Sida 1 av 1

CB1100R

Postat: mån mar 20, 2017 12:13
av lappen
Fick ett gammalt nummer av en kompis....nu började man drömma igen... :)
Bild

Fasiken vad många roliga motorcyklar det finns...tyvärr för lite tid, plats och pengar :(

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Re: CB1100R

Postat: mån mar 20, 2017 12:41
av adrian_vg
Två hojar är optimalt. En för gata och en för grus.
De flesta tror jag kan fixa det! :)

Re: CB1100R

Postat: mån mar 20, 2017 14:19
av lappen
Det brukar alltid balla ur för mig när jag börjar med något nytt...lovade mig själv denna gången att ta det lugnt med inköpen :lol:

Re: CB1100R

Postat: mån mar 20, 2017 15:16
av adrian_vg
lappen skrev:Det brukar alltid balla ur för mig när jag börjar med något nytt...lovade mig själv denna gången att ta det lugnt med inköpen :lol:
Kan relatera. Har köpt på mig en massa nästan antikt Technic-Lego. :)

Re: CB1100R

Postat: mån mar 20, 2017 17:27
av Tommy Gsson
Men det är ju VF1000R du ska sukta efter som V4 nörd ;-)
Tommy.

Re: CB1100R

Postat: tis mar 21, 2017 09:28
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Men det är ju VF1000R du ska sukta efter som V4 nörd ;-)
Får nöja mig med det näst bästa. :)

Re: CB1100R

Postat: tis mar 21, 2017 15:12
av lappen
Tommy Gsson skrev:Men det är ju VF1000R du ska sukta efter som V4 nörd ;-)
Tommy.
Jo så sant! :)

Bild

Re: CB1100R

Postat: tis mar 21, 2017 18:55
av Mister
lappen skrev:
Tommy Gsson skrev:Men det är ju VF1000R du ska sukta efter som V4 nörd ;-)
Tommy.
Jo så sant! :)

Bild
Var en riktigt fin på blocket för ett tag sen. Suktade ett tag där. Detta var också en av de första tunga hojarna som jag torrgasade som 12-åring. :)

Glömmer aldrig det. (Har foto också på det som jag just nu inte kan hitta)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: CB1100R

Postat: tor mar 23, 2017 09:04
av adrian_vg
Fortfarande snygg!

Re: CB1100R

Postat: ons mar 29, 2017 03:03
av Tyrannosaurus
Både CB1100R och VF1000R är (var) riktigt potenta grejer som jag suktade efter samtidigt som en polare hade båda efter varandra, men han blev också av med dom eftersom han inte hade råd att betala.

Vilken som är snyggast och mest raceinspirerad kan man hålla på och diskutera ett tag, men faktum är att CB:n nog är lite mer special än VF:n. Några exempel på skillnader:
Plastdetaljer:
CB = Kolfiber.
VF = Gjutplast.

Tank:
CB = Alu.
VF = Plåt.

Bromsslangar:
CB = Stålomspunna.
VF = Gummi standard.

Bromsar:
CB = Ventilerade skivor.
VF = Standard.

Strypning (det var ju nån överenskommelse om max 100 hk) :
CB = Pluggade ljuddämpare (ganska lätt att fixa).
VF = Andra kammar (dyrt att fixa).

Båda har special fälgar, fjädring, ram, motor och VF:n har som enda klassiska VF kuggdrivna kammar redan -84 (kom först som standard på VFR -86).

Tyvärr har Sverigemodellen av VF:n inte det snygga dubbellyset utan en enkel rektangulär lampa. Personligen tycker jag att -84:n är snyggast, sen gjordes kåpan om för mer lufttillflöde eftersom den hade värmeproblem, men samtidigt blev den inte riktigt lika snygg.

Vad det gäller kåpornas utseende (CB:n var den första japanska sporthojen för gata med seriös helkåpa) så blev dom snabbt klassiker och kopierade. Ta t.ex. ett titt på bilderna på min hoj (kolla galleriet på min sajt). Nåt som känns igen? :wink:
Kåpan är en kraftigt modifierad (med bl.a. dubbla runda 5¾" lampor) kopia av CB1100R - Vi kan kalla det produktförbättring :D :mrgreen:

Två intressant saker kan nämnas i sammanhanget:
1. Båda hojarna var totalt överlägsna i 80-talets (82-86) variant av Superbike Cup som kördes med helt omodifierade standardhojar bara bortplockade lysen och backspeglar. Det enda man fick göra var att byta däck, men det fick inte vara slicks, utan dom skulle vara gatlegala.
2. Suzuki som var först ute med att svara kom med sin GSXR750 1986 (tror jag - samma år som sista VF:n byggdes), året efter kom GSXR1100 (som felaktigt kallades "1100R"). Den har aldrig hetat så, utan isf "R1100". 1100R är och förblir Honda CB1100R och inget annat.

Skillnaden mellan de två är gigantisk.
- 1100R var en exklusiv hoj med exklusiva material och exklusiv väghållning (för den tiden).
- R1100 (gen1) var billigt skit och ett wobbelstaket där allt utom motorn var underdimensionerat. Visst var den lätt och vass, men den var också livsfarlig, medan 1100R hade ram och fjädring fullt i klass med sin motor.

Re: CB1100R

Postat: ons mar 29, 2017 07:21
av lappen
Tack för den utförliga beskrivningen av skillnaden :)

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Re: CB1100R

Postat: ons mar 29, 2017 07:24
av adrian_vg
Ventilerade skivor känns som överkurs på en motorcykel. :roll:

De här bromsslangarna i "gummi" du nämner Tyrannosauros, är de verkligen helt i gummi eller har de nån sorts teflonlinning inuti?

Re: CB1100R

Postat: ons mar 29, 2017 11:15
av blacken
R1100 (gen1) var billigt skit och ett wobbelstaket där allt utom motorn var underdimensionerat. Visst var den lätt och vass, men den var också livsfarlig, medan 1100R hade ram och fjädring fullt i klass med sin motor.
Du är lite vag där, för att kalla GSX-R 1000 för ett "wobbelstaket" är välan inte en helt riktig beskrivning av den knarren. Samt vilka var dom vanligaste motorerna på strippen på den tiden? pga att dom tålde "lite" häst..

Re: CB1100R

Postat: ons mar 29, 2017 18:34
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Ventilerade skivor känns som överkurs på en motorcykel.
Kan så tyckas, men det är exklusivt :mrgreen:
CBX1000 (gen2) när den fick kåpa och blev en tung touringsläde istället för den hyfsat sportiga hojen den var först (den fick förvisso också mer väghållning) har också ventilerade skivor, men tjockare och tyngre än 1100R:s.
De här bromsslangarna i "gummi" du nämner Tyrannosauros, är de verkligen helt i gummi eller har de nån sorts teflonlinning inuti?
Det stämmer nog, men det är vanliga standardslangar.
blacken skrev:
R1100 (gen1) var billigt skit och ett wobbelstaket där allt utom motorn var underdimensionerat. Visst var den lätt och vass, men den var också livsfarlig, medan 1100R hade ram och fjädring fullt i klass med sin motor.
Du är lite vag där, för att kalla GSX-R 1000 för ett "wobbelstaket" är välan inte en helt riktig beskrivning av den knarren. Samt vilka var dom vanligaste motorerna på strippen på den tiden? pga att dom tålde "lite" häst..
Jo, men det var ju det jag sa: "allt utom motorn var underdimensionerat." :wink:

Sen kanske jag var "lite" elak där :wink:
Det var ju inte wobbelstaket som 70-talsgrejerna med gångjärn mitt på ramen som kunde få fulla styrutslag i 160 :shock:
Men chassiet var långt ifrån lika väldimensionerat som motorn, vilket man borde ha kunnat förvänta sig på en sen 80-talare. Inte minst med tanke på att Honda lärde sig att bygga hyfsad väghållning redan -79 med CB900F. Dom R1100 standardmoppar som kördes på strippen var ofta ganska förstärkta i ram och gaffel, var omraikade, hade styrdämpare mm.

På tal om CB900F:s väghållning så hade jag en CB750KZ på den tiden (ram och motor var ganska identiska, det var bara slaget som skiljde) med Marzocchi dämpare bak, andra däck, Rickman halvkåpa och Marving 4-0 rör, f.ö. original.

Vid ett tillfälle när jag körde ganska inspirerat på Bogge träffade framhjulet en asfaltsbula mellan två fulla vänster-höger nerlägg, så precis när jag la om var framhjulet i luften. Med en äldre hoj hade jag garanterat wobblat av vägen medan CB:n bara ruskade till och fortsatte. Det tycker jag var ett ganska bra betyg på en -79:a :D