Näramarkenupplevelse

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

Näramarkenupplevelse

#1 Inlägg av Andersson »

Det borde finnas en lag som förbjuder rullgrus på asfalten :wink:

Ikväll efter att ha läst en del på SH om allsköns ämnen så beslutade jag mig för att ta en tur ut med hojen för att testa det jag lärt mig.
Eftersom att jag är ny på att åka hoj så gör man kanske inte rätt alla gånger.
Hur som hellst, har läst en del om motstyrning som jag visste om redan innan men inte att det var en så stor grej...efter att ha läst på SH om allas erfarenheter och så så vill jag testa, ut på en slingrig väg jag vet i krokarna och körde lite lagom fort. Körde några mil och stannade sen för att kolla däckens temp och sträcka lite på benen. Sen jäklar!! På hemvägen gick det aldrig under 100 och då är vägen skapligt kurvig.
Vågade dock inte lägga ner så mycket med mina Battlax BT-54 från sent 70-tal.
Men det gick såååå mycket lättare när man tänkte lite mer på tekniken med styrningen, innan så har det varit som en slags mix av motstyrning och hålla hojen nere med kroppen, men detta sätt upplevdes hojen på ett helt annat sätt, positivt sätt såklart!
Mitt i glädjeruset så kom det då...rullgruset, självklart så var det framdäcket som gled undan. HJÄLP!!!
Men det återfick sitt grepp rätt snart...men man blir bra skraj, på en hundradels sekund så han jag tänka på min stackars hoj skrapad av vägen, akuten, och om jag skulle kunna jobba i morgon. Allt gick så långsamt.
Men det klarade ju upp sig rätt odramatiskt iallafall.
Ska beställa nya däck i morgon, som jag skrev i en annan tråd så blir det ett par Dunlop Sportmax Qualifier. Får se vad de kan göra för hojen.

Sen ska jag lösa ut mina packboxar till framgaffeln och byta dem som jag tänkt göra sen tidigt i somras. Finns nog snart ingen olja kvar i höger ben längre, lär bli som en ny hoj med nya däck och ny olja i gaffeln.

Huja...sådär, fick man skriva av sig lite ikväll också.

Sov gott på er Viffer-riders!
Hojen såld

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#2 Inlägg av simpa »

Hua! :shock: Kör lungt kamrater!

Tur att du hade tur :)
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#3 Inlägg av Lt.Dan »

Vet precis hur det känns...

I fjol så råkade jag ut för nästan samma sak.
Det var också på vägen hem, visst är det konstigt att man alltid
kör mer "inspirerat" på hemvägen :wink:

Kommer fram mot en T-korsning där jag skall svänga höger. Så får jag
till min förskräckelse syn på två bromsstreck efter en bil som slutar mitt ute i körbanan.

SHITTT.... :shock: RULLGRUS :shock: den enda tanken som finns i mitt
huvud, förutom paniken :wink: var fotbroms, fotbroms fotbromssss....

Och tur var väll det, antagligen hade jag väll låst framhjulet om jag bromsat med handbromsen.

Nu gick det bra den här gången, fick stopp på cyckeln innan stopmärket.
Så förhoppningsvis så har man lärt sig en läxa :idea: rullgrus är inget att leka med :wink:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Skriv svar