Sida 2 av 5

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: tor maj 16, 2019 09:15
av CandyManX
Yes... Förra ägarn....
Tippa på vettiga skivor? :)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: tor maj 16, 2019 09:26
av adrian_vg
CandyManX skrev:Yes... Förra ägarn....
Tippa på vettiga skivor? :)
Det bruklar heta så. ;-)

Jag monterade Galferskivor efter att ha slitit ut mina på grönviffern.
De var de billigaste jag kunde hitta på interwebben.

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: lör maj 18, 2019 17:02
av CandyManX
Hepp. Då blev det en beställning på Ebay av nya skivor. Inte lätt att hitta i den djungeln....
Valde ett PAR ifrån UK. Då är dom här inom nån vecka..... Surt sa räven, men bara blicka framåt.
Är just nu sjukskriven efter en operation, så kan inte skriva och meka, men ska ta med orginalskivorna till jobbet och testa och rikta dom. Sätta upp i svarven och försöka mäta in felet och sen utföra klassisk smed göra. Kan juh gå...... Nått att ha i reserv iaf..... Dom gamla beläggen va i princip nya, så där väljer jag att behålla dom. Tack för eran support än så länge.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: lör maj 18, 2019 17:02
av CandyManX
*skruva och meka

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: lör maj 18, 2019 20:07
av adrian_vg
CandyManX skrev:[...]men ska ta med orginalskivorna till jobbet och testa och rikta dom. Sätta upp i svarven[...]
Svarva dem plana brukar sällan bli speciellt bra. De som renoverar skivor, slipar till dem.
Notera minsta skivtjocklek, har för mig att det står präntat på vardera skivan.

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: lör maj 18, 2019 20:40
av CandyManX
Ja, fast är nog inte bromsytan som är sned, egentligen. Skivlåset satt i bromsnavet, det är där märket är......

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: lör maj 18, 2019 22:05
av CandyManX
Nu fattade jag hur du tolkade det jag skrev.... :)
Jag ska inte svarva den, utan sätta upp den bara, för att kunna använda indikator klockan, för att kunna veta vart jag ska placera dom välriktade don slagen, på centrumet. Sen mäta , sen slå sen mäta osv. :)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: sön maj 19, 2019 16:28
av CandyManX
Uppdatering...... Beställt nya belägg oxå.... Va faan, snåla på det....

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: mån maj 20, 2019 11:43
av adrian_vg
CandyManX skrev:Nu fattade jag hur du tolkade det jag skrev.... :)
Jag ska inte svarva den, utan sätta upp den bara, för att kunna använda indikator klockan, för att kunna veta vart jag ska placera dom välriktade don slagen, på centrumet. Sen mäta , sen slå sen mäta osv. :)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Låter jobbigt. :)

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: mån maj 20, 2019 11:48
av CandyManX
Haha, ja, lite kanske. Men med lite tur och med nån timmes arbete, så kanske jag har ett par reserv skivor som funkar.... Även nya ägaren kan juh klumpa sig med skivbromslåset..... :)

ONEPLUS 6

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: mån maj 20, 2019 14:25
av CandyManX
Så där. Ny laddregulator och stator att lägga på hyllan. Hyffsat billigt ifrån China. Nya grejor. Förra ägaren viste inget om nått trasig ladd/stator, då tänker jag att det kommer nog snart..... Bild

ONEPLUS 6

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: mån maj 20, 2019 15:03
av CandyManX
Ja, jag tradar vidare i tråden....
Vad tycker ni, ska man byta något som ännu inte gått sönder? Laddrelä/stator. Eller bara laddrelä? (Enkelt att byta) Har tänkt mig ev. en Polen resa i sommar.... :)
Kom med input nu....
Ligger hemma efter en operation och är sjukt rastlös..... :) ;)

ONEPLUS 6

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: mån maj 20, 2019 17:02
av Tyrannosaurus
CandyManX skrev:Ja, jag tradar vidare i tråden....
Vad tycker ni, ska man byta något som ännu inte gått sönder? Laddrelä/stator. Eller bara laddrelä? (Enkelt att byta) Har tänkt mig ev. en Polen resa i sommar.... :)
Kom med input nu....
Det finns ju en gammal devis som säger: "If it ain't broken, don't fix it".

Kort sagt, om det funkar finns det ingen anledning att riva. Om du är orolig att det ska paja under din Polenresa så är det rätt enkelt att ta med sig grejerna för...
1. Det tar inte mycket plats i packningen.
2. Det är som du själv säger enkelt att byta inkl. statorn. Det enda ytterligare du behöver till den är en ny generatorkåpspackning.
3. Det behövs inte speciellt mycket verktyg, en 8-10 lednyckel räcker troligen. Eller det beror på om statorn sitter i kåpan eller bakom ett svänghjul, isf behövs även en stor nyckel (tror det är 14 eller 17) och nåt slags mothåll.
4. Och som sagt, "if it ain't broken, don't fix it" :fakta :mrgreen:

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: mån maj 20, 2019 17:08
av CandyManX
Ohh... Input! :)
Tack.
Ja, Det är som du säger.... Ja, ain't broken....

Kör nog på det. :)


ONEPLUS 6

Re: Regulator Original? Plus andra frågor

Postat: tis maj 21, 2019 06:51
av adrian_vg
CandyManX skrev:Så där. Ny laddregulator och stator att lägga på hyllan. Hyffsat billigt ifrån China. Nya grejor. Förra ägaren viste inget om nått trasig ladd/stator, då tänker jag att det kommer nog snart..... Bild

ONEPLUS 6
Håll koll på kinaregulatorn.
Senast jag beställde och monterade en sån på min viffer, smälte och brann den efter en månad.