Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Säg inte så. Tänk om detta är min framtid...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Sämre framtid kan du ha. Du kommer att tappa tempo på Rörken och du kan inte köra i 200 men i övrigt tror jag att du skulle trivas. Jag skulle i alla fall göra det.
VFR1200F DCT -10
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Inte deppa ihop nu, det finns fullgoda och bättre alternativ till "bojsänken" Andra risers och ett dragbar så kommer du mera upprätt och lite framåt.adrian_vg skrev:Säg inte så. Tänk om detta är min framtid...
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki ... ?ca=11&w=3
plus att den är känd för sin vägegenskaper = skitrolig på kurviga väger...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
adrian_vg skrev:Edit: Fast jag tvivlar på att bakåtlutat är bättre för nacken än framåtlutat...
Inte bara det. Med framåtlutad körställning får du stöd av fartvinden, sitter man rakt upp eller bakåtlutad utan ryggstöd så får man istället kämpa emot fartvinden med både rygg, nacke och armar.adrian_vg skrev:(Tersan får tro vad han vill...)
Har grunnat lite på körställningen på en sån här maskin. Inbillar mig att eftersom det blir så bakåtlutat kommer svanken och ryggen att få sitta ganska mycket i spänn (och man får hänga i armarna ist) om man inte också skaffar ett ryggstöd för föraren.
Kan nån bekräfta?
Men ingenting som inte har några undantag för det hela är en avvägning av kroppsvinkel och kåpor som i slutändan blir rätt logisk (få se nu om jag får det rätt).
Kraftigt framåtlutad och låg fart ger ont i handleder, axlar och man måste hålla upp huvudet. När farten ökar neutraliseras det till en viss gräns där man istället får hålla emot huvudet mot fartvinden.
Mindre lutning ger bättre egenskaper i låg fart men jobbigare i hög och desto mindre lutningen blir ju mer får man hålla emot och desto jobbigare blir det. Sen hänger det givetvis också på om och vad man har för kåpa.
Men jag har iaf alltid fått känslan att ryggen mår bättre av att sitta framåtlutad, den blir ju så att säga mer utsträckt då. Ett bra tips för att spara ryggen är att skaffa ett riktigt resårnjurbälte. Det stödjer väldigt bra och det känns skönt när man tar av det
Sen ändrar som sagt kåpor och var vindströmmen träffar på förutsättningarna en hel. Du/ni som kör VFR vet nog hur sport/sportouringkåpor funkar. Vad det gäller stora ladugårdsväggskåpor så leder de ofta till att man istället får vinden i ryggen vilket ändrar förutsättningarna ganska radikalt.
Personligen gillar jag inte alls customstuket av flera anledningar, men den främsta är att jag tycker man tappar kontakten med hojen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Stygnen och alla såromslag ska bort om ca en vecka. Jag tänker testa sittställningen på viffern då, torrbryta och testa lite alltså.
Det är väl ändå dags att se över hojen lite, med tanke på hur fort all snö och is verkar smälta bort just nu...
Det är väl ändå dags att se över hojen lite, med tanke på hur fort all snö och is verkar smälta bort just nu...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Jag vet inte om du har sett mig in persona, men jag är lite kort om rocken, armarna och benen också. I stort sett alla hojar är lite för stora för mig. VFR är inget undantag, men funkar bra om jag inte måste köra alltför långsamt. Med det sagt kommer väl alla kustomhojar att vara för stora för mig. Möjligen skulle en Savage 650 funka, men hur sexig är den på en skala...??andreas skrev:Nu ska jag väl inte påstå att jag har någon jätteerfarenhet av att köra custom men bakåtlutad? Jag skulle vilja påstå att man sitter rakt och bekvämt om man undviker modellerna där man sitter väldigt långt från styret.
Det kommer att bli en spännande vår.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
VT750 borde funka. Är ju en kvalitetshoj från Honda iallafall. Finns billigt beg gissar jag.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Var det en sån du hade förut?Conseal skrev:VT750 borde funka. Är ju en kvalitetshoj från Honda iallafall. Finns billigt beg gissar jag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Det kan jag inte föreställa mig. Angående benen är ju sitsen lägre än på en VFR på alla custom jag provsuttit.adrian_vg skrev:Med det sagt kommer väl alla kustomhojar att vara för stora för mig.
Ett annat upprätt alternativ är något i stil med GS, Tiger eller Multistrada men de är ju oftast lite höga även om de givetvis går att sänka.
VFR1200F DCT -10
- arvikathomas
- Medlem
- Inlägg: 471
- Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
- Ort: Arvika
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Tiger 800 har en kompis till mig som är 1,65 , trevlig cykel med bekväm upprätt sittställning......
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Det är också en brittisk MC, byggd i en mörk verkstad med jordgolv av människor som dricker varm öl och käkar leverpudding, till skillnad från VFR som byggs i kliniskt rena och väl upplysta miljöer av välmående fryntliga japaner som på sin höjd tar en rituell saké till helgen en gång i månaden. Kampai viffer-buirder-san!!arvikathomas skrev:Tiger 800 har en kompis till mig som är 1,65 , trevlig cykel med bekväm upprätt sittställning......
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Och i andra nyheter har jag fått tag på ett Helibar-kit med Throttlemeister-styrändar.
Leverans om några veckor, då vi även får svar på om detta Helibar-kit som är avpassat för VFR-VTEC också passar på en VFR pre-VTEC.
Passar det inte får ni hålla ögonen öppna i Säljes-forumet.
Leverans om några veckor, då vi även får svar på om detta Helibar-kit som är avpassat för VFR-VTEC också passar på en VFR pre-VTEC.
Passar det inte får ni hålla ögonen öppna i Säljes-forumet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- jenshenrik
- Medlem
- Inlägg: 345
- Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
- Ort: Odense, Danmark
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Har du prøvet en VFR 800 Crossrunner?
Den ser ud til at have opret siddestilling.
- Alternativt en BMW S1000R
Den ser ud til at have opret siddestilling.
- Alternativt en BMW S1000R
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Jepp, testat, men gillade inte att man hängde med armarna så högt upp. Dessutom är motorkaraktären bedrövlig tycker jag.jenshenrik skrev:Har du prøvet en VFR 800 Crossrunner?
Den ser ud til at have opret siddestilling.
- Alternativt en BMW S1000R
S1000R är säkert en kul hoj, men också väldigt dyr och har fel sorts motor.
Det är inte helt lätt att byta hoj när man kärat ner sig i en VFR. Den blir liksom en måttstock, och även om VFR nu har många år på nacken är det fortfarande en väldigt bra motorcykel.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!