Sida 1 av 2
Postat: sön maj 06, 2007 10:43
av apex
Postat: sön maj 06, 2007 22:32
av Tyrannosaurus
Öhh huh

Öppnar oljepluggen med skruvmejsel och häller i den billigaste skitoljan i en hoj för 100,000
Jag utgår ifrån och hoppas du skämtar.
Postat: sön maj 06, 2007 22:40
av elias
Inte dissa. Konstruktiv kritik.
Postat: sön maj 06, 2007 22:44
av Henning
Vissa på Sporthoj tycker ju Biltemaoljan är bra...
/H
Postat: sön maj 06, 2007 22:56
av Tyrannosaurus
Henning skrev:Vissa på Sporthoj tycker ju Biltemaoljan är bra...
Jojo, det finns dom som också säger att hojen går bättre om man kör in den på 10,000 varv.
Det är iofs sant, den går bättre tidigare men kommer gå sämre tidigare också.
Sen finns det dom som kör hojar utan olja eftersom olja genererar ett motstånd i motorn och kan dra av någon tiondel på strippen. Och det som är rätt på strippen måste ju vara rätt på gatan också...

Postat: mån maj 07, 2007 00:15
av apex
Undrade var mitt inlägg tog vägen.
Seriöst, det är mkt religion i det här med motorer. Många som är med och tycker men få som vet ngt.
Sanningen är att handlarna bränner mest reklam på att sälja det som är enkelt att lura på folk.

Att byta till V-Power-bensin med Ferrari-utvecklad teknologi är ju en enkel mod. (men den soppan har samma värmevärde som vanlig 95)

Att byta till K/N-filter gör man ju på 20 minuter (men original luftburk innehåller ett bättre filter, utvecklat i strömningslab)

Om man kan slå i folk att BP-oljan är sååå fantastisk så kan man ta 3-dubbla priset (men om BILTEMA-oljan följer angivna standarder och normer, samt är tillverkad av Statoil, vad är faran?)
Så tråden gjordes för att provocera lite. Ni kan vara övertygade om att många hyllade produkter faktiskt är "snake oil"
Postat: mån maj 07, 2007 01:09
av Tyrannosaurus
apex skrev:Sanningen är att handlarna bränner mest reklam på att sälja det som är enkelt att lura på folk.

Att byta till V-Power-bensin med Ferrari-utvecklad teknologi är ju en enkel mod. (men den soppan har samma värmevärde som vanlig 95)

Att byta till K/N-filter gör man ju på 20 minuter (men original luftburk innehåller ett bättre filter, utvecklat i strömningslab)

Om man kan slå i folk att BP-oljan är sååå fantastisk så kan man ta 3-dubbla priset (men om BILTEMA-oljan följer angivna standarder och normer, samt är tillverkad av Statoil, vad är faran?)
Så tråden gjordes för att provocera lite. Ni kan vara övertygade om att många hyllade produkter faktiskt är "snake oil"
Ok jag fattade nästan provokationen och jag håller med om vad du säger om reklam. Faktum är att jag jobbar med marknadsföring så jag vet hur det ser ut, ca. 80% av en varas pris är reklam och distribution vilket jag arbetar med att kapa för vanliga konsumenter (då fick jag det sagt också

)
Men dina punkter är sanningar med modifikation.

Shell V-Power (utvecklad med Ferrari = försök till säljargument) är 99 oktan och därmed en oktan högre en vanlig 98. Det innebär att den innehåller mer energi men brinner långsammare. Utöver det innehåller den en större del actrylat vilket ger en renare förbränning och mindre rester. Men att den skulle vara så "outstanding" som reklamen säger är lika mycket "bull" som att man alltid
måste ha de senaste programmen till datorn

Originalfiltret filtrerar förvisso bättre än K&N, är utvecklat av fabriken till respektive hoj och fungerar bevisligen... så länge man kör original. Vill man få ut mer pulver så måste man ge motorn mer andning, mer luft och mer soppa vilket inte behöver betyda att den blir törstigare, bara effektivare. Fabriken har en mängd krav på sig om avgasrening, buller mm. Sånt kan trimmare skita i vilket man kan se på att många trimgrejer har märkning "competition only".

Biltema oljan tillverkas på samma fabrik som Statoil oljan, så långt är det sant. Men frågan är om det är samma specar? Troligen inte. För att ta ett exempel: De svindyra stereogrejerna från Bang & Olufsen innehåller komponenter från Phillips som i sin tur tillverkas på någon OEM fabrik i Kina. Samma fabrik som tillverkar superkvalitetsprodukter kan också tillverkar det billigaste skräpet som går sönder efter en vecka. Det handlar bara om vad fabriken får för specar och vad beställaren betalar.
- Statoils spec: - "Tillverka en bra olja".
- Biltemas spec: - "Tillverka en billig olja".
Båda oljorna kan förvisso ha hög API klassning, men hur länge? Statoil 800 mil, Biltema 80 mil
Det finns ofta anledningar till att produkter kostar olika även om dyrast inte alltid behöver vara bäst.
Postat: mån maj 07, 2007 06:43
av Swedan
Nu börjar det likna något
Fler som kommit på att biltema beställer ett (billigt) recept.
Se upp med långa bytesintervaller.
Ang. inkörning av motorer så ligger inte problemet i varvtalet.
Utan i hur man belastar den de förste timmarna.
Jag rekommenderar alltid medelvarv och inga sk. stötbelastningar.
Oljan vid inkörning skall vara en mineralbaserad olja.
De motorer som körs i bänk innan lev. får smaka pisk efter lite varmkörning....

Postat: mån maj 07, 2007 09:01
av apex
1. På en turbomotor kanske det kan ge nåt, men då ska man väl hellre ha 110 oktan. Högt oktantal tänder sämre, inte lika eldfängt.
2. Köpte K/N när jag var 18 år men insåg redan då att det var leksaker.
From "How to modify your Mini" by David Vizard (1977)
"Many so-called performance air filters on the market are merely convenience devices which do nothing to help your horsepower. In fact, very often they do the reverse. Apart from this, their ability to filter is very much in question. If you are doing auto-crossing or off-road racing of any kind, then the last thing you want to do is ruin your engine because of lack of good filter element. From the point of view of filter efficiency, as well as an
ability to flow air, there is very little to beat one of those large paper-element filters. Wire-mesh filters and sponge filters rarely approach the efficiency of paper-element filter. If you are running with SU carbs, the best filter setup is probably something like the standard one. "
Ska man trimma så ska man åtgärda de trånga sektionerna. Ventilslipning i flera vinklar, portning etc, etc......luftfilter och ljuddämpare är enkelt att byta, men det finns inget som säger att det är där som trimpotentialen finns.
3. Vi får se, jag testar. Pajar den så köper jag en ny.

Postat: mån maj 07, 2007 16:47
av Tyrannosaurus
apex skrev:3. Vi får se, jag testar. Pajar den så köper jag en ny.

Paja lär den nog inte göra, däremot kan det ge förkortad livslängd.
Att köra på olja med taskiga smörj-, renings-, kylningsegenskaper kan vara nästan lika illa som dårarna som står och fyllevarvar sina hojar på träffarna. Det är som att hårdköra hojen 3-4-5000 mil.
Swedan skrev:Oljan vid inkörning skall vara en mineralbaserad olja.
Jag har inte kört på annat än mineral på alla år. Men det är den bästa jävla mineraloljan som går att få Quaker State/Pennzoil 20W-50 Performance som är minst lika bra som de bästa syntetoljorna. Sen gör det inte saken sämre att jag köper den till väldigt bra pris
Jag hoppas bara inte det här blir alltför mycket en "oljetråd", för såna har en tendens att bli oändliga

Postat: ons maj 09, 2007 22:43
av tedman
Tänker inte ge mig in i någon argumentation om olja utan bara ge apex lite stöd.
Jag kör också på Biltemaoljan och har inte haft några problem och angående livslängden har jag svårt att tro att en klassad olja bara håller 80 mil. Ni känner säkert till Dr Bikes oljetrådar i mek hörnan på sporthoj.com som rekommenderas att läsa. Pratade också med doktorn i helgens Nyköpingskörning och känner mig helt lugn.
Pratar vi andra produkter som B&O så vet jag att där handlar det om design och status och väldigt lite om innandöme

Postat: ons maj 09, 2007 23:35
av Swedan
Jodå håller med dig, mer är 80mil klarar den:o
Men inte 1200 mil i en motor med mycket transmissioner i och jämfört med de bästa oljorna, det kan jag skriva under på

Nu låter det väl som om jag skulle vara oljegurun nummer ett, men sorry det är jag inte. Men erfaren är jag:lol:
Det finns så många som just vill spinna på detta med oljor och div. (parfymer) till fordon så man vill spy åt dem:P Många av dessa gör kanske ett a två oljebyten mm om året och tror sig känna kvalitet, viscositet mm på fingrarna.
Det är bättre att dom som jobbar mycket eller har yrkeserfarenhet av denna sak uttalar sig i denna fråga annars är det en tråd som ballar ur fullständigt till slut:(
Postat: ons maj 09, 2007 23:48
av Tyrannosaurus
Jag ska be min garagepolare som skriver på SH att skriva ett inlägg som jag/vi lägga in här. Han har nämnt "Dr. Bike" men jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang. Han har även kört på Biltema olja med inte alltför lysande resultat.
Ett tips innan han hinner skriva.
Några frågor att tänka på nästa gång du byter olja:
* Rinner den ut som vatten eller som olja?
* Vad har den för färg, ljusbrun, mörkbrun eller svart?
* Hur känns den, hal, smetig och kladdig som ny olja eller lite sträv?
* Är det lätt eller svårt att torka av och göra ren oljepluggen?
* Hur känns den oljan som ligger på ytor, bara oljig eller mer som gelé?
* Töm filtret. Ligger det kvar olja i det? Vad har den för konsistens?
Bara en kommentar till på Biltema oljan. Jag har en 80-talshoj som har gått 10,000 mil. Jag skulle aldrig i h-vete hälla Biltema olja i min motor. Den har gått på QS eller Pennzoil sen den startades första gången och det stog "000000" på mätaren. Ok jag har haft problem med kammarna, men originalarna höll över 8000 mil trots underdimensionerat toppsmöjningssystem (fixat numera) och hade troligen hållt längre även om dom började få pitting. Men jag ville fixa till den och samtidigt porta topparna och trimma lite. Det är efter det jag har haft problem p.g.a. otur. Spräckt topp i transporten och materialfel i Webcam:arna.
Nu sitter det nya Megacycle kammar + vippor i. Det som skulle kunna äventyra det hela nu är om jag har råkat förorena en toppackning i processen. Men det kommer jag få reda på så fort jag startar. Är allt tätt så ska den nog kunna gå 10,000 mil till innan det är dags för mer motorjobb.
Postat: tor maj 10, 2007 10:33
av apex
Nej, här är det mkt tro o tyckande....
Björn Carapi körde sin 750 hk Pantera i 350 blås 2003 med BILTEMA-olja.
http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=11007
Som jag har förstått det så är det multigradetillsatserna som slits med tiden.
Oljans renhet är dock den viktigaste parametern, så helst borde man byta filter lite oftare.
Hur oljan känns ..... det viktiga är hur oljan beter sig i arbetstemperatur.
Det finns t o m en kille på mitt förra jobb, som vägrarr att byta ut oljan, tillsatserna bryts ner, men inte oljan, menar han. Till slut har han en ren olja.
Postat: tor maj 10, 2007 11:57
av tedman
apex skrev:
Som jag har förstått det så är det multigradetillsatserna som slits med tiden.
Utdrag ur en mailväxling med Dr. Bike:
"Oljor däremot håller laboratorietestade och vetenskapligt utformade kvalitetsnormer. Detta kontrolleras dessutom av opartiska organ.
Skillnader finns. (tedman: mellan olika syntetoljor)
ja.
Men i princip bara i additivpaketen.
Oljorna är relativt lika nämligen.
Och: det är vissa additiv som slits ja.
MEN! såna undviks i rena mc-oljor.
I klartext: Polymererna som är VI improvers.
MEN2: additiverna slits så långsamt att INGEN normal mc-åkare ens tullar på gränsen för en oljas livslängd!
Herregud de flesta byter ju olja var 500:e mil!
Helt sjukt egentligen och helt onödigt."
Lite mer info, men egentligen är det bättre att läsa oljetrådarna på SH, där står det mesta om det vi diskuterar.
