Sida 1 av 1

Däckslitage

Postat: ons jun 20, 2018 20:10
av Råttis
Hej!

En undring, hur mycket slits däcken??

Om vi säger så här Om jag har ca 4mm hur långt kan jag köra till det lagliga 1,6?
Ja det beror på däck, men har någon erfarenhet av Metzler RoadTec Z8?
Medelvärde?

Jag vill gärna inte hamna i den sitsen att jag står mitt i Lappland utan någon hjälp......

/Råttis

Re: Däckslitage

Postat: ons jun 20, 2018 21:57
av blacken
Den frågan är ungefär lika lätt att svara på som "hur lång är ett snöre?" :mrgreen: Liasom det beror på hur tung knarren är, hur fort den körs, hur hårda kurvor man tar, acceleration, temperatur, vägunderlag, mm,mm, men ett 50 till 100 talet mil ska du väl kunna klämma ur osten, kan tyckas rimligt för en glad amatör. :D om du kör lugnt och "sansat" dvs. Och glöm ej att även om du har "jämnat" ut slitagevarnaren, så har du minst 4 ply av corden att glida runt på :lol:

Re: Däckslitage

Postat: tor jun 21, 2018 00:57
av Tyrannosaurus
blacken skrev:Och glöm ej att även om du har "jämnat" ut slitagevarnaren, så har du minst 4 ply av corden att glida runt på :lol:
Ja vafan, kör man bort mönstret så får man ju mer gummi att åka på. Kolla bara på RR-gubbarna, dom har inget mönster på däcken och jävlar vilket grepp dom har :wink: :mrgreen: :popcorn

Re: Däckslitage

Postat: tor jun 21, 2018 06:33
av Göingen
Råttis skrev:Hej!

En undring, hur mycket slits däcken??

Om vi säger så här Om jag har ca 4mm hur långt kan jag köra till det lagliga 1,6?
Ja det beror på däck, men har någon erfarenhet av Metzler RoadTec Z8?
Medelvärde?

Jag vill gärna inte hamna i den sitsen att jag står mitt i Lappland utan någon hjälp......

/Råttis
Detta är alltid knepigt med däckslitage. Däcken slits ju som bekant inte jämt över hela slitbanan och bara att mäta återstående mönsterdjup kan vara en utmaning. Som en väldigt grov tumregel kan man säga att vid hyfsat lugn körning typ långfärdstouring kan man köra 100 mil på 1 mm däck. Jag tycker på något sätt att slitaget ökar mot slutet av ett däcks liv. Några gånger blivit överraskad när jag fått tvärslut på ett däck, tyckte det såg OK ut innan jag gav mig iväg.
Ett råd är att ska du ut på långkörning se till att ha friska sulor när du beger dig. Jag har väntat en hel eftermiddag på en lastkaj i Arendal då en kompis bedömde sitt däcks livslängd fel. Han fick slutligen på en ny sula, men den blev dyrt kan jag säga. Övertid på verkstaden i Norge m.m.
Ska du till Lappland och vända så antingen byt innan eller avtala med någon däckhandlare längs vägen.

Trevlig resa...

Re: Däckslitage

Postat: tor jun 21, 2018 08:32
av adrian_vg
En annan tumregel är att däcken slits fortare på slutet.

Måndag - slitagevarnaren välsliten.

Torsdag - korden framme.

Torsdag, en mil hem - trådarna sticker ut ur däcket.

Re: Däckslitage

Postat: tor jun 21, 2018 09:33
av blacken
Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:Och glöm ej att även om du har "jämnat" ut slitagevarnaren, så har du minst 4 ply av corden att glida runt på :lol:
Ja vafan, kör man bort mönstret så får man ju mer gummi att åka på. Kolla bara på RR-gubbarna, dom har inget mönster på däcken och jävlar vilket grepp dom har :popcorn
Helt rätt, absolut helt klart att Afrikanska vinterdäck har en klart missad uppskattning greppmässigt sett, sommartid i detta land. :mrgreen: Synd bara att dels dom har en väldans kort livslängd och att länsman har en väldigt lite förståelse, av att man ska få uppleva den sublimt esoteriska känslan av att få köra på däckens och fysikens villkor. :lol:

Re: Däckslitage

Postat: tor jun 21, 2018 12:34
av RhINO
Sen är väl det lagliga möndterdjupet 1mm på motorcykel ;)

/R

Re: Däckslitage

Postat: fre jun 22, 2018 11:05
av Råttis
Hej!

Tack för svaren, då vet jag hur jag skall förhålla mig och hur det kan komma att se ut.

/Råttis

Re: Däckslitage

Postat: sön jun 24, 2018 11:00
av M@rtini
Råttis skrev:Hej!

En undring, hur mycket slits däcken??

Om vi säger så här Om jag har ca 4mm hur långt kan jag köra till det lagliga 1,6?
Ja det beror på däck, men har någon erfarenhet av Metzler RoadTec Z8?
Medelvärde?

Jag vill gärna inte hamna i den sitsen att jag står mitt i Lappland utan någon hjälp......

/Råttis
Ska man köra till Norrland eller Norge kommer man lätt upp i ca. 400-600 mil, och precis som Göingen skrev så har jag också erfarenhet av att slitaget går oroväckande fort på slutet. Så byt innan, eller planera in ett däckbyte på strategiskt ställe.
Önskar dig en trevlig tur. :tummenupp

Re: Däckslitage

Postat: tis jul 03, 2018 17:14
av Råttis
Tjoohoo nu sitter man någonstans utanför Östersund på en camping närmre bestämt Hamerdal.

Jag har inte köpt några nya däck....

Re: Däckslitage

Postat: tor jul 05, 2018 16:51
av Donner
Då får vi hoppas allt går bra, trevlig tur :)

Re: Däckslitage

Postat: fre jul 13, 2018 18:48
av Mister
Men jag köpte ett nytt däck. :) Dunlop Roadsmart II höll rätt så exakt 1000 mil till corden. Rätt dåligt med tanke på konkurrenterna. Det har varit korrekt lufttryck och fjäderinställning under livslängden.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Däckslitage

Postat: fre jul 13, 2018 19:19
av Tyrannosaurus
Mister skrev:Men jag köpte ett nytt däck. :) Dunlop Roadsmart II höll rätt så exakt 1000 mil till corden. Rätt dåligt med tanke på konkurrenterna. Det har varit korrekt lufttryck och fjäderinställning under livslängden.
Det där är sånt som brukar kallas för Hyland.

För den yngre generationen som kanske inte vet varför så är detta ledtråden :lol:
Bild

Re: Däckslitage

Postat: fre jul 13, 2018 20:42
av M@rtini
Mister skrev:Dunlop Roadsmart II höll rätt så exakt 1000 mil till corden.
Alltså endast 700-800 lagliga mil, tycker faktiskt det är väldigt dåligt. :gnissla