Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2371 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev: :laugh Är man något förvånad då? Not! Grattis till fina maskinen, och hoppas att den ger dig många sköna stunder och äventyr på vägarna (och i naturen)
Att Dominatrixen inte läckte (vid köptillfället), var en bidragande orsak till köpet.
Och tack. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2372 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Får väl säga grattis!
Tänkte först att nu blir det för Herr Adrian till att hitta kompläge och hoppa upp och ner för att få igång en stor 650 stånka. Men så funderade jag och googlade lite. Jaha, den har elstart, så grattis igen :D
Tackar. Den har både kick och elstart. Också en bidragande orsak till köpet.
Kickar några varv först för att ladda cyllen, innan jag drar runt den på elfoten.

Hittills har den gått igång fin-fint trots kalla nätter och morgonar.

Måste skaffa en Ctek-dongel bara för lite underhållning under natten för Dominatrixens batteri...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 979
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2373 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev:Ett tung argument för gamla hojar är att de blir skattefria efter några år, och att försäkringen kostar nästan bokstavligen jordnötter.
DT:n var helt skattefri, kostade bara 50 kr i registerhållningsavgift :gnissla och ca 800 kr/år i helförsäkring. Att den drar 0,3 l/mil är också ett mycket tungt argument. Hur mycket drar och kostar Golfen?
Den ligger på ca 0,6 l/mil när jag kör den nu med vinterdäck. Hann aldrig kolla vad den tog med sommar, men det är irrelevant då jag då kommer köra MC istället. Nästa år (eller om det är först 2018) blir den ju också skattebefriad. Försäkringen ligger på drygt 1000-lappen trafik, så inte så farligt. Men visst, billigare med MC. Dock kommer jag att bli tvungen att ha kvar Golfen ändå. Bor "på landet" så måste ha två bilar.
adrian_vg skrev:Försöker inte att argumentera bort din frus rädsla på något sätt - min är lite likadan. Skillnaden är möjligen att min fru aktar sig noga för att ställa ultimatumet om "om du verkligen älskade mig, skulle du sluta köra mc". Gör hon det kommer jag att ställa lika drakoniska motkrav till henne. Och det forumvänner, kommer att bädda för stora trubbel i Casa Vg!
Vi har fö barn. Två söner, en 3,5 och den andra 3,75. Återföll för andra gången när barnen var ca ett år gamla, efter ett halvhjärtat uppehåll på ca ett år.
Nej, som tur är kör hon inte heller det spåret, att jag inte "får"... :)
Fattar inte riktigt detta med åldrarna på dina söner..?3,5 och 4,75?! :roll:
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2374 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Nej, som tur är kör hon inte heller det spåret, att jag inte "får"... :)
:tummenupp :headbang

lappen skrev:Fattar inte riktigt detta med åldrarna på dina söner..?3,5 och 3,75?! :roll:
Skrev fel, det är lite mer än ett år mellan dem.
Tre år, sex månader resp fyra år, nio månader. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2375 Inlägg av blacken »

Tänkte först att nu blir det för Herr Adrian till att hitta kompläge och hoppa upp och ner för att få igång en stor 650 stånka. Men så funderade jag och googlade lite. Jaha, den har elstart
Och om elstarten keffar ur...
https://www.youtube.com/watch?v=rK1-3d1nuUQ
"Google is your friend".. :D
Nu måste jag faktiskt säga att du är lite orättvis. "doffekälkar" är bra bilar även om dom är felhjulsdrivna :lol:
Det var bubblan som kallades "istället för bil".
Jo fövisso, men det var den och typ II/III som gav folka sitt berömda rykte, senare modeller är inte lika pålitliga eller coola.
å tal om historier där två "fordon" möts.
Det var en sköldpadda och en stridsvagn som möttes på en smal väg så de inte kunde passera varandra.
Då sa stridsvagnen: "Du är så jävla ful din lilla skit så jag tror jag ska köra över dig", åså gjorde han det.
Men nu är det så att sköldpaddor har hårt skal så han klarade sig och vände sig om efter stridsvagnen och ropade: "Och du ska snacka om att vara ful din jävel som har pitten i pannan!" :lol:
"Det var ett UFO som landade vid en mack, alla människor sprang iväg i värsta paniken och lämnade macken helt öde på folk. Tefatlingen bladade ur sitt UFO, ser sig omkring, och får syn på bensinpumpsstället, han skiner upp som en sol och knatar fram till det och börjar att prata med det.

Givetvis så får han inget svar, efter ett tag så ger han surmulet upp i sina försök till konversation med pumparna och drar in i UFO:t. Där han sänder hem till sin hemplanet, " Har landat på den blåa planeten, den är befolkad och dom ser ut som oss, men gissa vad dom har i örat!" :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2376 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Och om elstarten keffar ur...
https://www.youtube.com/watch?v=rK1-3d1nuUQ
"Google is your friend".. :D
Killen måste vara säker på sig själv, som inte har lite bättre fotdon på sig.
De av oss som råkat ut för bakslag på en stor stånka vet att skydda vaderna och knävecket. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2377 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Och om elstarten keffar ur...
https://www.youtube.com/watch?v=rK1-3d1nuUQ
"Google is your friend".. :D
Killen måste vara säker på sig själv, som inte har lite bättre fotdon på sig.
De av oss som råkat ut för bakslag på en stor stånka vet att skydda vaderna och knävecket. :)
Du kan lugnt utgå ifrån att snubben har fått brutala bakfjuttar. Och han förklarar hur och varför samt hur man undviker dom. Liasom kan man och vet hur, så händer inget normalt sett, enda undantaget är om det är ett fel på spisen som kan framkalla bakfjutt vid fel tidpunkt. Hur tror du våra förfädrar klarade sig, när dom skulle ha igång knarren? På den tiden så var järnhästen nödvändig för majoriteten av fattigt folk, och dom hade inte råd att vara skadade på något sätt, då så svalt familjen. Så dom lärde sig hur man startar sina järnspringare utan att bryta benen varje gång. Den kunskapen börjar att försvinna i dagens "tryckapåknapp" samhälle...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2378 Inlägg av adrian_vg »

Tryckapåknapp är en lägstanivå numera på generella mc-standarden. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2379 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Och om elstarten keffar ur...
https://www.youtube.com/watch?v=rK1-3d1nuUQ
"Google is your friend".. :D
Killen måste vara säker på sig själv, som inte har lite bättre fotdon på sig.
De av oss som råkat ut för bakslag på en stor stånka vet att skydda vaderna och knävecket. :)
Du kan lugnt utgå ifrån att snubben har fått brutala bakfjuttar. Och han förklarar hur och varför samt hur man undviker dom. Liasom kan man och vet hur, så händer inget normalt sett, enda undantaget är om det är ett fel på spisen som kan framkalla bakfjutt vid fel tidpunkt. Hur tror du våra förfädrar klarade sig, när dom skulle ha igång knarren? På den tiden så var järnhästen nödvändig för majoriteten av fattigt folk, och dom hade inte råd att vara skadade på något sätt, då så svalt familjen. Så dom lärde sig hur man startar sina järnspringare utan att bryta benen varje gång. Den kunskapen börjar att försvinna i dagens "tryckapåknapp" samhälle...
Nja på XL500S stånkan jag hade för en del år sen hade iofs dekomp, men inte fan startade den så lätt för det trots att jag hade renoverat och fixat den. Det var ett jävla hoppande med jätteblåmärken på insidan av knäet och hålfoten som följd. Så gissa om jag ruttnade kapitalt. Den fick visserligen aldrig fick bakslag, men hade den skickat mig i en vid båge över styret som gamla tiders "kickopeder" som bl.a. "Trump", "NortRuin", "BaraSkitAlltihop" och "Hardley Ableson" :lol: hade en förkärlek att göra så hade jag nog ruttnat ännu tidigare :twisted:

På tal om "tryckapåknapp"-samhället så får jag väl säga som jag brukar - bilar har inte heller startvev längre :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2380 Inlägg av blacken »

På tal om "tryckapåknapp"-samhället så får jag väl säga som jag brukar - bilar har inte heller startvev längre

Oavsett, att kunna starta en motor utan elstart är en konstform som är på försvinnande.
bilar har inte heller startvev längre
Men dom hade förr, liasom ibland så saknar man det, speciellt när batteriet är dött och det finns ingen starthjälp i faggorna.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2381 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Oavsett, att kunna starta en motor utan elstart är en konstform som är på försvinnande.
Det är sant, speciellt en stor stånka eller ett visst amerikanskt märke med stora oljelänkande V-Twin motorer. En polare i klubben har en ganska ny HD Trike som jag tror det sitter en dualcam spis i som ju ska vara bra. O ja, växellådan slutade funka, avgasröret vibrerade av, det var nån annan grej också, kommer inte ihåg. Men det har iaf elstart och riktig backväxel.
Men dom hade förr, liasom ibland så saknar man det, speciellt när batteriet är dött och det finns ingen starthjälp i faggorna.
Jo kanske, men i det läget tycker jag att en smart laddare, typ Ctek eller ett batteripack är en bättre lösning. För att förebygga nämnt problem medan jag inte har kommit åt bilen tog jag Ctek-laddaren från hojen och satte den tillfälligt på bilen till jag får ut den igen, verkar bli till helgen eller början av nästa vecka för dom börjar närma sig klarstadiet nu.

Nu får vi kanske ge oss för det kanske börjar bli lite väl mycket OT i Adrians tråd och snart kommer det väl en sur kommentar-smiley om vi inte ser upp :wink:

På tal om "se upp" så brukar jag ha lite kul när man åker T-bana när dom tidigare sa "se upp för avståndet mellan vagn och plattform", borde väl isf vara "se ner". Senare ändrade dom meddelandet till "tänk på avståndet mellan vagn och plattform", ja man tänker och tänker, men vad hjälper det? Det borde väl vara "uppmärksamma avståndet mellan vagn och plattform".

Det här var superOT speciellt för Adrian som bor i Uppsala där det inte finns nån T-bana, så jag får väl sätta in dubbla :ot :ot :lol: :btt för att iaf försöka blidka honom lite.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2382 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Oavsett, att kunna starta en motor utan elstart är en konstform som är på försvinnande.
Med tanke på att medelåldern på hojförarna i Sverige bara ökar, är knappstart nödvändigt. :wink:

Mitt högerknä är artritdrabbat sen nåt år tillbaka, och just nu svullet pga recepttabbe...

Kan testa med kicken när jag ska hem sen. Automatisk dekomp känns misstänkt och opålitligt, föredrar manuell. Men har man både kick och elstart på hojen ska man väl testa båda och se att båda behärskas. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2383 Inlägg av blacken »

en smart laddare, typ Ctek eller ett batteripack är en bättre lösning.
Sade han, som skiter flis. :lol:
Automatisk dekomp känns misstänkt och opålitligt, föredrar manuell. Men har man både kick och elstart på hojen ska man väl testa båda och se att båda behärskas.
Man ska vara väldans noga med att automat dekompen är korrekt justerad enligt specifikationerna.
Men om du inte orkar eller kan sparka i gång härken, så trimma riksdagen till sparka på dunderklumpen. Om hon ställer sig negativ till din begäran, du är ju gift eller hur? och då så lade ni båda löftena "i nöd och lust" inför prelaten i kyrkan. Så påminn henne då lite diskret om det löftet, och att du nu har lust till att åka knarr och det är nöd. :lol:
Fast om du är så pass justerad som du är, så ska du nog inte göra nå`t dumt, bara för att..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2384 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Man ska vara väldans noga med att automat dekompen är korrekt justerad enligt specifikationerna.
Men om du inte orkar eller kan sparka i gång härken, så trimma riksdagen till sparka på dunderklumpen. Om hon ställer sig negativ till din begäran, du är ju gift eller hur? och då så lade ni båda löftena "i nöd och lust" inför prelaten i kyrkan. Så påminn henne då lite diskret om det löftet, och att du nu har lust till att åka knarr och det är nöd. :lol:
Fast om du är så pass justerad som du är, så ska du nog inte göra nå`t dumt, bara för att..
Jag är inte helt säker på att kickstartning ingår "i nöd och lust".
Men intressant tanke med att lära den älskade frun att kicka igång Dominatrixen åt mig... :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2385 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Men intressant tanke med att lära den älskade frun att kicka igång Dominatrixen åt mig... :mrgreen:
Då återstår frågan om man önskar den älskade frun en vid luftfärd över styret när den kanske lika älskade motorcykeln får för sig att ge ifrån sig ett rejält bakslag :twisted:
Men hon kanske gillar att flyga :wink: , fast kanske inte på det sättet :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar