På G att köpa 1200x crosstourer. Upplys mig!

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Blurryface
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 25, 2017 17:41

På G att köpa 1200x crosstourer. Upplys mig!

#1 Inlägg av Blurryface »

Är äntligen på gång att eventuellt köpa en VFR 1200x Crosstourer, men jag har faktiskt aldrig provkört en sådan hoj tidigare. Det närmaste jag varit var när jag provkörde en vfr 800 från 2014, och den gjorde mig inte missnöjd. Min förväntningar på 1200x Crosstourer är att man har en mycket skönare förarposition och en kraftfull motor. Jag är 185 cm lång och för mig är det viktigt att knän hamnar där dom ska och fötter hamnar rätt på fotpinnar, växelspak och broms. På VFR 800 så kände jag mig riktigt bekväm och allt föll sig rätt och på den hojen satt jag bra, så jag antar att det inte kan bli mycket sämre på en hoj som Crosstourer?

Den hoj som jag eventuellt ska köpa är av årsmodell 2012 och har gått 2700 mil.
Är det något särskilt som jag skall uppmärksamma när jag är och kollar på den?
Bör det ha gjorts några åtgärder på exempelvis kardanen eller liknade som jag bör veta? Tänker på kända fel på just denna årsmodell eller liknande.

Jag har heller aldrig ägt eller kört en MC med kardandrift, så jag är lite nyfiken på hur det kan kännas. Som hojåkare åker jag ännu bara när det är säsong och semester, så egentligen kanske jag inte ska ha en såpass stor och dyr hoj, men jag känner att jag vill ha något rejält som man sitter trevligt på när man väl åker.

Nu ber jag er att hjälpa mig att ge mig tips och råd angående den här modellen! Vad tycker ni om just Crosstourer som motorcykel?

Hoppas att jag får lite input från er, även om detta kanske inte räknas som en "riktig" VFR. :)
Tack!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: På G att köpa 1200x crosstourer. Upplys mig!

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Blurryface skrev:Är äntligen på gång att eventuellt köpa en VFR 1200x Crosstourer, men jag har faktiskt aldrig provkört en sådan hoj tidigare. Det närmaste jag varit var när jag provkörde en vfr 800 från 2014, och den gjorde mig inte missnöjd. Min förväntningar på 1200x Crosstourer är att man har en mycket skönare förarposition och en kraftfull motor. Jag är 185 cm lång och för mig är det viktigt att knän hamnar där dom ska och fötter hamnar rätt på fotpinnar, växelspak och broms. På VFR 800 så kände jag mig riktigt bekväm och allt föll sig rätt och på den hojen satt jag bra, så jag antar att det inte kan bli mycket sämre på en hoj som Crosstourer?
Börja med att provköra. Sen finns den ju som achomat om du skulle kunna tänka dig det, då slipper du t.o.m. att växla, alternativt kan växla med vänster hand.
Motsvarande jätteoffroader är R1200GS där du kan få quickshift och jätteTenerén. Både har kardan, men den förstnämnda har en halv motor med hängpattar på tal om :tuttar , den andra har en 3/4 motor :wink:
Jag har heller aldrig ägt eller kört en MC med kardandrift, så jag är lite nyfiken på hur det kan kännas. Som hojåkare åker jag ännu bara när det är säsong och semester, så egentligen kanske jag inte ska ha en såpass stor och dyr hoj, men jag känner att jag vill ha något rejält som man sitter trevligt på när man väl åker.
Jag kan iofs inte så mycket om VFR1200 förutom att V4:an är en helt annan motorversion än alla andra viffrar. Den har t.ex. "unicam" med en kam per cylinderbank (SOHC) där insugsventilerna är direktaktiverade och justeras med shims, medan avgas drivs av en rullvippa (eller om det var tvärt om). Det är vad jag vet första gången rullvippor används på hoj, klart intressant system och om det funkar som det ska (har inte hört nåt annat) så är det säkert bra.

Kardan ja. Jag har kört kardan i många år och ser bara fördelar med det. Min hoj är iofs en 80-talare som inte har en sån där specialsving som moderna kardanhojar har, så den ger en liten hisseffekt vid acc, men det är inget som jag har märkt av.
F.ö. är det rent och snyggt vid bakhjulet, man byter olja i klumpen en gång om året, sen är den bara att glömma. Inget rassel, ingen smörjning, ingen justering, inget kladd. Det enda du troligen kommer att märka är att det inte heller finns nåt transmissionsglapp så det blir väldigt direkt vid på- och avslag vilket också kan ge lite klonk i lådan (tror nog det är fixat på moderna hojar) om man inte växlar distinkt och exakt samtidigt som man suger kopplingen och ger lite mellangas vid nerväxling. Det bör man f.ö. göra ändå på alla hojar med vanlig låda/koppling istället för att låta kopplingen hämta upp varvet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Blurryface
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 25, 2017 17:41

Re: På G att köpa 1200x crosstourer. Upplys mig!

#3 Inlägg av Blurryface »

Tack för svar!

Är det viktigt att man byter olja i kardanen varje år, eller är det okej om man hoppar över detta och kanske gör det efter exempelvis var tredje tre år?
Själv hade jag bytt varje år, kan inte tänka mig att det är dyrt att byta den, men den hojen jag ska kika på vet jag ännu inte om detta är gjort någon gång eftersom jag inte sett servicehäftet. Antar att man får lita på säljarens ord angående oljebyten och service är gjorda som det är tänkt.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: På G att köpa 1200x crosstourer. Upplys mig!

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Blurryface skrev:Tack för svar!

Är det viktigt att man byter olja i kardanen varje år, eller är det okej om man hoppar över detta och kanske gör det efter exempelvis var tredje tre år?
Själv hade jag bytt varje år, kan inte tänka mig att det är dyrt att byta den, men den hojen jag ska kika på vet jag ännu inte om detta är gjort någon gång eftersom jag inte sett servicehäftet. Antar att man får lita på säljarens ord angående oljebyten och service är gjorda som det är tänkt.
Inte jätteviktigt, men det skadar absolut inte. Sen beror det också på hur hojen står. Det är viktigare om den står kallt än varmt eftersom växlande temp skapar kondens.

Vad det gäller pris så eftersom det går i ca. 1,5 dec så räcker 1l 5-6 år så det kan nog inte bli mycket billigare.
Volymen får du kolla i boken, men grundregeln brukar vara att fylla upp till kanten, kolla även vad det ska vara för typ. Jag kör på vanlig 80W-90 men nyare grejer kanske ska ha nåt annat.
Vad det gäller svårighetsgrad så är det enklare än att byta i motorn.
1. Central/depåstöd.
2. Öppna avtappning och påfyllning och låt det rinna ut, låt det droppa en stund eftersom det är en rätt seg/tjock olja.
3. Stäng avtappningen och fyll på.
4. Byt ev. O-ring (om det finns en sån) och stäng påfyllningen.
5. Klart :)

På tal om volym. I min bok var det tryckfelsnisse eller så var Nisse full :lol:
Det stod 130cc, men det såg jag direkt var för lite. Ok, 10cc till, 10cc till, 10cc till, 10cc till. Så nu vart det rätt = 170cc.

Om du fyller på enligt boken och tycker det verkar fel, ring en verkstad och fråga om det ska vara upp till kanten. Alternativt kanske det t.o.m. står "upp till kanten" i boken.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: På G att köpa 1200x crosstourer. Upplys mig!

#5 Inlägg av Ralsbo »

Sålde precis min CT efter ha haft den sedan ny 2015.
Absolut bästa hojen jag haft trots att jag har haft 3 vfr:er och har en kvar :D
Den enda återkallelsen på CT är att dom kollade och eventuellt bytte kardan på vissa årsmodeller, men jag tror det var från 2015.
Motorn är helt fantastisk med ett jädra drag och man åker obehindrat ner till Alperna på en dag om man skulle vilja det. Jag gjorde det flera gånger. Den kan kännas lite tung när man står still men när du väl rullar så är den en fröjd att köra på krokiga vägar eller sluka mil på autobahn.
Hondas packväskor mm är rena skämtet så jag köpte alla mina tillbehör från SW Motech.
Har den du tittat på bara rullat 2500 mil så har du en pålitlig hoj i många år, det finns CT som har rullat över 40000 mil och endast behövt servas och bytas slitagedelar.
Du kommer inte att bli besviken.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Blurryface
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 25, 2017 17:41

Re: På G att köpa 1200x crosstourer. Upplys mig!

#6 Inlägg av Blurryface »

Ralsbo skrev:Sålde precis min CT efter ha haft den sedan ny 2015.
Absolut bästa hojen jag haft trots att jag har haft 3 vfr:er och har en kvar :D
Den enda återkallelsen på CT är att dom kollade och eventuellt bytte kardan på vissa årsmodeller, men jag tror det var från 2015.
Motorn är helt fantastisk med ett jädra drag och man åker obehindrat ner till Alperna på en dag om man skulle vilja det. Jag gjorde det flera gånger. Den kan kännas lite tung när man står still men när du väl rullar så är den en fröjd att köra på krokiga vägar eller sluka mil på autobahn.
Hondas packväskor mm är rena skämtet så jag köpte alla mina tillbehör från SW Motech.
Har den du tittat på bara rullat 2500 mil så har du en pålitlig hoj i många år, det finns CT som har rullat över 40000 mil och endast behövt servas och bytas slitagedelar.
Du kommer inte att bli besviken.
Jag kan meddela att det blev ett köp av en CT 2012 nu i helgen. Var inte helt övertygad efter att ha provkört den, fast det kändes inte helt fel och det blev ett köp ändå.
Under resan hem på ungefär 3 timmar försökte jag att känna in den lite bättre och insåg att man satt rätt gött på den. Åkte mest på stora vägar för att komma hem snabbt, men när jag hade kommit närmare hem svängde jag av på grusvägar som jag åkt mc på förr och kände, precis som du säger, att den gör sig bra på slingriga vägar. Det blev till och med avstickare från grusväg, in på en kortare skogsväg :D

Finns det bra packväskor som passar direkt i befintligt fäste på hojen, eller måste man montera extra när man ska köpa annat än originalväskor?

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: På G att köpa 1200x crosstourer. Upplys mig!

#7 Inlägg av Ralsbo »

Känner bara till SW Motech och där behöver du montera deras fästen.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Blurryface
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 25, 2017 17:41

Re: På G att köpa 1200x crosstourer. Upplys mig!

#8 Inlägg av Blurryface »

Har inte kört jättemycket, men det blev en resa till dalarna i somras på 170 mil. Det som jag gjorde först var att sätta på ett par vettiga däck till hojen och valet föll på Road 5 Trail från Michelin, de funkar utmärkt på vägarna jag kör.

Hojen i sig gillar jag, det känns som att jag egentligen inte har behov att ha någon annan hoj än denna. Någon gång vore det skoj att få köra lite hårdare med den, typ på bana och se hur den funkar där.

Jag har tre saker som jag inte gillade med hojen från start och dessa tre grejer var "buffeting" från rutan som var av den höga sorten, detta löste jag genom att köpa en Givi Airflow och det blev något bättre med denna ruta. Sedan gick den lilla plastkåpan till värmehandtagen sönder när jag var ute och körde... Rätt dålig kvalité på dessa efter vad jag hört från andra honda-åkare. Jag hade dock tur och fick en helt ny plastkåpa med knapp från en kille i Skottland mot att jag betalde frakten. Denna detalj finns inte att köpa som reservdel, man måste köpa ett par helt nya värmehandtag. Den tredje grejen är sadeln som jag kan få träsmak av redan efter någon timme, men det tar jag. Känns ovärt att lägga ut massa pengar på en helt annan sadel som jag inte ens vet om jag kommer att gilla.

En annan grej är även att gasen är rätt ryckig när man kör i lägre hastigheter, det är dock något som jag vant mig vid nu. Hojen är väldigt pigg på att komma upp i hastighet, men känns såklart inte lika snabb efter att man passerat 150 km/h. Sällan jag kör så fort och jag gillar hellre känslan att ha kraften vid accelerationen som är upp till 100 km/h.

Då och då känner jag dock att det skulle vara kul att även äga en VFR 800... Motorljudet är ett helt annat och en roligare hoj för att köra busigt med. Kanske blir att jag köper en sådan framöver när jag har tillgång till eget garage.

Skriv svar