Vägkameror...

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008
Inlägg: 173
Blev medlem: tis jun 06, 2006 19:41
Ort: Linköping

Vägkameror...

#1 Inlägg av jacken »

Åkte i helgen E22 mellan Karlskrona och Kalmar,där har vägverket satt upp
ett antal kameror.Nu undra jag hur det drabbar oss som kör hoj :? .
Det är ju inte det lättaste att identifera mc-förare :D .Är det bara gasa vidare eller :?:

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

Re: Vägkameror...

#2 Inlägg av viffer »

jacken skrev:Åkte i helgen E22 mellan Karlskrona och Kalmar,där har vägverket satt upp
ett antal kameror.Nu undra jag hur det drabbar oss som kör hoj :? .
Det är ju inte det lättaste att identifera mc-förare :D .Är det bara gasa vidare eller :?:
Det finns inget säkert sätt att identifiera föraren med kameran så det finns ingen chans att man äker dit, däremot kan jag tänka mig att om man passerar samma "stolpe" titt som tätt med för hög hastighet regelbundet (tex. på väg till jobbet) så skulle jag som polis sätta upp en bemannad kontroll och passa på vederbörande, men det är väl bara mitt illvilliga sätt att tänka :twisted:.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Roosterman
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: sön jun 04, 2006 22:05
Ort: Söderåkra

#3 Inlägg av Roosterman »

Jag har inte sett dom blixtra en enda gång än så länge;)
Kör förbi just dom kamerorna ett antal gånger i veckan... Mina hemmaplaner;)
Dom har iofs inte kommit dit sådär nyligen.. Dom har vart där några år nu...

Men som föregående talare sa så finns det inte någon risk ,iaf så länge bilderna tas framifrån, att du kan åka på något...

/Rooster
Burn baby, BUUUURN =)

VFR800Fi-01 + KLX650R-99

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#4 Inlägg av Alming »

Det man skulle kunna tänka sig, är att de i framtiden kan komunicera med varandra, så att om de sitter ihop mer, kan ta en bild bakifrån och en framifrån. Men det borde inte fungera som det är med de nya kamerorna idag. De sitter för långt ifrån varandra, och mycket kan hända på de 100-500m som det är emellan.

Säg att du blir "tagen" av kameran, och den räknar ut när du borde passera nästa kamera, och nästa kamera skickar av en bild, då skulle du kunna tokbromsa, eller köra ännu fortare och missa fototillfället.

oj, massa ordbajs och spekuleringar... Får hoppas det inte ändras för mycket från det som är i dag...
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Roosterman
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: sön jun 04, 2006 22:05
Ort: Söderåkra

#5 Inlägg av Roosterman »

I bla Skotland är dom glada i att ta bakifrån... ;)
Där ligger även hojåkare löst till....

/Rooster
Burn baby, BUUUURN =)

VFR800Fi-01 + KLX650R-99

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#6 Inlägg av viffer »

Roosterman skrev:I bla Skotland är dom glada i att ta bakifrån... ;)
Där ligger även hojåkare löst till....

/Rooster
Varning!!! NORGE Dom "bakskjuter" dig mer än gärna, dessutom så är böterna dryga där, jag känner en som fick 7500:- norska i våras drygt 30km/t för fort, dessutom hörde jag en historia när jag jobbade i Värmland om en tjej som körde i 200+ med bil och körde ifrån polisen där 40,000:- och 3 månader bakom galler, det klassades som smitning, så om ni åker på semester till Norge, tat lugnt.
VFR'en tyvärr såld.

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#7 Inlägg av Sudden »

Kanske bra att det är som det är i Sverige - relativt sett. i mina ögon skall fartkamerorna BORT! För skojs skull, gjorde jag för något år sedan ett test på vägen mellan Jönköping och Falköping, det blinkade inte en enda gång och då var det dessutom kväll. Körde hem från en kompis, SMS:ade till sambon att jag var på väg hem. Den resan gick "tämligen" fort....

Och jag skäms inte för det. Nu kanske någon ser mig som en fartgalning, gillar när det flyter i hyfsad hastighet, det viktigaste för mig är att köra så mjukt som möjligt och att ta det LUGNT i bebyggelse, t.ex. i ett samhälle.

Å andra sidan brukar min sambo faktiskt beklaga sig över att hon tycker jag kör långsamt när hon åker med.... Kanske en merit, om man ser det från myndigheternas perspektiv?

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#8 Inlägg av Andersson »

Kamerorna är ju nästan aldrig igång heller.

Läste i aftonbladet att inte äns de nya kamerorna är igång mer än 3-4 timmar i veckan, eller om det var i månaden kanske till och med.

Finns inte personal att identifiera alla som kör för fort helt enkelt.
Hojen såld

Skriv svar