Stänga av bensinkranen eller inte

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Stänga av bensinkranen eller inte

#1 Inlägg av adrian_vg »

Det här med att stänga av bensinkranen, varför gör man det egentligen?

Rinner bensinen ut annars, eller vad händer?

Min österrikare har kranar, men enl manualen stänger man bara av dem när man ska lyfta av tanken.
Dominatrixen har en helt vanlig kran och man stänger av den när man lämnar hojen enl manual.

Att det skulle vara skillnad beroende på om det är insprutning eller inte på hojen verkar inte stämma heller, då min förra svartviffer (med insprutning) inte hade bensinkran alls om jag minns rätt.
Grönviffern med förgasare hade ingen bensinkran.
Vitviffern med förgasare hade bensinkran.

Inga bilar jag stött på hittills har bensinkranar heller.

Vad säger den kollektiva kunskapen på forumet om detta?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Stänga av bensinkranen eller inte

#2 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Det här med att stänga av bensinkranen, varför gör man det egentligen?

Rinner bensinen ut annars, eller vad händer?

Min österrikare har kranar, men enl manualen stänger man bara av dem när man ska lyfta av tanken.
Dominatrixen har en helt vanlig kran och man stänger av den när man lämnar hojen enl manual.

Att det skulle vara skillnad beroende på om det är insprutning eller inte på hojen verkar inte stämma heller, då min förra svartviffer (med insprutning) inte hade bensinkran alls om jag minns rätt.
Grönviffern med förgasare hade ingen bensinkran.
Vitviffern med förgasare hade bensinkran.

Inga bilar jag stött på hittills har bensinkranar heller.

Vad säger den kollektiva kunskapen på forumet om detta?
det kan strula i flottörhuset skit i nålsätet, flottören springer läck, mm,mm Och då så kan det "Rinna till" som det heter. Även kranen och slangeni sig kan bli lite inkontinent. Så just därför bör man stänga av såskranen, bara för att så att säga.
och det var en manuell såskran på dom tidiga folkorna.
Grönviffern med förgasare hade ingen bensinkran.
Det ska sitta en under tanken som såsslangen kommer ifrån.
Men den används bara vid demontering av tank
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stänga av bensinkranen eller inte

#3 Inlägg av adrian_vg »

Ok, en säkerhetsgrej bara.

Men om allt är tätt och juste, finns väl egentligen inget skäl att slå av den?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Stänga av bensinkranen eller inte

#4 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Ok, en säkerhetsgrej bara.

Men om allt är tätt och juste, finns väl egentligen inget skäl att slå av den?
I och för sig visserligen, men du har ju Morgans lag "allting kan djävlas, och det gör det" är gällande..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stänga av bensinkranen eller inte

#5 Inlägg av adrian_vg »

Det förstås.
Man vill ju inte den surt betalda bensinen på marken. Den gör ju ingen nytta där... :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Stänga av bensinkranen eller inte

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Har man vakuumkran eller pump så finns det ingen anledning att stänga av. Är det däremot vanlig rinnkran så bör den stängas av anledningen som Blacken nämnde. En anledning till kan vara att när hojen står på sidostödet så blir ju nivån i flotörhusen sned vilket kan lura flotörerna att öppna.

Själv har jag två kranar + pump. Den första sitter på tanken och är en rinnkran som man stänger när man ska lyfta tanken. Sen sitter den en till före pumpen och filtret. Vad den är till för vet jag inte, men det är väl om man ska byta filter och inte orkar att lyfta på soffan (skruvad) för att komma åt kranen på tanken.

Ingen av kranarna har f.ö. reservläge, utan dom är bara on/off. Reserven är bara en blinkande diod, men det har alltid funkat och varit tillförlitligt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stänga av bensinkranen eller inte

#7 Inlägg av adrian_vg »

Ah, lutning. Tänkte inte på det... :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar