Olika generationer av VFR?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lappen
Donator 2021
Inlägg: 869
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Olika generationer av VFR?

#1 Inlägg av lappen »

Funderar ibland på att byta upp mig från min RC36-1. Räknas den som generation 3? 4?

Nedan frågor är säkert ställda flertalet gånger, men åsikter är ju färskvara så... :D

Hursomhelst funderar jag på antingen RC36-2 (750) eller 800 (RC46) innan Vtec. Vet egentligen inte varför jag dissar Vtec, men verkar krångligare och vill kunna skruva själv, det mesta iaf..... Sedan har det med försäkring att göra också. Ju äldre ju billigare, oftast iaf.

Hur stor skillnad, om nån, är det åkmässigt/ergonomi mellan dessa? Motormässigt? Här skiljer det väl en del då den förra har gasare och den senare insprut.

Hur stor skillnad är det mellan RC36-1 och RC36-2? Har ju bara erfarenhet av den första själv.
VFR 750 RC36 1992
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14478
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Olika generationer av VFR?

#2 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Funderar ibland på att byta upp mig från min RC36-1. Räknas den som generation 3? 4?

Nedan frågor är säkert ställda flertalet gånger, men åsikter är ju färskvara så... :D

Hursomhelst funderar jag på antingen RC36-2 (750) eller 800 (RC46) innan Vtec. Vet egentligen inte varför jag dissar Vtec, men verkar krångligare och vill kunna skruva själv, det mesta iaf..... Sedan har det med försäkring att göra också. Ju äldre ju billigare, oftast iaf.

Hur stor skillnad, om nån, är det åkmässigt/ergonomi mellan dessa? Motormässigt? Här skiljer det väl en del då den förra har gasare och den senare insprut.

Hur stor skillnad är det mellan RC36-1 och RC36-2? Har ju bara erfarenhet av den första själv.
VTEC har snyggare instrumentpanel, annars är ergonomin väldig lik.

VTEC har ju förstås variabel kamteknologi. Vissa gillar den, andra inte. VTEC är lite tystare då den har kamkedja.
Min personliga åsikt är att VFR med kuggdrivna kammar är det enda som räknas, dvs generationerna tom årsmodell 2001 (pre-VTEC). VFR-vinandet är mycket karaktärisktiskt.

Pre-VTEC-modellerna med insprut har en påtaglig av-på-effekt innan man vant sig. Detta fixades till en del from årsmodell 2000, då modellen även fick en del andra uppgraderingar i motorn.
Förgasarmodellerna är mycket mjuka och snälla i gassvaret.

Annan kåpa, färger och lampor. Lite modifieringar på instrumentpanelen, annars samma egentligen.
Jag har haft modellerna från 1990 och 1997. Tycker den senare har snyggare kåpa och bakdel.
RC36-1 har dock snyggare åttaekrad bakfälg och är eftertraktad att montera på VFR gen 98-01! :-)

Svaret på din fråga är; vad tycker du själv? Är uppgraderingarna värde merpriset?

En relevant fråga i sammanhanget är reservdelstillgängligheten.
RC36 har fortfarande mycket delar tillgängligt, men man får inte glömma att det är en snart 30 år gammal modell.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4129
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Olika generationer av VFR?

#3 Inlägg av blacken »

lappen skrev:Funderar ibland på att byta upp mig från min RC36-1. Räknas den som generation 3? 4?

Nedan frågor är säkert ställda flertalet gånger, men åsikter är ju färskvara så... :D

Hursomhelst funderar jag på antingen RC36-2 (750) eller 800 (RC46) innan Vtec. Vet egentligen inte varför jag dissar Vtec, men verkar krångligare och vill kunna skruva själv, det mesta iaf..... Sedan har det med försäkring att göra också. Ju äldre ju billigare, oftast iaf.

Hur stor skillnad, om nån, är det åkmässigt/ergonomi mellan dessa? Motormässigt? Här skiljer det väl en del då den förra har gasare och den senare insprut.

Hur stor skillnad är det mellan RC36-1 och RC36-2? Har ju bara erfarenhet av den första själv.
När det gäller den däringa billiga veteranförsäkringen, så funkar den bara upp till årsmodell 1995.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Yamaha 900 Diversion -97

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14478
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Olika generationer av VFR?

#4 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:När det gäller den däringa billiga veteranförsäkringen, så funkar den bara upp till årsmodell 1995.
Gäller vanligen inte de från tjugo års ålder?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2021
Inlägg: 869
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Olika generationer av VFR?

#5 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev:Min personliga åsikt är att VFR med kuggdrivna kammar är det enda som räknas, dvs generationerna tom årsmodell 2001 (pre-VTEC). VFR-vinandet är mycket karaktärisktiskt.
Håller med, vinandet är beroendeframkallande.... :headbang
adrian_vg skrev:Annan kåpa, färger och lampor. Lite modifieringar på instrumentpanelen, annars samma egentligen.
Jag har haft modellerna från 1990 och 1997. Tycker den senare har snyggare kåpa och bakdel.
RC36-1 har dock snyggare åttaekrad bakfälg och är eftertraktad att montera på VFR gen 98-01! :-)
Det har jag ju, lär inte sälja den jag har nu ändå ;)
adrian_vg skrev:Svaret på din fråga är; vad tycker du själv? Är uppgraderingarna värde merpriset?

En relevant fråga i sammanhanget är reservdelstillgängligheten. RC36 har fortfarande mycket delar tillgängligt, men man får inte glömma att det är en snart 30 år gammal modell.
Grejen är ju att priserna på modeller mellan 1994-2001 inte skiljer så mycket, men du kanske menade uppgradera från nuvarande modell? Det är inte för att uppgradera, utan mest för att jag vill ha en fräschare hoj. Min nuvarande börjar se sleten ut, kåporna har fått mycket stryk, och det är svårt att hitta ersättningskåpor. När jag sökt runt på reservdelar så finns det betydligt mer att tillgå till årsmodeller 94-97 t.ex.

Det kommer nog att sluta med att jag kör med nuvarande nästa sommar med... :lol:
VFR 750 RC36 1992
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2021
Inlägg: 869
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Olika generationer av VFR?

#6 Inlägg av lappen »

blacken skrev:
lappen skrev:Sedan har det med försäkring att göra också. Ju äldre ju billigare, oftast iaf.
När det gäller den däringa billiga veteranförsäkringen, så funkar den bara upp till årsmodell 1995.
Mja, det kanske gäller på Bilsport&MC, men jag fick vettigt pris på en 97:a hos Svedea. Det blir ju lite olika beroende på hur man väljer självrisk, bara en förare osv.. men det hamnade mellan 1500-1800 helförsäkrat.

EDIT: Var in och kollade Bilsport&MC...det var betydligt dyrare på samma hoj, nästan 1000:-! :shock:

Ps. Om man nån av nån anledning inte får nämna försäkringsbolag så hojta tar jag bort det..?
VFR 750 RC36 1992
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14478
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Olika generationer av VFR?

#7 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:[Grejen är ju att priserna på modeller mellan 1994-2001 inte skiljer så mycket, men du kanske menade uppgradera från nuvarande modell? Det är inte för att uppgradera, utan mest för att jag vill ha en fräschare hoj. Min nuvarande börjar se sleten ut, kåporna har fått mycket stryk, och det är svårt att hitta ersättningskåpor. När jag sökt runt på reservdelar så finns det betydligt mer att tillgå till årsmodeller 94-97 t.ex.

Det kommer nog att sluta med att jag kör med nuvarande nästa sommar med... :lol:
Kan förstå tänket. Har också varit där!

Men, inga kåpor? Inte ens från Ebay eller Alibaba?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4129
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Olika generationer av VFR?

#8 Inlägg av blacken »

Gäller vanligen inte de från tjugo års ålder?
Nope, just den försäkringen har dom satt en årsmodellspärr på.
Mja, det kanske gäller på Bilsport&MC, men jag fick vettigt pris på en 97:a hos Svedea. Det blir ju lite olika beroende på hur man väljer självrisk, bara en förare osv.. men det hamnade mellan 1500-1800 helförsäkrat.
Bilsport entusiast för gäller för alla och lika förspremie oavsett ålder, bostad, mm,mm. och ligger runt 1500-1700 för hel/år. Men den gäller bara upp till 1995 års modell. Vågar dock inte ens spekulera vad en "normal" förs för "Bettan" skulle kosta mig. En bil kostar mig enbart trafikförs någonting mellan 4700:- till 10,000 där jag bor.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Yamaha 900 Diversion -97

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Donator 2010
Inlägg: 4527
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Olika generationer av VFR?

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:När det gäller den däringa billiga veteranförsäkringen, så funkar den bara upp till årsmodell 1995.
Gäller vanligen inte de från tjugo års ålder?
Klassiker = 20 år.
Veteran = 30 år (skattebefriad).
Stenålder = 40 år (besiktningsbefriad).

Vad som gäller efter 1995 vet jag inte, men även såna fordon blir ju gamla nån gång.
lappen skrev:
blacken skrev:
lappen skrev:Sedan har det med försäkring att göra också. Ju äldre ju billigare, oftast iaf.
När det gäller den däringa billiga veteranförsäkringen, så funkar den bara upp till årsmodell 1995.
Mja, det kanske gäller på Bilsport&MC, men jag fick vettigt pris på en 97:a hos Svedea. Det blir ju lite olika beroende på hur man väljer självrisk, bara en förare osv.. men det hamnade mellan 1500-1800 helförsäkrat.
Det är vad det brukar kosta för klassiker som är steget före veteran.
lappen skrev:Ps. Om man nån av nån anledning inte får nämna försäkringsbolag så hojta tar jag bort det..?
Varför skulle man inte få göra det?

Jag har själv Bilsport&MC och eftersom hojen är 30+ år så är den snorbillig att försäkra 600 kr hel/helår. Jag har f.ö. både bil- och hemförsäkring hos Moderna som är Bilsport&MC:s moderbolag.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2021
Inlägg: 869
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Olika generationer av VFR?

#10 Inlägg av lappen »

Tyrannosaurus skrev:
lappen skrev:Ps. Om man nån av nån anledning inte får nämna försäkringsbolag så hojta tar jag bort det..?
Varför skulle man inte få göra det?

Jag har själv Bilsport&MC och eftersom hojen är 30+ år så är den snorbillig att försäkra 600 kr hel/helår. Jag har f.ö. både bil- och hemförsäkring hos Moderna som är Bilsport&MC:s moderbolag.
Mja, tänkte att det i nåt inlägg tidigare syftade på Bilsport&MC men namngavs inte, så funderade på om jag missat nåt...


Skickat från min F8331 via Tapatalk
Senast redigerad av lappen den lör sep 22, 2018 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
VFR 750 RC36 1992
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4129
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Olika generationer av VFR?

#11 Inlägg av blacken »

Vad som gäller efter 1995 vet jag inte, men även såna fordon blir ju gamla nån gång.
Gällande Classica försäkringen https://www.bilsportmc.se/siteassets/do ... ica_16.pdf
"Mc:n ska vara av årsmodell 1995 eller äldre och i fint skick"
Dom övriga åldersklass försäkringarna nytecknas ej av Bilsport & MC
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Yamaha 900 Diversion -97

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2021
Inlägg: 869
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Olika generationer av VFR?

#12 Inlägg av lappen »

blacken skrev:Dom övriga åldersklass försäkringarna nytecknas ej av Bilsport & MC
Vad menas med detta?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR 750 RC36 1992
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem
Inlägg: 471
Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
Ort: Arvika

Re: Olika generationer av VFR?

#13 Inlägg av arvikathomas »

Jag betalar 2200/år på min 2012:a genom svedea, så inte så dyrt. V-tech har även den ett beroendeframkallande ljud när det extra rytet drar igång vid ca 6500rpm.
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4129
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Olika generationer av VFR?

#14 Inlägg av blacken »

lappen skrev:
blacken skrev:Dom övriga åldersklass försäkringarna nytecknas ej av Bilsport & MC
Vad menas med detta?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
20+30+40+50 försäkringarna nytecknas ej...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Yamaha 900 Diversion -97

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2021
Inlägg: 869
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Olika generationer av VFR?

#15 Inlägg av lappen »

blacken skrev:
lappen skrev:
blacken skrev:Dom övriga åldersklass försäkringarna nytecknas ej av Bilsport & MC
Vad menas med detta?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
20+30+40+50 försäkringarna nytecknas ej...
Hur menar du? Skulle jag inte kunna omteckna min 92:a? Den går ju under +20 års gruppen...

Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR 750 RC36 1992
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar