lappen skrev:Hittade en 98:a VFR 800 som var lite intressant, men hittade inte svar huruvida den har ABS eller ej? När fick VFR ABS?
Sedan verkar ju dessa ha den där kombo-bromsen, som bromsar både bak och fram samtidigt..? Hur fungerar det?
98:an har väl fortfarande kuggdriva kammar, det var väl när VTEC kom som det försvann..?
Nåt annat att tänka på vad gäller 98.a års VFR?
Gen 98-01 hade DCBS som egentligen är en kombibroms men har på sätt och vis en ABS-funktion också; fattigmans-ABS, svår att få att låsa. Det går, men kräver mycket kraft.
"Riktig" ABS kom med årsmodell 2002 på VTEC.
DCBS fungerar på så vis att bromsar man bara fram aktiveras också en kolv bak. Bromsar man bara bak, aktiveras också några kolvar fram.
Optimal broms erhålls om man på sedvanligt vis bromsar med båda fram och fotbroms.
Kuggdrivna kammar fanns t.o.m. årsmodell 2001.
VTEC har kedja om jag minns rätt.
Övrigt att tänka på för gen 98-01:
Som vanligt är mestadels voltregulatorn/likriktaren en återkommande huvudvärk om man inte byter det till en MOSFET-typ.
Budgetera annars in ett byte när man minst förväntar sig det.
Årsmodell 1998 är nu snart en tjugo år gammal hoj, skicket är viktigare än milen som körts. Är hojen underhållen som den ska med olje- och filterbyten?
Är ventilerna kollade? Görs var 4800 mil har jag för mig, och kan vara dyrt att göra på verkstad, dock inte lika dyrt som på VTEC.
Årsmodellen kan nästa år Klassiker-försäkras, vilket ju är bra!
98-01-generationen fick 2000 en tweakad PGM-FI som ger lite mer effekt och marginellt förändrad motorkaraktär.