Sida 1 av 1

Olika generationerna!

Postat: mån okt 29, 2018 20:22
av Honken1880
Tjipp alla kunniga! :)

Försöker bli klok på dom olika generationerna :huvet .

Jag har en årsmodell -93 reggad i trafik april 94, svensksåld!
-93 verkar ha 8 ekrade hjul medans -94 har 5 ekrade.
Tittat på massa bilder på -93 men alla dessa har sadeln som går långt fram?
Jag har kåpor som sitter på -94 och den"kortare" sadeln.

Saken är den att jag skall beställa slipon i vinter och då det som passar på -93 passar inte på - 94
Verkar vara olika kollektorer mellan -93 och -94.

Hoppas inte frågan verkar korkad men jag har sökt i forumet utan att hitta det jag söker.

Tack på förhand Honken

Bild

Re: Olika generationerna!

Postat: mån okt 29, 2018 22:12
av blacken
Det kan vara en djungel ibland, men generellt så 90-93 heter RC 36, 94-97 RC 36-2. Det skiljer det lite här och var i dom olika modellerna, 94 uppåt annan ram, annan kåpa, annat avgaseri, andra knasare, annan sadel, större tank, annat utseende på instrumentbrädan + en skrälldus andra moddningar. 90-91 skiljer sig knasarna ifrån 92-93, gaffelbenen saknar fjäderförspänning som kom 92, bakdämparen saknar returjustering som åsså dök upp 92. även färgval skiljer på dom olika modellerna, Har försökt att få lite info om alla detaljer just på RC 36/RC 36-2 men har bara fått huvudvärk av det :lol: men är av naturen skitlat så att säga :mrgreen:
Och det finns inga dumma frågor här, bara att fråga får du svar, får du inget, så var det en dum fråga :lol:

Men lite data på utrikiska.

1990–1993 - VFR750FL/M/N/P (RC36)

VFR 750 F RC36

Major redesign with new frame and bodywork, cartridge forks, single-sided swingarm and wider wheels to accept more modern tyres, gain of some weight.

Bore & Stroke 70.0 mm × 48.6 mm (2.76 in × 1.91 in)
Compression ratio 11:1
Carburettors 4 x 36 mm VP CV type
Front tyre 120/70; 3.5 x 17 wheel
Rear tyre 170/60; 5.5 x 17 wheel
Wheelbase 1,479 mm (58.2 in)
Length 2,180 mm (86 in)
Width 700 mm (28 in)
Height 1,185 mm (46.7 in)
Rake/trail 26 deg/100 mm (3.9 in)
Fuel capacity 19 L (4.2 imp gal; 5.0 US gal)
Dry Weight 216 kg (476 lb)
Wet Weight 244 kg (538 lb)

1994–1997 - VFR750FR/S/T/V (RC36-2)

Bodywork revision evoked Honda NR design cues; mechanically very similar to its predecessor, but dozens of minor and weight-saving changes made the bike lighter and more responsive to ride.
Last of the VFR750F models before replacement by the VFR800Fi in 1998.

Power 100 hp (75 kW) (claimed)[9]
torque 53.9 lb⋅ft (73.1 N⋅m) (claimed)[9]
Measured top speed: 152 mph (245 km/h)[9]
Standing 1/4 mile: 11.6sec[9]
Bore & Stroke 70 mm × 48 mm (2.8 in × 1.9 in)
Compression ratio 11:1
Carburettors 4 x 34mm Keihin downdraft CV type
Front tyre 120/70 ZR17; 3.5 x 17 wheel
Rear tyre 170/60 ZR17; 5 x 17 wheel
Wheelbase 1,470 mm (58 in)
Width 720 mm (28.3 in)
Length 2125 mm (83.7 in)
Height 1185 mm (46.7 in)
Rake/trail 26deg/100 mm (3.9 in)
Fuel capacity 21 L (4.6 imp gal; 5.5 US gal)
Dry Weight 209 kg (461 lb)[9]
Wet Weight 236 kg (520 lb)

Re: Olika generationerna!

Postat: tis okt 30, 2018 09:18
av adrian_vg
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår frågan.

Du har en 93:a med kåporna från gen 94-97.
Varför vill du skaffa ett slipon passande en 94:a isf?
Ramen ser annorlunda ut och kollektor och avgasrör kan se annorlunda ut också, dessutom kan upphängningen av sliponet bakåt också vara olika.

Det där klistermärket på ramen satt om jag minns rätt bara på gen 90-93.
Ramarna på gen 90-93 och 95-97 ser annorlunda ut.
Gen 90-93, notera urtagen i ramen.
Gen 90-93, notera urtagen i ramen.
gen.90-93.jpg (72.35 KiB) Visad 10695 gånger
Gen 94-97, inga urtag i ramen.
Gen 94-97, inga urtag i ramen.
gen.94-97.jpg (71 KiB) Visad 10695 gånger

Re: Olika generationerna!

Postat: tis okt 30, 2018 18:31
av Tyrannosaurus
Det är egentligen rätt enkelt.

En del räknar VF750F som gen1, men eftersom det inte är en VFR så går den bort som en egen modell.
Bara som kuriosa finns VF1000F som 2½ generationer:
Gen1 = -84 halvkåpa.
Gen2 = -85-86 helkåpa kallad F2 (fanns även med halvkåpa [gen2½] men f.ö. samma kaross som F2).
Samma sak gäller VF1000R som bara bytte kåpa från -84 till -85-86.

Nåväl back to VFR.
Gen1 = Dubbelsving (man skulle kunna dela in den i 2 generationer, men det enda som skilde dom åt var kåpglaset, framblinkers och handtagen under soffan - då blir det isf 7 generationer).
Gen2 = Enkelsving (Adrians 1:a bild och IMHO den snyggaste VFR750).
Gen3 = Lite lättare men plastigare (Adrians 2:a bild, fulare [sorry :wink: ])
Gen4 = 800FI (kamdrivningen på sidan).
Gen5 = VTEC (kedjedrivna kammar).
Gen6 = Den nuvarande (vissa likheter med 1200:n).

Jag räknar inte heller VFR1200F eftersom det är en egen modell även fast den också har V4 motor, men det har också RC30, RC45, NR750, RC213V-S (och "ödlan" :lol: ) men det är inga VFR:er.

Jag kan ta skillnaden mellan kamdrivning, eller rättare sagt för- och nackdelar med kugg, medan jag ändå håller på.
För: Exaktare timeing, ingen risk för överkugg om spännaren pajar, kan inte gå av, lättare att mecka.
Mot: Ett helvete om man får för sig att plana topparna, då har man tre alternativ.
1. Sätta i vanliga kugghjul = Låter som en stenkross.
2. Ta fram stora plånboken = Köpa nya passande originaldrev.
3. Konvertera till kedjedrift = Det går, men på gen1-3 som har kamdrivningen i mitten betyder det klyva blocket.
Neutral aspekt: Det viner som fan, en del gillar det andra inte. Det är lite som Ducces karaktäristiska kopplingsrassel.

Re: Olika generationerna!

Postat: tis okt 30, 2018 19:09
av Honken1880
Stort tack för alla svar.

Blev bara konfunderad då jag hade -94 kåpor, tänkte att det är som biltillverkarna där nästa årsmodell kommer sommaren innan. :?
Vet att hojen varit marksynad av förrförra ägaren och då passade väl han på att byta.
Förra ägaren visade bilderna och det var inte vackert :shock:

Tack Adrian för bilderna, dom sade nästan mer än nåt annat.

Tacksam för all kunskap som finns här för oss nya VFR ägare.
Den skall få mycket kärlek när den blir utsläppt :D :D

Re: Olika generationerna!

Postat: tis okt 30, 2018 19:55
av blacken
Blev bara konfunderad då jag hade -94 kåpor
Hmm, du får gärna skicka in bild på hur förra ägaren lyckades att rodda om så att 94:ans kåpor passar på en 93:a.

Re: Olika generationerna!

Postat: tis okt 30, 2018 22:04
av Tommy Gsson
Tyrannosaurus skrev: Nåväl back to VFR.
Gen1 = Dubbelsving (man skulle kunna dela in den i 2 generationer, men det enda som skilde dom åt var kåpglaset, framblinkers och handtagen under soffan
+Hjulen+Framgaffeln+Bromsarna+Framkåpan+Avgassystemet+Förgasarna+Motorstyrningen , sen var det nog inte mer :wink:

Re: Olika generationerna!

Postat: tis okt 30, 2018 23:13
av Seth
Tyrannosaurus skrev:Det är egentligen rätt enkelt.

En del räknar VF750F som gen1, men eftersom det inte är en VFR så går den bort som en egen modell.
Bara som kuriosa finns VF1000F som 2½ generationer:
Gen1 = -84 halvkåpa.
Gen2 = -85-86 helkåpa kallad F2 (fanns även med halvkåpa [gen2½] men f.ö. samma kaross som F2).
Samma sak gäller VF1000R som bara bytte kåpa från -84 till -85-86.

Nåväl back to VFR.
Gen1 = Dubbelsving (man skulle kunna dela in den i 2 generationer, men det enda som skilde dom åt var kåpglaset, framblinkers och handtagen under soffan - då blir det isf 7 generationer).
Gen2 = Enkelsving (Adrians 1:a bild och IMHO den snyggaste VFR750).
Gen3 = Lite lättare men plastigare (Adrians 2:a bild, fulare [sorry :wink: ])
Gen4 = 800FI (kamdrivningen på sidan).
Gen5 = VTEC (kedjedrivna kammar).
Gen6 = Den nuvarande (vissa likheter med 1200:n).

Jag räknar inte heller VFR1200F eftersom det är en egen modell även fast den också har V4 motor, men det har också RC30, RC45, NR750, RC213V-S (och "ödlan" :lol: ) men det är inga VFR:er.

Jag kan ta skillnaden mellan kamdrivning, eller rättare sagt för- och nackdelar med kugg, medan jag ändå håller på.
För: Exaktare timeing, ingen risk för överkugg om spännaren pajar, kan inte gå av, lättare att mecka.
Mot: Ett helvete om man får för sig att plana topparna, då har man tre alternativ.
1. Sätta i vanliga kugghjul = Låter som en stenkross.
2. Ta fram stora plånboken = Köpa nya passande originaldrev.
3. Konvertera till kedjedrift = Det går, men på gen1-3 som har kamdrivningen i mitten betyder det klyva blocket.
Neutral aspekt: Det viner som fan, en del gillar det andra inte. Det är lite som Ducces karaktäristiska kopplingsrassel.
Rättelse.
gen1 86-87. första VFR generation. 16 tum framfälg. 18 tum bakfälg,
gen2 88-89 uppdaterad, andra fälgar 17 tums fälgar fram o bak, kåpor etc
gen3 90-93. helt ny generation, Enkelsving, 8 ekrad 5.5 tums fälg bl,a
gen4 94-97. Uppdaterad, mera NR750 stuk, 5ekrad 5 tums fälg.
gen5 98-01, Helt ny generation, 800cc (781cc), insprut 5 ekrad 5,5 tums fälg
Gen6 02-13, rejält uppdaterad/ny generation Vtec, kedjedrivna kamaxlar etc,
Gen7 1200cc, helt egen modell
Gen8 14-17ish. rejält uppdaterad Vtec med så gott som enbart ram orörd

X-modellerna kan jag hålla utanför generationsräkningen

ps klassar man inte 1200 bland generationerna så borde man inte klassa 800 i samma generation då dem nästan delar lika lite med 750 som 1200an. (halvt generellt.)

Re: Olika generationerna!

Postat: ons okt 31, 2018 01:35
av Tyrannosaurus
blacken skrev:Hmm, du får gärna skicka in bild på hur förra ägaren lyckades att rodda om så att 94:ans kåpor passar på en 93:a.
Kåpfästena kan ju vara lika trots allt.
Seth skrev:Rättelse.
[...]
ps klassar man inte 1200 bland generationerna så borde man inte klassa 800 i samma generation då dem nästan delar lika lite med 750 som 1200an. (halvt generellt.)
Rättelsen stämmer med min och Gssons utläggning. Men vad det gäller om 1200:n och 800:n ska vara med.

800:n är i princip en borrad 750 och där man har flyttat ut kamdrivningen till sidan.
1200:n har ingenting gemensamt med de övriga VFR modellerna förutom just "VFR"-beteckningen och att motorn har V4 layout. Men det är inte 90 grader, inte samma cylinder layout, inte DOHC osv.

Varför ska man just hålla X-modellerna utanför generationsräkningen?
Faktum är att dom klassiska VF:arna har mer gemensamt med VFR än 1200:n. Så isf blir det 9-10 generationer och räknar vi så, då kan vi också räkna med dom exklusiva racevarianterna som jag nämnde.

Allt det här sammantaget gör det hela betydligt rörigare. Om man dessutom betänker att VF-modellerna fanns i 5 olika varianter: Custom, Sporttouring, Sport, Race och Supermagna (400, 500, 700, 750, 1000 och 1100cc). Utöver det har vi 90-tals Magnan som de facto har en kromad VFR motor. Sen får vi heller inte glömma VFR400 modellerna (NC) i alla dess varianter :roll: :lol: :wink:

Men om vi håller oss till hojar som åtminstone är nästan likadana så har VFR 7 generationer efter Gssons rättelse :)

Förresten om an ändå ska spåna ut så kan vi ta med RCV211 med V5 motor också, åså glömde jag ju Pannan (1100 och 1300cc) - Det är bara att vrida en VFR motor 90 grader i ramen så har man en Panna :twisted:

Re: Olika generationerna!

Postat: ons okt 31, 2018 02:02
av blacken
Kåpfästena kan ju vara lika trots allt.
Skulle ändå gärna vilja glutta på det.

Re: Olika generationerna!

Postat: ons okt 31, 2018 09:37
av adrian_vg
blacken skrev:
Blev bara konfunderad då jag hade -94 kåpor
Hmm, du får gärna skicka in bild på hur förra ägaren lyckades att rodda om så att 94:ans kåpor passar på en 93:a.
Tänkte samma tanke!

Re: Olika generationerna!

Postat: ons okt 31, 2018 09:38
av adrian_vg
Honken1880 skrev:Tack Adrian för bilderna, dom sade nästan mer än nåt annat.
Ingen orsak! :tummenupp

Re: Olika generationerna!

Postat: tor nov 01, 2018 17:29
av Honken1880
Bilder kan jag inte fixa förren till våren, men när kåporna varit av så verkar inga fästen vara annorlunda förrutom där kutsen skall skruvas fast.
Där sitter små plattjärn då hålbilden inte riktigt stämmer, hålen i ramen sitter lite lägre än kåpfästet.
Även tanken passar inte riktigt in i baktank mot sadeln, där sitter en klenare bult då orginalet inte får plats.

Tanken går inte flytta dom mm som behövs då bränslekranen tar i ramen.

Allt skall få snyggare lösningar när hojen är hemma igen.
Det är mycket som skall göras för att jag skall bli nöjd, en VFR skall ju vara fin överallt, även det man inte ser :D