftersom oljan delas av motor och växellåda?
På 2T är ju motor och växellåda separerade, så kanske att det inte blir lika smutsigt då?
Tänker jag rätt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982
Helt rätt, oljan blir inte lika "stressad" av heta bypass gaser från kolvringarna ner i oljan, men en hel del skit kommer av allt mekanisk friktion i lådan, därav att det är vanligt med en magnetplugg på dom. Visst skulle det vara smutt med ett oljefilter även i en v-låda men då så måste dom sätta dit en oljepump, och den snor effekt, samt knarren skulle bli dyrare och svårare vid produktion, så dom kompromissade som vanligt, med att bygga tajta toleranser, täta oljebyten och smacka dit en magnetplugg på oljebulten...adrian_vg skrev:Jaha!blacken skrev:Och korsdragsknotor har inga oljefilter vanligtvis, möjligtvisett grovfilter i oljetanken kanske, sedan så är det bara luftfilter på dom i regel
Men varför behövs inget oljefilter för trans-oljan då? Det borde väl bli smutsigt i den oljan också väl?
Eller är det så att i 4T-motorer kommer det mesta av smutsen från förbränningen i cylindrarna, eftersom oljan delas av motor och växellåda?
På 2T är ju motor och växellåda separerade, så kanske att det inte blir lika smutsigt då?
Tänker jag rätt?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982
Ok, tackar!
En underhållsavgift mindre...
En underhållsavgift mindre...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!