VFRens historia

Artiklar om VFRen. Sänd PM till Conseal eller Henning om du vill lägga in en artikel!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

VFRens historia

#1 Inlägg av Henning »

En kort historik om VFRen och dess utveckling

1982 tog världen emot den första utgåvan av vad som skulle bli världens kanske bästa motorcykel nånsinn.

Honda VF750F, med syskonen C och S och kusinerna i 1000 & 1100 kubik som kom åren direkt inpå, emottogs av marknaden med öppna armar. Pressen jublade och VF:arna var på det hela taget mycket bra motorcyklar, men de hade ett stort problem – kammarna gick ner sig…

Bild

Detta tog Honda som given garantiåtgärd och så sent som under nittiotalet hörde jag talas om att Honda hade bjudit en deppig VF-ägare på en uppsättning kammar i garanti.

Bild

1986 var det dags för en rejäl omarbetning. Modellen släpptes med så många förändringar att endast motorkonceptet, kubiktalet och antalet hjul var detsamma. Och, kanske för att skilja sig från den tragiska kamhistorien behöll man inte ens namnet. VFR750F var född. Man stoltserade med att ha ”kanske släppt den mest avancerade serietillverkade motorn någonsinn"!

Pressen världen över var minst sagt sjukt nöjda med den nya hojen och man väntade bara att barnsjukdomarna och felen skulle komma. De kom aldrig.

Bild

Som grädde på det redan smörade moset släppte Honda 1988 en racermodell av VFRen; VFR750R – populärt kallad RC30 – såg dagens ljus. Förväntningarna nådde inte upp till verkligheten.
En hoj som än idag får den mest inbitne nymodighetstörstande R-åkare att höja på ögonbrynen.

Den första uppgraderingen av VFR750F kom redan 1988. 16-tums framhjul hade blivit omodernt likaså 18 tums bakhjul. Nu skulle samtliga hjul under vagnen vara 17 tum. I övrigt var förändringarna av mindre betydande karaktär. Tändningsbrytare på sidstödet och andra blinkers var några av detaljerna.

Bild

1990 kom den första stora omarbetningen av VFRen. Enkelsvingen var väl det mest banbrytande Honda erbjöd marknaden. Men även 4-1-rör, lågprofilsdäck och RC30-fälgar var heta nyheter. Kraftkällan var i stora drag oförändrad, medan ram och allt annat fick sig en rejäl tillputsning.

Bild

I nu invanda fyraårsimpulser släppte Honda den tredje generationen VFR750F. Ingen av uppgraderingarna var mer anmärkningsvärda än att Honda gav den praktiska låshållaren under sadeln separat utrymme i 1994 års HondaBladet.

Bild

Den kanske största förändringen av VFRen hittils kom 1998 med uppgraderingen till 800cc. Enkelsvingen kvar, och fortfarande en genomtrygg och skottsäker sporttouringmaskin. Nu kunde man skryta med mer kubik, mer teknik och mer balans. Honda kallade det, med rätta, en lika stor revolution som när modellen kom 1986.

Bild

Med insteget tagit i tvåtusentalet lät Honda VFRen ta formen av en blandning av rymdfarkost och insekt.
2002 lät man trumma att det nu fanns DCBC, ABS, V-TEC, avgasrening, kraftigare ram och gaffel. Och inte minst: hela fyra lampor fram…

Bild

2006, i tid för ett nytt fyraårsintervall, släppte Honda denna den knappt alls uppgraderade versionen av VFRen. Generationskiftet uteblev. Istället färgades spiralfjädern på Pro-Linken om, kåpbiten mellan lysen fick färg och kåpglaset tonades. Mest revolutionerande var väl att den fick samma insprut som CBR1000RR och att V-TECen fått en mjukare övergångseffekt...

Spekulationer om en VFR1000 har florerat länge, om det är nåt som kommer får framtiden utvisa.

Bild

Vi kan bara hoppas!

/Henning!

Skriv svar