Köp av VFR750F RC24 från 1988

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988

#16 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Låter som vanligt slitage i mina öron.
Aha, du läser med dina öron du, har alltid misstänkt att du har dina hyss. :mrgreen:
Jo, man får hålla tungan i rätt mun ibland.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Strejks
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 27, 2019 20:49

Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988

#17 Inlägg av Strejks »

Supertack för all information från alla som skrivit i tråden! Det är oerhört uppskattat av en mc-nybörjare :) Jag ska ta en titt på hojen i nästa vecka och kolla noggrant efter de symptom som blacken sade kom av förgasarproblem. Förhoppningsvis finns de inte där! ;)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988

#18 Inlägg av adrian_vg »

I korthet, skicket är viktigast när hojen är runt 20 år gammal eller äldre. Stirra dig inte blind på miltalet.
Kolla däcken. En omgång nya däck gör hojen snabbt dyrare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988

#19 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:I korthet, skicket är viktigast när hojen är runt 20 år gammal eller äldre. Stirra dig inte blind på miltalet.
Kolla däcken. En omgång nya däck gör hojen snabbt dyrare.
Absolut, en välskött viffer håller till barnbarnen lätt. Men gör den vanliga synen på knarren, bromsskivor ej pajjade eller nerfilade, då ska du då pruta så allt vad du förmår, bromsskivor är inte billiga, glutta att gaffelben ej skadade, eller läcker i packboxar, att stötdämparna inte bottnar, vid inbromsning. Styrlager inte glappar, hjullager liaså, svingarm inte glappar, Stötdämpare bak (kolla hur den står i sin inställning, står den på "Max" och ändå är mjuk, pruta utav helvete), funkar o inte svampar/gungar för mycket.
Kolla färgen på oljan i broms o kopplingsburkarna, den ska vara ljus, inte mörk.
glutta efter märken ifrån marksyningar, bucklor, repor, lagad plast osv.osv, glutta även efter läckor ifrån kyl, olja, bromsvätska, släng även ett getöga på bromsbelägg.
Lukta o bläng på motoroljan den ska vara klar ej mörk eller "vattnig" i sin konsistens, den ska inte lukta svavel eller "urrrk!".
Vid provstart/körning, kolla om spisen är varm, inget bra ifall det är så, ett gammalt knep att få oljud i spisen att "försvinna". Spisen ska vara iskall vid prov av den, det kan förekomma vissa "gnek,skrammel, pysljud,knackdito" men om dom försvinner när knoten blir varm, kan det nog räcka med ett oljebyta för att det mesta ska försvinna, men ytterligare ett starkt argument till att pruta så du kräks.
Om något av ovanstående förekommer i mer eller mindre grad är i sig ganska oväsentligt, för det är ganska så lätt och relativt billigt att åtgärda dom felen, men en bra grund för att pruta röven av säljaren :D
Och vara bara Fonzie (https://www.youtube.com/watch?v=JQc9L2RbQkw) när du ledigt konstaterar, vad eventuella fel är och deras kostnad för dig. Risken finns att säljare inte är så värt kunnig heller, utan håll bara masken, var cool som Fonzie, så kanske det går hem och du kan få en väldans cool och apbra hoj lite billigare..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988

#20 Inlägg av vroom »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:I korthet, skicket är viktigast när hojen är runt 20 år gammal eller äldre. Stirra dig inte blind på miltalet.
Kolla däcken. En omgång nya däck gör hojen snabbt dyrare.
Risken finns att säljare inte är så värt kunnig heller, utan håll bara masken, var cool som Fonzie, så kanske det går hem och du kan få en väldans cool och apbra hoj lite billigare..
..än så när fonzie kopplar in spänningsprovaren och upptäcker att batteriet är i originalskick sedan fonzietiden..
Så kolla gärna spänningen innan uppstart och efter uppvarv runt tretusen ska vara 13volt lite över nånting. Har du otur har richiesäljaren bara toppat upp vid förevisning och väl hemma klickar hon bara när du ska starta igen efter lite stillastående i kyligt marsväder :gnissla
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988

#21 Inlägg av blacken »

vroom skrev:
blacken skrev:
adrian_vg skrev:I korthet, skicket är viktigast när hojen är runt 20 år gammal eller äldre. Stirra dig inte blind på miltalet.
Kolla däcken. En omgång nya däck gör hojen snabbt dyrare.
Risken finns att säljare inte är så värt kunnig heller, utan håll bara masken, var cool som Fonzie, så kanske det går hem och du kan få en väldans cool och apbra hoj lite billigare..
..än så när fonzie kopplar in spänningsprovaren och upptäcker att batteriet är i originalskick sedan fonzietiden..
Så kolla gärna spänningen innan uppstart och efter uppvarv runt tretusen ska vara 13volt lite över nånting. Har du otur har richiesäljaren bara toppat upp vid förevisning och väl hemma klickar hon bara när du ska starta igen efter lite stillastående i kyligt marsväder :gnissla
No problems, Fonzie only let the bike standing with ignition on, and engine off (engine stop off) with all the lights and one blinkers on for about 5 to 10 minutes, and then check the starter capacity. If it starts, let engine run lightly above idle (ca: 1500 rpm) for about 10 minutes, and then check starting capacity again.. :mrgreen: ..
Eller ännu enklare, starta knarr, sätt på allt som kan tändas, släpp ner till tomgång, gasa till 1500 varv och se om det som lyser, lyser starkare, gör inte det laddning paj, om det gör det laddning funka...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988

#22 Inlägg av adrian_vg »

Strejks, om det är så att du inte känner dig helt säker på vad man kollar - ta med en mer erfaren kompis.
Det är bra idé faktiskt. Hjärtat rusar gärna iväg och man vill stressa och göra klart affären, men - ta dig tid att kolla allt.

Saxat från https://www.svmc.se/Distrikt/uppsala/Sc ... pa-Rorken/.

Kod: Markera allt

Kontrollpunkter för motorcykel

Däck ska ha fullgott mönsterdjup. vara fria från skador och inte vara för gamla.

Bromsbelägg fram och bak ska ha tillräckligt tjocklek. (min ca: 1mm)

Bromsskivor får ej vara skadade eller missformade.

Bromshandtag ska ha tillräckligt avstånd till gashandtaget vid belastning.

Bromshandtag och pedal får inte vara svampigt.

Kedjan ska ha lagom sträckning. (enligt servicehandboken).

Finns det kedjelås ska detta sitta åt rätt håll.

Ev läckage från motor, bromsok, och gaffelbenens packboxar får ej förekomma.

Kännbart glapp i sving, styr- eller hjullager får ej förekomma.

Registreringsskylt ska finnas på motorcykeln och cykeln ska vara besiktigad och försäkrad.

Gashandtag ska inte ha "semestergas".

Kontrollpunkterna är grundläggande grejor som gör hojen gatlegal.
Är du det minsta tveksam, som Blacken säger; pruta som fanen!

Jag har noterat att säljarna blir lite smånervösa när jag kollar en hoj, är tyst och hummar ibland och går sen tillbaka till några av grejorna jag kollat redan med bekymrad min. Det är ett spel... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Strejks
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 27, 2019 20:49

Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988

#23 Inlägg av Strejks »

Haha, bra tips att humma och kolla på saker igen Adrian_vg, det ska jag försöka göra! Dessutom är tanken att jag ska ta med en mer erfaren person, nämligen farsan som är mekaniker. Men jag vill ju lära mig att göra allt sånt här själv inför framtida köp också ;)

Har skrivit ned alla tips som kommit från blacken och övriga mycket informativa inlägg på denna tråd. Jag har nog aldrig varit så kunnig i vad jag ska kolla efter, som jag är nu :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988

#24 Inlägg av adrian_vg »

Strejks skrev:Dessutom är tanken att jag ska ta med en mer erfaren person, nämligen farsan som är mekaniker. Men jag vill ju lära mig att göra allt sånt här själv inför framtida köp också ;)

Har skrivit ned alla tips som kommit från blacken och övriga mycket informativa inlägg på denna tråd. Jag har nog aldrig varit så kunnig i vad jag ska kolla efter, som jag är nu :D
Bra där, alla är vi barn i början. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar