Sida 42 av 164

Postat: fre jun 04, 2010 07:13
av Henning
adrian_vg skrev: "Jag tyckte väl att handtaget tog lite väl lätt..."

En polis av märket rundare än smart i Vallentuna på 80-talet gjorde lika och ville fälla ägaren för bristande bromsverkan...

När ägaren påpekade detta blev polismannen lite argare än han var innan.

Jag förstår inte detta egentligen; jag känner flera poliser men häpnas över hur vissa polismän bara "inte kan ha fel". Man undrar ju om de tänker inombords "Jamen jag ÄR ju LAGEN, varför ska då deras vänstra bromshandtag vara koppling!? Förbannat sätt att retas med oss poliser, en kriminell jävel som skall ha böter!"

Nu blir nog mina polisvänner sur på mig, men jag tror fler känner igen hur man känner inför deras "ofelbarhet"!

/Henning!

Postat: fre jun 04, 2010 08:26
av adrian_vg
Henning skrev:En polis av märket rundare än smart i Vallentuna på 80-talet gjorde lika och ville fälla ägaren för bristande bromsverkan...

När ägaren påpekade detta blev polismannen lite argare än han var innan.

Jag förstår inte detta egentligen; jag känner flera poliser men häpnas över hur vissa polismän bara "inte kan ha fel". Man undrar ju om de tänker inombords "Jamen jag ÄR ju LAGEN, varför ska då deras vänstra bromshandtag vara koppling!? Förbannat sätt att retas med oss poliser, en kriminell jävel som skall ha böter!"

Nu blir nog mina polisvänner sur på mig, men jag tror fler känner igen hur man känner inför deras "ofelbarhet"!

/Henning!
Blacken sa nåt liknande i off-topictråden. Jag har inte träffat såna poliser, men antar att det kommer med tiden. ;-)

Däcksmurfen var iaf storsint nog att inse sitt misstag och försöka skoja till det istf att göra en "jag-har-alltid-rätt-för-jag-är-polis"-manöver. :D

Handlar nog mer om prestige och att förlora ansiktet, än nåt annat, när man ska utöva myndighet.

Postat: fre jun 04, 2010 13:33
av adrian_vg
adrian_vg skrev:Ställde iaf förspänningen bak på läge 1, lätt last/fin väg och hoppas på det bästa. Det är iaf enklare att ställa förspänningen på denna viffer än Gröna Faran. Kompressionsdämpningen ställde jag i standardläget. Förspänningen fram är också inställd på standardläget med tre streck synliga. Lite mjukare inställning generellt än på Gröna Faran, ska provköra i morgon på väg till jobbet, och på Järfälla på söndag, med eventuella påföljande justeringar.
Mjukt och bekvämt. Helt annan viffer nu. Känner dock hur svingen gungar upp och ner - mycket. Får nog ställa förspänningen bak till läge två eller tre.

Postat: fre jun 04, 2010 16:50
av adrian_vg
Mekfrenzy!

Fick av den vita åttaekrade bakfälgen från Gröna Faran, monterade av bakfälgen på Svarta Faran, monterade den vita fälgen på Svarten och tillbaks med den svarta fälgen på Gröna Faran, samt monterade på och av två ljuddämpare. Tog en halvtimme effektiv tid. Lite annat än gårdagens tre timmar för en maskin...! :D

Passade sen på att fota lite. Porrbilder nedan. Varsågod och njut av en lätt pimpad VFR800Fi!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: fre jun 04, 2010 17:08
av marinmo
Tänk på Tomas, Adrian! Hade jag tvingats sitta på sidlinjen och se min gamla hoj bli finare och finare efter jag sålt den hade jag fan grinat blod. :p

Postat: fre jun 04, 2010 17:19
av adrian_vg
marinmo skrev:Tänk på Tomas, Adrian! Hade jag tvingats sitta på sidlinjen och se min gamla hoj bli finare och finare efter jag sålt den hade jag fan grinat blod. :p
:claugh

Tack, tror jag! :D

Han såg lite snopen ut när jag körde iväg i tisdags kväll. "Min hoj åker iväg. Men, men..." ;-)

Jag erbjöd honom Gröna Faran, till hösten, när hans körkort återkommer. Får se om han nappar!

Edit: Så här i efterhand, den åttaekrade fälgen passar j@kligt bra på VFR800:an, tycker jag.

Efter att ha tvingats till en hel del kökörning idag i Uppsala, pga alla utrusande studenter, måste jag säga att VFR800Fi är förbaskat välbalanserad, på ett sätt som VFR750F (de jag har kört iaf) inte är. Man kan ju krypköra i halv promenadfart utan problem, och utan att sätta ner några fötter! Jag är officiellt imponerad. :)

Postat: fre jun 04, 2010 21:04
av adrian_vg
Planerar att köpa ett K&N-filter till svartviffern och samtidigt passa på att byta olja och oljefilter. Kommer att bli en intensiv lördag...

Postat: fre jun 04, 2010 21:49
av blacken
och ser att en del lampor inte lyser i instrumentpanelen. Lägger ur ettan
Skönt att höra att man inte är ensam.. :claugh

Postat: lör jun 05, 2010 09:55
av adrian_vg
blacken skrev:Skönt att höra att man inte är ensam..
Det är ju f@n pinsamt ibland... :roll: :wink:

Postat: lör jun 05, 2010 13:47
av TG
Grattis till köpet!!!!

Dristar mig till att tro att jag lyckades tala dig in i att handla :D :wink:

:D :D :D :D

Postat: lör jun 05, 2010 20:43
av adrian_vg
TG skrev:Grattis till köpet!!!!

Dristar mig till att tro att jag lyckades tala dig in i att handla :D :wink:
Tack. Tankarna har funnits där ett tag, det var inte du. :P Tomas otur blev min tur, sas.

Vet inte hur många morgonar jag suttit på tronen och kollat i Bikes begguide och kollat på VFR-sidorna och vägt för och emot :roll: Så här i efterhand inser jag att jag borde ha köpt en VFR800 från början. Den verkar passa min körstil bättre än 750:an.

Imorgon ska det bli lite kortbanekörning på Järfallabanan. Får se hur det går. Tekniskt knixig och ny hoj. Kanske bra att svartviffern har kraschpuckar monterade. ;-)

Postat: lör jun 05, 2010 20:45
av adrian_vg
adrian_vg skrev:Planerar att köpa ett K&N-filter till svartviffern och samtidigt passa på att byta olja och oljefilter. Kommer att bli en intensiv lördag...
Köpte fö ett K&N-filter men väntade med att montera det. Pappersfiltret som satt i såg ganska ok ut. Vill inte heller montera K&N-filtret innan jag är på väg att kunna skaffa en PC3:a också.

Oljebytet behövdes. Kolsvart... :?

Postat: lör jun 05, 2010 23:23
av Karlsson
Grattis till hojen! :D

Den är riktigt snygg utan stora blinkers.

Postat: sön jun 06, 2010 05:43
av Rerun
adrian_vg skrev:Oljebytet behövdes. Kolsvart... :?
Har du också gått på myten att man kan avgöra bytesbehov / kvarstående livslängd på oljans färg? :roll: Den är väl mer seglivad än den att man blir tjock av att äta sent på kvällen...
Att motoroljan är svart betyder enbart att den gör sitt jobb - det är inget att vara ledsen för.

Postat: sön jun 06, 2010 09:46
av adrian_vg
Rerun skrev:Har du också gått på myten att man kan avgöra bytesbehov / kvarstående livslängd på oljans färg? :roll:
Att motoroljan är svart betyder enbart att den gör sitt jobb - det är inget att vara ledsen för.
Nej då, inte alls. :) Däremot tror jag att man kan se på oljan hur mycket partiklar som samlats upp på svärtan. I det här fallet var det kolsvart, och inga skiftningar alls i gyllengult, som jag är van vid från grönviffern (som jag byter olja på två ggr/år).

I det senare fallet hinner det väl inte samlas upp så mycket partiklar i oljan, att den verkligen blir helt kolsvart, därav färgskiftningarma i gyllengult.

Rerun skrev:Den är väl mer seglivad än den att man blir tjock av att äta sent på kvällen...
Det jag har hört, är att saker man äter i mörkret, blir man inte tjock av. ;-)