Sida 4 av 20

Re: Tyrannosaurus

Postat: mån sep 10, 2012 19:29
av Råttis
GW är den helt utesluten?

Tänk att våran HH har ju skaffat en och Att fru HH åker väldigt bra på den vad jag har förstått, men å andra sidan så kostar den lite.

Provåk en sådan vet ja =)

/Råttis

Tyrannosaurus

Postat: mån sep 10, 2012 19:36
av Conseal
Jag gör som vanligt och ignorerar allt och kommer med min egen åsikt ;-)
Skit i kardan och skaffa en crossrunner.
Om du nu nödvändigtvis måste ha kardan så en GW kanske?

Re: Tyrannosaurus

Postat: mån sep 10, 2012 20:22
av HondaHasse
Råttis skrev:GW är den helt utesluten?

Tänk att våran HH har ju skaffat en och Att fru HH åker väldigt bra på den vad jag har förstått, men å andra sidan så kostar den lite.

Provåk en sådan vet ja =)

/Råttis
Ja jag är helnöjd! Efter att bara ha kunnat köra max en timme innan kroppen sagt stopp så kör vi upp till tre timmar nu utan problem. Den kostade ju en slant men den är värd varenda krona! Provkör en 1500 först, de säger att om man testar en 1800 så vill man inte ha nåt annat. Den funkar även att köra KNIX med den!

Re: Tyrannosaurus

Postat: mån sep 10, 2012 20:41
av Tyrannosaurus
Conseal skrev:Jag gör som vanligt och ignorerar allt och kommer med min egen åsikt ;-)
Skit i kardan och skaffa en crossrunner.
Om du nu nödvändigtvis måste ha kardan så en GW kanske?
HondaHasse skrev:
Råttis skrev:GW är den helt utesluten?

Tänk att våran HH har ju skaffat en och Att fru HH åker väldigt bra på den vad jag har förstått, men å andra sidan så kostar den lite.

Provåk en sådan vet ja =)

/Råttis
Ja jag är helnöjd! Efter att bara ha kunnat köra max en timme innan kroppen sagt stopp så kör vi upp till tre timmar nu utan problem. Den kostade ju en slant men den är värd varenda krona! Provkör en 1500 först, de säger att om man testar en 1800 så vill man inte ha nåt annat. Den funkar även att köra KNIX med den!
GW är direkt uteslutet trots att alla säger att dom ska vara så bekväma. Jodå, det är en skön soffa men det är också allt, för dom är väldigt breda så det blir ännu värre än med min.

Jag provsatte en GL1800 för några år sen i samband med Hondas Hojskoj och det räckte. Eller provsatt föresten? Den stog på centralstödet, jag ställde mig på fotpinnarna och tänkte sätta mig, men det vara bara att glömma. Jag kan inte ens sitta på den med fötterna på fotpinnarna, jag kanske kom halvvägs ner. Så mycket för den "bekväma" hojen som för mig är extremt obekväm :P
Glömde att nämna att en tänkt hoj måste vara hyfsat smal mellan fotpinnarna.

Crossrunner? Ja varför inte Crosstourer? Men jag är inte beredd att spendera så mycket pengar, speciellt inte när jag inte vet hur mycket mer jag kommer att kunna köra.

Re: Tyrannosaurus

Postat: tis sep 11, 2012 08:56
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Det fanns en gång i tiden en snygg kåpa med insänkta dubbellysen, liknar min lite grann men högre, större styruttag och byggd som en halvkåpa (går alltså inte under motorn). Den fanns bara i mörkblå färg (kunde ju förståss lackas). Någon som kommer ihåg märket? (inte Masseck)
Pichler?

Re: Tyrannosaurus

Postat: tis sep 11, 2012 09:52
av Tommy Gsson

Re: Tyrannosaurus

Postat: tis sep 11, 2012 10:42
av tersan
Nån gång ska jag ha en hoj med dubbla runda strålkastare! 8)

Re: Tyrannosaurus

Postat: tis sep 11, 2012 16:40
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det fanns en gång i tiden en snygg kåpa med insänkta dubbellysen, liknar min lite grann men högre, större styruttag och byggd som en halvkåpa (går alltså inte under motorn). Den fanns bara i mörkblå färg (kunde ju förståss lackas). Någon som kommer ihåg märket? (inte Masseck)
Pichler?
Nej. Den jag tänker på är en sportkåpa, tror den var italienskt.
Det är en Masseck, skitful, lyserna ser ut som två tuttar som sticker ut :P

Re: Tyrannosaurus

Postat: tis sep 11, 2012 17:41
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Det är en Masseck, skitful, lyserna ser ut som två tuttar som sticker ut :P
Det skulle ju vara så förr i tiden, när din hoj byggdes. ;-)

Re: Tyrannosaurus

Postat: mån sep 17, 2012 01:12
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det är en Masseck, skitful, lyserna ser ut som två tuttar som sticker ut :P
Det skulle ju vara så förr i tiden, när din hoj byggdes. ;-)
Glöm det, jag har en ombyggd Honda CB1100R replikakåpa. Det är SÅ det skulle vara förr i tiden när min hoj byggdes.
Det var ofta snygga och smakfulla designer, medan idag är det ofta funktion före design.

Det fanns nog inte många som tyckte att Masseck-kåporna var snygga ens på 80-talet, men dom var billiga.
Kåpan jag snackar om var svindyr men snygg.

Det var samma sak med hojarna. Man kunde köpa nya värstinghojar för 25-30.000, men ville man ha ram till motorn så fick man öppna plånboken lite mer för hojar med namn som Rickman, Bimota, Nico Bakker, Honda CB1100R åså men med en prislapp kring 60-70.000.
Sen kunde man iofs också välja ram utan motor som t.ex. Ducati, Moto Guzzi m.fl. Eller varken eller som BMW.

Det här har ju tack och lov ändrats numera och de ramlösa har fått ram och de motorlösa har fått motor och BMW har fått både och :wink: :lol: :D

Re: Tyrannosaurus

Postat: mån sep 17, 2012 08:24
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Det här har ju tack och lov ändrats numera och de ramlösa har fått ram och de motorlösa har fått motor och BMW har fått både och :wink: :lol: :D
:claugh

Re: Tyrannosaurus

Postat: ons jun 19, 2013 11:52
av Tyrannosaurus
Idag är en bra dag, eller det var igår (jag vet, fel tråd, men nu gäller det inte allmänna grejer).

Nya sänkta fotpinnarna är på plats, fungerar och ser t.o.m. bra ut. Bara några små saker som återstår:
1. Ett par svetsloppor på "nya" sidostödet så att det stoppar där man vill att det ska stoppa, både i upp- och nerfällt läge.
2. Förlänga gängan på "nya" växelstaget och korta av det.
3. Ordna ett fäste till sidostödsfjädern (blir troligen en rörklammer runt ramen = Inte så snyggt men funkar nog).
4. Största problemet är faktiskt också det enklaste. Jag behöver en kortare motorbult (nedre bak) och jag har ingen lust att såga av den befintliga eftersom jag vill kunna återställa hojen till original. Den nya måste vara minst 36,5 cm lång (M10) och den från VF1100C är 35,5 cm (förargligt). Jag kan förvisso (kanske) beställa en "ny" från Staterna, men jag vill ändå inte såga av min för man vet aldrig.

Någon som vet någon svensksåld hoj som har en väldigt lång M10 motorbult någonstans? För det behöver absolut inte vara original bara måtten stämmer och är ytbehandlad så den inte rostar.
En nödlösning skulle kunna vara en gängad stång, men dom tål inte samma dagsmoment.

Re: Tyrannosaurus

Postat: ons jun 19, 2013 13:34
av adrian_vg
Borde inte Biltema, Clas Ohlson eller Jula ha ett sånt gängat stångämne?

http://www.clasohlson.com/se/G%C3%A4nga ... r111178004

En knapp hundring för en rostfri M10. En meter lång. Skulle detta funka?

Edit: Är antagligen billigare än att köpa originaldelen också... ;-)

Re: Tyrannosaurus

Postat: ons jun 19, 2013 14:36
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Borde inte Biltema, Clas Ohlson eller Jula ha ett sånt gängat stångämne?

http://www.clasohlson.com/se/G%C3%A4nga ... r111178004

En knapp hundring för en rostfri M10. En meter lång. Skulle detta funka?

Edit: Är antagligen billigare än att köpa originaldelen också... ;-)
Som jag sa så är det en nödlösning som även vanliga hederliga järnaffärer har, men dom tål som sagt inte samma dragmoment (även om den är rostfri) och motorbultar ska dras rätt hårt. Faktum är att rostfritt t.o.m. kan vara lite sprödare (mindre segt) än vanligt järn, typ galvade 8.8 skruvar som finns överallt.

Re: Tyrannosaurus

Postat: ons jun 19, 2013 14:47
av adrian_vg
Varför måste den vara så seg? Det är väl fler än denna bult som kommer att hålla motorn i ramen?