Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2101 Inlägg av adrian_vg »

Säg inte så. Tänk om detta är min framtid... :shock: :(
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2102 Inlägg av andreas »

Sämre framtid kan du ha. Du kommer att tappa tempo på Rörken och du kan inte köra i 200 men i övrigt tror jag att du skulle trivas. Jag skulle i alla fall göra det.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2103 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Säg inte så. Tänk om detta är min framtid... :shock: :(
Inte deppa ihop nu, det finns fullgoda och bättre alternativ till "bojsänken" Andra risers och ett dragbar så kommer du mera upprätt och lite framåt.
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki ... ?ca=11&w=3
plus att den är känd för sin vägegenskaper = skitrolig på kurviga väger...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2104 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Edit: Fast jag tvivlar på att bakåtlutat är bättre för nacken än framåtlutat...
adrian_vg skrev:(Tersan får tro vad han vill...)

Har grunnat lite på körställningen på en sån här maskin. Inbillar mig att eftersom det blir så bakåtlutat kommer svanken och ryggen att få sitta ganska mycket i spänn (och man får hänga i armarna ist) om man inte också skaffar ett ryggstöd för föraren.

Kan nån bekräfta?
Inte bara det. Med framåtlutad körställning får du stöd av fartvinden, sitter man rakt upp eller bakåtlutad utan ryggstöd så får man istället kämpa emot fartvinden med både rygg, nacke och armar.

Men ingenting som inte har några undantag för det hela är en avvägning av kroppsvinkel och kåpor som i slutändan blir rätt logisk (få se nu om jag får det rätt).
Kraftigt framåtlutad och låg fart ger ont i handleder, axlar och man måste hålla upp huvudet. När farten ökar neutraliseras det till en viss gräns där man istället får hålla emot huvudet mot fartvinden.
Mindre lutning ger bättre egenskaper i låg fart men jobbigare i hög och desto mindre lutningen blir ju mer får man hålla emot och desto jobbigare blir det. Sen hänger det givetvis också på om och vad man har för kåpa.

Men jag har iaf alltid fått känslan att ryggen mår bättre av att sitta framåtlutad, den blir ju så att säga mer utsträckt då. Ett bra tips för att spara ryggen är att skaffa ett riktigt resårnjurbälte. Det stödjer väldigt bra och det känns skönt när man tar av det :twisted:

Sen ändrar som sagt kåpor och var vindströmmen träffar på förutsättningarna en hel. Du/ni som kör VFR vet nog hur sport/sportouringkåpor funkar. Vad det gäller stora ladugårdsväggskåpor så leder de ofta till att man istället får vinden i ryggen vilket ändrar förutsättningarna ganska radikalt.

Personligen gillar jag inte alls customstuket av flera anledningar, men den främsta är att jag tycker man tappar kontakten med hojen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2105 Inlägg av adrian_vg »

Stygnen och alla såromslag ska bort om ca en vecka. Jag tänker testa sittställningen på viffern då, torrbryta och testa lite alltså.

Det är väl ändå dags att se över hojen lite, med tanke på hur fort all snö och is verkar smälta bort just nu...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2106 Inlägg av adrian_vg »

andreas skrev:Nu ska jag väl inte påstå att jag har någon jätteerfarenhet av att köra custom men bakåtlutad? Jag skulle vilja påstå att man sitter rakt och bekvämt om man undviker modellerna där man sitter väldigt långt från styret.
Jag vet inte om du har sett mig in persona, men jag är lite kort om rocken, armarna och benen också. I stort sett alla hojar är lite för stora för mig. VFR är inget undantag, men funkar bra om jag inte måste köra alltför långsamt. Med det sagt kommer väl alla kustomhojar att vara för stora för mig. Möjligen skulle en Savage 650 funka, men hur sexig är den på en skala...?? :roll:

Det kommer att bli en spännande vår. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2107 Inlägg av Conseal »

VT750 borde funka. Är ju en kvalitetshoj från Honda iallafall. Finns billigt beg gissar jag.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2108 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:VT750 borde funka. Är ju en kvalitetshoj från Honda iallafall. Finns billigt beg gissar jag.
Var det en sån du hade förut?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2109 Inlägg av andreas »

adrian_vg skrev:Med det sagt kommer väl alla kustomhojar att vara för stora för mig.
Det kan jag inte föreställa mig. Angående benen är ju sitsen lägre än på en VFR på alla custom jag provsuttit.

Ett annat upprätt alternativ är något i stil med GS, Tiger eller Multistrada men de är ju oftast lite höga även om de givetvis går att sänka.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem
Inlägg: 471
Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
Ort: Arvika

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2110 Inlägg av arvikathomas »

Tiger 800 har en kompis till mig som är 1,65 , trevlig cykel med bekväm upprätt sittställning......
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2111 Inlägg av adrian_vg »

arvikathomas skrev:Tiger 800 har en kompis till mig som är 1,65 , trevlig cykel med bekväm upprätt sittställning......
Det är också en brittisk MC, byggd i en mörk verkstad med jordgolv av människor som dricker varm öl och käkar leverpudding, till skillnad från VFR som byggs i kliniskt rena och väl upplysta miljöer av välmående fryntliga japaner som på sin höjd tar en rituell saké till helgen en gång i månaden. Kampai viffer-buirder-san!! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2112 Inlägg av Råttis »

:laugh

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2113 Inlägg av adrian_vg »

Och i andra nyheter har jag fått tag på ett Helibar-kit med Throttlemeister-styrändar.
Leverans om några veckor, då vi även får svar på om detta Helibar-kit som är avpassat för VFR-VTEC också passar på en VFR pre-VTEC.

Passar det inte får ni hålla ögonen öppna i Säljes-forumet. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2114 Inlägg av jenshenrik »

Har du prøvet en VFR 800 Crossrunner?
Den ser ud til at have opret siddestilling.

- Alternativt en BMW S1000R ;)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2115 Inlägg av adrian_vg »

jenshenrik skrev:Har du prøvet en VFR 800 Crossrunner?
Den ser ud til at have opret siddestilling.

- Alternativt en BMW S1000R ;)
Jepp, testat, men gillade inte att man hängde med armarna så högt upp. Dessutom är motorkaraktären bedrövlig tycker jag. :-(

S1000R är säkert en kul hoj, men också väldigt dyr och har fel sorts motor. :-)

Det är inte helt lätt att byta hoj när man kärat ner sig i en VFR. Den blir liksom en måttstock, och även om VFR nu har många år på nacken är det fortfarande en väldigt bra motorcykel.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar