VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: tis jul 23, 2019 21:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Intresse för VFR 800 ,2014
InläggPostat: tor jun 27, 2019 09:56 
Medlem

Någon som har en 2014+ VFR , gärna med packväskor som de funderar på att sälja av i år?

Själv kör jag Yamaha FJR lokomotiv och tänker byta ner mig och är mycket inställd på VFR, verkar vara en underbar hoj!

Inläggsrubrik: Re: Intresse för VFR 800 ,2014
InläggPostat: tor jun 27, 2019 14:38 
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Du byter inte ner dig on du går från FJR till VFR, du byter upp dig

Skickat från min iPad med Tapatalk

InläggPostat: fre jun 28, 2019 00:47 
Donator 2010
Användarvisningsbild

Göingen skrev:
Du byter inte ner dig om du går från FJR till VFR, du byter upp dig

Jag skulle säga både och. Han byter ner sig i kubik och drivning (från kardan till kedja, även om enkelsvingen gör kedjedriften betydligt bättre), men byter upp sig i smidig- och hanterbarhet.

mbengtsson skrev:
Någon som har en 2014+ VFR , gärna med packväskor som de funderar på att sälja av i år?

Själv kör jag Yamaha FJR lokomotiv och tänker byta ner mig och är mycket inställd på VFR, verkar vara en underbar hoj!

Alternativt kan du köpa en V65 Sabre :wink:
Då får du det bästa ur två världar. Härligt morrande V4-motor. Smidig- och hanterbarheten nästan som VFR800, men pulver, kardan och touringegenskaper som FJR men betydligt lägre vikt och utan laduväggskåpa. Och framför allt, snorbillig att försäkra.

(försöka duger :mrgreen: )

Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)

InläggPostat: mån jul 08, 2019 09:20 
Medlem

Göingen skrev:
Du byter inte ner dig on du går från FJR till VFR, du byter upp dig

Skickat från min iPad med Tapatalk

Hehe, najs!

Jag provade faktiskt bode VFR800F och VFR1200F i helgen, 800 var på tok för liten för mig i storlek och för lite pulver :D
1200F blev jag fullständigt förälskad i! om än en hel del vibrationer vid högre varvtal, är ju bortskämd med FJR-en, den är så jäkla över-mysig att köra.

Har ställt om totalt nu, VFR1200 har jag i siktet! underbar maskin!

Någon som säljer? :D

InläggPostat: mån jul 08, 2019 09:21 
Medlem

Tyrannosaurus skrev:
Göingen skrev:
Du byter inte ner dig om du går från FJR till VFR, du byter upp dig

Jag skulle säga både och. Han byter ner sig i kubik och drivning (från kardan till kedja, även om enkelsvingen gör kedjedriften betydligt bättre), men byter upp sig i smidig- och hanterbarhet.

mbengtsson skrev:

Alternativt kan du köpa en V65 Sabre :wink:
Då får du det bästa ur två världar. Härligt morrande V4-motor. Smidig- och hanterbarheten nästan som VFR800, men pulver, kardan och touringegenskaper som FJR men betydligt lägre vikt och utan laduväggskåpa. Och framför allt, snorbillig att försäkra.

(försöka duger :mrgreen: )

Intressant! :) lite för gammal hoj för mig tror jag :D har nu ställt in siktet på VFR1200 ! men tack ändå för bra tips!

InläggPostat: mån jul 08, 2019 15:27 
Donator 2010
Användarvisningsbild

mbengtsson skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Alternativt kan du köpa en V65 Sabre

(försöka duger)

Intressant! :) lite för gammal hoj för mig tror jag :D har nu ställt in siktet på VFR1200 ! men tack ändå för bra tips!

VFR1200 är en riktigt bra hoj som jag själv har varit lite sugen på. Den eller den europeiska kusinen BMW K1300S. Dom är faktiskt väldigt lika varandra i effekt, vikt, storlek, användningsområde, kardan, enkelsving, sportkåpa, packningsmöjligheter osv. Det är bara en fråga om tycke och smak och om man vill ha V4 eller R4, automatlåda (Honda) eller speedshift (BMW) (extra tillval på båda och ingen av dom tillverkas längre av nån outgrundlig anledning).

När jag köpte min fanns dylika hojar inte på kartan. Ville man ha kardan så var det slöhögar eller blyvingar som gällde. Den som låg närmast var Yamaha XJ900 och Honda VF750S (hade en sån innan - lillbrorsan). Sen fanns det iofs några riktigt avancerade historier som t.ex. MV Agusta 1100 GP, men dom var ruskigt dyra.

Jag hittade Sabren nästan av en slump och sen skulle jag bara ha den. Den var iofs kåplös från början (originalbild Här längst ner på sidan), men sånt går att ordna - special, special, det finns dom som inte gör annat än specialutrustar hojar. Det blev som jag ville ha det även om det kostade :cMoney: :D
Hade jag varit frisk och kunnat köra så hade jag aldrig i :twisted: sålt den och tyvärr har jag inga barn som kan ta över.

Links portal
Bild
Bild

InläggPostat: mån jul 08, 2019 21:55 
Medlem
Användarvisningsbild

mbengtsson skrev:

Bra val, är inne på min andra nu så kan bara hålla med. :tummenupp
Var det manuell låda, eller dubbelkoppling på den du provade?

HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

InläggPostat: tis jul 09, 2019 11:31 
Medlem

Tyrannosaurus skrev:
mbengtsson skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Alternativt kan du köpa en V65 Sabre

(försöka duger)

VFR1200 är en riktigt bra hoj som jag själv har varit lite sugen på. Den eller den europeiska kusinen BMW K1300S. Dom är faktiskt väldigt lika varandra i effekt, vikt, storlek, användningsområde, kardan, enkelsving, sportkåpa, packningsmöjligheter osv. Det är bara en fråga om tycke och smak och om man vill ha V4 eller R4, automatlåda (Honda) eller speedshift (BMW) (extra tillval på båda och ingen av dom tillverkas längre av nån outgrundlig anledning).

När jag köpte min fanns dylika hojar inte på kartan. Ville man ha kardan så var det slöhögar eller blyvingar som gällde. Den som låg närmast var Yamaha XJ900 och Honda VF750S (hade en sån innan - lillbrorsan). Sen fanns det iofs några riktigt avancerade historier som t.ex. MV Agusta 1100 GP, men dom var ruskigt dyra.

Jag hittade Sabren nästan av en slump och sen skulle jag bara ha den. Den var iofs kåplös från början (originalbild Här längst ner på sidan), men sånt går att ordna - special, special, det finns dom som inte gör annat än specialutrustar hojar. Det blev som jag ville ha det även om det kostade
Hade jag varit frisk och kunnat köra så hade jag aldrig i :twisted: sålt den och tyvärr har jag inga barn som kan ta över.

Sabre ser ut som en riktig trotjänare!
tack för historielektionen, alltid kul att höra hur det var förr i tiden, en annan var inte ens påtänkt när VFR hade sin storhetstid.

Intressant att du nämnde K1300S, det är den jag också väger mellan, har ännu inte testat, men den verkar vara i samma nivå, det enda jag bävar för med den är dyr omkostnad.
BMW är kvalitet, och det kostar i längden, inte säker på att jag är sugen på det jämfört med japsarnas förmåga att hålla det mesta på en bra bang for the buck-nivå

InläggPostat: tis jul 09, 2019 11:32 
Medlem

M@rtini skrev:
mbengtsson skrev:

Härligt att höra!
Vilken körde du innan och kör idag?
Jag körde manuell låda, det var en 2015.
Är nog sugen på en modell som är minst 2012 p.g.a. antispinnen som de lade med från det året.
Har fått sladd vid acceleration med min FJR, det är ganska läskigt när hojen väger 400 pannor :D har haft tur dock och klarat mig alla gångerna!

InläggPostat: tis jul 09, 2019 19:46 
Donator 2010
Användarvisningsbild

mbengtsson skrev:
Intressant att du nämnde K1300S, det är den jag också väger mellan, har ännu inte testat, men den verkar vara i samma nivå, det enda jag bävar för med den är dyr omkostnad.
BMW är kvalitet, och det kostar i längden, inte säker på att jag är sugen på det jämfört med japsarnas förmåga att hålla det mesta på en bra bang for the buck-nivå

Det är vad som har hållit mig tillbaka från att köpa nån av dom nämnda nyare härliga sporttouring-hojarna.
Inköpet är bara den första biten, sen ska det försäkras = 8000+/år (åtminstone om man bor i Stockholmsområdet som jag) Det kan hållas mot mina 600:-/år hel som är klart mer överkomligt. För man vill nog gärna ha helförsäkring på en sån hoj med tanke på det som M@rtini sa här viewtopic.php?f=1&t=6192 . 16 papp för en liten lätt tappning :shock:

Sen tillkommer service o sånt. Vet inte om man kan göra så mycket själv utom att byta olja på modernare hojar. Jag har gjort all service, isärtagning och hopsättning själv, utom rena maskinjobb som t.ex. att porta toppar, det behöver man specialkunskaper och utrustning för.

Nackdelen med specialutrustning är att det inte finns delar. Men kåpan är glasfiber så den går att reparera, skulle avgassystemet bli buckligt får väl URM anlitas igen :)

En annan fördel varför jag har behållit hojen är att det är inte lika hårda regler på äldre hojar, "Loud Pipes Save Lifes" :mrgreen: (VF:en har ljuvlig sång) åså är det ingen katt (mjau :lol: ) på den.

Links portal
Bild
Bild

InläggPostat: tor jul 11, 2019 11:40 
Medlem

Tyrannosaurus skrev:
mbengtsson skrev:

Det är vad som har hållit mig tillbaka från att köpa nån av dom nämnda nyare härliga sporttouring-hojarna.
Inköpet är bara den första biten, sen ska det försäkras = 8000+/år (åtminstone om man bor i Stockholmsområdet som jag) Det kan hållas mot mina 600:-/år hel som är klart mer överkomligt. För man vill nog gärna ha helförsäkring på en sån hoj med tanke på det som M@rtini sa här http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=1&t=6192 . 16 papp för en liten lätt tappning :shock:

Sen tillkommer service o sånt. Vet inte om man kan göra så mycket själv utom att byta olja på modernare hojar. Jag har gjort all service, isärtagning och hopsättning själv, utom rena maskinjobb som t.ex. att porta toppar, det behöver man specialkunskaper och utrustning för.

Nackdelen med specialutrustning är att det inte finns delar. Men kåpan är glasfiber så den går att reparera, skulle avgassystemet bli buckligt får väl URM anlitas igen :)

En annan fördel varför jag har behållit hojen är att det är inte lika hårda regler på äldre hojar, "Loud Pipes Save Lifes" :mrgreen: (VF:en har ljuvlig sång) åså är det ingen katt (mjau :lol: ) på den.

Ja de nya är inte helt gratis, bor själv också i Stockholmsområdet, och har en äldre hoj -6, så den går fint att försäkra! blir nog lite andra bullar om man går upp på en VFR1200 -14 och nyare.
Sjävl har jag 0 kunskaper och/eller verktyg för att mecka, så jag lämnar in min till proffs som sköter det :)

Har du förretsen koll på någon bra verkstad i Stockholms län? man skulle ju vilja finna en bra verkstad med duktiga människor som har själ och hjärta i arbetet och inte kör rullbande-band- principen.

Tack på förhand!

InläggPostat: tor jul 11, 2019 17:12 
Donator 2010
Användarvisningsbild

mbengtsson skrev:
Sjävl har jag 0 kunskaper och/eller verktyg för att mecka, så jag lämnar in min till proffs som sköter det :)

Har du förretsen koll på någon bra verkstad i Stockholms län? man skulle ju vilja finna en bra verkstad med duktiga människor som har själ och hjärta i arbetet och inte kör rullbande-band- principen.

Tack på förhand!

http://www.helahojen.se dom är duktiga.

Men det är aldrig för sent att lära sig skruva. Jag kunde heller inte från början, men när man väl har lärt sig så är det en tillfredställelse att veta exakt vad som är gjort.

Skaffa en verkstadshandbok, sen är det bara att börja lite försiktigt "Learning by doing". Det är så jag har lärt mig.

Links portal
Bild
Bild

InläggPostat: tor jul 11, 2019 22:09 
Medlem
Användarvisningsbild

mbengtsson skrev:
M@rtini skrev:
mbengtsson skrev:

Härligt att höra!
Vilken körde du innan och kör idag?
Jag körde manuell låda, det var en 2015.
Är nog sugen på en modell som är minst 2012 p.g.a. antispinnen som de lade med från det året.
Har fått sladd vid acceleration med min FJR, det är ganska läskigt när hojen väger 400 pannor :D har haft tur dock och klarat mig alla gångerna!

Vad jag kört, och kör nu kan du se här nedan i min signatur.

Du kan även läsa min tråd i "Jag och min VFR", där jag skrivit om mina erfarenheter som VFR-ägare (var väl inte helt nöjd i början). :roll:
Länk här, viewtopic.php?f=13&t=3942

Tycker nog också att du ska satsa på årsmodell -12 eller senare. Inte bara för antispinn för det gjordes flera uppdateringar här, bla. något större tank, ny programvara för motorn som gav mer vridmoment och mindre vibrationer på lägre varvtal dessutom sänktes förbrukningen. Sadeln ändrades då många hade klagomål på att den var obekväm, och så hal att varken förare eller passagerare satt säkert. Det kom även färddator så det går att se aktuell och genomsnittlig förbrukning, och återstående körsträcka när man kommit ner på en stapel på bränslemätaren.

HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme