Bra skick men svettigt pris?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bra skick men svettigt pris?

#16 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:Stödhjul, funkade ju när vi var kids Liasom nu när vi börjar att gå i barndom som alla "geriatriker" gör vid sin ålders höst, så borde det ju funka, kan tyckas så, i allafall. :lol:
Ja om det ändå vore så väl. Men den ska förflyttas också t.ex. in och ut ur garaget och det känns som om jag håller på att sumpa den varje gång jag tar ner den från centralen.

Förresten, hur fan kan man gå i barndom igen när man aldrig har blivit vuxen? Du vet väl att grabbar aldrig bli äldre, det är bara leksakerna som blir dyrare Farsan sa alltid "när ska du växa upp och köpa en ordentlig bil?" ("ordentlig bil" är alltså = sossecontainer)

Flera polare har menat att jag kan köpa en trike, men mina argument mot det är:
1. Då är hojkänslan borta.
2. Dom är ungefär lika breda som en bil = smidigheten borta.
3. Jag har ingenstans att ha den = går inte in i mitt hojgarage som har vanlig dörr, inte garageport.
4. Om jag vill sitta på fler än 2 hjul och ändå få blåst och regn på mig så kan jag lika gärna öppna takluckan på bilen :P

Nån har även föreslagit en sån däringa 3-hjulig Piaggio. Det tyckte jag nästan var elakt :twisted:

En tanke är att kanske inhandla nåt lite mindre lättare och än "ödlan" som bevisligen är ganska stor och klunsig (därav namnet) men har ett underbart brutalt pulver. Nåt som jag har funtat lite på är Honda NTV650 Revere (också kardan och även enkelsving). Men frågan är om jag står ut med mindre än halva pulvret (56 hk) mot "ödlan" utan att vrida av gasvajrarna :twisted:
En av symptomen på "geriatritsk meltdown" är oförmåga att förstå ett kamratligt trackande :lol:
Men en sådan häringa då? den uppfyller ju en del av "kriterierna" för annat fortskaffningsmedel
https://www.youtube.com/watch?v=aEQjM9SvgNQ
Eller en roligare.
https://www.youtube.com/watch?v=XKgi2g-uUBI
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bra skick men svettigt pris?

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:En av symptomen på "geriatritsk meltdown" är oförmåga att förstå ett kamratligt trackande :lol:
Ett litet förtydligande. Jag har inte alzheimer och glömmer var jag ställer groggen, men jag spiller halva :P :lol:
Men en sådan häringa då? den uppfyller ju en del av "kriterierna" för annat fortskaffningsmedel
https://www.youtube.com/watch?v=aEQjM9SvgNQ
Vad är du för jävla polare? Vill du att jag ska bryta nacken också? :evil
Den är iaf stabilare, men var parkar man en sån?

Var i garaget för en timme sen och varmkörde ordentligt, stängde sen soppakran och lät den gå tills den dog, då tömde jag pumpen, filtret och nästan knasarna. Riktig knasartömning via bottenskruvarna tar jag i veckan eller nästa.

"Snyft!" Det kanske var sista starten som ägare. Det kommer att kännas som att skiljas efter 30 års äktenskap trots att båda fortfarande älskar varandra :cry:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bra skick men svettigt pris?

#18 Inlägg av blacken »

Vad är du för jävla polare? Vill du att jag ska bryta nacken också?
Hi,hi,hi.
Fast man kan rodda om den med en sadel i fall farbror e rädd för att köra den. :lol:
Det kommer att kännas som att skiljas efter 30 års äktenskap trots att båda fortfarande älskar varandra :cry:
Det är sådant som gör livet komplicerat, men ibland så drabbar det orättvisa oskyldiga. Vet hur det känns :( . Var finns Walt Disney movie endings när dom behövs?...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Bra skick men svettigt pris?

#19 Inlägg av M@rtini »

Om det är stödhjul som behövs är detta kanske ett alternativ. :wink:

https://youtu.be/3rqyU5Ww3X0

Inte mycket bredare än en vanlig hoj, skapligt smidig, och med riktig hoj känsla verkar det som. :tummenupp
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bra skick men svettigt pris?

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

M@rtini skrev:Om det är stödhjul som behövs är detta kanske ett alternativ. :wink:

https://youtu.be/3rqyU5Ww3X0

Inte mycket bredare än en vanlig hoj, skapligt smidig, och med riktig hoj känsla verkar det som. :tummenupp
Jag har sett den, men det är inga stödhjul, utan bara mer gummi i backen och en tyngre framända och den har inte det gyrolåsningssystemet som Piaggion. Så vad som är Yamas syfte med den är mest ett :?:

Vad det gäller Piaggio så kan man konstatera att den förutom att vara gräsligt ful dessutom har nada pulver och ett pris (109900) som jag inte skulle pröjsa för ankungen ens om dom tog bort sista nollan.http://www.piaggio.se
Bild

Men det finns en helinkapslad hoj med automatiska stödhjul. Kommer inte ihåg vad den heter och hittar den inte just nu. Men förutom att den är längre än en genomsnittlig bil så är den svindyr.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bra skick men svettigt pris?

#21 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Ett litet förtydligande. Jag har inte alzheimer och glömmer var jag ställer groggen, men jag spiller halva :P :lol:
Om skakningarna är ett problem, är en insprutad hoj inte optimal. De jag har kört är känsliga på gasen, och tar ett tag innan man vänjer sig vid av/på-effekten.

Ska du köra långt på mc även efter försäljningen av ödlan?
Vad jag fiskar efter är att många av mina andra mc-vänner utanför forumet, skaffat veteranmoppar och lätta mc att finåka på.
Kanske något för dig också?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bra skick men svettigt pris?

#22 Inlägg av blacken »

av mina andra mc-vänner utanför forumet
Har du sådana? :mrgreen:
skaffat veteranmoppar och lätta mc att finåka på.
Kanske något för dig också?
Sådant ska man göra frivilligt, inte utav tvång. Det blir liasom inte riktigt samma sak då, så att säga. :fakta
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bra skick men svettigt pris?

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Ett litet förtydligande. Jag har inte alzheimer och glömmer var jag ställer groggen, men jag spiller halva :P :lol:
Om skakningarna är ett problem, är en insprutad hoj inte optimal. De jag har kört är känsliga på gasen, och tar ett tag innan man vänjer sig vid av/på-effekten.
Det är en kombination av skak, orörlighet och taskig balans som allt sammantaget också gör att jag får ont i kroppen/ryggen antagligen för att jag ofrivilligt spänner mig för att motverka. Av/på effekten är ett mindre problem.
Problemet med "ödlan" är framför allt vid start och stopp. Den är ganska hög och tung, att köra funkar sådär, jag älskar pulvret men känner mig otymplig på den och är som sagt rädd att gå i backen vid ett snabbt stopp om jag inte hinner få ner fötterna/benen viker sig. Känner mig helt enkelt osäker och vill inte riskera att kvadda den här fina hojen.
Ska du köra långt på mc även efter försäljningen av ödlan?
Vad jag fiskar efter är att många av mina andra mc-vänner utanför forumet, skaffat veteranmoppar och lätta mc att finåka på.
Kanske något för dig också?
Det är också en anledning. Det är slut med långturer. Jag körde Mälaren Runt (hela vägen - via Kvicksund) och var så slut att det inte fanns när jag kom hem, ont i kroppen i 2 veckor efter.
Vad ska jag då med den här stora starka highspeed-tourern till? Den är avsedd att slänga på packning och dra iväg på härliga krokvägar 30 mil, stanna, tanka och göra 30 mil till. Dess moderna motsvarigheter är VFR1200F och BMW K1300S, så då fattar du nog vad jag menar för typ av körning. Inte McD fika även om det naturligtvis är fullt möjligt, men det är inte vad den är avsedd för.

Jag känner också folk som har veteranmoppar, men det är lite i slöaste laget om jag "bara" ska ha en sån. Utan blir det nåt annat så blir det nån billig enkel -80-90-talare. Jag har funderat på en XLV750R, men där är jag tveksam på höjden, risken är att jag sparkar omkull den när jag ska upp och det får man inte göra med en sån. Då kom jag att tänka på NTV650 Revere som är en ganska liten och smidig sak. Kan ju iaf testa och se om det funkar. Men först ska "ödlan" ha ett nytt och omvårdande hem om jag hittar rätt köpare annars säljer jag den inte. Därav kommer den hamna på eBay, då syns den i hela världen. Vi får se om det blir på Blocket också, mest för att häckla "sista priset-chompisar" som jag bara kommer att garva åt om nån sån ringer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bra skick men svettigt pris?

#24 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Ett litet förtydligande. Jag har inte alzheimer och glömmer var jag ställer groggen, men jag spiller halva :P :lol:
Om skakningarna är ett problem, är en insprutad hoj inte optimal. De jag har kört är känsliga på gasen, och tar ett tag innan man vänjer sig vid av/på-effekten.
Det är en kombination av skak, orörlighet och taskig balans som allt sammantaget också gör att jag får ont i kroppen/ryggen antagligen för att jag ofrivilligt spänner mig för att motverka. Av/på effekten är ett mindre problem.
Problemet med "ödlan" är framför allt vid start och stopp. Den är ganska hög och tung, att köra funkar sådär, jag älskar pulvret men känner mig otymplig på den och är som sagt rädd att gå i backen vid ett snabbt stopp om jag inte hinner få ner fötterna/benen viker sig. Känner mig helt enkelt osäker och vill inte riskera att kvadda den här fina hojen.
Ska du köra långt på mc även efter försäljningen av ödlan?
Vad jag fiskar efter är att många av mina andra mc-vänner utanför forumet, skaffat veteranmoppar och lätta mc att finåka på.
Kanske något för dig också?
Det är också en anledning. Det är slut med långturer. Jag körde Mälaren Runt (hela vägen - via Kvicksund) och var så slut att det inte fanns när jag kom hem, ont i kroppen i 2 veckor efter.
Vad ska jag då med den här stora starka highspeed-tourern till? Den är avsedd att slänga på packning och dra iväg på härliga krokvägar 30 mil, stanna, tanka och göra 30 mil till. Dess moderna motsvarigheter är VFR1200F och BMW K1300S, så då fattar du nog vad jag menar för typ av körning. Inte McD fika även om det naturligtvis är fullt möjligt, men det är inte vad den är avsedd för.

Jag känner också folk som har veteranmoppar, men det är lite i slöaste laget om jag "bara" ska ha en sån. Utan blir det nåt annat så blir det nån billig enkel -80-90-talare. Jag har funderat på en XLV750R, men där är jag tveksam på höjden, risken är att jag sparkar omkull den när jag ska upp och det får man inte göra med en sån. Då kom jag att tänka på NTV650 Revere som är en ganska liten och smidig sak. Kan ju iaf testa och se om det funkar. Men först ska "ödlan" ha ett nytt och omvårdande hem om jag hittar rätt köpare annars säljer jag den inte. Därav kommer den hamna på eBay, då syns den i hela världen. Vi får se om det blir på Blocket också, mest för att häckla "sista priset-chompisar" som jag bara kommer att garva åt om nån sån ringer.
Fattar.

Misstänker att jag också kommer att ställas inför samma val när artriten sätter in ordentligt om några decennier...
Hoppas det löser sig för dig på bästa sätt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bra skick men svettigt pris?

#25 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
av mina andra mc-vänner utanför forumet
Har du sådana? :mrgreen:
skaffat veteranmoppar och lätta mc att finåka på.
Kanske något för dig också?
Sådant ska man göra frivilligt, inte utav tvång. Det blir liasom inte riktigt samma sak då, så att säga. :fakta
Ibland umgås jag med vanliga människor också. :wink:

Fattar, lite som att ha datorer som hobby. Börjar man jobba med datorer professionellt blir hobbyn sig inte lik igen...
Det är en sak att drömma om tjäna penagar på sitt mc-körande, men i praktiken kommer man att se hojen som något nödvändigt ont.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bra skick men svettigt pris?

#26 Inlägg av blacken »

Ibland umgås jag med vanliga människor också
Dom är en myt, sådana existerar inte. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bra skick men svettigt pris?

#27 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Ibland umgås jag med vanliga människor också
Dom är en myt, sådana existerar inte. :lol:
Det sker inte så ofta, men jag är som Fantomen, vandrar ibland på stadens gator i vanliga kläder och pratar med vanliga människor. Har solglasögon på mig då för att de inte ska känna igen mig dock.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bra skick men svettigt pris?

#28 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
Ibland umgås jag med vanliga människor också
Dom är en myt, sådana existerar inte. :lol:
Det sker inte så ofta, men jag är som Fantomen, vandrar ibland på stadens gator i vanliga kläder och pratar med vanliga människor. Har solglasögon på mig då för att de inte ska känna igen mig dock.
och krökar starkmjölk och har med en tax eller någon annan sorts "skitpåsnöretjycke", med sådan hybris att han tror att han är en varg åsså? :laugh
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bra skick men svettigt pris?

#29 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:och krökar starkmjölk och har med en tax eller någon annan sorts "skitpåsnöretjycke", med sådan hybris att han tror att han är en varg åsså? :laugh
Jag tror vi fjärmar oss från ämnet lite här. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bra skick men svettigt pris?

#30 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Det sker inte så ofta, men jag är som Fantomen, vandrar ibland på stadens gator i vanliga kläder och pratar med vanliga människor. Har solglasögon på mig då för att de inte ska känna igen mig dock.
och krökar starkmjölk och har med en tax eller någon annan sorts "skitpåsnöretjycke", med sådan hybris att han tror att han är en varg åsså? :laugh
Jag är inne på en lite ballare linje. Åtminstone 2 av de stora katterna går att få heltama, gepard och lo, även den lite mindre rödlon.

När nån säger till Fantomen: "Man får inte ha hundar här".
Brukar han ju svara: "Det är inte en hund, det är en bergsvarg".

Ponera att man kom gående med ett tamt lodjur utan snöre.
- "Du ska ha hunden kopplad".
- "Det är inte en hund, det är en katt". Det skulle det väl vara klart coolare att svara och kolla reaktionen 8) :lol:
Givetvis ska den då inte heta "Devil", utan "Lynx" eller "Tiger" :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar