adrian_vg skrev:I korthet, skicket är viktigast när hojen är runt 20 år gammal eller äldre. Stirra dig inte blind på miltalet.
Kolla däcken. En omgång nya däck gör hojen snabbt dyrare.
Absolut, en välskött viffer håller till barnbarnen lätt. Men gör den vanliga synen på knarren, bromsskivor ej pajjade eller nerfilade, då ska du då pruta så allt vad du förmår, bromsskivor är inte billiga, glutta att gaffelben ej skadade, eller läcker i packboxar, att stötdämparna inte bottnar, vid inbromsning. Styrlager inte glappar, hjullager liaså, svingarm inte glappar, Stötdämpare bak (kolla hur den står i sin inställning, står den på "Max" och ändå är mjuk, pruta utav helvete), funkar o inte svampar/gungar för mycket.
Kolla färgen på oljan i broms o kopplingsburkarna, den ska vara ljus, inte mörk.
glutta efter märken ifrån marksyningar, bucklor, repor, lagad plast osv.osv, glutta även efter läckor ifrån kyl, olja, bromsvätska, släng även ett getöga på bromsbelägg.
Lukta o bläng på motoroljan den ska vara klar ej mörk eller "vattnig" i sin konsistens, den ska inte lukta svavel eller "urrrk!".
Vid provstart/körning, kolla om spisen är varm, inget bra ifall det är så, ett gammalt knep att få oljud i spisen att "försvinna". Spisen ska vara iskall vid prov av den, det kan förekomma vissa "gnek,skrammel, pysljud,knackdito" men om dom försvinner när knoten blir varm, kan det nog räcka med ett oljebyta för att det mesta ska försvinna, men ytterligare ett starkt argument till att pruta så du kräks.
Om något av ovanstående förekommer i mer eller mindre grad är i sig ganska oväsentligt, för det är ganska så lätt och relativt billigt att åtgärda dom felen, men en bra grund för att pruta röven av säljaren
Och vara bara Fonzie (
https://www.youtube.com/watch?v=JQc9L2RbQkw) när du ledigt konstaterar, vad eventuella fel är och deras kostnad för dig. Risken finns att säljare inte är så värt kunnig heller, utan håll bara masken, var cool som Fonzie, så kanske det går hem och du kan få en väldans cool och apbra hoj lite billigare..