Raceväxling till en VFR 800 Fi

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
molzzon
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jul 20, 2016 20:02
Ort: Stockholm

Raceväxling till en VFR 800 Fi

#1 Inlägg av molzzon »

Hej,
Finns det någon som har tips hur man kan få till en raceväxling på en VFR 800 Fi?

Jag har nämligen en annan hoj till bankörning/race och den har raceväxling så ibland när jag kör min VFR som har växling i vanlig ordning så blir det fel ibland :oops: .

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Raceväxling till en VFR 800 Fi

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

molzzon skrev:Hej,
Finns det någon som har tips hur man kan få till en raceväxling på en VFR 800 Fi?

Jag har nämligen en annan hoj till bankörning/race och den har raceväxling så ibland när jag kör min VFR som har växling i vanlig ordning så blir det fel ibland :oops: .
Det är väl bara att vända på leden, om det finns plats vill säga. Ev. kan du behöva skaffa en annan splinesdel och kanske en längre ledpinne. Men såna grejer kan du hitta på skroten, det gäller bara att veta ungefär vad du ska ha för grejer och vilka hojar det sitter på.

Jag har gjort så några gånger och kommit fram till ungefär vad jag behöver genom att detaljstudera bilder på diverse Honda.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Raceväxling till en VFR 800 Fi

#3 Inlägg av Tommy Gsson »

Tyrannosaurus skrev: Det är väl bara att vända på leden, om det finns plats vill säga. Ev. kan du behöva skaffa en annan splinesdel och kanske en längre ledpinne. Men såna grejer kan du hitta på skroten, det gäller bara att veta ungefär vad du ska ha för grejer och vilka hojar det sitter på.
Lite svårt på VFR då växelspaken sitter direkt på axeln.
Enda sättet är väl att sätta på tillbakaflyttade fotpinnar, eller ha normalväxling på racehojen :(
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Raceväxling till en VFR 800 Fi

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det är väl bara att vända på leden, om det finns plats vill säga. Ev. kan du behöva skaffa en annan splinesdel och kanske en längre ledpinne. Men såna grejer kan du hitta på skroten, det gäller bara att veta ungefär vad du ska ha för grejer och vilka hojar det sitter på.
Lite svårt på VFR då växelspaken sitter direkt på axeln.
Enda sättet är väl att sätta på tillbakaflyttade fotpinnar, eller ha normalväxling på racehojen :(
Jaha, där ser man. RC30 har växelspaken sittande bakofram (om man säger så), vilket iofs är lite konstigt med tanke på att den är byggd för att vara racehoj såvida den inte är raceväxlad original, men det tror jag inte. Men jag visste inte att vanliga VFR hade det också.

Mööö! Kollade lite bilder och det var visst tvärt om :oops: . Det är RC30 som har länksystem. Men det kanske går att transplantera RC30:s fotpinnsats (om man kan hitta nåt till vettigt pris vill säga) till VFR :?:

Det går troligen också att ändra/byta växelföraren som sitter bakom kopplingskorgen. Men det är en lite större operation.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Raceväxling till en VFR 800 Fi

#5 Inlägg av Seth »

alternativt så om man hittar en som kan fixa liknande dessa som Thurn motorsports verkar ha
Bilagor
i wish.jpg
i wish.jpg (19.11 KiB) Visad 6647 gånger
"Bättre än HD"

molzzon
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jul 20, 2016 20:02
Ort: Stockholm

Re: Raceväxling till en VFR 800 Fi

#6 Inlägg av molzzon »

Verkar enbart finns DYI för detta, typ som denna;
Bild

Tack ändå :)

Intressant tråd;
http://www.esportbike.com/forums/75-dai ... t-vfr.html

Skriv svar