I radio: Risken med MC

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

I radio: Risken med MC

#1 Inlägg av elias »

Idag den 20/6 kommer en kollega till mig prata live i P1 om riskerna med MC. Han själv råkade ut för en mycket svår olycka för ett par år sedan där han bla förlorade ett ben.
Kan vara intressant att höra för andra misstänker jag. [/code]
Bild

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Risken med MC i radio

#2 Inlägg av joch »

elias skrev:Idag den 20/6 kommer en kollega till mig prata live i P1 om riskerna med MC. Han själv råkade ut för en mycket svår olycka för ett par år sedan där han bla förlorade ett ben.
Kan vara intressant att höra för andra misstänker jag. [/code]
Finns det en ungefärlig tid?

Man kan ju inte lyssna på P1 hela dagen. :shock:

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#3 Inlägg av elias »

Åhh, jag la så mycket tid på mitt arbete, så jag glömde skriva tiden... :)

P1 16:00 - idag 2007-06-20
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#4 Inlägg av elias »

För er som missade detta på radio, lyssna i efterhand på;

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/ind ... ramid=1637
Bild

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av Alming »

elias skrev:För er som missade detta på radio, lyssna i efterhand på;

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/ind ... ramid=1637
tack!
missade både tråden och radion. får lyssna i morgon! (vill ju sova sött inatt)
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#6 Inlägg av elias »

Mycket intressant lyssning. SMC har väldigt bra argument. Ska se till att gå med imorgon!
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: I radio: Risken med MC

#7 Inlägg av Conseal »

elias skrev:Idag den 20/6 kommer en kollega till mig prata live i P1 om riskerna med MC. Han själv råkade ut för en mycket svår olycka för ett par år sedan där han bla förlorade ett ben.
Kan vara intressant att höra för andra misstänker jag. [/code]

Lyssnat nu .. det är ju kollegans styvson ... kommer ihåg när det hände .. Patrik har jag träffat på jobbet (han satt och lirade PSX i fikarummet).

Va 1 i kortegen som avled faktiskt .. tragisk händelse .. Har besökt deras klubblokal ett par ggr .. riktigt trevliga snubbar för att vara en paddelklubb.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: I radio: Risken med MC

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:Idag den 20/6 kommer en kollega till mig prata live i P1 om riskerna med MC. Han själv råkade ut för en mycket svår olycka för ett par år sedan där han bla förlorade ett ben.
Kan vara intressant att höra för andra misstänker jag.
Trots att din kollega inte råkade ut för en mc-olycka utan en bil-olycka - blev påkörd av en bil. Så envisas reporten att kalla det mc-olycka och det hamnar i statistiken som "mc-olycka" men resultatet att "utredarna" säger: "Det är farligt att köra motorcykel och dom bör förbjudas".

Om man hårddrar det skulle nog "mc-olyckorna" minska mer om man förbjöd bilarna.

Vägverkskillen Jan Moberg, som förvisso säger att de vanligaste mc-olyckorna är singelolyckor (vilket iofs är sant) bekräftar samtidigt att den vanligaste olycksorsaken är grus och olja på vägen - alltså försummelse från Vägverket, men i statistiken görs det till mc-förarens fel.

Det skulle vara intressant att ta fram statistik över hur många olyckor med personskador och dödsfall som direkt beror på att mc-föraren har gjort bort sig och som inte beror på bilister, taskigt vägunderhåll, fylla, snodd hoj osv.

Manipulering av mc-olycks-statistik har Vägverket och politiker ägnat sig åt så länge jag har kört hoj. Det verkar som om dom manipulerar fakta för att slippa ta sitt ansvar och ge oss valuta för våra skattepengar. Och nu kommer trafikförsäkringsskatten. Undrar vad det ska användas till tro? För det lär knappast bli till upprustning av vägarna. Ändå är fordonsförarna troligen de överlägset största skattemjölkkossorna som går i skor i Sverige.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: I radio: Risken med MC

#9 Inlägg av Conseal »

Tyrannosaurus skrev: Trots att din kollega inte råkade ut för en mc-olycka utan en bil-olycka - blev påkörd av en bil. Så envisas reporten att kalla det mc-olycka och det hamnar i statistiken som "mc-olycka" men resultatet att "utredarna" säger: "Det är farligt att köra motorcykel och dom bör förbjudas".

Om man hårddrar det skulle nog "mc-olyckorna" minska mer om man förbjöd bilarna.

Vägverkskillen Jan Moberg, som förvisso säger att de vanligaste mc-olyckorna är singelolyckor (vilket iofs är sant) bekräftar samtidigt att den vanligaste olycksorsaken är grus och olja på vägen - alltså försummelse från Vägverket, men i statistiken görs det till mc-förarens fel.

Det skulle vara intressant att ta fram statistik över hur många olyckor med personskador och dödsfall som direkt beror på att mc-föraren har gjort bort sig och som inte beror på bilister, taskigt vägunderhåll, fylla, snodd hoj osv.

Manipulering av mc-olycks-statistik har Vägverket och politiker ägnat sig åt så länge jag har kört hoj. Det verkar som om dom manipulerar fakta för att slippa ta sitt ansvar och ge oss valuta för våra skattepengar. Och nu kommer trafikförsäkringsskatten. Undrar vad det ska användas till tro? För det lär knappast bli till upprustning av vägarna. Ändå är fordonsförarna troligen de överlägset största skattemjölkkossorna som går i skor i Sverige.

8) Klockrent som alltid.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar