P-avgifter för hoj

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

P-avgifter för hoj

#1 Inlägg av Tyrannosaurus »

Här kommer lite info om vad den gröna smörjan i Stockholms stadshus håller på med.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Stockhol ... jopaverkan
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fra ... -Stockholm
http://www.svmc.se/Distrikt/Stockholm/O ... holms-stad

Nu är det iofs inte långt kvar till valet, men vad hjälper det? Det mesta tyder på att Moderöderna är "same shit". Senast samarbetade dom med Melonpartiet (gröna på utsidan, röda på insidan), eller man kanske ska börja kalla dom Tomatpartiet, inte gröna nånstans, möjligen stjälken :P

Man kan konstatera att det inte spelar nån roll hur man röstar, man får samma skit oavsett. Det gäller i Tyskland också där CDU (typ Alliansen) och SPD (Sossarna) samarbetar för att r*vkn***a hela folket så mycket dom orkar. Konstigt att AfD växer? Men inte tillräckligt fort tyvärr, trots att dom rödblågrönrosaskäralila-fan vet öser alla invektiv som dom hittar i ordboken över dom att dom troligen grillar barn på spett och äter dom till frukost och är reinkarnationer av HitlerStalinMaoPolpotLeninMussoliniPinochet, Ödlorna i V, Alien och Fan själv och hans gamla moster i en och samma person.

Det är dags att kasta detta pack på historiens sophög där dom hör hemma och dom ska fan inte ha några fallskärmar eller riksdagspensioner, utan få pröva lyckan på den öppna arbetsmarknaden och får dom inga jobb så får dom stämpla som alla andra.

Frågan är hur dom har tänkt sig att det ska lösas praktiskt.
Ska man lägga en P-biljett på soffan? Låt säga att man inte har plastkort, inte smartfån och kontaktkort. Hur fan har dom då tänkt sig att man betala P-avgift?

Samma sak gäller f.ö. P-automater för bilparkering som inte tar emot pengar.

Men kolla här. Det finns ett domstolsutslag som säger att offentliga institutioner måste ta emot kontanter då det är ett legalt betalningsmedel i Sverige.
http://kontantuppropet.nu
http://kontantuppropet.nu/media/2793-14.pdf (länk till domen)
Om ni går in på http://kontantuppropet.nu/kampanj så finns det ett antal anslag som man kan ladda ner, skriva ut och använda både i bilen, på automater, i banker mm. :twisted:

Ge dom jävlarna! Det är dags att införa det 11:e budordet: "They shall not get away with it!" :evil
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: P-avgifter för hoj

#2 Inlägg av vroom »

De styrande vill ha hubotar, inte tänkande självständiga individer som opponerar sig medelst polisanmälan eller hat/ hotfulla insändare i löpsedelsstil. Ett svenskt demonstrationståg kommer aldrig nå fram.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: P-avgifter för hoj

#3 Inlägg av adrian_vg »

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: P-avgifter för hoj

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag roade mig med att skriva följande kommentar i artikeln på DJ:

Här har vi alltså två domar som står mot varandra. Denna och en från 2015 i HFD (se länk)

Jag skulle säga att den första som Kontantuppropet.nu hänvisar till borde smälla högre eftersom den till skillnad mot denna de facto är fastslagen av HFD.

Den domen handlar förvisso inte specifikt om P-automater, utan är mer allmänt hållen, men det borde inte ha någon betydelse. Det kanske är därför HFD inte tar upp den nya domen i Kammarrätten eftersom det redan finns ett prejudikat.


Det finns en annan metod också som jag glömde nämna ovan.

Jag vet inte om det finns några här som var med och kommer ihåg hojåkarnas parkeringsuppror vid McDonalds på Sveavägen, Stockholm i slutet på 70-talet eller början på 80-talet (jag har tidningsurklippen kvar men orkar inte leta fram dom just nu).

Det var bullerfrågan som gällde då eftersom många körde med rensade megafoner på den tiden (jävlar vad det lät :twisted: )
Så myndigheterna beslöt om P-förbud utanför McD och polisen kom och sa att om ni inte åker härifrån inom 5 minuter så får ni böter. Det ledde till att en kille, Tony, tog initiativet, klev upp på muren och ropade: "Ok grabbar, får vi inte parkera så kör vi väl då".

Sen satte sig alla 3-400 (kanske fler) på hojarna, startade och körde i tät klunga (d.v.s. vi blockerade allt) i max 20 km/h fram och tillbaka på Sveavägen. Vid varje fullbordat varv stannade vi till vid McD och frågade poliserna som stod där och såg närmast förtvivlade ut: "Får vi parkera nu?"
Polisen: "Nej!"
Ok, ett varv till, osv. vilket höll på till långt in på småtimmarna.

Vid ett tillfälle ställde sig en polis mitt i gatan och försökte dirigera ut oss så att ett körfält skulle bli fritt. Men det ledde bara till att vi körde tillbaka in i körfältet bakom honom. Snacka om otacksam uppgift, men vid nästa varv hade han gett upp och stod inte där längre :lol:

Jag tror det höll på i några dagar och media var där, tog bilder och skrev artiklar. Låt säga så här, det tog inte så lång tid innan vi fick parkera där igen :D

Varför inte ett liknande initiativ igen?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: P-avgifter för hoj

#5 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:Här kommer lite info om vad den gröna smörjan i Stockholms stadshus håller på med.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Stockhol ... jopaverkan
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fra ... -Stockholm
http://www.svmc.se/Distrikt/Stockholm/O ... holms-stad

Nu är det iofs inte långt kvar till valet, men vad hjälper det? Det mesta tyder på att Moderöderna är "same shit". Senast samarbetade dom med Melonpartiet (gröna på utsidan, röda på insidan), eller man kanske ska börja kalla dom Tomatpartiet, inte gröna nånstans, möjligen stjälken :P

Man kan konstatera att det inte spelar nån roll hur man röstar, man får samma skit oavsett. Det gäller i Tyskland också där CDU (typ Alliansen) och SPD (Sossarna) samarbetar för att r*vkn***a hela folket så mycket dom orkar. Konstigt att AfD växer? Men inte tillräckligt fort tyvärr, trots att dom rödblågrönrosaskäralila-fan vet öser alla invektiv som dom hittar i ordboken över dom att dom troligen grillar barn på spett och äter dom till frukost och är reinkarnationer av HitlerStalinMaoPolpotLeninMussoliniPinochet, Ödlorna i V, Alien och Fan själv och hans gamla moster i en och samma person.

Det är dags att kasta detta pack på historiens sophög där dom hör hemma och dom ska fan inte ha några fallskärmar eller riksdagspensioner, utan få pröva lyckan på den öppna arbetsmarknaden och får dom inga jobb så får dom stämpla som alla andra.

Frågan är hur dom har tänkt sig att det ska lösas praktiskt.
Ska man lägga en P-biljett på soffan? Låt säga att man inte har plastkort, inte smartfån och kontaktkort. Hur fan har dom då tänkt sig att man betala P-avgift?

Samma sak gäller f.ö. P-automater för bilparkering som inte tar emot pengar.

Men kolla här. Det finns ett domstolsutslag som säger att offentliga institutioner måste ta emot kontanter då det är ett legalt betalningsmedel i Sverige.
http://kontantuppropet.nu
http://kontantuppropet.nu/media/2793-14.pdf (länk till domen)
Om ni går in på http://kontantuppropet.nu/kampanj så finns det ett antal anslag som man kan ladda ner, skriva ut och använda både i bilen, på automater, i banker mm. :twisted:

Ge dom jävlarna! Det är dags att införa det 11:e budordet: "They shall not get away with it!" :evil
Hmmm, låt mig gissa, du slog i stortån rejält i morse :lol: Men överenstämmer helt, med förgående talare, fast det däringa med Kontantuppropet, kan vi nog lugnt lägga i sopen. För det finns en Dom som säger att den lagen (och förvisso även Dom) inte är giltig. Har haft en mycket animerad diskution med mitt hyresbolag om det, när dom försämrade p möjligheterna i området.
Liasom "Dom kommer alltid undan" är det som råder i Sverige när vi kommer till politiker och realpolitik i detta land.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: P-avgifter för hoj

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Hmmm, låt mig gissa, du slog i stortån rejält i morse :lol:
Närå, jag tycker bara att det är dags att myndigheter och privata, kommunala och statliga bolag får sluta att r*vkn***a folk. Och eftersom jag inte är lagd åt det hållet så lär jag ge dom ett rent helvete om dom försöker med mig.
Men överenstämmer helt, med förgående talare, fast det däringa med Kontantuppropet, kan vi nog lugnt lägga i sopen. För det finns en Dom som säger att den lagen (och förvisso även Dom) inte är giltig. Har haft en mycket animerad diskution med mitt hyresbolag om det, när dom försämrade p möjligheterna i området.
Liasom "Dom kommer alltid undan" är det som råder i Sverige när vi kommer till politiker och realpolitik i detta land.
Här komms det inte undan nånting, för som jag sa, "they shall not get away with it!" och jag avser att kasta lagboken i huvudet på dom om dom obstruerar sig :twisted:

Om du menar Domen som Adrian hänvisar till så smäller liksom en Dom i HFD högre än en i Kammarrätten.

Däremot kan man utläsa av HFD:s Dom att det påverkar om bolaget har monopol eller inte t.ex. ett bolag som har monopol på P-övervakning i en kommun oavsett om det är privat, kommunalt eller statligt har en plikt att ta emot legala betalmedel.

Om däremot din lokala ICA skulle vägra så kan du gå till Coop, Willys eller nåt istället. Så det är i ICA:s eget intresse att ta kontanter om de inte vill tappar kunder. Däremot om det bara fanns ICA och dom alltså hade varit i monopolställning, så hade dom varit skyldiga att ta kontanter.

Det är det här som gäller och det kan inga komma undan, det är bara att läsa lusen (eller lagen) av dom om dom bråkar. Vill dom ha betalt så är det i deras intresse att se till att det finns betalningsalternativ och gör dom inte det så är det deras problem. Dom kommer ingenstans med hot om inkasso och KFM heller. I det läget är det bara att ringa inkassobolaget eller KFM och berätta att det finns en rättslig fråga som inte är avgjord än och då måste dom dra tillbaka och kolla upp.

Däremot när det gäller hyrda P-platser tillsammans med bostäder så har man skrivit på ett avtal och då brukar man få det på samma faktura och sen har man ett antal alternativ.
1. Internetbanken.
2. Girering med papper och kuvert på det gamla hederliga sättet.
3. Gå till banken och betala (fullt möjligt, men dyrt som fan).

Men när det gäller parkering ute på stan så har man inga alternativ. Man kan ju inte göra en banköverföring till bolaget. Förvisso kan man skicka SMS, men hur som dom dra pengar från ett kontantkort?

Kolla den idiotiska trängselskatten t.ex. Skulle man hårddra den så tror jag till att börja med att den är olaglig eftersom staten inte får ta betalt för att köra på vägar som redan är betalda via skattsedeln. Men dom skickar ju ut faktura, så det hålet har dom täppt till.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: P-avgifter för hoj

#7 Inlägg av blacken »

Närå, jag tycker bara att det är dags att myndigheter och privata, kommunala och statliga bolag får sluta att r*vkn***a folk.
Korrekt beskrivning är väl "Att dom inte har artigheten att åtminstone r"""a av en, när dom k"""""r en i r"""n, eller?
Och för att göra det kort, så är det både lag och dom att medel utfärdade utav Svenska Riksbanken får EJ! nekas som betalningsmedel OAVSETT! + att det står så i lagen. Men realpolitik är en helt annan sak, dom gör som dom vill och vi kan inte göra ett skitsmack åt den saken, bara att suga i sig. Sedan så kan vi sparka oss trötta över det. Sorgligt, men ack så sant. :fakta
Är lika upprörd som vilken som helst över hur våra "folkvalda" styr i samhället, men till motsats till Herr Don Quijote av La Mancha, bara vägrar jag att slåss mot väderkvarnar. Av princip, om inte annat..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: P-avgifter för hoj

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Närå, jag tycker bara att det är dags att myndigheter och privata, kommunala och statliga bolag får sluta att r*vkn***a folk.
Och för att göra det kort, så är det både lag och dom att medel utfärdade utav Svenska Riksbanken får EJ! nekas som betalningsmedel OAVSETT! + att det står så i lagen. Men realpolitik är en helt annan sak, dom gör som dom vill och vi kan inte göra ett skitsmack åt den saken, bara att suga i sig. Sedan så kan vi sparka oss trötta över det. Sorgligt, men ack så sant. :fakta
Är lika upprörd som vilken som helst över hur våra "folkvalda" styr i samhället, men till motsats till Herr Don Quijote av La Mancha, bara vägrar jag att slåss mot väderkvarnar. Av princip, om inte annat..
Att slåss mot väderkvarnar är dumt och kan närmast liknas vid en rättshaverist.

Men istället för sådana som sitter och skriver oändliga brev till myndigheter och får nåt summariskt standardsvar på kanslisvenska så gör jag det väldigt enkelt och säger typ: "Det här är lagen, följ den, resten är ert problem, stickobrinn".

Jag har faktiskt vunnit några gånger på det sättet också. Min största vinst var faktiskt mot Nordea, eller Nordbanken som den hette på den tiden.
För att göra en lång historia kort.
Dom tömde två av mina konton på totalt 20.000. För att skademinimera tömde jag mitt personkonto som jag hade kvar, gjorde en övertrassering, slutade att betala av ett lån som jag hade samt skickade ett kravbrev rek med mottagarbevis med tickande dröjsmålsränta och andra motsvarande avgifter som banker brukar ta ut.

Resultatet var att banken skickade brev till mig med allehanda kvar och bevakningar och att jag besvarade summariskt på kanslisvenska med: "Banken uppmanas att återbetala sin skuld innan vidare krav ställs".
Det hela slutade med att allt vart avskrivet. Jag skulle iofs kunna driva mitt krav vidare, men det är nog ganska meningslöst.

Så som sagt, inte slåss mot väderkvarnar, utan bara hänvisa till lagen, hävda sin rätt och vältra över resten till dom med ord som: "Ert problem, inte mitt", punkt.

Dom kommer liksom ingenstans om man kör den varianten. Sen kan man trycka till dom lite extra om man vill genom att avsluta med: "För min del är ärendet i och med detta avslutat" :P :twisted:

Kort sagt, vet man att man har rätten på sin sida så finns det ingen anledning att göra långa utläggningar, utan bara korta summariska svar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: P-avgifter för hoj

#9 Inlägg av blacken »

Massa text...
Jag har klarat mig undan två åtal om rasism och ett åtal om olaga hot/misshandel i fackliga vittnens närvaro, genom att följa lag och rätt, och fick rätt och blev helt frikänd när fakta kom på "bordet", att dom som amnälde mig hade agerat så att jag hade rätt att agera som jag gjorde.
Men det är en sak att gruffa med ett gäng amatörkapitalister som Nordea, De Facto är, och politiker och beslutsfattare i samhällets topp, dvs dom som verkligen styr och bestämmer. Där fungerar inget av tidigare nämnda aktiviteter, för dom har länsman, militären, rättsväsendet, och övriga instanser som krävs för ett samhälles funktion i sitt koppel. Ger man sig på en sådan instution så måste man ha bra på fötterna, ta bara högeromläggningen följde dom folkmajoriteten?, kärnkraftsomröstningen, gjorde dom sammaledes där? Liasom när dom har folkomröstningar som inte är beslutande, så inser man att den demokratin dom yrar om, är inte den samma som vi fick lära oss i plugget.

Kort sagt "Gud står på den sida som har störst kanoner" och det gäller verkligen i det Svenska politiska samhället. Dom som skriver och ska ytterst upprätthålla lagarna, gör som dom vill, för dom har "kanonerna" till det, och vi har inte ens ärtbössor att ställa upp med i den fajten..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: P-avgifter för hoj

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Där fungerar inget av tidigare nämnda aktiviteter, för dom har länsman, militären, rättsväsendet, och övriga instanser som krävs för ett samhälles funktion i sitt koppel. Ger man sig på en sådan instution så måste man ha bra på fötterna, ta bara högeromläggningen följde dom folkmajoriteten?, kärnkraftsomröstningen, gjorde dom sammaledes där? Liasom när dom har folkomröstningar som inte är beslutande, så inser man att den demokratin dom yrar om, är inte den samma som vi fick lära oss i plugget.
Tja, jag minns inte om det var Povel Ramel eller nån annan som myntade begreppet Demokratur, men det stämmer väldigt bra in på Sveriges s.k. "demokrati".
När sprättarna snackar om demokrati så kommer jag osökt att tänka på "Deusche Demokratische Republik" och även "Democtratic Peoples Republic of Korea".

Jag brukar garva när dom beklagar sig över Ryssland och menar att dom inskränker yttrandefriheten. För i verkligheten snackar dom ju då om Sverige, fast det verkar dom inte fatta själva. Prova nåt så enkelt som att skicka en insändare som är icke-PK till DN. Det är större chans att en snöboll överlever i helvetet än att den kommer in.

Det finns en grupp personer som kallar sig medborgarjournalister som ringer och ställer besvärliga frågor till politiker, beslutsfattare och journalister, som numera hellre granskar folket åt makten istället för att granska makten åt folket som dom borde göra, och alltså gör riktiga granskningar. Men då blir det gråt och tandagnisslan om hat, hot, trakasserier för att dom gör samma sak som journalisterna i systemmedia har gjort i alla år mot privatpersoner, bl.a. mot mig. Flera personer fick nyligen dessutom ett antal Youtube-konton nedstängda bara för att dom alltså gör det jobbet som vanliga journalister borde göra, men inte gör.

Det är så jävla synd om dom "stackars" systemmediejournalisterna så jag nästan blir tårögd, dessa jävla hycklare! :cEvil:
Dom som verkligen har blivit utsatta för hat, hot och trakasserier och även vandalisering av makten nyttiga idioter är helt vanliga medborgare som understår sig att säga emot makten.
Kort sagt "Gud står på den sida som har störst kanoner" och det gäller verkligen i det Svenska politiska samhället. Dom som skriver och ska ytterst upprätthålla lagarna, gör som dom vill, för dom har "kanonerna" till det, och vi har inte ens ärtbössor att ställa upp med i den fajten..
Med anledning av det du sa ovan: "och politiker och beslutsfattare i samhällets topp, dvs dom som verkligen styr och bestämmer."

Det är lite si och så med den saken. Det finns ett lysande citat av Voltaire som förklarar saken ganska tydligt, nämligen: "Om du vill ta reda på vem som styr dig, ta då reda på vem du inte får kritisera".

Så det där med att politiker och beslutsfattare sitter i samhällets topp och är dom som verkligen styr och bestämmer, är en sanning med modifikation. Dom får man ju kritisera så mycket man vill, men dom skiter i det för dom är bara sprattelgubbar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar