Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#226 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:Har hört talas om att underställ i siden verkar uppfylla det kriteriet.
Plus att det skall vara bra som underställ på sommaren då det istället håller dig sval.

Kolla på sidenselma.se, de har en hel del...
Det där är en grej som jag tänker att "det där ska jag skaffa!", men det blir aldrig av... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#227 Inlägg av Rerun »

faceplant skrev:
Rerun skrev:...
Själv hoppas jag på en hyggligt lång säsong i år. Första turen i "våras" tog jag den 10:e januari. Behöver bara hitta ett riktigt varmt men tunt underställ (en möjlig motsägelse?); det blir för tight med Ullfrotté under mitt nya skinnställ.
Har hört talas om att underställ i siden verkar uppfylla det kriteriet.
Plus att det skall vara bra som underställ på sommaren då det istället håller dig sval.

Kolla på sidenselma.se, de har en hel del...
Tack för tipset. Siden är tunt, dock inte tillräckligt varmt (jag är grymt frusen av mig). Dessutom är passformen sämre än på en jutesäck.

Funderar på Under Armour ColdGear tröja (http://www.underarmour.com/shop/us/en/p ... -0-1-4-Zip) och tillhörande byxor, men vet inte om det är tillräckligt varmt och hur man får det till Sverige - de skickar bara inom USA. Deras HeatGear-kläder kan jag varmt (kallt?) rekommendera. Använder långärmad tröja och byxor bl.a. under skydden när jag kör i skogen; känner mig inte ens varm eller svettig trots att det varit över både 20 och 30 grader varmt ute.
Under skinnstället brukar jag ha Coolmax-underställ sommartid, fungerar kalas.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#228 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Tack för tipset. Siden är tunt, dock inte tillräckligt varmt (jag är grymt frusen av mig). Dessutom är passformen sämre än på en jutesäck.
Är du säker om värmen? Har hört sägas att siden värmer mer än man tror.

Passformen är viktigt att den är bra från början, då det töjer sig inte på samma sätt som bomull eller de andra syntetiska materialen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#229 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Tack för tipset. Siden är tunt, dock inte tillräckligt varmt (jag är grymt frusen av mig). Dessutom är passformen sämre än på en jutesäck.
Är du säker om värmen? Har hört sägas att siden värmer mer än man tror.

Passformen är viktigt att den är bra från början, då det töjer sig inte på samma sätt som bomull eller de andra syntetiska materialen.
Har haft tröja och byxor från Sidenselma, men passformen var ingen höjdare och jag tycker att Ullfrotté är klart varmare. Dock är det avsevärt tjockare. Siden tänjer sig egentligen inte alls, förresten.
Strumporna jag köpte satt bra (hade tunna ullstrumpor över), men aningen tjockare ullstrumpor tyckte jag var varmare.
Men det är bara jag det. Någon annan kanske upplever siden som varmare än jag?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#230 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Dock är det avsevärt tjockare. Siden tänjer sig egentligen inte alls, förresten.
Det var det jag menade. :D
Rerun skrev:Men det är bara jag det. Någon annan kanske upplever siden som varmare än jag?


Min fru har långkallingar i siden som hon säger är jättevarma att ha under om vintrarna. Lager-på-lagerprincipen alltså.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#231 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Min fru har långkallingar i siden som hon säger är jättevarma att ha under om vintrarna. Lager-på-lagerprincipen alltså.
Fast det beror kanske på vad man gör också?
Skulle jag ha sidenlångkallingar under byxorna när jag är ute och går skulle det antagligen vara tillräckligt. Men nu pratar jag om underställ under skinnstället. På Viffern blir jag otrevligt kall på baksidan av låren (bildas det en luftvirvel där, månntro?) och eftersom man inte rör på benen så värst mycket, behövs något riktigt varmt. Många lager blir otympligt, liksom för tjockt underställ.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#232 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:Min fru har långkallingar i siden som hon säger är jättevarma att ha under om vintrarna. Lager-på-lagerprincipen alltså.
Fast det beror kanske på vad man gör också?
Skulle jag ha sidenlångkallingar under byxorna när jag är ute och går skulle det antagligen vara tillräckligt. Men nu pratar jag om underställ under skinnstället. På Viffern blir jag otrevligt kall på baksidan av låren (bildas det en luftvirvel där, månntro?) och eftersom man inte rör på benen så värst mycket, behövs något riktigt varmt. Många lager blir otympligt, liksom för tjockt underställ.
Hon tillbringar en del tid med att sitta still och vänta på bussar och tåg. Kanske inte samma sak, men jag är med på vad du menar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#233 Inlägg av adrian_vg »

Så, då var Edwin påställd och försäkring skaffad. Det blev If igen. Fick 50% rabatt på andrahojjen, premien blev med rabatt 1340kr/år, eller runt 118kr/månad. Lycka! Helförsäkrad... En 26år gammal skrutt som Edwin. Jösses... :shock:

Hade ringt till BoMC alldeles innan och det kändes lite B, tror damen i telefonen käkade kex eller nåt och lät som om hon inte riktigt nådde ner till mig från sin höga häst... Premien var iaf högre hos BoMC än vad If kunde erbjuda.

Har också satt in fodret i vinterjackan (det var nåt alldeles snuskigt kallt imorse; -2 grader!! Frost på sadeln var det också.) och provat med skyddsjackan under; man känner sig om en tank... :roll: Inredningen till Cabergen är tvättad och insatt igen. Måste skaffa mig en hjälmhuva bara, även om det känns så pensionärsaktigt på nåt sätt. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#234 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Vintern är här närsomhelst. Ska ge Edwin en sista checkup[...]
Så, checkuppen klar, relativt sett... Mer nedan.

Problemet med att Edwin inte gick på tomgång visade sig bero på att jag spänt kickdekompvajern för hårt så att den aktiverade dekompen hela tiden. :roll: Ingen skada skedd iaf... Problemet visade sig dock kräva lite finurlighet att fixa, då jag klippt vajen för kort i samband med renoveringen av sagda vajer. Lite pulande med låsmuttrarna och släppa upp allt till max fixade problemet. Nu går Edwin som han ska.

Det är lustigt hur nya problem dyker upp, när man fixat de tidigare. Denna gång lyste inte den blå helljuslampan i instrumentpanelen. Antagligen har den skakat sönder trots gummiupphängning och balansaxlar...

Nån som har koll på om SBP anmärker på det? Anar ett rungande ja... Nå, Edwin ska iaf inte in till SBP förrän i april, maj nångång, så det kan gott vänta.

Allt som allt är det bara en tankning kvar och att skaffa en gummimatta på Biltema att ställa under på jobbet. Fast det verkar som om Edwin inte läckt olja alls under motorn sen jag bytte packning på höger motorkåpa och dragit åt den ordentligt (men inte för hårt, den är i magnesium). Vi får se när temperaturen börjar krypa neråt på riktigt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#235 Inlägg av H2SO4 »

adrian_vg skrev: Det är lustigt hur nya problem dyker upp, när man fixat de tidigare. Denna gång lyste inte den blå helljuslampan i instrumentpanelen.

Nån som har koll på om SBP anmärker på det? Anar ett rungande ja... Nå, Edwin ska iaf inte in till SBP förrän i april, maj nångång, så det kan gott vänta.
Det beror på om Edwin är av nyare årsmodell än 84. Annars kommer dom inte klaga.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... bil_mc.pdf
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#236 Inlägg av adrian_vg »

H2SO4 skrev:Det beror på om Edwin är av nyare årsmodell än 84. Annars kommer dom inte klaga.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... bil_mc.pdf
Perfekt länk, tack!

Edwin är en 83:a. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#237 Inlägg av adrian_vg »

Redo för vintern! Har nu också handlat en gummimatta att ha under Edwin på jobbet. :roll:

Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#238 Inlägg av Rerun »

Varför inte miljömatta, som absorberar oljespillet? Hör med närmaste cross-klubb... :wink:
Eller har du höga kanter på gummimattan, så det blir som en balja? Annars kan du titta på Classic-racing-pojkarna - de har blöja på sina hojar. :D

Hmmm... Får Edwin behålla sina 125-dekaler denna vintern också? :shock:
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#239 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Varför inte miljömatta, som absorberar oljespillet? Hör med närmaste cross-klubb... :wink:
Eller har du höga kanter på gummimattan, så det blir som en balja? Annars kan du titta på Classic-racing-pojkarna - de har blöja på sina hojar. :D
Pengar. Gummimattan från Biltema kostade 34kr. :lol:

Sen verkar inte Edwin läcka så mycket som tidigare, eller alls. Tror en enkel gummimatta ska räcka. Kommer att strö lite celit (vätskeuppsamlare) från labbet på den när jag lagt ut den.
Rerun skrev:Hmmm... Får Edwin behålla sina 125-dekaler denna vintern också? :shock:
Henning hade dubier, dessutom vet jag inte hur man ska få bort dem från plasten utan att skada den alltför mycket... Dekalerna verkar närmast fastsvetsade i plasten vid en närmare inspektion i somras. Plasten är iofs ganska "personlig" redan, men vill inte skada mer än nödvändigt.

Att Henning hade dubier kan möjligen bero på att han vill kunna känna igen den i trafiken sen, dvs om jag plötsligt skulle dyka upp i Sthlm med gamlingen. 8)

Edit: Bytte olja och filter på Gröna Faran idag. Är inte helt förtjust i att sidokåporna och de två halvorna längst ner måste av för att komma åt filter och plugg ordentligt... Hittade några kopparbrickor i den numera bortgångne fadrens megaverktygslåda som passade på oljepluggen, som ersättning för brickan jag tappade i spilloljedunken i våras...

Oljan denna gång blev Biltemas helsyntetiska 10W/40. Såg också att oljan jag kört med hittills i år var Castrol GPS1 15W/50, inte 40. Skulle kanske förklara varför viffern varit tjurig om morgonarna efter minusgrader under natten.

Sen föll en lös skruv ner på marken när jag plockade av ena sidokåpan. Letar reda på vart den ska till våren, inte nu. Verkar iaf inte vara nån kraftig bärande skruv, mer en fingängad skruv som håller fast nånting smått. Oh, well... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#240 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Pengar. Gummimattan från Biltema kostade 34kr. :lol:

Sen verkar inte Edwin läcka så mycket som tidigare, eller alls. Tror en enkel gummimatta ska räcka. Kommer att strö lite celit (vätskeuppsamlare) från labbet på den när jag lagt ut den.
Varför inte Biltemas oljebaggar? Kunde vara kul att studera om de förökar sig om man matar dem lite varje dag... :wink:

adrian_vg skrev: Oljan denna gång blev Biltemas helsyntetiska 10W/40. Såg också att oljan jag kört med hittills i år var Castrol GPS1 15W/50, inte 40. Skulle kanske förklara varför viffern varit tjurig om morgonarna efter minusgrader under natten.
Det är nog de där 15W som förklarar varför den beter sig som den gör om morgnarna. 50 resp. 40 har egentligen bara med egenskaperna vid arbetstemperatur att göra.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Skriv svar