CBR1000RR-R vs RC213V-S
Postat: ons apr 01, 2020 11:00
Läste om nya Fireblade i senaste MC-Folket och kan konstatera några saker.
Den verkar onekligen vara konkurrenskraftig även om det är ett ganska saftigt pris 300 papp för SP-modellen. Intressant förresten med modellbeteckningen, det är nog något slags rekord i längd "CBR1000RR-R Fireblade SP".
En tanke är varför de inte byggde vidare på RC213V-S, dom hade kunnat göra den billigare genom att dra ner på användandet av svindyra material som magnesium, titan och kolfiber ungefär som Ducce gjorde när dom byggde V4R Panigale baserad på den svindyra Desmosedici RR. Dessutom hade det troligen blivit billigare än att bygga en helt ny Fireblade som väl inte har en skruv gemensamt med den förra modellen.
Motor- och prestandamässigt verkar RR-R och V-S vara ganska likvärdiga, faktum utseendemässigt också. Båda är ruggigt snygga, men en grej som jag har tänkt på inte bara med RR-R:n, utan med i stort sett alla nyare supersporthojar. Man bygger en snygg hoj, sen kommer man på "ja visst ja, den måste ju ha en regskylthållare också" åså hänger man dit nån ful svart pinne lite på trekvart där bak som verkligen ser ut som nåt man kom på efter att man hade byggt klart hojen.
Skulle jag köpa en sån, så hade det varit det första jag hade sanerat och fixat nån liten snygg osynlig hållare istället.
V-S är förvisso lättare, men det skulle väl vara fan om man inte fick nåt mervärde för 1,7 mille mer (300 papp vs 2 mille). Men som sagt, om man ersätter lite svindyra material så åker förvisso vikten upp lite, men samtidigt sjunker priset till nåt mer hanterbart. Om man dessutom väljer bort beteckningen SP som innebär att man får klara sig utan Öhlinare, Brembo och quickshift så sjunker priset med 50 papp.
Den verkar onekligen vara konkurrenskraftig även om det är ett ganska saftigt pris 300 papp för SP-modellen. Intressant förresten med modellbeteckningen, det är nog något slags rekord i längd "CBR1000RR-R Fireblade SP".
En tanke är varför de inte byggde vidare på RC213V-S, dom hade kunnat göra den billigare genom att dra ner på användandet av svindyra material som magnesium, titan och kolfiber ungefär som Ducce gjorde när dom byggde V4R Panigale baserad på den svindyra Desmosedici RR. Dessutom hade det troligen blivit billigare än att bygga en helt ny Fireblade som väl inte har en skruv gemensamt med den förra modellen.
Motor- och prestandamässigt verkar RR-R och V-S vara ganska likvärdiga, faktum utseendemässigt också. Båda är ruggigt snygga, men en grej som jag har tänkt på inte bara med RR-R:n, utan med i stort sett alla nyare supersporthojar. Man bygger en snygg hoj, sen kommer man på "ja visst ja, den måste ju ha en regskylthållare också" åså hänger man dit nån ful svart pinne lite på trekvart där bak som verkligen ser ut som nåt man kom på efter att man hade byggt klart hojen.
Skulle jag köpa en sån, så hade det varit det första jag hade sanerat och fixat nån liten snygg osynlig hållare istället.
V-S är förvisso lättare, men det skulle väl vara fan om man inte fick nåt mervärde för 1,7 mille mer (300 papp vs 2 mille). Men som sagt, om man ersätter lite svindyra material så åker förvisso vikten upp lite, men samtidigt sjunker priset till nåt mer hanterbart. Om man dessutom väljer bort beteckningen SP som innebär att man får klara sig utan Öhlinare, Brembo och quickshift så sjunker priset med 50 papp.