Sida 3 av 5

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: ons sep 13, 2017 09:56
av adrian_vg
lappen skrev:...nån lite mer "race"-betonad...vad skall man titta efter då? :)

Väldigt nöjd med VFR, perfekt att pendla med in till stan. Har ca 4 mil enkel väg. Men blir lite sugen en till hoj, en lite mer tillverkad med tanke på inspirerad körning :D

CBR929, ZX-7R, GSX-R 750/1000...det är dessa som lockar. Runt 98-01 nånting. Vad är bra och vad är an*s..? Gissar att CBR får mången röst härinne. Funderar lite på om inte även en CBR600 också kanske vore nåt...vill ha nåt lättare/smidigare.
Lite och lätt och varvar som fanen. Antagligen billig att försäkra, och defintivt race-inspirerad. Dessutom billig i inköp.

https://www.blocket.se/goteborg/KTM_390 ... 885360.htm

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: ons sep 13, 2017 10:58
av blacken

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: ons sep 13, 2017 11:30
av adrian_vg

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: ons sep 13, 2017 20:15
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
:laugh
Vad var det som var så kul med den filmen? Hänger inte med här.
Det enda är väl att jag börjar bli osäker om dagens hojar är just hojar eller dataspel med tanke på panelens funktioner.

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: ons sep 13, 2017 20:19
av blacken
Det enda är väl att jag börjar bli osäker om dagens hojar är just hojar eller dataspel med tanke på panelens funktioner.
Den frågeställningen kräver en sjysst genomfunderare med hjälp av "X" antal bärs...

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: fre sep 15, 2017 09:23
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Vad var det som var så kul med den filmen? Hänger inte med här.
Det enda är väl att jag börjar bli osäker om dagens hojar är just hojar eller dataspel med tanke på panelens funktioner.
Detta nämndes i urpsrungsinlägget att kanske kolla på för mer inspirerad körning; "CBR929, ZX-7R, GSX-R 750/1000".
En 1299 Panigale för kostnaden ca 10-20 ggr mer föreslogs.
Jag tyckte förslaget var lite komiskt. :)

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: fre sep 15, 2017 11:40
av lappen
Brukar står en 1098S i garaget på jobbet. Trodde den var flång ny när jag såg den första gången. Sjukt fräsch och välbehållen. Läcker, men kanske inget att pendla 9 mil om dagen med... :lol:

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: tis okt 24, 2017 08:41
av lappen
Jag fortsätter min frågetråd, egentligen kanske inte så aktuell, men ser dem då och då till försäljning till ganska attraktiva priser.. Suka RF900..?

Bra eller anus?

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: tis okt 24, 2017 09:12
av adrian_vg
lappen skrev:Jag fortsätter min frågetråd, egentligen kanske inte så aktuell, men ser dem då och då till försäljning till ganska attraktiva priser.. Suka RF900..?

Bra eller anus?
Spännande modell! Suzukis tagning på att konfrontera VFR bla i sporttouring-nischen.
Fick stå i skuggan av gixxrarna, men är en bra hoj om än ovanlig.
Köparna ville inte ha en RF, då inställningen var att man lika gärna kan skaffa en gixxer.
Gixxer är populärt...

Fanns en 600:a också om jag minns rätt, som är än mer ovanlig.

http://www.bike.se/alltom/Suzuki/RF_900?type=review
http://www.motorcyclenews.com/bike-revi ... f900/1995/

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: tis okt 24, 2017 10:08
av lappen
Nackdelen är att de oftast är i samma prishärad som gixxarna så med tanke på det så kan man lika gärna köpa en sån, dock är RF betydligt billigare att försäkra...

En annan fördel är nog att de oftast inte är lika hårt körda..

Men ambivalent som man är har jag snöat in på nån +1000 kubikare...vete fan vad man vill ha...tills vidare kör jag vidare med min viffer :D

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: tis okt 24, 2017 10:19
av adrian_vg
lappen skrev:Nackdelen är att de oftast är i samma prishärad som gixxarna så med tanke på det så kan man lika gärna köpa en sån, dock är RF betydligt billigare att försäkra...

En annan fördel är nog att de oftast inte är lika hårt körda..

Men ambivalent som man är har jag snöat in på nån +1000 kubikare...vete fan vad man vill ha...tills vidare kör jag vidare med min viffer :D
Om du fortfarande är ute efter en race-betonad hoj, är kanske en RF inte riktigt rätt val dock.
Man kan förstås räjsa med den, men det är lite som med viffrarna - det är inte det de är gjorda för. :-)

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: tis okt 24, 2017 11:39
av lappen
adrian_vg skrev:Om du fortfarande är ute efter en race-betonad hoj, är kanske en RF inte riktigt rätt val dock.
Man kan förstås räjsa med den, men det är lite som med viffrarna - det är inte det de är gjorda för. :-)
Som sagt, vet inte riktigt vad jag vill. Är väl därför jag är så nöjd med viffern...funkar till "allt"... :)

Ena dagen funderar jag på en GSX1100F (billiga både inköp och försäkring), nästa en Blackbird, sedan V-max (ytterligare en gammal dröm from back in the days..), ibland funderar jag på om inte en slö custom egentligen vore det bästa för mig... :lol:

Hade jag varit solokvist hade jag haft en hel massa olika, men med familj och begränsad plats/tid/ekonomi så funkar det ju inte :( Inget jag väljer bort dock :) "Tyvärr" kom jag ju på detta med MC rätt sent i livet....

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: tis okt 24, 2017 11:49
av adrian_vg
lappen skrev:Som sagt, vet inte riktigt vad jag vill. Är väl därför jag är så nöjd med viffern...funkar till "allt"... :)

Ena dagen funderar jag på en GSX1100F (billiga både inköp och försäkring), bästa en Blackbird, sedan V-max (ytterligare en gammal dröm from back in the days..), ibland funderar jag på om inte en slö custom egentligen vore det bästa för mig...

Hade jag varit solokvist hade jag haft en hel massa olika, men med familj och begränsad plats/tid/ekonomi så funkar det ju inte :( Inget jag väljer bort dock :) "Tyvärr" kom jag ju på detta med MC rätt sent i livet....
Vet precis vad du menar. :-)
Efter många år med med motorcyklar av varierande kvalitet, märken, och modeller, tror jag att mitt stall är optimalt för mig iaf.
Tog nåt decennium eller så innan jag kom fram.

Leta på! :headbang

Edit: Så länge du inte tar steget ut till ren gruskörning, räcker dock viffern långt. Men ja, man vill ju variera sig lite.

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: ons okt 25, 2017 12:18
av lappen
Hur är det med Triumphs Sprint maskiner? Nån som har nån uppfattning om dessa? Duger bara till turande, eller..? :) 3-cylindrigt verkar ju exotiskt :)

Jag har hört att de skall gå rätt snålt..? Nu är Pendel-lappen igång igen med att hitta snålgående maskiner... :lol:

Kommer ihåg den Kawasaki H2 (H3?) 750 jag testade en gång på 90-talet..helvete vad de gick! Helt galen mackapär som bara ville upp på bakhjulet.. :shock:

Re: Om man skulle skaffa sig en alternativ hoj till VFRen..

Postat: ons okt 25, 2017 12:41
av adrian_vg
Min personliga åsikt:

Denna modellen är den enda snygga trajjan som gjorts. Alla modellerna före, och defintivt efter, är både bulkiga och fula.
Sprint ST 1050 var en direkt konkurrent till VFR på den tiden.
Sprint-St-1050.jpg
Sprint-St-1050.jpg (56.06 KiB) Visad 12862 gånger
Edit: Vad gäller R3:an både känns och låter den som en Volvo 240. Inte direkt några toppar nånstans, det bara rullar på. Kan se tillfällen då den karaktären är att föredra, men hur kul är det...?
En mc-motor ska inte brumma, den ska låta spännade och yla när man vrider på gasen.