Funderar på att köpa vfr

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Blurryface
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 25, 2017 17:41

Funderar på att köpa vfr

#1 Inlägg av Blurryface »

Jag är 25 år och tog mitt kort precis innan sommaren och hade inte direkt några planer på att skaffa egen hoj(åker på farsans gamla CB900 F2 bol d'or från 82 i nuläget) det första jag gjorde, mest eftersom jag är osäker på om detta med mc är min grej. Nu efter att ha åkt en bit över hundra mil på egen hand kan jag väl säga att detta är ganska kul.

Jag har varit insnöad på Honda ända sedan jag var 15 år och fick min första moped och samtidigt så har ju farsan haft Bol d'oren som jag fått åkt med på. Nu när jag tog kort för mc så tänkte jag att min fars hoj skulle vara nog för en sån som mig, och det är den, men det känns som jag vill ha något lite sportigare ändå. Samtidigt vill jag inte ha en hoj där man ligger ner och kör.

I vilket fall har jag fått upp ögonen för en begagnad Honda VFR 800 från 2014 som gått runt 1.400 mil. Jag får ett allt större ha-begär ju mer jag tänker på det. Priset ligger på 94.000:- och det verkar kanske vettigt om man tittar runt efterliknande på blocket.

Det jag undrar mest är hur hojen kan tänkas passa mig. Jag är 182 cm lång och 78 kilo tung. Det jag märker av på farsans hoj är att jag upplever den som lite för liten när det kommer till mina ben. Tydligen ska ju VFR ha lite inställningsmöjligheter när det kommer till den biten, i och med att sadeln går att sänka/höja, men det kanske inte påverkar så mycket som man kan tro?

Jag vill såklart få lite synpunkter och annan nyttig information ifrån er angående denna hoj. Kan kan man förvänta sig av den? Den är väl inte den lättaste hojen där ute på marknaden men den verkar ju minst sagt speciell på något sätt.

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Funderar på att köpa vfr

#2 Inlägg av RhINO »

Tjena och välkommen.

Jag kör visserligen modellen innan men jag är 185cm lång (lite drygt) och har långa ben och jag tycker inte att det är några problem. Ja gick iofs från Honda CB600/Kawasaki ER6 så du kanske inte upplever att det är en storleksförbättring :)

/R

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Funderar på att köpa vfr

#3 Inlägg av Seth »

Blurryface skrev:Jag är 25 år och tog mitt kort precis innan sommaren och hade inte direkt några planer på att skaffa egen hoj(åker på farsans gamla CB900 F2 bol d'or från 82 i nuläget) det första jag gjorde, mest eftersom jag är osäker på om detta med mc är min grej. Nu efter att ha åkt en bit över hundra mil på egen hand kan jag väl säga att detta är ganska kul.

Jag har varit insnöad på Honda ända sedan jag var 15 år och fick min första moped och samtidigt så har ju farsan haft Bol d'oren som jag fått åkt med på. Nu när jag tog kort för mc så tänkte jag att min fars hoj skulle vara nog för en sån som mig, och det är den, men det känns som jag vill ha något lite sportigare ändå. Samtidigt vill jag inte ha en hoj där man ligger ner och kör.

I vilket fall har jag fått upp ögonen för en begagnad Honda VFR 800 från 2014 som gått runt 1.400 mil. Jag får ett allt större ha-begär ju mer jag tänker på det. Priset ligger på 94.000:- och det verkar kanske vettigt om man tittar runt efterliknande på blocket.

Det jag undrar mest är hur hojen kan tänkas passa mig. Jag är 182 cm lång och 78 kilo tung. Det jag märker av på farsans hoj är att jag upplever den som lite för liten när det kommer till mina ben. Tydligen ska ju VFR ha lite inställningsmöjligheter när det kommer till den biten, i och med att sadeln går att sänka/höja, men det kanske inte påverkar så mycket som man kan tro?

Jag vill såklart få lite synpunkter och annan nyttig information ifrån er angående denna hoj. Kan kan man förvänta sig av den? Den är väl inte den lättaste hojen där ute på marknaden men den verkar ju minst sagt speciell på något sätt.
Jag som är 1:60 känner iaf av skillnaderna i sadeln när man höjer eller sänker. Sen finns ju även original styrhöjare om vinkeln blir sådär beroende på ens längd.
Sen rent generellt så döljer vfr sin "vikt" väldigt bra.

Priset verkar vettigt. Är det väskor med?
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Funderar på att köpa vfr

#4 Inlägg av adrian_vg »

Leta upp Boldoren och viffern på http://cycle-ergo.com/.
Ställ in längd med mera och jämför!
Brukar kunna ge en bra fingervisning om hur ergonomin på hojen kan bli.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Blurryface
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 25, 2017 17:41

Re: Funderar på att köpa vfr

#5 Inlägg av Blurryface »

Seth skrev:
Blurryface skrev:Jag är 25 år och tog mitt kort precis innan sommaren och hade inte direkt några planer på att skaffa egen hoj(åker på farsans gamla CB900 F2 bol d'or från 82 i nuläget) det första jag gjorde, mest eftersom jag är osäker på om detta med mc är min grej. Nu efter att ha åkt en bit över hundra mil på egen hand kan jag väl säga att detta är ganska kul.

Jag har varit insnöad på Honda ända sedan jag var 15 år och fick min första moped och samtidigt så har ju farsan haft Bol d'oren som jag fått åkt med på. Nu när jag tog kort för mc så tänkte jag att min fars hoj skulle vara nog för en sån som mig, och det är den, men det känns som jag vill ha något lite sportigare ändå. Samtidigt vill jag inte ha en hoj där man ligger ner och kör.

I vilket fall har jag fått upp ögonen för en begagnad Honda VFR 800 från 2014 som gått runt 1.400 mil. Jag får ett allt större ha-begär ju mer jag tänker på det. Priset ligger på 94.000:- och det verkar kanske vettigt om man tittar runt efterliknande på blocket.

Det jag undrar mest är hur hojen kan tänkas passa mig. Jag är 182 cm lång och 78 kilo tung. Det jag märker av på farsans hoj är att jag upplever den som lite för liten när det kommer till mina ben. Tydligen ska ju VFR ha lite inställningsmöjligheter när det kommer till den biten, i och med att sadeln går att sänka/höja, men det kanske inte påverkar så mycket som man kan tro?

Jag vill såklart få lite synpunkter och annan nyttig information ifrån er angående denna hoj. Kan kan man förvänta sig av den? Den är väl inte den lättaste hojen där ute på marknaden men den verkar ju minst sagt speciell på något sätt.
Jag som är 1:60 känner iaf av skillnaderna i sadeln när man höjer eller sänker. Sen finns ju även original styrhöjare om vinkeln blir sådär beroende på ens längd.
Sen rent generellt så döljer vfr sin "vikt" väldigt bra.

Priset verkar vettigt. Är det väskor med?
Ja. Väskorna är dessutom sprillans nya står det i annonsen.
Det står även att Quickshifter kan medfölja. Då är ju frågan vad detta är för något. Har jag fått rätt uppfattning att man ej behöver frikoppla med handen när man har monterar en sån här på hojen?

Finns det annan man kan behöva veta innan man köpte sig en sån här hoj? Är det lätt att utföra service på motorn själv, typ oljebyte, tändstift, osv?

Finns det någon här som har något att säga om hur långturer är på en vfr 2014? Detta är ju högst personligt, men det är alltid intressant att veta. :)

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Funderar på att köpa vfr

#6 Inlägg av RhINO »

Blurryface skrev:
Seth skrev:
Blurryface skrev:Jag är 25 år och tog mitt kort precis innan sommaren och hade inte direkt några planer på att skaffa egen hoj(åker på farsans gamla CB900 F2 bol d'or från 82 i nuläget) det första jag gjorde, mest eftersom jag är osäker på om detta med mc är min grej. Nu efter att ha åkt en bit över hundra mil på egen hand kan jag väl säga att detta är ganska kul.

Jag har varit insnöad på Honda ända sedan jag var 15 år och fick min första moped och samtidigt så har ju farsan haft Bol d'oren som jag fått åkt med på. Nu när jag tog kort för mc så tänkte jag att min fars hoj skulle vara nog för en sån som mig, och det är den, men det känns som jag vill ha något lite sportigare ändå. Samtidigt vill jag inte ha en hoj där man ligger ner och kör.

I vilket fall har jag fått upp ögonen för en begagnad Honda VFR 800 från 2014 som gått runt 1.400 mil. Jag får ett allt större ha-begär ju mer jag tänker på det. Priset ligger på 94.000:- och det verkar kanske vettigt om man tittar runt efterliknande på blocket.

Det jag undrar mest är hur hojen kan tänkas passa mig. Jag är 182 cm lång och 78 kilo tung. Det jag märker av på farsans hoj är att jag upplever den som lite för liten när det kommer till mina ben. Tydligen ska ju VFR ha lite inställningsmöjligheter när det kommer till den biten, i och med att sadeln går att sänka/höja, men det kanske inte påverkar så mycket som man kan tro?

Jag vill såklart få lite synpunkter och annan nyttig information ifrån er angående denna hoj. Kan kan man förvänta sig av den? Den är väl inte den lättaste hojen där ute på marknaden men den verkar ju minst sagt speciell på något sätt.
Jag som är 1:60 känner iaf av skillnaderna i sadeln när man höjer eller sänker. Sen finns ju även original styrhöjare om vinkeln blir sådär beroende på ens längd.
Sen rent generellt så döljer vfr sin "vikt" väldigt bra.

Priset verkar vettigt. Är det väskor med?
Ja. Väskorna är dessutom sprillans nya står det i annonsen.
Det står även att Quickshifter kan medfölja. Då är ju frågan vad detta är för något. Har jag fått rätt uppfattning att man ej behöver frikoppla med handen när man har monterar en sån här på hojen?

Finns det annan man kan behöva veta innan man köpte sig en sån här hoj? Är det lätt att utföra service på motorn själv, typ oljebyte, tändstift, osv?

Finns det någon här som har något att säga om hur långturer är på en vfr 2014? Detta är ju högst personligt, men det är alltid intressant att veta. :)
Byta olja gör man själv om man vill, det ska vara lite mer pyssel på en gen 8 än tidigare pga att kylarna sitter framför motorn. Byta stift kan man också göra själv, de skall antagligen bytas var 4800 mil så inte så ofta. Sen är det väl vtec på gen 8 också så ventiljusteringen är lite värre än vanligt vilket kostar mer.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem
Inlägg: 471
Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
Ort: Arvika

Re: Funderar på att köpa vfr

#7 Inlägg av arvikathomas »

Blev det nån affär?
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Funderar på att köpa vfr

#8 Inlägg av blacken »

Givetvis så är VFR en hoj att rekommendera, för det är få om inte ingen knarr som slår den när det kommer till användbarhet, men är du osäker på hur bra den är och tvekar lite på priset för en 800, så släng ett getöga eller två på den den riktiga Viffern (RC36) Som är betydligt billigare att både köpa och att serva, man kan faktiskt göra det själv, om man ids dvs, för dom är grönjävligt svårmeckade överlag allt som dom har byggt i det landet.
Som grädde på moset så får du då en motor med "själ" dvs knasare, sprutet måste man ju modda och rodda med annars så går den som en skunkspunk med afasi mellan varven.

Och så djäkla slö är den inte för att vara en 750, enligt tillverkaren så gör den kvartsmilen runt 10-11 sek och 0-100 2,4 sek. Vevar man på den ordentlig, så kan man bli förvånad hur den eldar på vid motiverad ansats på gasrullen. Så fartresurser räcker gott och väl till.
Givetvis så är ju 800 cc mer och lägg till då mera häst så är den givetvis starkare. Även på vägen är Viffern rolig, man kan ha den att pendla med, för att sedan hysta upp riksdag och komplett packning och åka hur långt som helst utan problem. Den bara knallar på utan några som helst later. För att sedan du har anlänt dit du ska på långturen, så kan du släpa ut Viffern på en bana och verkligen njuta av en klassiker som har sina rötter i banracingen.

Men som sagt om du är osäker på kostnaden för en sådan hoj, så är RC 36 ett helt klart alternativ för dig + RC 36 är en klassiker, dvs skitbillig försäkring oavsett ålder eller bostadsort ca:1500-1600 hel/år.
Givetvis ska du skaffa en Viffer och prova på den ett tag, så kommer du bara att inse det vi alla andra har gjort, det är den bästa allroundknarren helt enkelt, som har ett gediget rykte världen över angående sin praktikalitet och kvalitet.
Och sist men inte minst, det kryllar av knarrar därute och det är defenetivt "köparens marknad" bara att pruta så du kräks.. :fakta
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Funderar på att köpa vfr

#9 Inlägg av vroom »

blacken skrev:Givetvis så är VFR en hoj att rekommendera, för det är få om inte ingen knarr som slår den när det kommer till användbarhet, men är du osäker på hur bra den är och tvekar lite på priset för en 800, så släng ett getöga eller två på den den riktiga Viffern (RC36) Som är betydligt billigare att både köpa och att serva, man kan faktiskt göra det själv, om man ids dvs, för dom är grönjävligt svårmeckade överlag allt som dom har byggt i det landet.
Som grädde på moset så får du då en motor med "själ" dvs knasare, sprutet måste man ju modda och rodda med annars så går den som en skunkspunk med afasi mellan varven.

Och så djäkla slö är den inte för att vara en 750, enligt tillverkaren så gör den kvartsmilen runt 10-11 sek och 0-100 2,4 sek. Vevar man på den ordentlig, så kan man bli förvånad hur den eldar på vid motiverad ansats på gasrullen. Så fartresurser räcker gott och väl till.
Givetvis så är ju 800 cc mer och lägg till då mera häst så är den givetvis starkare. Även på vägen är Viffern rolig, man kan ha den att pendla med, för att sedan hysta upp riksdag och komplett packning och åka hur långt som helst utan problem. Den bara knallar på utan några som helst later. För att sedan du har anlänt dit du ska på långturen, så kan du släpa ut Viffern på en bana och verkligen njuta av en klassiker som har sina rötter i banracingen.

Men som sagt om du är osäker på kostnaden för en sådan hoj, så är RC 36 ett helt klart alternativ för dig + RC 36 är en klassiker, dvs skitbillig försäkring oavsett ålder eller bostadsort ca:1500-1600 hel/år.
Givetvis ska du skaffa en Viffer och prova på den ett tag, så kommer du bara att inse det vi alla andra har gjort, det är den bästa allroundknarren helt enkelt, som har ett gediget rykte världen över angående sin praktikalitet och kvalitet.
Och sist men inte minst, det kryllar av knarrar därute och det är defenetivt "köparens marknad" bara att pruta så du kräks.. :fakta
Spot on skrivet och helt riktigt en allroundhoj av rang. Tror nästan 750modellen är bättre än 800án på det mesta, kanske allt? Förgasarhojar ger mjukare trottelrespons, ingen powercommander behövs vid modifikationer som till insprutningshojar(extrakostnad ). Vill man fixa ventiljustering själv utan att bli vansinnig så köper man gen5 eller tidigare(ingen V-tech ). Nackdelen är väl att det är omöjligt att få mer hästar ur motorn typ 120-150hk som skulle behövas i mitt tycke:evil
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Skriv svar