ABS bromsar när kom det på VFR?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

ABS bromsar när kom det på VFR?

#1 Inlägg av lappen »

Hittade en 98:a VFR 800 som var lite intressant, men hittade inte svar huruvida den har ABS eller ej? När fick VFR ABS?

Sedan verkar ju dessa ha den där kombo-bromsen, som bromsar både bak och fram samtidigt..? Hur fungerar det?

98:an har väl fortfarande kuggdriva kammar, det var väl när VTEC kom som det försvann..?

Nåt annat att tänka på vad gäller 98.a års VFR?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: ABS bromsar när kom det på VFR?

#2 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Hittade en 98:a VFR 800 som var lite intressant, men hittade inte svar huruvida den har ABS eller ej? När fick VFR ABS?

Sedan verkar ju dessa ha den där kombo-bromsen, som bromsar både bak och fram samtidigt..? Hur fungerar det?

98:an har väl fortfarande kuggdriva kammar, det var väl när VTEC kom som det försvann..?

Nåt annat att tänka på vad gäller 98.a års VFR?
Gen 98-01 hade DCBS som egentligen är en kombibroms men har på sätt och vis en ABS-funktion också; fattigmans-ABS, svår att få att låsa. Det går, men kräver mycket kraft.
"Riktig" ABS kom med årsmodell 2002 på VTEC.
DCBS fungerar på så vis att bromsar man bara fram aktiveras också en kolv bak. Bromsar man bara bak, aktiveras också några kolvar fram.
Optimal broms erhålls om man på sedvanligt vis bromsar med båda fram och fotbroms.

Kuggdrivna kammar fanns t.o.m. årsmodell 2001.
VTEC har kedja om jag minns rätt.

Övrigt att tänka på för gen 98-01:
Som vanligt är mestadels voltregulatorn/likriktaren en återkommande huvudvärk om man inte byter det till en MOSFET-typ.
Budgetera annars in ett byte när man minst förväntar sig det.

Årsmodell 1998 är nu snart en tjugo år gammal hoj, skicket är viktigare än milen som körts. Är hojen underhållen som den ska med olje- och filterbyten?
Är ventilerna kollade? Görs var 4800 mil har jag för mig, och kan vara dyrt att göra på verkstad, dock inte lika dyrt som på VTEC.

Årsmodellen kan nästa år Klassiker-försäkras, vilket ju är bra!

98-01-generationen fick 2000 en tweakad PGM-FI som ger lite mer effekt och marginellt förändrad motorkaraktär.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: ABS bromsar när kom det på VFR?

#3 Inlägg av Donner »

Som Adrian skriver, fast ventilkollen är varje 2400mil. Annars är det ju allmänskick och vilka tillbehör som följer med som styr priset.

Lite lugnare gång med insprutningen 00-01 och med automatchoke samt lite annat utseende på mätartavlorna.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: ABS bromsar när kom det på VFR?

#4 Inlägg av lappen »

Tack för all info, grymt forum som vanligt :) Ambivalent som man är så börjar man vela. Är ju egentligen rätt nöjd med min 92:a, men man tittar ju alltid, och då jag hittade en till vettigt pris så... Nu var den importerad med relativt lågt miltal (?)...hmm, nja jag får se. Börjar luta åt en 00-01 istället.... :lol:
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: ABS bromsar när kom det på VFR?

#5 Inlägg av vroom »

LBS(LinkedBrakingSystem) fungerar enligt bruxen som två av varandra oberoende system. Enbart frambroms styr de två yttre kolvarna i varje bromsok fram och samtidigt via secondary master cylinder via proportional control valve det bakre bromsokets mittkolv.
Enbart bakbroms aktiverar via delay valve som sitter på höger gaffelben mittkolvarna fram förutom det bakre okets ytterkolvar.
Citerar" Delay valve; Slows front brake engagement to minimize its associated dive when performing minor speed corrections with only the brake pedal".

Efter genomgång av bromseriet så fungerar nu systemet om än inte problemfritt. Lätt ansatt bakbroms i låg fart ger en antydan till vibration fram och kåpglaset börjar "durra". Irriterande men trycker jag hårdare på pedalen så upphör durrandet. Gissar på att delay valve spökar.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: ABS bromsar när kom det på VFR?

#6 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Tack för all info, grymt forum som vanligt :) Ambivalent som man är så börjar man vela. Är ju egentligen rätt nöjd med min 92:a, men man tittar ju alltid, och då jag hittade en till vettigt pris så... Nu var den importerad med relativt lågt miltal (?)...hmm, nja jag får se. Börjar luta åt en 00-01 istället.... :lol:
Min svartviffer, en 00:a, var en Italienimport. Min grönviffer, en 97:a, var tyskimport. Min första vita från '90 kan ha varit en tyskimport.
Det här med att viffrar är importerade från annat EU-land är irrelevant, så grotta inte ner dig för mycket i det!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: ABS bromsar när kom det på VFR?

#7 Inlägg av Conseal »

DCBS finns för övrigt även på -02 och framåt.. har både DCBS & ABS på min.


Sent from my iPhone using Tapatalk
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar