Tyrannosaurus

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#76 Inlägg av adrian_vg »

Efter ett stort antal dåliga asuskort på jobbet är jag inte direkt benägen att kalla dem kvalitet. Kanske för tio år sen, men inte idag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#77 Inlägg av adrian_vg »

Snubblade över denna och tänkte på dig. Kanske lite enklare än halvskumma bsd-distributioner. :)
https://wiki.archlinux.org/index.php/The_Arch_Way
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#78 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Snubblade över denna och tänkte på dig. Kanske lite enklare än halvskumma bsd-distributioner. :)
https://wiki.archlinux.org/index.php/The_Arch_Way
Kollade på det, men det är nog inget för mig eftersom det inte verkar ha något gränssnitt och mest liknar en Linuxvariant av FreeBSD som man sen får fixa till efter eget behag med typ DOS-koder och alltså inte speciellt användarvänligt när man inte kan sånt.

Den här "halvskumma bsd-distributionen" som jag försöker få igång har färdiga gränssnitt och inte bara ett eller två som t.ex. ZorinOS, utan ett helt gäng (bl.a. det kända GNOME m.fl. m.fl.) som man kan lägga till eller ta bort efter eget behag.

Många som kör den har vad jag har fattat 3-4 olika gränssnitt installerade som dom växlar mellan, men jag bara kommer att ha ett eftersom det räcker och inga utvecklingsverktyg osv. Blir jag inte nöjd med gränssnittet LXDE som jag har tänkt och som påminner lite om Windows XP i classic mode, så får jag väl byta, det är inte svårare än så.

Precis som jag körde och skalade Windows XP genom nLite (heter vLite för Vista och Windows 7) för att ta bort skit jag inte ville ha så tillåter PC-BSD något liknande där man kan lägga till eller ta bort det man vill ha eller inte vill ha, men utan att först behöva köra det genom något speciellt program.

Jag har nu kommit så långt att det mesta funkar. Problemet tidigare var att min IDE DVD-spelare inte var kompis med IDE => SATA adaptern. När jag bytte den så funkar det och installationsprogrammet kör som det ska och allt ser bra ut tills det är nästan klart då den säger "EXITERROR" och talar om att det är nåt skit som är för stort i hårdvaran warning: your core.img is unusually large. It won't fit in the embedding area.

Det låter som att det är en processorinställning ("core.img" - där "core" betyder kärna) som lagrar nåt skit (troligen kopplat till Windows och skitOS:et 8 ) och det här är inställningarna som finns, hur dom står nu som standard och lite info jag har hittat om det. Men det hela är lite "grekiska" för mig och jag vill inte ge mig på dom inställningarna innan jag vet vad dom är till för och vad jag gör.

AMD PowerNow function [Enabled] http://en.wikipedia.org/wiki/PowerNow! (! behövs i adressen för att komma rätt)
NX Mode [Enabled] http://en.wikipedia.org/wiki/NX_bit
SVM [Enabled] http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Virtual_Machine
CPB Mode [Auto] http://forums.pureoverclock.com/cpu-ove ... boost.html
C6 Mode [Enabled] http://www.hardwaresecrets.com/article/ ... odes/611/6
Bank Interleaving [Enabled] http://en.wikipedia.org/wiki/Interleaved_memory
Channel Interleaving [Enabled] http://superuser.com/questions/606742/w ... an-in-bios
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#79 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jaha alla skeptiker... Speciellt Adrian.
PC-BSD är inne och fungerar! :banana

Vad var då felet? Urlöjligt, men det gäller att komma på det. Systemet kan inte hantera partitionerade hårddiskar vilket kan ha med att göra att det inte finns något partitioneringsverktyg i installationsprogrammet så jag fixade partitionering med en USB-adapter i min Windows-burk. När jag körde installationen på hela disken så var det inga som helst problem.

Systemet har ett stort antal skrivbordsmiljöer man kan välja. Jag provade först med "LXDE" som är enkel, men kanske för enkel och saknar en del funktioner jag vill ha, så det verkar som att jag har fastnat med "Mate" som är efterföljaren till "Gnome".

Nu återstår det bara lite konfigurering och installation av program jag behöver, troligen köper jag en hårddisk till och har systemet på den ena och lagring på den andra, sen ska Windows-burken rensas, installeras om och ställas undan. Egentligen kanske jag inte alls kommer att behöver Windows-burken sen eftersom "Wine" kan hantera Windows-program, dessutom ofta bättre än Windows-burkar, men man vet ju aldrig, för ni vet, det kan ju vara "bra-å-ha" och om 10-20 år när Pyttemjuk förhoppningsvis har konkat kanske en fullt fungerade XP-burk får antikvärde :lol:

Ska vi leta nackdelar?
Tja? Den tar lite tid på sig att starta (ca. 1 minut) eftersom den först går igenom en DOS-liknande miljö (FreeBSD ligger ju i botten) å andra sidan behöver man aldrig starta om för att installera program, rensa minne mm. Defragmentering finns inte och behövs inte, register som bara växer som en bulldeg på jäsning finns inte, installerade program läggs in som paket, inte i systemet och framför allt, inga virus, maskar, spyware mm.
Om det kommer in ett virus via ett paket så frågar systemet: "Jaha, vad ska du ha det här programmet till?"
Det enda som kan få virus är "Wine" som hanterar Windows-program, men då är det bara att ta bort det paketet och hämta ett nytt om man nu vill ha/behöver det, för det finns så mycket "open source"-program så jag kommer nog att klara mig utan Windows smörja och jag kör ju inga dataspel.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#80 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:Egentligen kanske jag inte alls kommer att behöver Windows-burken sen eftersom "Wine" kan hantera Windows-program, dessutom ofta bättre än Windows-burkar...
Ropa inte hej riktigt än... det är långt ifrån alla Windowsprogram som funkar med Wine.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#81 Inlägg av adrian_vg »

Inget partioneringsverktyg?? :shock:

Vad använder du förresten wine till?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#82 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
Tyrannosaurus skrev:Egentligen kanske jag inte alls kommer att behöver Windows-burken sen eftersom "Wine" kan hantera Windows-program, dessutom ofta bättre än Windows-burkar...
Ropa inte hej riktigt än... det är långt ifrån alla Windowsprogram som funkar med Wine.
Skiter jag i, för jag kommer troligen inte att använda Wine ändå :lol:
adrian_vg skrev:Inget partioneringsverktyg?? :shock:

Vad använder du förresten wine till?
Jag vet inte varför BSD inte har lagt in det, utan dom rekommenderar att man partitionerar hårddisken i en annan dator först. Däremot formaterar den disken till deras filsystem som heter ZFS, men troligen kommer jag ha lagringsdisken formaterad till NTFS vilket BSD enligt uppgift ska kunna hantera.

Wine är ett emuleringsprogram för att kunna köra Windows-program i PC-BSD (ungefär som Mac har i OSX), men även de flesta LInuxvarianter har det. Men jag lär troligen inte använda det för jag har fixat den här open source-burken för att slippa Windows-program från Pyttemjuk och då tänker jag inte lägga in dom via något emuleringsprogram heller, för det mesta finns ju som t.ex. office, webbläsare, mailklienter, skype, komprimeringsprogram, ljud- och videospelare, FTP-program, webbsideredigerare, brännarprogram mm. PC-BSD har även ett speciellt plug-in för HP-skrivare vilket passar mig utmärkt eftersom jag har en HP all-in-one. Vad behöver jag mer? Kommer faktiskt inte på nåt.

Det enda är väl om jag köper någon annan hårdvara, typ webbkamera eller nåt, så får man kolla så det funkar. Men jag tror nog att USB-grejer oftast lär funka och jag kör som sagt inga avancerade grejer som spelanpassade tangentbord, möss och sånt.

Det verkar också vara i grevens tid jag fick nya burken klar, för den här fick just spatt, skärmen började blinka men färgade fyrkanter och sen tvärlåste den sig. Omstart och just nu funkar det, men hur länge? Fan vet om jag inte har fått in något skit.

Förresten så ljög jag lite ovan, "Mate" http://mate-desktop.org är inte alls en efterföljare till "Gnome" utan bara till "Gnome 2", medan "Gnome 3" http://www.gnome.org ser helt annorlunda ut och liknar nåt mellanting mellan Windows 8 och OSX.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#83 Inlägg av adrian_vg »

Jag tror att du skulle ha gillat Linux Mint 17 LTS med Mate. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#84 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Jag tror att du skulle ha gillat Linux Mint 17 LTS med Mate. ;-)
Jag har kollat på den och det var väl mitt andraval om jag inte hade fått fart på PC-BSD.

:ot
Bara så att ingen blir chockad så har jag blivit tidningskändis idag och är numera http://www.youtube.com/watch?v=Xwd7E4VZwv0

Ja, vad ska man säga? Åfan, det visste jag inte, kanske dags att raka ner muchen lite :lol: :wink:
För ni vet väl att allt som sExpressen skriver är sant och att dom absoluuut inte klipper i sina videos?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#85 Inlägg av Tyrannosaurus »

Funderade på om jag istället skulle lägga det här i "Idag hatar jag-tråden" för idag hatar jag min egen dumhet :(

Ja vad ska man säga... Startade hojen igår efter drygt 1½ år stillestånd *host* - bokstavligt talat...

Vanlig procedur:
Kortsluta avslutningen till soppapumpsreläet för att fylla upp förgasarna.
"Rrrrrrrrrrrrrrrrrrr", men varför stoppar inte pumpen när förgasarna är fulla? Svar: Stor pöl under hojen.
Ok, vi kör startprocedur, choke på åså "njö-njö-njö-njö-brupp-njö-njö-njö-njö-njö-njö-njö-njö-njö-njö-njö-njö-njö" osv.
Vafan är den sur? Bort med choken, full gas åså "njö-njö-njö-njö-prappaaaa-blöpp", men? "njö-njö-njö-njö-prappaaaa-blöpp".

Efter lite modellerade på gasen så startar den, jipp-näe... På tre burkar :? och vartefter den blir varmare så börjar den ryka som ett jävla ånglok, verkar iaf inte vara blårök. Kollar rören, 3:an är iskall och det skvätter nåt vid nedre avgasanslutningen, troligen oförbrännd soppa. Ok, ur med stiftet, surt som en jävla disktrasa. I med ett annat stift och starta igen... Ingen skillnad.
En kort provsväng på parkeringen och se om det släpper? När jag vrider på lite känns det som om 3:an går igång men så fort jag stannar så bolmar det rök om hojen vid avgasanslutningen och slutröret, det luktar inte så mycket soppa men ser väldigt blött ut. Men det kanske beror på att jag har hela snoken full med soppalukt efter att den har blättat ut det på asfalten.

Jaja, *suck* inte så mycket att göra åt saken, är man dum så får man lida för det. Hösten 2012 ställde jag in hojen, ingen avställningsservice, ingen tvätt, ingen filt över, ingenting, jag hade ont, stängde av tändningen och gick. Och där har den stått sen dess, med undantag för att jag började bygga om lite i vintras.

Jag hade nog räknat med att det inte bara skulle vara att starta efter en sån behandling. Det blir lite träffåka med bil igen, sen i höst ska jag börja med ett kompprov och sen blir det att riva förgasarna. Troligen är det fullt med gegga i dom och risken är att det är nått eller några trasiga membran.

Hur som helst ser lite ljusare ut inför nästa år, vi kanske är nåt på spåren vad det gäller mitt skakeri.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#86 Inlägg av HondaHasse »

Tyrannosaurus skrev: Hur som helst ser lite ljusare ut inför nästa år, vi kanske är nåt på spåren vad det gäller mitt skakeri.
:tummenupp
Låter hoppfullt!
Då hoppas jag att vi ses hos Seth på hans träff!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#87 Inlägg av Tyrannosaurus »

Så... Första surfen med PC-BSD :D
Verkar funka, men det tar lite tid att komma underfund med alla funktioner i burken.
Hittills har jag stött på 3½ problem.
1. Thunderbird funkar men inte som jag vill så den åker nog ut igen, Evolution verkar betydligt bättre, men jag sknar att det inte verkar finnas någon inställning så man kan se vilket konto mailen har kommit på.
2. Skype vägrar att logga in av någon anledning.
3. Kompozer finns inte i AppCafé, jag har laddat hem den manuellt merd vette f-n hur man installerar den. Den här burken jobbar ju inte med EXE-filer.
½. Firefox går inte att få på svenska, men det överlever jag.

Det kommer väl ta sin lilla rundliga tills jag kommer underfund med allt, men det verkar väldigt stabilt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#88 Inlägg av adrian_vg »

Kolla om mejlklienten claws finns, och om den gör det som du vill.

Min mor använder den på sin Linux mint.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#89 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Kolla om mejlklienten claws finns, och om den gör det som du vill.

Min mor använder den på sin Linux mint.
Kollade på Linux Mint Live DVD, några reflektioner:
- Trots att jag valde versionen med Mate skrivbord så ser den ut som KDE (men det kanske bara är innan den är installerad).
- KDE (om det nu är den, men det ser så ut) verkar faktiskt vara mer flexibelt, hitta filassosiationer mm. än Mate som jag kör i PC-BSD:n, så det kanske skulle lösa en del att byta skrivbordsmiljö.
- Övrig uppfattning om Mint är att den verkar lika rörig som alla andra Linux distributioner jag har kollat på.
- PC-BSD är betydligt renare och snyggare förutom att uppstarten ser ut som på en gammal DOS burk, men vem bryr sig?

Har skickat en supportförfrågan till BSD teamet, har fått ett kort svar om hårdvaruinfo, men mer kommer nog.

Någon som vet hur man installerar program från hårddisk i Linux? Alltså inte bara från programportalen (heter AppCafe på BSD-språk). Något sånt som Install.exe finns ju inte här.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#90 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jaha! Då var skiten ominstallerad för femtielfte gången :huvet , nu med KDE skrivbordsmiljö istället för Mate och jag kan konstatera att känslan är betydligt bättre och den verkar inte vara lika kraschbenägen längre vilket var "lite lätt" förvånande med tanke på att det här systemet ska vara enormt stabilt, men inget är ju starkare än sin svagaste länk och Mate verkar inte vara den bästa skrivbordsmiljön direkt :)
Men då ville inte min andra hårddisk vara med på tåget istället och systemet vägrar att montera den *grrrrr* :evil:
Snacka om "learning by doing" *morrrrr* :twisted:

Få se om det går att lösa på nåt sätt eller om jag blir tvungen att plocka ur den... igen... och köra om den i min vid det här laget kraftigt hatande Windows burk som hittar på alla möjliga fel, hänger sig och bär sig åt. Jag tog isär den och tömde den på "lite" damm vilket kanske kan göra att den funkar lite bättre.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar