Regulator Original? Plus andra frågor

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#16 Inlägg av CandyManX »

Yes... Förra ägarn....
Tippa på vettiga skivor? :)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#17 Inlägg av adrian_vg »

CandyManX skrev:Yes... Förra ägarn....
Tippa på vettiga skivor? :)
Det bruklar heta så. ;-)

Jag monterade Galferskivor efter att ha slitit ut mina på grönviffern.
De var de billigaste jag kunde hitta på interwebben.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#18 Inlägg av CandyManX »

Hepp. Då blev det en beställning på Ebay av nya skivor. Inte lätt att hitta i den djungeln....
Valde ett PAR ifrån UK. Då är dom här inom nån vecka..... Surt sa räven, men bara blicka framåt.
Är just nu sjukskriven efter en operation, så kan inte skriva och meka, men ska ta med orginalskivorna till jobbet och testa och rikta dom. Sätta upp i svarven och försöka mäta in felet och sen utföra klassisk smed göra. Kan juh gå...... Nått att ha i reserv iaf..... Dom gamla beläggen va i princip nya, så där väljer jag att behålla dom. Tack för eran support än så länge.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#19 Inlägg av CandyManX »

*skruva och meka

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#20 Inlägg av adrian_vg »

CandyManX skrev:[...]men ska ta med orginalskivorna till jobbet och testa och rikta dom. Sätta upp i svarven[...]
Svarva dem plana brukar sällan bli speciellt bra. De som renoverar skivor, slipar till dem.
Notera minsta skivtjocklek, har för mig att det står präntat på vardera skivan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#21 Inlägg av CandyManX »

Ja, fast är nog inte bromsytan som är sned, egentligen. Skivlåset satt i bromsnavet, det är där märket är......

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#22 Inlägg av CandyManX »

Nu fattade jag hur du tolkade det jag skrev.... :)
Jag ska inte svarva den, utan sätta upp den bara, för att kunna använda indikator klockan, för att kunna veta vart jag ska placera dom välriktade don slagen, på centrumet. Sen mäta , sen slå sen mäta osv. :)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#23 Inlägg av CandyManX »

Uppdatering...... Beställt nya belägg oxå.... Va faan, snåla på det....

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#24 Inlägg av adrian_vg »

CandyManX skrev:Nu fattade jag hur du tolkade det jag skrev.... :)
Jag ska inte svarva den, utan sätta upp den bara, för att kunna använda indikator klockan, för att kunna veta vart jag ska placera dom välriktade don slagen, på centrumet. Sen mäta , sen slå sen mäta osv. :)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Låter jobbigt. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#25 Inlägg av CandyManX »

Haha, ja, lite kanske. Men med lite tur och med nån timmes arbete, så kanske jag har ett par reserv skivor som funkar.... Även nya ägaren kan juh klumpa sig med skivbromslåset..... :)

ONEPLUS 6

CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#26 Inlägg av CandyManX »

Så där. Ny laddregulator och stator att lägga på hyllan. Hyffsat billigt ifrån China. Nya grejor. Förra ägaren viste inget om nått trasig ladd/stator, då tänker jag att det kommer nog snart..... Bild

ONEPLUS 6

CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#27 Inlägg av CandyManX »

Ja, jag tradar vidare i tråden....
Vad tycker ni, ska man byta något som ännu inte gått sönder? Laddrelä/stator. Eller bara laddrelä? (Enkelt att byta) Har tänkt mig ev. en Polen resa i sommar.... :)
Kom med input nu....
Ligger hemma efter en operation och är sjukt rastlös..... :) ;)

ONEPLUS 6

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#28 Inlägg av Tyrannosaurus »

CandyManX skrev:Ja, jag tradar vidare i tråden....
Vad tycker ni, ska man byta något som ännu inte gått sönder? Laddrelä/stator. Eller bara laddrelä? (Enkelt att byta) Har tänkt mig ev. en Polen resa i sommar.... :)
Kom med input nu....
Det finns ju en gammal devis som säger: "If it ain't broken, don't fix it".

Kort sagt, om det funkar finns det ingen anledning att riva. Om du är orolig att det ska paja under din Polenresa så är det rätt enkelt att ta med sig grejerna för...
1. Det tar inte mycket plats i packningen.
2. Det är som du själv säger enkelt att byta inkl. statorn. Det enda ytterligare du behöver till den är en ny generatorkåpspackning.
3. Det behövs inte speciellt mycket verktyg, en 8-10 lednyckel räcker troligen. Eller det beror på om statorn sitter i kåpan eller bakom ett svänghjul, isf behövs även en stor nyckel (tror det är 14 eller 17) och nåt slags mothåll.
4. Och som sagt, "if it ain't broken, don't fix it" :fakta :mrgreen:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#29 Inlägg av CandyManX »

Ohh... Input! :)
Tack.
Ja, Det är som du säger.... Ja, ain't broken....

Kör nog på det. :)


ONEPLUS 6

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

#30 Inlägg av adrian_vg »

CandyManX skrev:Så där. Ny laddregulator och stator att lägga på hyllan. Hyffsat billigt ifrån China. Nya grejor. Förra ägaren viste inget om nått trasig ladd/stator, då tänker jag att det kommer nog snart..... Bild

ONEPLUS 6
Håll koll på kinaregulatorn.
Senast jag beställde och monterade en sån på min viffer, smälte och brann den efter en månad.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar