Laga hydrauliskt mc-lyft?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Laga hydrauliskt mc-lyft?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Min mc-lyft läcker ganska kraftigt upptäckte jag igår...
Har någon på forumet möjligen försökt sig på att byta domkraften i mc-lyft av saxtyp nångång?
82-414_xl_1-800x600.jpg
82-414_xl_1-800x600.jpg (80.53 KiB) Visad 12281 gånger

Domkraften verkar ytligt sett vara en sån där standard hydraulisk domkraft på platta av typen på länken nedan.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017058/

Och ja, jag vet, det är en Biltema-lyft, men den har faktiskt fungerat väldigt bra under åren jag haft den... :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#2 Inlägg av blacken »

Ring och rapa med "Feltema" om reservdelar, byt packningarna och skiten är som nytt.
Det ser inte ut som om man måste vara rakettekniker för att göka med skiten.
Av bilden att döma så har du två bultar som håller fast pumpskrotet i botten, samt eventuellt nå`t lattjolaban fäste i/på hydraulstången. Kafferast helt enkelt.. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#3 Inlägg av adrian_vg »

Packningar... Måste man inte ta isär domkraften isf? Är långt ute på isen då.

Men ja, det är en bra idé att kolla med Biltema.
Kändes bara så osannolikt att de skulle ha reservdelar till lyften att jag inte ens tänkte tanken åt det hållet.

Tack!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#4 Inlägg av tersan »

Det krävs som sagt inte en raketforskare för att byta packningar i en domkraft. Till och med jag har lyckats med en gammal B**tema-domkraft. :-) Packningarna brukar vara standardgrejor som finns hos närmaste hydraulikfirma.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#5 Inlägg av blacken »

Måste man inte ta isär domkraften isf?
Om du kastar ett getöga på skrotet, så ser du en stor mutter som hudraulstången löper igenom. Muttra loss fanskapet, så ser du sedan hur du bör göra.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#6 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Måste man inte ta isär domkraften isf?
Om du kastar ett getöga på skrotet, så ser du en stor mutter som hudraulstången löper igenom. Muttra loss fanskapet, så ser du sedan hur du bör göra.
Tack båda.
Monterade av domkraften från lyften i helgen och det verkade ju läcka lite överallt. Från både hydraulstången och bottenplattan, och banne mig om det inte läckte från pumppedalens tryckstång också...

Börjar undra om det är värt ångesten och om man bara ska ge upp ist, och kanske skaffa en lite mer beprövad lyft som den denna tex:
2000020279.jpg
2000020279.jpg (22.21 KiB) Visad 12215 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#7 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
Måste man inte ta isär domkraften isf?
Om du kastar ett getöga på skrotet, så ser du en stor mutter som hudraulstången löper igenom. Muttra loss fanskapet, så ser du sedan hur du bör göra.
Tack båda.
Monterade av domkraften från lyften i helgen och det verkade ju läcka lite överallt. Från både hydraulstången och bottenplattan, och banne mig om det inte läckte från pumppedalens tryckstång också...

Börjar undra om det är värt ångesten och om man bara ska ge upp ist, och kanske skaffa en lite mer beprövad lyft som den denna tex:
2000020279.jpg
Eller så byter du ut feltemakrafset mot något som fungerar http://www.laitis.se/domkraft-12-ton-12 ... ricerunner
Du känner väl igen dom? det finns även Nike pelardomkrafter som passar i din lyft. Feltema norpade Nikes design när dom byggde din lyft, en beg sådan kan du säkert hitta på Blocket för en inte fullt så ohemul summa pistoleros. Att den läcker ifrån dom ställena du beskriver, beror på att det är där som det sitter gummiflärpar som ska täta rörliga komponenter, dom gummiflärparna sin tur har samma "kvalitè" som det övriga bygget, dvs billigaste junket dom hittade när dom monterade lyften i fabrik, du kanske ska leta efter gummiflärpar som är av bättre kvalitè, och som passar i din lyft, kan vara ett vettigt budgetalternativ. För om du får skrotet tätt, så är den tät inget mera med det, sedan så har du den i "X" antal år relativt problemfritt..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#8 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Eller så byter du ut feltemakrafset mot något som fungerar http://www.laitis.se/domkraft-12-ton-12 ... ricerunner
Du känner väl igen dom? det finns även Nike pelardomkrafter som passar i din lyft. Feltema norpade Nikes design när dom byggde din lyft, en beg sådan kan du säkert hitta på Blocket för en inte fullt så ohemul summa pistoleros. Att den läcker ifrån dom ställena du beskriver, beror på att det är där som det sitter gummiflärpar som ska täta rörliga komponenter, dom gummiflärparna sin tur har samma "kvalitè" som det övriga bygget, dvs billigaste junket dom hittade när dom monterade lyften i fabrik, du kanske ska leta efter gummiflärpar som är av bättre kvalitè, och som passar i din lyft, kan vara ett vettigt budgetalternativ. För om du får skrotet tätt, så är den tät inget mera med det, sedan så har du den i "X" antal år relativt problemfritt..
Tänkte den tanken senast i går när jag bankade loss domkraften, men har en känsla av att det kan bli svårt att hitta en som passar i uttaget.

Dock, flera hundra känns dyrt. Byter jag den får det bli en från Biltema igen. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#9 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Eller så byter du ut feltemakrafset mot något som fungerar http://www.laitis.se/domkraft-12-ton-12 ... ricerunner
Du känner väl igen dom? det finns även Nike pelardomkrafter som passar i din lyft. Feltema norpade Nikes design när dom byggde din lyft, en beg sådan kan du säkert hitta på Blocket för en inte fullt så ohemul summa pistoleros. Att den läcker ifrån dom ställena du beskriver, beror på att det är där som det sitter gummiflärpar som ska täta rörliga komponenter, dom gummiflärparna sin tur har samma "kvalitè" som det övriga bygget, dvs billigaste junket dom hittade när dom monterade lyften i fabrik, du kanske ska leta efter gummiflärpar som är av bättre kvalitè, och som passar i din lyft, kan vara ett vettigt budgetalternativ. För om du får skrotet tätt, så är den tät inget mera med det, sedan så har du den i "X" antal år relativt problemfritt..
Tänkte den tanken senast i går när jag bankade loss domkraften, men har en känsla av att det kan bli svårt att hitta en som passar i uttaget.

Dock, flera hundra känns dyrt. Byter jag den får det bli en från Biltema igen. :-)
Gör så här. Pilla bort alla gummitjofräser du hittar på domkraften, blada iväg till någon firma som kränger sådant, och säg att du vill ha braiga sådana. Dom är inte ohemula i pris..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#10 Inlägg av adrian_vg »

Om jag kan öppna härket, kan jag testa med nya packningar bara till en början.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Om jag kan öppna härket, kan jag testa med nya packningar bara till en början.
Visst. Om den går att riva isär och du hittar passande packboxar, så är det bara att testa att byta och fylla på med ny hydraulolja. Alla hydraulpumpar (även billigt skit) brukar ha en påfyllningsskruv på sidan nånstans eftersom fabriken ju måste ha haft nånstans att fylla dom från början.

Nackdelen är bara att det troligen inte blir ordentligt luftat eftersom fabriken använder en påfyllningspump och både luftar och fyller. Jag har sett Öhlins variant vid ett tillfälle, men det är inget som en vanlig dödlig kan köpa.

Eventuellt kanske nån hydraulfirma kan hjälpa dig, frågan är bara om det blir billigare än att köpa en ny pump.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#12 Inlägg av adrian_vg »

Är ett hål på sidan som pluggats med en löst sittande gummiplupp.
När jag fyllt upp domkraften med olja och höjt samt sänkt en gång, slutar det gurgla. Antar att den är luftad då.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#13 Inlägg av adrian_vg »

Uppdatering!

Den sabla muttern för att öppna lyften är åtminstone 42 mm stor.
Inte ens den chefigaste chefsnyckeln jag hade i verktygslådan kunde öppna gapet stort nog!

Måste handla en större chefsnyckel, eller bara köpa en ny lyft. Börjar tröttna på allt besvär med detta...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#14 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Uppdatering!

Den sabla muttern för att öppna lyften är åtminstone 42 mm stor.
Inte ens den chefigaste chefsnyckeln jag hade i verktygslådan kunde öppna gapet stort nog!

Måste handla en större chefsnyckel, eller bara köpa en ny lyft. Börjar tröttna på allt besvär med detta...
Du kan ju alltid låna en passande nyckel hos en välvilligt verkstad/polare/bensinstation/annan hågad att låna ut dylik kontraption.
Eller ta ett stort skruvstycke, kläm muttern i det (OBS! bara så hårt att muttern inte deformeras!) och lossa den, ta ur den ur skruvstädet och skruva loss muttern med en stor polysnusk eller dylikt..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laga hydrauliskt mc-lyft?

#15 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Du kan ju alltid låna en passande nyckel hos en välvilligt verkstad/polare/bensinstation/annan hågad att låna ut dylik kontraption.
Eller ta ett stort skruvstycke, kläm muttern i det (OBS! bara så hårt att muttern inte deformeras!) och lossa den, ta ur den ur skruvstädet och skruva loss muttern med en stor polysnusk eller dylikt..
Bensinstationer säljer mjölk och chips och ägnar sällan tid eller yta för mekning numera. Farbror kanske har missat det? :mrgreen:

De flesta av mina lokala polare mekar inte själva, utan lämnar in allt på verkstad.
Min närmaste och bästa mekpolare bor trekvart bort i Enköping dessvärre.

Skruvstycke har jag inget.
Osäker på om polysnusken jag har är tillräckligt stor. Vill vänta med att rundgöra muttern, vilket ju är polysnuskernas främsta användningsområde.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar