Sida 1 av 1

Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982

Postat: tis nov 22, 2016 11:05
av adrian_vg
Hittar ingenstans var man byter oljefiltret för transmissionsoljan på åttondels-mc:n.
Den har väl ett oljefilter, eller??

Söker också en användarmanual för den sk motorcykeln. Om nån har några tips för var få tag på en, hojta till!
Servicemanual har jag redan!

Re: Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982

Postat: tis nov 22, 2016 11:28
av blacken
Glutta under, mellan rambenen så hittar du nog en bultskalle som ser misstänkt ut som kandidat för att dränera lite olja, normalt så kan man identifiera en oljeplugg på antingen kopparbrickan eller alu diton som sitter under mutterskallen. Och korsdragsknotor har inga oljefilter vanligtvis, möjligtvisett grovfilter i oljetanken kanske, sedan så är det bara luftfilter på dom i regel

Re: Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982

Postat: tis nov 22, 2016 12:45
av adrian_vg
blacken skrev:Och korsdragsknotor har inga oljefilter vanligtvis, möjligtvisett grovfilter i oljetanken kanske, sedan så är det bara luftfilter på dom i regel
Jaha!
Men varför behövs inget oljefilter för trans-oljan då? Det borde väl bli smutsigt i den oljan också väl?

Eller är det så att i 4T-motorer kommer det mesta av smutsen från förbränningen i cylindrarna, eftersom oljan delas av motor och växellåda?
På 2T är ju motor och växellåda separerade, så kanske att det inte blir lika smutsigt då?

Tänker jag rätt?

Re: Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982

Postat: tis nov 22, 2016 13:04
av blacken
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Och korsdragsknotor har inga oljefilter vanligtvis, möjligtvisett grovfilter i oljetanken kanske, sedan så är det bara luftfilter på dom i regel
Jaha!
Men varför behövs inget oljefilter för trans-oljan då? Det borde väl bli smutsigt i den oljan också väl?

Eller är det så att i 4T-motorer kommer det mesta av smutsen från förbränningen i cylindrarna, eftersom oljan delas av motor och växellåda?
På 2T är ju motor och växellåda separerade, så kanske att det inte blir lika smutsigt då?

Tänker jag rätt?
Helt rätt, oljan blir inte lika "stressad" av heta bypass gaser från kolvringarna ner i oljan, men en hel del skit kommer av allt mekanisk friktion i lådan, därav att det är vanligt med en magnetplugg på dom. Visst skulle det vara smutt med ett oljefilter även i en v-låda men då så måste dom sätta dit en oljepump, och den snor effekt, samt knarren skulle bli dyrare och svårare vid produktion, så dom kompromissade som vanligt, med att bygga tajta toleranser, täta oljebyten och smacka dit en magnetplugg på oljebulten...

Re: Tips och tricks för Yamaha DT125 10V-1982

Postat: tis nov 22, 2016 13:22
av adrian_vg
Ok, tackar!

En underhållsavgift mindre... :D