Lätta rc36?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Lätta rc36?

#1 Inlägg av Skarp »

Jag satt och funderade på om jag köpte rätt hoj nu när tjejen åker bakpå så ofta. Om jag kanske skulle skaffat en Super Blackbird istället efter att ha läst lite mer här. Just för att kunna åka bekvämare när man cruisar runt båda två.

Men, då började jag fundera på om man skulle ha två hojar sen när ekonomin tillåter? Två begagnade hojar blir ju hyffsat billigt att äga. Så då alltså en SBB och ha kvar VFRn. Köra på VFRn när man kör ensam, då började jag tänka på att man kanske skulle göra den mer anpassad för ensam körning.

Så, är det någon som lättat en RC36 VFR? :) Tanken är mest att få den redan bra hojen bättre på kvicka svängar :)
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lätta rc36?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Om du vill ha en mer lättsvängd hoj, är kanske en CBR600 ett bättre val?

Finessen med VFR är att den är bra på det mesta, inte bäst. :)

Annars är lättningen du kan göra ett slipon, vanligen väger tredjepartssliponnarna en tredjedel av originalet.

Många som bankör sin viffrar sänker gaffeln nån cm, kör ett tag och skaffar en annan bättre banhoj sen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Lätta rc36?

#3 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev:Om du vill ha en mer lättsvängd hoj, är kanske en CBR600 ett bättre val?

Finessen med VFR är att den är bra på det mesta, inte bäst. :)

Annars är lättningen du kan göra ett slipon, vanligen väger tredjepartssliponnarna en tredjedel av originalet.

Många som bankör sin viffrar sänker gaffeln nån cm, kör ett tag och skaffar en annan bättre banhoj sen.
Som du sa, VFR är bra på det mesta, och det är det jag vill ha, och jag älskar ljudet och att den är så välbyggd när det kommer till motor och "gå sönder"-delar.

Slipon har jag på den, nu när jag sökt lite mer på det så har jag sett att många plockar bort snorkeln och sätter dit K&N luftfilter, ska tydligen vara nåt/några kilon, (men då måste man bestycka om förgasarna?). Centralstödet väger lite också, det använder jag nästan aldrig, förutom när jag mekar med den, då kan jag skruva tillbaka det. Batteriet är en självklarhet, byte till Li-Ion, det gjorde jag på min förra, det blir typ 2-3kg lättare bara där.

Några fler idéer?

...och ja, att banta är lättast och billigast, och det ska jag också :gnissla
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lätta rc36?

#4 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:...och ja, att banta är lättast och billigast, och det ska jag också :gnissla
:laugh

Tror du gjort de saker som är vanligast. Återstår bantning.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Lätta rc36?

#5 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev:
Skarp skrev:...och ja, att banta är lättast och billigast, och det ska jag också :gnissla
:laugh

Tror du gjort de saker som är vanligast. Återstår bantning.
Aa, får se hur mycket man har tid med att fixa med hojen i vinter också.

Lite sugen på att kontakta nån här på forumet och låna en ensitscuts till 94-97 och 3D scanna den så jag kan fräsa ur en negativ form på skolan och kunna göra glas/kolfiber cuts. Jag fick nämligen inte med nån när jag köpte hojen. Har jag formen går det ju även göra fler åt andra som letar :)
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Lätta rc36?

#6 Inlägg av blacken »

Hmmm, om du vill ha lättsvängt och kul, Ducati har några bra modeller där, eller lite billigare men lika roligt Suzuki SV 650 den är roligare än sex (har provat båda mycket och länge). Eller i stället för att försvaga en perfekt knarr, öka på knuffen i stället, finns trim och stroke av all di sorter på andra sidan pölen och i övriga världen till Viffer. Det är bara din fantasi som bromsar där. För det gyllene ordstävet lyder ju, "There`s no substitute, to cubic inch". :fakta
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Lätta rc36?

#7 Inlägg av Skarp »

blacken skrev:Hmmm, om du vill ha lättsvängt och kul, Ducati har några bra modeller där, eller lite billigare men lika roligt Suzuki SV 650 den är roligare än sex (har provat båda mycket och länge). Eller i stället för att försvaga en perfekt knarr, öka på knuffen i stället, finns trim och stroke av all di sorter på andra sidan pölen och i övriga världen till Viffer. Det är bara din fantasi som bromsar där. För det gyllene ordstävet lyder ju, "There`s no substitute, to cubic inch". :fakta
Jag tror målet inte var klart nog, jag vill ha VFR:en, men kanske lätta den lite. Att ha en tung hoj för tyngdens skulle är ju bara onödigt. Det är ju inte så att den ska hålborras överallt och bli sladdrig, bara plocka bort/byta ut några saker.

Det där med att du har haft en massa sex och åkt Suzuki SV 650 tycker jag mig ha läst i minst 3 olika trådar nu på 2 olika forum, ord för ord, har du det nedskrivet nånstans så du kan kopiera in? ;)

Vad jag vet om att trimma så är det oftast betydligt dyrare att trimma än att lätta, men jag är inte ute efter en värsting hoj heller. Tanken var mest att om man skaffar sig en SBB också så vill man kanske öka på skillnaderna på dom :)
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Lätta rc36?

#8 Inlägg av vroom »

Skarp skrev:.. låna en ensitscuts till 94-97 och 3D scanna den så jag kan fräsa ur en negativ form på skolan och kunna göra glas/kolfiber cuts.
Låter mycket intressant, Skarp! wow vilka möjligheter det öppnas upp här med lättning av diverse attiraljer på hojen som egentligen inte behöver vara så betungande ur flera aspekter. Jag har en dröm att kunna tillverka hela luftburken, över och underdel i epoxilaminerad glasfiberväv. En viktbesparing som heter duga där man dessutom kan förbättra designen in/utvändigt för att få en bättre genomströmning av luft(om möjligt ).
Jag rekommenderade lappen att inhandla ett styck eftermarknadssystem och säger även till dig; köp! du blir inte besviken på varken kvalitet eller utförande(suverän passform )
Sparade 1,7kg jmf med originalsystemet exklusive slipon.
https://www.blackwidowexhausts.co.uk/vf ... -236-p.asp

Ta inte bort centralstödet bara för att..knappt värt jobbet.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Lätta rc36?

#9 Inlägg av blacken »

Det där med att du har haft en massa sex och åkt Suzuki SV 650 tycker jag mig ha läst i minst 3 olika trådar nu på 2 olika forum, ord för ord, har du det nedskrivet nånstans så du kan kopiera in?
Nope, för det är sant, så enkelt är det. Den är roligare än sex, punkt slut! :fakta
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Lätta rc36?

#10 Inlägg av Skarp »

vroom skrev:
Skarp skrev:.. låna en ensitscuts till 94-97 och 3D scanna den så jag kan fräsa ur en negativ form på skolan och kunna göra glas/kolfiber cuts.
Låter mycket intressant, Skarp! wow vilka möjligheter det öppnas upp här med lättning av diverse attiraljer på hojen som egentligen inte behöver vara så betungande ur flera aspekter. Jag har en dröm att kunna tillverka hela luftburken, över och underdel i epoxilaminerad glasfiberväv. En viktbesparing som heter duga där man dessutom kan förbättra designen in/utvändigt för att få en bättre genomströmning av luft(om möjligt ).
Jag rekommenderade lappen att inhandla ett styck eftermarknadssystem och säger även till dig; köp! du blir inte besviken på varken kvalitet eller utförande(suverän passform )
Sparade 1,7kg jmf med originalsystemet exklusive slipon.
https://www.blackwidowexhausts.co.uk/vf ... -236-p.asp

Ta inte bort centralstödet bara för att..knappt värt jobbet.
Jag ska inte lova för mycket, är nästan hela tiden i Göteborg nu, men kommer kunna vara lite i etuna och används verkstan och alla dess roliga prylar.
Men får jag tid skulle jag gärna göra det. Det där med luftburken lät ju som nåt jag vill göra med :) kanske det jag skulle satsa på och CADa upp en bättre och göra flödessimulering på och fräsa ut former :)

Hmm, det där avgaset ska jag kolla på, tack för tipset! Det får dock vänta tills ekonomin tillåter.

Och ja, ta bort funktioner vill jag ju helst inte göra, kanske skulle fabricera ett eget stöd i frästa alu delar? Men nu börjar jag dra iväg i tid jag inte har...
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Skriv svar