Både CB1100R och VF1000R är (var) riktigt potenta grejer som jag suktade efter samtidigt som en polare hade båda efter varandra, men han blev också av med dom eftersom han inte hade råd att betala.
Vilken som är snyggast och mest raceinspirerad kan man hålla på och diskutera ett tag, men faktum är att CB:n nog är lite mer special än VF:n. Några exempel på skillnader:
Plastdetaljer:
CB = Kolfiber.
VF = Gjutplast.
Tank:
CB = Alu.
VF = Plåt.
Bromsslangar:
CB = Stålomspunna.
VF = Gummi standard.
Bromsar:
CB = Ventilerade skivor.
VF = Standard.
Strypning (det var ju nån överenskommelse om max 100 hk) :
CB = Pluggade ljuddämpare (ganska lätt att fixa).
VF = Andra kammar (dyrt att fixa).
Båda har special fälgar, fjädring, ram, motor och VF:n har som enda klassiska VF kuggdrivna kammar redan -84 (kom först som standard på VFR -86).
Tyvärr har Sverigemodellen av VF:n inte det snygga dubbellyset utan en enkel rektangulär lampa. Personligen tycker jag att -84:n är snyggast, sen gjordes kåpan om för mer lufttillflöde eftersom den hade värmeproblem, men samtidigt blev den inte riktigt lika snygg.
Vad det gäller kåpornas utseende (CB:n var den första japanska sporthojen för gata med seriös helkåpa) så blev dom snabbt klassiker och kopierade. Ta t.ex. ett titt på bilderna på min hoj (kolla galleriet på min sajt). Nåt som känns igen?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kåpan är en kraftigt modifierad (med bl.a. dubbla runda 5¾" lampor) kopia av CB1100R - Vi kan kalla det produktförbättring
Två intressant saker kan nämnas i sammanhanget:
1. Båda hojarna var totalt överlägsna i 80-talets (82-86) variant av Superbike Cup som kördes med helt omodifierade standardhojar bara bortplockade lysen och backspeglar. Det enda man fick göra var att byta däck, men det fick inte vara slicks, utan dom skulle vara gatlegala.
2. Suzuki som var först ute med att svara kom med sin GSXR750 1986 (tror jag - samma år som sista VF:n byggdes), året efter kom GSXR1100 (som felaktigt kallades "1100R"). Den har aldrig hetat så, utan isf "R1100". 1100R är och förblir Honda CB1100R och inget annat.
Skillnaden mellan de två är gigantisk.
- 1100R var en exklusiv hoj med exklusiva material och exklusiv väghållning (för den tiden).
- R1100 (gen1) var billigt skit och ett wobbelstaket där allt utom motorn var underdimensionerat. Visst var den lätt och vass, men den var också livsfarlig, medan 1100R hade ram och fjädring fullt i klass med sin motor.