Laddardags

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Laddardags

#1 Inlägg av Göingen »

För att uppstarten ska bli en enkel och angenäm händelse till våren bör du låta batteriladdaren gå ett par gånger under vintern. Missa inte första vårturen pga. tomt batteri. Har det blivit riktigt totalttömt kan det vara svårt att skrämma liv i det igen.
Så gå nu genast och häng på laddaren bums innan du glömmer.
Med detta gjort kan du lugnt återgå till glögg och lussekatter och annat som hör årstiden till.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Laddardags

#2 Inlägg av lappen »

Ligger nog nåt i detta. Köpte en sån CTEK här i förra året, men kom ig inte för att använda den på hojen förrän för nån vecka sedan. Först hände ingenting, gav inget utslag alls inte ens efter ett par timmar.

Testade då på ett sunkigt bilbatteri jag har i garaget...startade ladda direkt...?

Satte tillbaka på hojen och lät den stå över natten, då på morgonen hade den börjat ladda. Batteriet är ett sånt nytt AGM eller vad de heter. Är de mer trögladdade?

Nåja, nu är det fulladdat och ja skall ladda lite då och då.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Laddardags

#3 Inlägg av Göingen »

lappen skrev:Ligger nog nåt i detta. Köpte en sån CTEK här i förra året, men kom ig inte för att använda den på hojen förrän för nån vecka sedan. Först hände ingenting, gav inget utslag alls inte ens efter ett par timmar.

Testade då på ett sunkigt bilbatteri jag har i garaget...startade ladda direkt...?

Satte tillbaka på hojen och lät den stå över natten, då på morgonen hade den börjat ladda. Batteriet är ett sånt nytt AGM eller vad de heter. Är de mer trögladdade?

Nåja, nu är det fulladdat och ja skall ladda lite då och då.
Nedanstående vet jag inte om det gäller din laddare men de kan vara konstruerade enligt följande:
För att undvika gnistbildning (vilket inte är bra kring blybatterier då de genererar knallgas) får man ingen spänning ut på laddkablarna förrän de kopplas till batteriet som ska laddas och spänningen från detta genererar minst ca 4-6 V. Laddaren vill indikera att den har ett batteri mellan kablarna innan laddningsprocessen startar. Om batteriet du ska ladda är helt urladdat och inte generar denna spänning får man hjälpa till att komma över starttröskeln för att få igång laddningen. Det kan man göra genom att parallellkoppla ett annat batteri just i starten. Så fort laddaren kommer igång kopplar man bort "startbatteriet". Det kan räcka med ett litet 9V-batteri eller blir det startkablarna från bilen.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Laddardags

#4 Inlägg av lappen »

Hmm, hojens batteri var inte urladdat. Behövdes inte laddas egentligen men tänkte att det skadar väl inte..

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Laddardags

#5 Inlägg av RhINO »

En del laddare har AGM-läge, kanske är något sådant som behövs? Jag testar att köra Biltemas gel-batteri sedan tre år och de skall vad jag fattar bara köras som ett "vanligt" batteri. Eftersom jag har ett litet garage nu så har jag satt i laddsladd i moppen så jag slipper plocka ut batteriet, trevlig detalj :)

/R

Skriv svar