R4 vs. V4 Skillnaden??

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

R4 vs. V4 Skillnaden??

#1 Inlägg av skyfly »

Kanske en konstig fråga. Anledningen att jag frågar att jag älskar att skruva allt utom motorer som jag kan fruktat lite om.

På nästan alla (vad jag vet) konsument sporthojar är det antingen rad 4 eller V 2 motor, men när det gäller Moto GP hojar verkar det vara V4 som gäller.
Varför inte V4 på konsument sporthojar eller rad 4 på Moto GP?
Vet inte om jag är ute och cyklar helt men rätta mig då med era konskaper. Har klurat på detta ett tag. :?

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#2 Inlägg av apex »

Jag är ingen expert, men frågan är intressant!

På en V4 har man ju bara 2 vevslängar. Hk/kg är större på en V4 med samma effekt.

Man kan därför placera tyngdpunkten lägre på en cykel med V4, A och O i motoGP. My 2pence....

Varför man inte vill ha det på sporthojar....hmmm....blir gången rå vid stora effekter?
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#3 Inlägg av skyfly »

En rå motor karaktär kan vara anledningen, men tror inte detta då gången i en V-motor brukar bara väldigt "jämn".

Kansk är det för dyrt att få ut höga effekter ur en V4. Verkar ju svårt efter alla försök man hört talas om på olika VFR forum.

I senaste BIKE finns ett inslag om Kenny Roberts som har planer på att bygga en replika av MotoGP hojen KR212v för gatbruk men skall då ersätta V-motorn med en rad4 från fireblade.

Detta får mig bara att undra ännu mera.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

En V4 är troligen bättre på allt jämfört med en R4. Mer vrid, mindre vibrationer, smalare, bättre effektregister.
R4 fördel blir i stort sätt bara att det är en enklare och billigare konstruktion. Den har ju t.ex. den egenheten att alla kolvar står i dödläge samtidigt vilket ger sämre verkningsgrad.

Den mest troliga anledningen till att det inte byggs fler V4 är dels kanske kostnaden, å andra sidna utgör det en obetydlig faktor i massproduktion, men framför allt troligen konservatism hos kunderna som tycker att motorcyklar ska ha R4 eller V2.

Däremot har man ju sett att dom som väljer dessa "udda" konstruktioner ofta lär sig att uppskatta dom enormt, och då spelar det ingen roll om det är V4, B2, B6, R3 eller andra motorkonstilationer.

Det går nu iofs rykten om att efterföljaren till CBR1000RR blir en V4 eller V5 med benämningen RCV1000.

Det verkar ju vara något i faggorna när man ser det här :D

http://www.motoplus-web.com/forum/viewt ... be4b6b54a9

Bild

Personligen hoppas jag på något mellanting mellan Blackbird, VFR och StorSabre:n (kardan :D ) med V4, V5 eller V6.
----

Kan väl nämna att redan 2002 hade jag följande korrespondens med en amerikansk Sabmag-"medlem" som åtminstone vid den tidpunkten jobbade på Hondafabriken i Ohio. Nu har jag inte snackat med honom på länge så jag vet inte mer.

(alla namn i mailen är utelämnande)
Text från Sabmag-maillistan:

> "Sources in Japan have also confirmed that Honda has started work
> on a big-capacity 'hyperbike' using a V5. The 1200-1300cc machine
> will replace the CBR1100XX Super Blackbird. The five-cylinder
> configuration should give it an edge on rival fours like the Kawasaki
> ZX-12 and Suzuki Hayabusa, with a power output close to 200bhp."


Mitt svar:

> We Can just hope that this turns out to be something more than the
> CBX1600XX Blackbird V6 with 240 hp.
>
> The URL http://www.blackbird.co.za were the article was doesn't work
> anymore but I have the article saved on disc as a *.mht file so if any of
> you what it, just send me a mail off list and I'll send it to you.


Eftersom dessa mail går ut till samtliga medlemmar fick jag följande privata svar:

"I've seen several of the 1600 engines at Honda's foundry in Anna , Ohio .
They were on a pallet on their way to Marysville to be installed in test
mules . Word has it the new CBX will be available as a 2003
model.........here in Ohio , waitin' to see . We'll prolly see the V5 first."


Hittills har vi ju som bekant inte sett något än, men den som lever får se.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#5 Inlägg av skyfly »

Tackar så mycket Tyrannosaurus för det utförliga svaret. Misstänkte / hoppades att du skulle svara. Verkar som du kan en del :wink: om
V-motorer.

Skall bli mycket kul att se vad framtiden har med sig. Bilden fick en att längta enormt. Annars får man väl knåpa på en egen hybrid. (V4 motor och sportchassie.)

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#6 Inlägg av stilo »

Aprilia har utvecklat en 1000cc 65graders V4 som utvecklar 210 hästar vid 13500 varv. Denna kommer i en gathoj, kanske inte med 210 hästar men säg att den får 170...
Denna aprilia V4 är tänkt att tävla i Superbike 2008, så chansen är väl att Honda kommer med en V4 eller möjligen V5 i en sporthoj för att homoligera för tävling med denna motor.
Det har ju alltid varit lite av ett signum för honda att i Race sammanhang köra med V4 exempelvis med RC30 och RC45.
Utan hoj...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

stilo skrev:Aprilia har utvecklat en 1000cc 65graders V4 som utvecklar 210 hästar vid 13500 varv. Denna kommer i en gathoj, kanske inte med 210 hästar men säg att den får 170...
Denna aprilia V4 är tänkt att tävla i Superbike 2008, så chansen är väl att Honda kommer med en V4 eller möjligen V5 i en sporthoj för att homoligera för tävling med denna motor.
Det har ju alltid varit lite av ett signum för honda att i Race sammanhang köra med V4 exempelvis med RC30 och RC45.
Jaha ja :D

Bild

http://www.apriliausa.com/njb_dettaglio.asp?id=368

Jag trodde först du hade skrivit fel och menade Ducati Desmosedici
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar