lappen skrev:Funderar ibland på att byta upp mig från min RC36-1. Räknas den som generation 3? 4?
Nedan frågor är säkert ställda flertalet gånger, men åsikter är ju färskvara så...
Hursomhelst funderar jag på antingen RC36-2 (750) eller 800 (RC46) innan Vtec. Vet egentligen inte varför jag dissar Vtec, men verkar krångligare och vill kunna skruva själv, det mesta iaf..... Sedan har det med försäkring att göra också. Ju äldre ju billigare, oftast iaf.
Hur stor skillnad, om nån, är det åkmässigt/ergonomi mellan dessa? Motormässigt? Här skiljer det väl en del då den förra har gasare och den senare insprut.
Hur stor skillnad är det mellan RC36-1 och RC36-2? Har ju bara erfarenhet av den första själv.
VTEC har snyggare instrumentpanel, annars är ergonomin väldig lik.
VTEC har ju förstås variabel kamteknologi. Vissa gillar den, andra inte. VTEC är lite tystare då den har kamkedja.
Min personliga åsikt är att VFR med kuggdrivna kammar är det enda som räknas, dvs generationerna tom årsmodell 2001 (pre-VTEC). VFR-vinandet är mycket karaktärisktiskt.
Pre-VTEC-modellerna med insprut har en påtaglig av-på-effekt innan man vant sig. Detta fixades till en del from årsmodell 2000, då modellen även fick en del andra uppgraderingar i motorn.
Förgasarmodellerna är mycket mjuka och snälla i gassvaret.
Annan kåpa, färger och lampor. Lite modifieringar på instrumentpanelen, annars samma egentligen.
Jag har haft modellerna från 1990 och 1997. Tycker den senare har snyggare kåpa och bakdel.
RC36-1 har dock snyggare åttaekrad bakfälg och är eftertraktad att montera på VFR gen 98-01!
Svaret på din fråga är; vad tycker du själv? Är uppgraderingarna värde merpriset?
En relevant fråga i sammanhanget är reservdelstillgängligheten.
RC36 har fortfarande mycket delar tillgängligt, men man får inte glömma att det är en snart 30 år gammal modell.