Bankörning

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

Bankörning

#1 Inlägg av stilo »

Kunde inte låta bli att testa bankörning idag efter att "Börje80" nämnt att han skulle testa bana för första gången...så jag ville ju inte vara sämre jag...

Det gick väl sisådär, har väl kört hojen 80 mil varav 50 mil ren transport så det är väl synd att säga att man kan hojen och vågar gasa fullt men men övnining ger färdighet säger dom ju...
Sen var ju inte gore-tex stället nåt som gjorde att man vågade gasa allt för mkt.
Och orginaldäcken med 900mil och fortfarande bra mönster var väl inte riktigt optimalt det heller (gissa hur däck med 900 mil på sig ser ut, väldigt platta...)
Men men bromsade bra gjorde den ju, var rätt trevligt att bromsa 10 meter senare än R1:orna, eller kanske bara inbillade mig, kommer dock inte ihåg att nån smet förbi i bromsningen efter rakan.
Och drygt 190 gjorde den ju i slutet på rakan...

Så det var definitivt värt dom 350:- det kostade...

Såg iallafall fyra VFR800 inkl. min som körde, varav två Vtec
Utan hoj...

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#2 Inlägg av danhak »

Du upplevde inte att fotpinnarna var lite i vägen? Fasen märkte det igår... lite dålig markfrigång!!
hojlös

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#3 Inlägg av stilo »

danhak skrev:Du upplevde inte att fotpinnarna var lite i vägen? Fasen märkte det igår... lite dålig markfrigång!!
Jo fick i dom i backen några gånger, rätt obehagligt, visste inte riktigt om det var fotpinnanrna eller centralstödet som tog i, men var fotpinnen som tur var...
Utan hoj...

Användarvisningsbild
Krille
Donator 2008
Inlägg: 46
Blev medlem: lör dec 09, 2006 18:41
Ort: Lerum
Kontakt:

Fotskrap

#4 Inlägg av Krille »

Jag var där och blev omkörd av en röd viffer i den grupp jag körde i (gula). Problemet jag hade var att mina fötter skrapade i när jag försökte få bort sista millimetrarna på fegranden. Hmm kan bero på mina 45or eller att inte sitter med tårna på fotpinnarna. Men detta skall göras igen de var skitkul rekomenderas varmt.
VFR -94 Såld......

Har nu Fazer 1000

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

Re: Fotskrap

#5 Inlägg av stilo »

hezzone skrev:Jag var där och blev omkörd av en röd viffer i den grupp jag körde i (gula). Problemet jag hade var att mina fötter skrapade i när jag försökte få bort sista millimetrarna på fegranden. Hmm kan bero på mina 45or eller att inte sitter med tårna på fotpinnarna. Men detta skall göras igen de var skitkul rekomenderas varmt.
Körde röda gruppen, mörkblå vfr...
Gula gruppen var ju full så fick köra med en del erfarna åkare, ibland blev man omkörd på både in och utsida samtidigt...
Utan hoj...

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Fotskrap

#6 Inlägg av Conseal »

hezzone skrev:Hmm kan bero på mina 45or eller att inte sitter med tårna på fotpinnarna.
Regel 1, Tårna på fotpinnarna .. det ska man bli informerad om innan första gången man kör bana. Så är det iallafall på de jag varit på.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Krille
Donator 2008
Inlägg: 46
Blev medlem: lör dec 09, 2006 18:41
Ort: Lerum
Kontakt:

Re: Fotskrap

#7 Inlägg av Krille »

Conseal skrev:
hezzone skrev:Hmm kan bero på mina 45or eller att inte sitter med tårna på fotpinnarna.
Regel 1, Tårna på fotpinnarna .. det ska man bli informerad om innan första gången man kör bana. Så är det iallafall på de jag varit på.
Skall försöka testa detta nästa gång. Då kanske mitt skinnställ blivit lite mjukare(nyinköpt). Knävikeln blir lite skarpare då kan jag tänka mig.
VFR -94 Såld......

Har nu Fazer 1000

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Fotskrap

#8 Inlägg av Conseal »

hezzone skrev: Skall försöka testa detta nästa gång. Då kanske mitt skinnställ blivit lite mjukare(nyinköpt). Knävikeln blir lite skarpare då kan jag tänka mig.
Knävinkeln blir skarpare, men det ger ett naturligt kraftigare "kläm" runt tanken vilket ger bättre kontroll och möjlighet till mer avslappnad överkropp.

Man ska ju inte "hålla" i styret utan stura med benen/kroppen.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Anders
Donator 2009
Inlägg: 121
Blev medlem: ons aug 09, 2006 21:56
Ort: Halmstad

#9 Inlägg av Anders »

Jag var och tittade på körningen igår. Planen var från början att köra, men ändrade den planen omgående vid ankomsten...ett enormt tempo och fräsch maskinpark. Får nog uppsöka nåt classic-racing gäng istället... :lol:
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51

Användarvisningsbild
Krille
Donator 2008
Inlägg: 46
Blev medlem: lör dec 09, 2006 18:41
Ort: Lerum
Kontakt:

#10 Inlägg av Krille »

Anders skrev:Jag var och tittade på körningen igår. Planen var från början att köra, men ändrade den planen omgående vid ankomsten...ett enormt tempo och fräsch maskinpark. Får nog uppsöka nåt classic-racing gäng istället... :lol:
Hmm jag och kompisen hade de två äldsta maskinerna jag en vfr -94 och kompisen en cbr1000 f -89, visade sig att dem höll och inte behövde skämmas för sig prestandamässigt. Du kan lugnt kör din på bana utan att oro dig. De mesta beror nog på hur bra man är på att köra.
VFR -94 Såld......

Har nu Fazer 1000

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Om du är sugen på att köra på bana så SKIT i alla andra.. ta DIN cykel och var glad för att du har en .. UT på banan och ha ROLIGT :!: :!:

Det ser ofta ut att gå fortare än det gör i verkligheten. Sedan går det inte ut på att vara snabbast utan att förbättra sin egen teknik ..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#12 Inlägg av Frippe »

Tänk på att rakan bara är transportsträcka. Det är kurvorna som är roliga, vilken "idiot" som helst kan gasa..
Ut och kör på bana bara. Roligt och nyttigt 8)

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#13 Inlägg av Hulk »

Frippe skrev:Tänk på att rakan bara är transportsträcka. Det är kurvorna som är roliga, vilken "idiot" som helst kan gasa..
Ut och kör på bana bara. Roligt och nyttigt 8)
Det är så rätt!
Som jag skrev i en annan tråd så känns det ganska roligt att komma ikap & ibland förbi en hoj man vet har 50+ mer hästar i de kurviga partierna .. om de drar om mig rakan är det helt ok.

Lite tråkigt var det dock när jag laddade som f_n i långa kurvan med skickande motor på 4:an och ut på målrakan på Gillinge (Suzuki RF600). I med 5:an, full gas & ligger på tanken när jag hör ett muller brevid. Där sitter Instruktören med handen på låret & ser ut som om han är ute & semesteråker när han enkelt drar förbi med sin 1000-kubikare :oops:
VFR750-95

Användarvisningsbild
Anders
Donator 2009
Inlägg: 121
Blev medlem: ons aug 09, 2006 21:56
Ort: Halmstad

#14 Inlägg av Anders »

Tackar för uppmuntran! Jag la märke till CBR;en och VFRerna. Skulle gärna köra nån slags "prova på" sväng först, med lugnare tempo o lite mindre omkörningar första varven.
Effektmässigt ligger nog hojen inte så långt efter, men i övrigt har det ju faktiskt hänt litegrann...
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#15 Inlägg av stilo »

Anders skrev:Tackar för uppmuntran! Jag la märke till CBR;en och VFRerna. Skulle gärna köra nån slags "prova på" sväng först, med lugnare tempo o lite mindre omkörningar första varven.
Effektmässigt ligger nog hojen inte så långt efter, men i övrigt har det ju faktiskt hänt litegrann...
Det var absolut första gången på bana för min del, hamnade i blandad grupp, både nybörjare och erfana banåkare...
Visst var det lite obehagligt när det körde om nån med fullt nerlägg mitt i en kurva, fast man var ju mest rädd att klippa deras linje när jag gick genom kurvan.
Men grejen är att alla får lov att köra i sitt eget tempo, så testa, bara vik in speglarna och koncentrera dig framåt sen är det upp till dom andra att köra förbi i "sitt" tempo du är inte skyldig att släppa förbi dom utan skall bara hålla ditt spår... jag såg till att komma iväg nästan sist då tar det ju iallafall några varv innan man blir upphunnen och då hinner man ju förhoppningsvis lära sig banan något...
När det gäller din hoj så tror jag den funkar fint, jag blev frånåkt av en CB1100 Big eller vad dom kallas, och den konstruktionen är ju sig likt från i princip gamla CB 900 boldor a´la tidiga 80-talet...och då är ju även dom tidiga viffrarna moderna i jämförelse...
Utan hoj...

Skriv svar