Sida 1 av 3

bildfrågesport *fortsätt tråden*

Postat: mån maj 07, 2007 21:36
av burnis
Ok...här kommer en bildfråga...Vilken Honda modell???

https://lagring.storegate.se/user/Share ... 065c1769bd

klura lite nu!! :P

Postat: mån maj 07, 2007 21:39
av burnis

Postat: mån maj 07, 2007 21:42
av Tyrannosaurus
Hade du inget svårare? :D

Såg en Honda utanför Hela Hojen i fredags. Hade jag haft kamera så hade det varit klart svårare.

Postat: mån maj 07, 2007 21:46
av Henning
Motor golar RC30 direkt! :)

Postat: mån maj 07, 2007 21:54
av burnis

Postat: mån maj 07, 2007 21:56
av Richie
hmm, en tidig CBR? 8)

Postat: mån maj 07, 2007 21:57
av Tyrannosaurus
Gissar: Dream Machine

Det här då? http://i6.ebayimg.com/02/i/000/98/80/141f_3.JPG

Postat: mån maj 07, 2007 22:00
av Richie
Någon NSR kanske :?:

Postat: mån maj 07, 2007 22:11
av Tyrannosaurus
Mg-O2 skrev:Någon NSR kanske :?:
Ledtråden finns på formet http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=475

Här kommer en svår om man inte kan sitt Hondaprogram.

Bild

Inte fuska, men facit finns i bildens URL.

Postat: tis maj 08, 2007 06:12
av Alming
Tyrannosaurus skrev:
Mg-O2 skrev:Någon NSR kanske :?:
RC30, Rothmanns edition =)

Finns många fina bilder och fakta om dem i min nya fina bok, Honda V-Force, som jag köpte svinbilligt på bike dagarna =)

Postat: tis maj 08, 2007 16:52
av burnis
Tyrannosaurus skrev:Gissar: Dream Machine
Den heter Honda CR110 -1963

kallas kanske för Dream Machine...vet ej

Postat: tis maj 08, 2007 16:56
av burnis
Tyrannosaurus skrev:

Här kommer en svår om man inte kan sitt Hondaprogram.

Bild

Inte fuska, men facit finns i bildens URL.

jag fuskade lite ...1984 Honda 700S Nighthawk

Postat: ons maj 09, 2007 00:44
av Tyrannosaurus
Lite intressant (eller onödigt) vetande.
På 80-talet fanns det en skyddstull i USA för alla hojar på 700 cc eller mer. För att kringgå det byggde Honda (och andra) en del modeller med strax under 700 cc på vissa 750 modeller, bl.a. Nighthawk och VF750. För större hojar löste man snart problemet genom att bygga en fabrik i USA där bl.a. GW:n tillverkas idag.

"Nighthawk S" (som den kallas) har i grunden samma motor som CBX750F som såldes här men har kardandrift vilket syns tydligare Här http://hondanighthawks.net/750S_Australia.jpg

Den har även ett mycket intressant och servicevänligt ventilstyrningssystem som syns Här http://hondanighthawks.net/NH86_Back.jpg
Jag hade önskat att även Honda V4 hade haft det. Men varför ska man använda ett fungerande system som bevisligen klarar nästan 11,000 rpm på fler modeller t.ex. på dom som kräver att man nästan river hela hojen, kylare mm. för att komma åt ventiljusteringen :?: :?

Samma system finns även på modellerna CBX750F, CBX600E (som är en Nighthawk), XLV750R (röd motor) och några till och har inte klickat hittills vad jag vet.

För den som kanske vill veta mer om Nighthawk modellerna finns mer info Här http://www.hondanighthawks.net

Postat: ons maj 09, 2007 07:37
av elias
Då vann USA den ronden..? Att få Honda att bygga en fabrik i USA var väl lite av idén med straffskatter? :)

Postat: ons maj 09, 2007 18:34
av Tyrannosaurus
elias skrev:Då vann USA den ronden..? Att få Honda att bygga en fabrik i USA var väl lite av idén med straffskatter? :)
Tja, både ja och nej.
Huvudanledningen med straffskatten var att få sälja mer HD eftersom märket var/är känt för taskig kvalité och skyddes av de flesta som inte var frälsta.

Honda kringgick det för att inte tappa marknad vilket dom inte gjorde utan ökade istället.

Men sen kom HD på sitt vinnande koncept. Man förbättrade kvalitén lite grann, men framför allt satsade man stenhårt på en ny marknadsföringsavdelning och istället för att sälja motorcyklar började man sälja en livsstil till trötta men rika familjefäder som hade sett för många Marlon Brando filmer i sin ungdom och ville leka lite rebelliska på gamla dar.

Så genom stenhård rebel-livstils-marknadsföring utan att för den delen behövs bygga ut avdelningen för kvalitetskontroll lyckades HD bygga upp märkets image till att vara den enda "riktiga motorcykeln" för dom som inte vet något om motorcyklar.
Samtidigt rynkar chopperåkarna mest på näsan åt låtsasrebellerna och vet själva att en HD inte ska köras längre än man orkar leda hem den :lol:
Men det gör inte så mycket för HD eftersopm chopperårkarna är en mycket liten kundkrets för nya hojar och kläder och andra accessoarer som det står Harley Davidsson på.

Ok, vi fortsätter på tråden. Vad är detta för hoj? Att det är en racer ser nog alla, men motortyp, storlek, beteckning och vad är den känd för?

Bild