Laga hydrauliskt mc-lyft?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#16 Inlägg av blacken »

Skruvstycke har jag inget.
Osäker på om polysnusken jag har är tillräckligt stor. Vill vänta med att rundgöra muttern, vilket ju är polysnuskernas främsta användningsområde.
Okej, så här då, du använder skruvstycket för att LOSSA muttern, och sedan polysnusken för att LÄTTARE kunna skruva av muttern. Capiche?
Farbror kanske har missat det? :mrgreen:
Farbror hafver observerat att dom flesta OK anläggningar med GDS hallar hafva i regel ett skrufstycke på en bänk någonstans, han har äfven noterat att där det finnes mekaniska anläggningar av varierad kvalisort, så havfa äfven dessa i regel tillgång till skrufstycken.
De flesta av mina lokala polare mekar inte själva, utan lämnar in allt på verkstad.
Byt polare :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#17 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Skruvstycke har jag inget.
Osäker på om polysnusken jag har är tillräckligt stor. Vill vänta med att rundgöra muttern, vilket ju är polysnuskernas främsta användningsområde.
Okej, så här då, du använder skruvstycket för att LOSSA muttern, och sedan polysnusken för att LÄTTARE kunna skruva av muttern. Capiche?
Har fortfarande inget skruvstycke.
blacken skrev:
Farbror kanske har missat det? :mrgreen:
Farbror hafver observerat att dom flesta OK anläggningar med GDS hallar hafva i regel ett skrufstycke på en bänk någonstans, han har äfven noterat att där det finnes mekaniska anläggningar av varierad kvalisort, så havfa äfven dessa i regel tillgång till skrufstycken.
Aldrig sett dylika på GDS-hallarna jag vanligen frekventerar. Knappt att ens GDS-hallar finns längre...
blacken skrev:
De flesta av mina lokala polare mekar inte själva, utan lämnar in allt på verkstad.
Byt polare :lol:
Men, men... :cry:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#18 Inlägg av blacken »

Aldrig sett dylika på GDS-hallarna jag vanligen frekventerar. Knappt att ens GDS-hallar finns längre...
OK Tumba har en. OK södertälje har en och är ganska så säker på att OK i Fittja har en.
Har fortfarande inget skruvstycke.
Jamen tjacka ett då , finns apbilliga på feltema eller på ÖB, eller glutta i sekondhand annonser eller butiker

Men, men... :cry:
Tja en priofråga, vad har du mest nytta utav polare som inte har dom verktyg du behöver, eller polare som har? "Just take a pick" :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
Skruvstycke har jag inget.
Osäker på om polysnusken jag har är tillräckligt stor. Vill vänta med att rundgöra muttern, vilket ju är polysnuskernas främsta användningsområde.
Okej, så här då, du använder skruvstycket för att LOSSA muttern, och sedan polysnusken för att LÄTTARE kunna skruva av muttern. Capiche?
Har fortfarande inget skruvstycke.
Åk till någon mekanisk verkstad i nåt industriområde (det finns väl såna även i Uppsala? :wink: ) eller kanske Lelles och fråga lite snällt om du kan få använda ett skruvstycke i en minut. Eller dom kanske t.o.m. har en tillräckligt stor muttersvarv.
Verkstäder brukar inte vara ogina på den fronten och troligen tar dom inte ens betalt för en sån grej. Givetvis får du inte utgå från det utan måste fråga vad dom ska ha för det. Men svaret lär sannolikt bli "äsch".
Aldrig sett dylika på GDS-hallarna jag vanligen frekventerar. Knappt att ens GDS-hallar finns längre...
GDS-hallar finns i princip på var och varannan OK (jag ska ner på en nu snart och byta olja på bilen). Finns även andra som har sånt. Har sett det på någon Preem också.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#20 Inlägg av adrian_vg »

Sent omsider har jag nu fixat mc-lyften. Var på Biltema igår och frågade efter en ersättningsdomkraft till mc-lyften, men det fanns inte som reservdel.
Som den kreativa och eftertänksamma person jag är, hade jag kollat måtten på den läckande domkraften.
Väl på Biltema kollade jag på domkrafterna de erbjöd och kom fram till att den minsta modellen de hade nog skulle passa.
Efter att ha kommit hem, provpumpat den nya domkraften, insett att inget händer, svurit över Biltemaprylar är DOA och i ren desperation tagit en koll i manualen, kom jag fram till att domkraften nog behövde luftas först. Så det var vad jag gjorde. Och se - nu funkade domkraften!

Och så här ser mc-lyften ut nu:
IMG_20170517_185519-800x600.jpg
IMG_20170517_185519-800x600.jpg (121.81 KiB) Visad 4800 gånger
Jag inser att för formens skull borde jag kanske ha använt silvertejp att fästa domkraften i lyftramen ist, men buntbanden låg överst i verktygslådan, så de fick bli såna.

Framåt sommaren kommer jag att svetsa fast domkraften i lyftramen för en lite stadigare och snyggare montering.

Allt är väl (grundat på att Dominatrixen fortfarande stod upprätt på den höjda lyften imorse).

Tack alla för era tips och påhejjningar!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar