Sida 2 av 3

Re: andreas

Postat: mån apr 14, 2014 10:54
av adrian_vg
andreas skrev:
adrian_vg skrev:Kommer du ut på Rörken sen? Har aldrig sett en storviffer där nångång.
Klart jag kommer till Rörken, förhoppningsvis redan på premiären.
:tummenupp

Re: andreas

Postat: tor apr 17, 2014 12:32
av andreas
Jag skulle haka av vajern till avgasspjället, men det var redan gjort. Då vet jag varför den lät så mysigt redan från början.

Re: andreas

Postat: tis apr 22, 2014 14:49
av andreas
andreas skrev:Kraften, motorljudet, växellådan, körställningen, komforten, smidigheten, allt känns perfekt.
Efter 11 dagar och 180 mil finns den positiva känslan kvar. Dock finns det några småsaker som inte känns helt genomtänkta.

Tankmätaren
Den har 8 block i en stapel. Efter 10 mil är fortfarande alla tända. Vid 19 står den på halv tank. Strax före 22 är kvartstank och före 25 börjar det sista blocket blinka. Sedan finns ingen ytterligare varning. Uselt och definitivt inte premium.

Tretti knyck
Åtminstone på min FD är exakt 30 km/h en besvärlig hastighet. På tvåan går den ryckigt och ojämnt vid minsta variation av gaspådraget (utom om man ger mycket gas, då accelererar den förstås fint). Ettan känns i samma hastighet som tokvarvning. Det är klart att den går att använda, men det känns larvigt att köra 30 i stan med högt motorvarv. Inte premuim att moppevarva i stan.

Utrymmet under sadeln
Det ser stort ut, mycket större än på min Triple, men allehanda detaljer från sadeln tar plats och gör att allt måste ligga på exakt rätt ställe för att man ska kunna stänga. Tyvärr finns inget som visar var man kan och var man inte kan lägga saker. Att ha med ett skivbromslås och verktygssatsen som medföljer samtidigt är förmodligen inte omöjligt, men det kräver att allt ligger på exakt rätt ställe. Utrymmet är oanvändbart, och dessutom besvärligt att både öppna och stänga. Vanesak, men inte premium.

Den svarta lacken på tanken
Mittsektionen på tanken är gjord i en högblank och väldigt snygg lack. Tyvärr är lacken lika hård som mjukost vilket leder till att precis allt som kommer i kontakt med den repar lacken. Jag förstår att man vill att den ska se exklusiv ut, men repor är inte premium.

Småsaker, men retfulla småsaker på en så fantastisk motorcykel.

Re: andreas

Postat: ons apr 23, 2014 08:21
av adrian_vg
Vad varvar motorn vid 30 km/h på tvåan?

Misstänker att du råkat ut för den inte helt ovanliga miljöinställningen på insprutningen just när de ovanstående faktorerna samspelar.
De flesta, många iaf - min inkluderad, insprutarviffrar går som en påse nötter runt 30 km/h på tvåan.

En Powercommander och en bänkning brukar fixa det där fin-fint.

Glädjetankmätaren är dessutom alla vifferister luttrade på, använd trippen ist. ;)

Re: andreas

Postat: ons apr 23, 2014 09:24
av tersan
adrian_vg skrev:Glädjetankmätaren är dessutom alla vifferister luttrade på, använd trippen ist. ;)
Men att de inte lärt sig på så många år...

Likaså med förvaringsutrymme. Även om jag kan vara lite avundsjuk på Andreas som ändå har ett utrymme även om det är litet. I min gamla hoj finns det ett utrymme där verktygssatsen sitter med sugpassning. Dessutom krävs det verktyg för att komma åt detta "utrymme". :(

Re: andreas

Postat: ons apr 23, 2014 10:35
av andreas
tersan skrev:Likaså med förvaringsutrymme. Även om jag kan vara lite avundsjuk på Andreas som ändå har ett utrymme även om det är litet. I min gamla hoj finns det ett utrymme där verktygssatsen sitter med sugpassning. Dessutom krävs det verktyg för att komma åt detta "utrymme". :(
Om utrymmet under sadeln är betydligt sämre utnyttjat på en stor 1200-kubiks sporttouring än på min gamla 675 nakenhoj är det dåligt. Utrymmet i Triumphen hade enligt uppgift plats för två läskburkar. Det har säkert Hondan också, men då får man tömma burkarna och platta till dem.

Re: andreas

Postat: ons apr 23, 2014 12:04
av tersan
Håller helt med, och kritiken mot VFRens brist på utrymme under sadeln har funnits sen introduktionen. Lite märkligt att Honda valt att prioritera bort det nästan helt under alla år.

Re: andreas

Postat: ons apr 23, 2014 13:51
av Tommy Gsson
Det finns ju en liten sak som påverkar, det sitter 2st cylindrar bakåt!
Tommy.

Re: andreas

Postat: ons apr 23, 2014 14:51
av adrian_vg
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Glädjetankmätaren är dessutom alla vifferister luttrade på, använd trippen ist. ;)
Men att de inte lärt sig på så många år...

Likaså med förvaringsutrymme. Även om jag kan vara lite avundsjuk på Andreas som ändå har ett utrymme även om det är litet. I min gamla hoj finns det ett utrymme där verktygssatsen sitter med sugpassning. Dessutom krävs det verktyg för att komma åt detta "utrymme". :(
Det är inte en bugg, det är en feature. ;)

Re: andreas

Postat: ons apr 23, 2014 19:09
av andreas
adrian_vg skrev:Vad varvar motorn vid 30 km/h på tvåan?

Misstänker att du råkat ut för den inte helt ovanliga miljöinställningen på insprutningen just när de ovanstående faktorerna samspelar.
De flesta, många iaf - min inkluderad, insprutarviffrar går som en påse nötter runt 30 km/h på tvåan.

En Powercommander och en bänkning brukar fixa det där fin-fint.

Glädjetankmätaren är dessutom alla vifferister luttrade på, använd trippen ist. ;)
Den varvar exakt 2000 på tvåan i 30. På ettan varvar den 2750 men det känns mer på grund av den låga hastigheten. Åtminstone jag förväntar mig nästan tomgång i 30 från en så kraftfull motor. Får väl kika på powercommander och bänkning, men det är ju skräp att man ska behöva lägga en massa tusen på en redan dyr hoj för att få den att gå vettigt i 30. Och visst använder jag tripmätaren, men om Honda anser att det är den som ska användas för att avgöra hur mycket bränsle det är kvar kunde de väl skippat tankmätaren helt. Kanske kunde man istället ha en vanlig tankvarningslampa som ju skulle synas bättre än bara ett blinkande segment i den vänstra lcd-displayen.

Re: andreas

Postat: ons apr 23, 2014 19:44
av tersan
Tommy Gsson skrev:Det finns ju en liten sak som påverkar, det sitter 2st cylindrar bakåt!
Tommy.
Äh, sånt ska väl en duktig firma som Honda kunna lösningar på?
Men visst, om jag får välja mellan V4 och förvaringsfack är valet enkelt. 8)

Re: andreas

Postat: ons apr 23, 2014 19:46
av tersan
andreas skrev:Den varvar exakt 2000 på tvåan i 30. På ettan varvar den 2750 men det känns mer på grund av den låga hastigheten. Åtminstone jag förväntar mig nästan tomgång i 30 från en så kraftfull motor. Får väl kika på powercommander och bänkning, men det är ju skräp att man ska behöva lägga en massa tusen på en redan dyr hoj för att få den att gå vettigt i 30. Och visst använder jag tripmätaren, men om Honda anser att det är den som ska användas för att avgöra hur mycket bränsle det är kvar kunde de väl skippat tankmätaren helt. Kanske kunde man istället ha en vanlig tankvarningslampa som ju skulle synas bättre än bara ett blinkande segment i den vänstra lcd-displayen.
Låter som om du ska bolla lite erfarenheter med M@rtini här på forumet. Han har kört många mil med 1200:or och borde ha bra koll på alla buggar och features.

Re: andreas

Postat: ons apr 23, 2014 19:51
av andreas
Tommy Gsson skrev:Det finns ju en liten sak som påverkar, det sitter 2st cylindrar bakåt!
Tommy.
Cylindrarna sitter ju knappast under förvaringsfacket. Motorn är större, men det är motorcykeln också och egentligen är det inte förvaringsfacket i sig som är fel. Det kan man ju som tillverkare välja att göra större eller mindre, och det är en massa avvägningar med hållfasthet, vikt, design och så vidare. Problemet med det här utrymmet är ju att det är en massa detaljer på sadelns undersida som sticker ner i facket och tar i det man lägger där. Det är hållare för instruktionsboken, klackar som sadeln vilar på, andra som nog ska styra sadeln när man lägger dit dem (funkar sådär) och ytterligare andra som jag inte vet vilken funktion de har.

Re: andreas

Postat: ons apr 23, 2014 20:00
av andreas
Om jag låter missnöjd är det förresten fel. Jag gnäller lite på några dumma skönhetsfel på en i övrigt fantastisk motorcykel som jag är grymt nöjd med. Med facit i hand skulle jag definitivt köpa den igen.

Re: andreas

Postat: ons apr 23, 2014 20:14
av M@rtini
andreas skrev:Den varvar exakt 2000 på tvåan i 30. På ettan varvar den 2750 men det känns mer på grund av den låga hastigheten. Åtminstone jag förväntar mig nästan tomgång i 30 från en så kraftfull motor. Får väl kika på powercommander och bänkning, men det är ju skräp att man ska behöva lägga en massa tusen på en redan dyr hoj för att få den att gå vettigt i 30. Och visst använder jag tripmätaren, men om Honda anser att det är den som ska användas för att avgöra hur mycket bränsle det är kvar kunde de väl skippat tankmätaren helt. Kanske kunde man istället ha en vanlig tankvarningslampa som ju skulle synas bättre än bara ett blinkande segment i den vänstra lcd-displayen.
Hej Andreas!
Som du beskriver det tycker jag det låter som du inte fått mjukvaran som kom till årsmodell -12 installerad i din hoj. Om du läser min tråd kan du se att jag inte heller var nöjd med det klena bottendraget, men när mjukvaran blev uppdaterad blev det mycket bättre. Inga problem med att hålla 30 på tvåan, med lite god vilja kan man till och med säga att det går bra på trean också. Kolla med din honda verkstad om hur det ligger till med mjukvaran, om du inte har den ska det inte vara några problem för dem att ladda in den i din hoj.
Mvh, Martin.