Servicedags

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#16 Inlägg av elias »

Man borde starta en MC-wiki. :)
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#17 Inlägg av Henning »

elias skrev:Man borde starta en MC-wiki. :)
Det har jag funderat MYYYYCKEt på :)
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#18 Inlägg av elias »

Det är juh "bara" att sammanställa de bästa trådarna från olika forum.. :)
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

apex skrev:Som jag har förstått det så är det multigradetillsatserna som slits med tiden.

Oljans renhet är dock den viktigaste parametern, så helst borde man byta filter lite oftare.

Hur oljan känns ..... det viktiga är hur oljan beter sig i arbetstemperatur.
Det stämmer att additiverna som är tvättande, konserverande, rostskyddande osv. slits, men även själva oljan i sig. Det som händer är att molekylerna går sönder av det mekaniska slitaget i motorn och det är därför man kan känna på oljan. Om ett stort antal molekyler har gått sönder kommer oljan att kännas strävare. Det påverkar också hur oljan beter sig i arbetstemperaturer vilket iofs mest handlar om viscositet, men det är en mängd parametrar i oljan som ska stämma för att den ska funka bra.

Grundoljan skilljer också en hel del. Det finns olja med långa och korta molekyler, det finns olika renhetsgrader på det som pumpas upp ur backen osv. Det man strävar efter är olja som redan från början är både ren och har långa molekyler. Det olja som är mest känd för det är den som kommer från Pennsylvania i USA.

Men numera kan man behandla även dålig olja så den blir bättre. Sån olja brukar kallas syntet, en billigare variant är delsyntet (eller "syntetförstärkt" som det också kallas).
En syntet är olja som är omgjord i molekylerna, uppvärmd, kemiskt bearbetad osv. Delsyntet är mineral och syntet som är ihopblandad.

En av fördelarna med syntet är att man kan göra dålig olja bra och ge den vissa speciella egenskaper, men det betyder inte att alla syntetoljor är bra. Man kan göra dåliga (billiga) syntetoljor också.
En mineralolja är mer beroende av basen. En riktigt bra mineralolja kan vara lika bra eller t.o.m. bättre än syntetoljor, men en dålig mineral är rena skiten.

Så basoljan kan skilja enormt mycket, det är betydligt mer än additiverna det handlar om. Det är oljan i sig som är smörjande, additiverna är renande, rostskyddande, skumborttagande osv.

Vad det gäller Panteran så byter han troligen olja mellan varje race, och då kan man köra på billig olja.
elias skrev:Man borde starta en MC-wiki.
Problemet med Wiki lexikon är att vem som helst kan ändra uppgifterna. Att t.ex. anse att all olja har samma bas och att det bara är additiverna som skiljer är "Bull" med stort "B" :shock:

Jag hoppas att garagepolarn kommer att ha lite tid att skriva, då kan han t.ex. berätta när han körde på Biltema olja och hans hoj förvandlades till ånglok när oljan började koka.
Ok, det var en varm dag och en luftoljekyld Gixxer, men det har aldrig hänt varken förr eller senare med andra oljor. Sen dess använder han Biltema som sköljolja och kör inte mer än 10-20 mil på den.

Ok, våra Hondor är vattenkylda och vi har tempmätare, men den talar om tempen på vattnet, inte på oljan som ändå kan bli duktigt varm. Undantaget är hojar som RC30, RC45, NR och några till som har värmeväxlare där vattnet kyler oljan.
Senast redigerad av Tyrannosaurus den tor maj 10, 2007 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:
elias skrev:Man borde starta en MC-wiki. :)
Det har jag funderat MYYYYCKEt på :)
elias skrev:Det är juh "bara" att sammanställa de bästa trådarna från olika forum.

Där har vi en del av tanken som jag har med Sabmag Scandinavia sidan, iaf för Honda V4 :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#21 Inlägg av tedman »

Tyrannosaurus skrev: Så basoljan kan skilja enormt mycket, det är betydligt mer än additiverna det handlar om. Det är oljan i sig som är smörjande, additiverna är renande, rostskyddande, skumborttagande osv.

Problemet med Wiki lexikon är att vem som helst kan ändra uppgifterna och då kan man lika gärna fråga "Dr. Bike" som säger att all olja har samma bas och att det bara är additiverna som skiljer vilket är "Bull" med stort "B" :shock:
Njaa, att all olja har samma bas har han väl aldrig skrivit, snarare tvärtom.
Saxat ur Oljetråd 1 på SH: (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250)

"Utvik: Basoljor från olika delar av världen har väldigt stor skillnad i molekylernas längd, och som exempel har olja från arabvärlden en väldigt HÖG andel korta molekyler = sämre bärighet, trots samma viskositet som en annan olja.
ETT speciellt område, som är känt för fin råolja med HÖG andel långa molekyler, och därför rankas högt då det kommer till smörjprestanda är Pennsylvania. USA Yes Sir!"

Så jag tycker det är OK att ha argument men inte att felcitera icke närvarande personers åsikter.

Peace, love and understanding :)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

tedman skrev:"Utvik: Basoljor från olika delar av världen har väldigt stor skillnad i molekylernas längd, och som exempel har olja från arabvärlden en väldigt HÖG andel korta molekyler = sämre bärighet, trots samma viskositet som en annan olja.
ETT speciellt område, som är känt för fin råolja med HÖG andel långa molekyler, och därför rankas högt då det kommer till smörjprestanda är Pennsylvania. USA Yes Sir!"

Så jag tycker det är OK att ha argument men inte att felcitera icke närvarande personers åsikter.

Peace, love and understanding :)
Hehe, ja men då är vi ju inne på samma linje.
Saken är bara den att det är långt ifrån alla smörjoljor som tas från hålen i Pennsylvania. Utan det är väl främst de kända amerikanska märkena QS, Pennzoil, Kendall, Valvoline, Belray kanske Castrol och möjligen några till. Det finns en del att läsa Här http://www.quakerstate.se och mindre Här http://www.pennzoil.se eftersom det är QS som är producenten med egna källor (läs under "historik" (QS).
De mest kända pennoljorna är iaf de tre förstnämnda varav de två förstnämna i stort sett är olika namn på samma sak.
Kendall är egen och har den egenheten att dom har ett mossgrönt färgämne i oljan så det ser helt sjukt ut när man öppnar oljelocket.

Statoils olja kommer troligen från norska hål i Nordsjön. Vad den har för molekyllängd har jag ingen aning om. Men sen raffineras, fixas till och syntetiseras (vissa) den. En sak är iaf säker, Biltema oljan är ingen pennolja och troligen inte heller den bästa som norrmännen tar upp, för den behåller dom nog själva.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#23 Inlägg av Swedan »

Kendall är egen och har den egenheten att dom har ett mossgrönt färgämne i oljan så det ser helt sjukt ut när man öppnar oljelocket.

Ingen av er som kollat oljor i en Caterpillar???
Den har olika färg på alla oljor så folk inte ska fel, (smart)

Ni som tror er kunna känna om oljan är bra mellan fingrarna!
Hur känns matolja typ rapsolja mm ???
Ren o fin och väldigt smörjande

Ni snackar rätt mycket om långa och korta molykyler och dess oljors smörjförmåga.
Kan säga det med än gång att problemet ligger inte i att få en olja hal och smörjande idag, det har tillomed börjat bli ett problem medför lite friktion i motorerna.
Den olja som inte (bär) idag. Den finns nog inte.
:roll: :roll: :roll:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#24 Inlägg av apex »

Hällde förresten bara i 3 L BILTEMA-olja, för sammanlagt 207 spänn. 3,1 L står det i manulen och nåra droppar av den gamla oljan hällde jag i filtret.

Mmmm ......forfarande funkar hojen. Går faktiskt j-igt gött! :lol: Hoppas mitt nya slip-on dyker upp snart. :roll:
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#25 Inlägg av Qwerty »

apex skrev:
Mmmm ......forfarande funkar hojen. Går faktiskt j-igt gött! :lol: Hoppas mitt nya slip-on dyker upp snart. :roll:
Oj och jag som trodde att den skulle ha skurit sedan länge.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Skriv svar