Sida 1 av 1

Vält hoj, efterkontroll?

Postat: sön jul 07, 2019 12:46
av zoddri
Man ska ju ha tur ibland men.. Inte igår.
Hade hojen på centralstödet, då har alltså asfalten gett vika på sånt sätt att den vält omkull. Tur nog så fångade en trottoarkant upp den...

Så skadorna är ett fint hack i sidokåpa, lite annan plast som krossats och växelspaken som är av.
Sistnämnda oroar mig lite. Borde jag vara orolig för att den smällen kan ha gått vidare inåt och skadat nån annan del, typ växellådan?
Något annat jag definitivt borde kolla upp innan jag kör vidare och försöker glömma allt?

Re: Vält hoj, efterkontroll?

Postat: sön jul 07, 2019 16:59
av Tyrannosaurus
zoddri skrev:Sistnämnda oroar mig lite. Borde jag vara orolig för att den smällen kan ha gått vidare inåt och skadat nån annan del, typ växellådan?
Det är oftast ingen fara. Det ska rätt mycket till för att växelaxeln ska slås in, utan det är oftast bara växelspaken och böjer sig eller går av.
Om du är orolig, testa att köra och gå igenom växlarna upp och ner. Funkar den så funkar den.
Något annat jag definitivt borde kolla upp innan jag kör vidare och försöker glömma allt?
Kolla så allt är rakt, styret och handtag brukar få sig en smäll. Provkört hojen och känn efter om allt verkar vara normalt.

Re: Vält hoj, efterkontroll?

Postat: sön jul 07, 2019 18:44
av Göingen
Aj då, förargligt!
Helförsäkrat? Låt en verkstad kolla på hojen. Det blir ofta dyrare än man tror att fixa till synes enkla skador. Om de har ont om tid, låt dem fixa bara det nödvändigaste nu. Resten kan vänta till hösten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Vält hoj, efterkontroll?

Postat: mån jul 08, 2019 17:49
av zoddri
Irriterande så innåt helskotta, för att uttrycka sig fint.
Pratat med Svedea idag och de täcker i alla fall det. Bara växelföraren går på 1300kr så jag lär ju komma över självrisken med god marginal.

Leveranstid drygt en vecka bara på den så det känns som att semesterns hojresa ligger väldigt illa till..

Re: Vält hoj, efterkontroll?

Postat: mån jul 08, 2019 21:35
av M@rtini
zoddri skrev:Bara växelföraren går på 1300kr så jag lär ju komma över självrisken med god marginal.
Ska inte mycket till för att komma över vad självrisken är på, så i princip alltid lönt att ta det på försäkringen. :( Tappade balansen och välte med förra hojen, en spegel/blinkers, en kåpdel, en styrända, lite andra smådelar, och så arbetskostnad på det så landade det på dryga 16 tusen. :gnissla

Re: Vält hoj, efterkontroll?

Postat: ons okt 02, 2019 17:20
av zoddri
Måste bara uppdatera. Lämnade in den till lokala märkesverkstaden för kontroll i juli, de beställde lite delar och... 5 november har jag tid på verkstaden för att åtgärda.

Lysande reklam för Honda.. :huvet

Re: Vält hoj, efterkontroll?

Postat: tor okt 03, 2019 09:06
av adrian_vg
Plast är snordyrt att reparera.

Överväg kraschpuckar på din viffer.
Lätt värt kostnaden när det väl händer, om så bara man välter från stillastående på garageuppfarten.

Re: Vält hoj, efterkontroll?

Postat: tor okt 03, 2019 12:34
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Plast är snordyrt att reparera.

Överväg kraschpuckar på din viffer.
Lätt värt kostnaden när det väl händer, om så bara man välter från stillastående på garageuppfarten.
Alternativt köpa en kraschkåpa i glasfiber/kevlar/kolfiber och lacka upp den. Det kan ofta t.o.m. bli billigare än original.

Anledningen till att dom kallas kraschkåpor är inte för att det är speciellt kraschbenägna personer som kör med dom, utan att dom används inom racing och är lätta/billiga att reparera. Lite väv och polyester och saken är klar. Sen är det bara att spackla, slipa och lacka och hojen ser ut som ny.

Dessutom tål dom dels mer stryk än gjutplastkåpor och dels räknas det som mer proffsigt att ha en fiberkåpa.

Anledningen till att det sitter gjutplastkåpor på alla hojar är det dom är lättare/billigare att masstillverka till skillnad mot fiber som till stor del är ett hantverk.